Skönt att den tiden är över

27 01 2020
Vi står parkerade på Elmia

Kabe vinstvarnar för det fjärde kvartalet med hänvisning till en svagare marknad för husbilar.

Bolaget bedömer att omsättningen för fjärde kvartalet blir cirka 450 miljoner kronor, jämfört med 702 miljoner motsvarande kvartal året innan.

Resultatet efter finansnetto för fjärde kvartalet 2019 väntas uppgå till cirka 11 miljoner kronor (42). Kabe påpekar att fjärde kvartalet 2018 var osedvanligt positivt.

Om bemötandet och kvalitén på husbilarna varit den bästa, hade säkert inga eller mycket mindre vinstvarningar behövts. (Min kommentar)

Inget ont utan att det har något gott med sig. Vi körde knappa 500 mil med den sista av dessa. Ska vuxna människor runt 70 år, behöva sitta och gråta, över sida upp och sida ned, av fel på en helt ny bil? Tack vare alla dessa prövningar, fick vi upp ögonen för en riktig husbuss.

Vad skönt att vi kom undan med blotta förskräckelsen. Säkert tillverkas många bra bilar som håller måttet. Det jag blev så irriterad över var… Jag ville inte ha deras orginal stödben, jag ville ha E & P. Jag fick sedan kämpa som ett odjur, för att få ut de original stödben som jag var tvungen att betala. Efter ett halvår lyckades jag. Där sänkte Kabe sig så långt ned i botten man kan komma.





En god vän ringde…

26 01 2020
Så här såg det ut sist vi sågs

När min telefon ringde en kväll i veckan, var en av våra goda vänner på tråden, som är boende borta i Västergötland. Vi har har inte träffats på flera år. Däremot har vi talats vid på telefon några gånger. Denna gången varade samtalet i hela 57 minuter. Våra vänner är i samma ålder, som mig & Birgitta.

Vår gode vän har har uttryckt sitt intresse, för att köpa husbil. Han har ställt många frågor till mig. Vi har mötts på Elmia och frågor om vilken husbil, som skulle kunna passa deras behov, har varit många.

Morelo Palace

Nu förstod jag, när vår gode vän ringde, att det hade hänt något. Först blev jag lite rädd, rädd för att jag skulle ha gett mindre bra rekommendationer, till val av husbil. Så berättade han att han varit i Tyskland och köpt en nästan helt ny Morelo Palace -19. GRATULERAR! Men Vad Roligt, sa jag!

Vår gode vän slår oss mångdubbelt med häpnad. Dels är de till åren komna, precis som vi, dels att ta sig för, att leta upp en handlare i Tyskland, dels att kunna kommunicera genomförandet på engelska/tyska och att gå från en Öggestorp President -89, exakt samma som vår sista husvagn, till en fullvuxen husbuss. Denna Morelo är 40 cm längre än vår, 20 cm högre och har fullbredd 250 cm.

Vi har ett par andra goda vänner som är 80+. I helgen får de ta sin nybyggda villa i besittning. Jag tycker det är fantastiskt, att få åldras utan att bli stillasittande. Själva bygger vi hus som ni alla vet. Jag var själv med och genomförde ett stort byggprojekt på jobbet, som avslutades i somras, där sju entreprenörer inklusive mig själv, passerat 70. Alla kan naturligtvis inte jobba, men ta vara på nuet och lev vidare.





Välkommen hem till oss

25 01 2020
En svanfamilj i vår badvik

Lördag är lika med städdag på bygget, för min egen del. Kunde jag fått ett bättre mottagande i dag? En hel svanfamilj låg i vår badvik. Innan jag hann upp på byggställningarna, hann de simma en bit söder ut bakom träden, som skymmer lite. De känner inte djurvännen Matts än.

Byggstädning

Hela familjen Torebring är nog extremt duktiga på att städa, var det än gäller, på en ställplats med husbilen, hemma i trädgården eller på jobbet. Något som vi ofta hör… ”Vad är detta för företag, så städat och fint överallt?”

Containern är full igen.

Så här mycket brännbart avfall, har jag samlat ihop, bara i år. Tjugo timmar sparade till nyttigare snickeriarbete.

Vår lada.

Vår lada blir bara vackrare och vackrare, inte minst en solig lördagsmorgon. Jag testade badrumsfönstret, (1:a fönstret på långsidan) på våra goda vänner, som hälsade på mig idag. Första reaktionen var, ”Du är inte pryd Matts”. Nej det är jag absolut inte!

Ett ”frostat fönster” hade stört mitt estetiska öga, på den vackra södersidan. Det är mer än en meter mellan duschen och fönstret. Kanske behövs en lamellgardin. Det återstår att se. Men vem skulle vilja stå och titta på oss? Däremot vill jag kunna se ut och vinka till kossorna.

Alla fönster på plats i vardagsrummet

I mitten mellan fönstren skall vår fina murspis stå.

Vi är så Nöjda.

Så vackert det blev bygget på vår drömtomt, efter fem års kamp. Tårarna kommer i ögonen, när jag skriver. Alla oförätter som vi gått igenom och bara får lägga bakom oss. Nu i efterhand kommer tacksamheten, över att vi fått lämna det förra bakom oss. Nu hoppas vi att vi får njuta av livet, än en liten tid, på den enda riktiga vägen som finns, Framtidsvägen. Som sagt tidigare, ni ser mig sällan skriva tillbakablickar på min blogg. Jag vill skriva om drömmar och nya idéer för Framtiden.

Knappt 100 meter till vår badvik

Jag ser fram emot det första kvällsdoppet i vår badvik. Eller varför inte, kanske testa ett vinterbad?





Byggarna har tagit ledigt

24 01 2020
Stillestånd en vecka

Nästan att jag blev lite förvånad idag. Åke Byggare ringde och berättade, att nästa vecka, finns ingen av hans mannar på bygget. Normalt brukar jag ringa själv, om jag inte ser till dem. Idag fick jag besked innan de försvann. Så nästa vecka blir det nog inga byggrapporter.

Sunrice Eksjö fredag kväll

Själva tog vi after work i Eksjö på Sunrice efter jobbet. Bor man på jobbet som vi, måste man åka bort lite. I kväll använde vi ett presentkort, som vi fick av vår personal i julklapp. Tack så mycket!





Förr Matsalyckan idag Matlyckan

12 01 2020
Postgatan i Nässjö

När jag var bondpojk, hade vi en åkerlycka nere i skogen, som kallades för Matsalyckan. Jag minns att jag odlade potatis där, som jag sedan sålde. Idag blev det Restaurang Matlyckan.

Kantarellsoppa med rostat bröd & bacon

Detta blir Matts & Birgittas Matlycka i fortsättningen. Vi har varit här flera gånger tidigare. Sällan får man så mycket mat som här och så gott. Du kan till och med välja att äta en köttbit för runt 100- lappen. Så länge det är trivsam miljö, bra service och framförallt god mat, till rätt pris, då gillar vi stället. Lokalerna, som är i tre stora delar, rymmer väldigt många gäster.

Behöver jag skriva att kantarellsoppan var god. Lite nytt med rostat bröd med bacon till. Före soppan hade vi dessutom avnjutit ett stort salladsbord.

Smörstekt Röding med potatispuré

Idag blev det ingen dessert, för var skulle jag ha placerat denna? Däremot ingår kaffe & kaka.

Vi har varit dag & natt på jobbet i tre månader nu. Klart att vi måste ta oss lite friheter som denna idag.





”Mojfar” du skulle varit med!

11 01 2020
Det kom ett trevligt kort i veckan från våra barnbarn Nelly & Oliver.

Tidigt under hösten, fick vi ett erbjudande från vår dotter med familj, att följa med på en utlandsresa efter jul, till sol & värme. Vart var inte riktigt bestämt då. Till slut blev resmålet Thailand. Jag kände direkt att jag vågade inte tacka ja. Julruschen måste lägga sig och kroppen måste få andrum. Vi var inbjudna av Kanal 10, att vara med på en festhelg över nyår, så nära som i Värnamo, men inte ens det vågade vi satsa på.

”Mitt sjunde sinne” sa mig att tacka nej. Väl var det, för som de flesta av er redan vet, blev det ryggläge och influensa hemma i husbussen. Efter megaflytten under sensommaren, skogsavverkning, husbygge och överlämnande av förra boendet till nya ägare, hade jag längtat efter julledigheten. Nu blev det inget av med den.

Tack till Nelly & Oliver & Familjen för det vackra kortet från Thailand!

God fortsättning på helgen till alla er andra





Äntligen pigg & utvilad

6 01 2020
Vi köpte Cura tyngdtäcke hösten 2018

Idag är första dagen sedan juldagen, som jag känner mig pigg och lite utvilad igen. Influensan tog all kraft ur kroppen. Utan Cosillana – Etyfin vet jag inte hur det slutat. Jag var så sönderhostad, tillsammans med min Bronkit i luftrören, att jag orkade ingenting. En jobbardag var jag hemma från jobbet, det gick inte att hålla sig upprätt. Sedan har jag istället jobbat i fatt under Nyårsdagen och idag Trettondagen. Vi har extra mycket att ta tag i år, inför det nya budgetåret.

Det har varit oavbruten TV reklam för Cura täcket sista veckan. Jag har betygsatt dem två gånger, fast med lägsta möjliga betyg. Först tyckte vi om dem, men inte efter ett tag. När vi köpte dem fanns det inte heller påslakan i passande storlek. Det kändes billigt och oprofessionellt. Ute hos Herden skulle jag inte kunna tänka mig att använda dem. Vi får se när vi flyttat in i vårt nya hem.





En prydnad till vardagsrummet

5 01 2020
Inhandlat, hämtad och transport hem idag

Jag svarade på en annons på Blocket i fredagskväll. Varan fanns i Varberg och jag var inte särskilt pigg på att åka, då jag inte är återställd än från min influensa. Då möter jag upp er i Jönköping, svarade den trevlige säljaren. Idag möttes köpare och säljare på City Gross parkering i Jönköping. Men vilken trevlig ”Norrlänning” som vi mötte, och vilken fin ljuskrona vi fick med hem.

Tidigare har den hängt i ett torn i en villa.

Annons på Blocket, sedan drygt en vecka tillbaka.
Stor vacker Kristallkrona säljes billigt. I fint originalskick. Hundratals äkta handslipade kristallprismor. 13 st stearin-ljus och samt glödlampor. Ger mycket ljus, passar i ett stort rum med högt till tak. Helt handgjord, fint hantverk. Tillverkad i Helsingfors. 1100 hög + kedja, diameter 700. Ny el. Begagnad men mycket välbehållen. Säljes gärna till någon som gillar kristallkronor eller har en sedan förut. 

Vårt nya vardagsrum & kök är cirka 60 m2 och har ryggåstak. Där uppe i mitten av taknocken i det stora rummet, ska den hänga och sprida hemtrevnad. Vi har köpt den till en fjärdedel av nypriset. Vi har hittat en produkt som har en historia från Finland. Denna kommer vi att trivas med. Detta blir den enda armatur vi installerar i huset. Resten blir en stjärnhimmel av spottar.





Smålands-Tidningen 4 januari

4 01 2020
Smålands Tidningen besökte mig & Birgitta före jul.

När jag vaknat på nätterna efter tolvslaget, har jag kollat på min dator, om vi fått plats i tidningen. Nu hade jag nästan gett upp hoppet. Alla dåliga nyheter ligger på första plats varje dag. Trots att de destruktiva nyheterna toppar tidningen även denna dag, kom vi med i dagens nummer. Det uppskattar jag och Birgitta. Det var roligt att komma med, som en positiv pusselbit, i detta mörka, onda, tråkiga samhälle som vi lever i.

Alla detaljer stämmer inte till 100 %

Ibland kan jag lite föraktfullt höra uttrycket, ”Ja se egna företagare de kan minsann”. Kanske skulle jag skriva en bok om vårt hårda arbete tillsammans. Vi har arbetat (mycket) vi har varit sparsamma och ekonomiska. En person något äldre än oss, sa föraktfullt och pekade på mig vid ett tillfälle, ”Han den där!” Kanske vore det titeln till en bra bok?

Självklart försvinner vänner, när jobbet tar överhand. Vi har älskat det vi har jobbat med. Vi har stortrivts med det vi har skapat. Vi har alltid varit noga med att skilja på företagets affärer och det privata livet. Nu ser vi vårt nya hus som en stämpel på, att ”Han den där” har trots allt lyckats ganska bra. Kanske är det just det där hånleendet den gången, som skapat drivkraften genom hela livet. Nu är det helt fantastiskt, otroligt för oss att få flytta in här till våren. Framför allt längtar jag ut till landet, kossorna, hästarna, sjön, friheten och trevliga grannar, ett litet stycke bort

Vårt andrum, under alla dessa företagsamma år sedan 1976, var först en husvagn till för tjugo år sedan. Det blev en lång rad husvagnar, de blev större och större och sista åren uppställda. Sista tjugo åren har andrummet varit först en mindre husbil, sedan större och större och framför allt det bästa vi kunde få till slut.





147 nätter i husbussen 2019

3 01 2020
Månen i Gibraltar 2010. Foto Matts Torebring vid midnatt med teleobjektiv

För oss är det naturligtvis rekord mycket nätter i hushussen på ett enda år. Det har gått igen, i hela mitt liv, att köpa det som är lite dyrare, bara jag vet att det är bra. Husbussen är ett exempel på detta och under halva året, har vi bara bott i bussen. Bättre att köpa lite dyrare och kunna använda det alltid. Alla som känner mig vet, att så här bra, har vi inte alltid haft det.

Efter att vi kom hem från semestern i somras, i början av juli månad, körde vi bara två korta resor, innan vi till slut körde Herden till stallet, där vi kommer att stå hela vintern. Under resten av juli, samt augusti, september och halva oktober flyttade vi eller flyttstädade.

Det blir naturligtvis en dröm till, som går i uppfyllelse när huset är klart. Vi stressar inte, vi bara dagdrömmer, vi ser med spänning huset växa fram. Det bor en så enorm Tacksamhet i mig, över att ha hälsa och kunna arbeta, om än lite mindre, över min familj, företaget, husbussen och nya villan på drömtomten.