Här har vi både skugga och sol och det är perfekt tycker vi. Vi hade bokat midsommarbuffé till kl. 13, med sill & potatis på Lammet & Grisen i Löttorp. Efter det blev det lekar och dans i en och en halv timma. Halv sju på kvällen hade vi bokat grillbuffé. Det blev nästan för mycket av det goda…
Vi gick en liten promenad och plockade dessa fina sommarblommor i dikesrenen.
Öland är sig inte likt i år tack vare nederbörden, allt är så grönt och vackert och det blommar i dikesrenarna.
Allt blommar som vanligtDet är gott om hasselnötter intill vår plats.
Det låg en mogen hasselnöt under bordet sedan förra säsongen. Jag öppnade den inte.
Några kom till midsommarfirandet åkandes med en Grålle och påhängsvagnNågra kom i helikopterLekar och dans kring stången i en och en halv timmaÅtta lag tävlade i olika grenar, bl.a äta tårta med armarna på ryggen…
Lagen fick också var sitt färskt ägg som de skulle kasta ut på gräsplanen till en lagkamrat, som skulle fånga det utan att det gick sönder och sedan kasta det tillbaka. Avståndet växte med 2 meter efter varje lyckat kast.
Allt sammantaget blev det en fantastiskt fin midsommarhelg, mycket tack vare det fina vädret…
Först bokade vi bord Midsommarafton på Löttorp, Lammet & Grisens Midsommarbuffe, med sill & potatis. Vi vill alltid vara ute i god tid. Efter en vecka hälsar vår dotter att hennes familj kommer hem i midsommar. Det blev en brottning i hjärnan hur vi skulle kunna göra nu. Självklart åker ni till Öland, hälsade vår dotter…. Jag tyckte inte det var lika självklart…. Nu kommer vi att åka hem en dag tidigare och träffas ändå.
Så fick jag en ny idé, vi tar ledigt både onsdag och torsdag och åker till Ställplats Aronstorp. Sagt och gjort och så blev det…sedan bokar jag ett bord till på Lammet & Grisen. Äter vi sill & potatis mitt på dagen, kommer vi att vilja ha lite grillat i magen innan vi somnar. Så nu har vi 2 sittningar bokade.
Aronstorp ställplats Färjestaden Öland
Så himla trevligt och njutbart, samt restaurangen knappt 100 m bort.. Vi kommer tillbaka i sommar redan….En hel kroppkaksfabrik
Det smakade så gott med kroppkakor av högsta klass, när vi ställt upp husbilen
Det smakade gott med mjukglass och räksmörgås
Vi sov middag och lite senare gick jag och inhandlade 2 stora räksmörgåsar och varsin marängbakelse.
Det serverades en stor frukostbuffé
Torsdag morgon avnjöt vi en stor frukostbuffé innan vi for norröver.
Långa rader av jobbare kom till frukosten
Naturligtvis måste jag kolla upp bolaget, som omsätter helt otroliga 50 milj. Det kändes som att det var lågpris på all prissättning.
Ett nöje att besöka toa
Det finns gott om toaletter och duschar. Dessa är i en klass för sig. Det finns 8 styck diskmöjligheter. Få ställplatser inkl. restaurang kan mäta sig med denna.
Tidigare arkivbild från Byxelkrok
Allt Gott & Glad Midsommar till er alla från Matts & Birgitta
När vi kom hit strax efter lunch på fredags eftermiddagen var det bara en husbil före oss. Som mest blev vi 5 st husbilar som övernattade. Det finns 9 platser totalt.
Vi har som familj och företag, levt med Torpöns Färjeläge, Campingen, Ställplatsen under 27 år och som leverantör till Restaurangen under 35- 40 år, vi saknar Primus Motor Karl-Erik, Förnäs, Torpön. Förr var det ett genuint familjeföretag med lokal känsla. Nu är det sålt sedan flera år tillbaka och nu finns inte samma känsla kvar och att gå ut i köket och prata med Primus Motor Karl-Erik.
Jag inbillade mig att det skulle vara fullsatt överallt på Nationaldagen, jag trodde någon skulle hålla tal, hissa en svensk flagga och riktiga gräddbakelser i restaurangen med en svensk flagga på, inget av detta hittade jag, bara lite strögäster. De gör säkert inget fel de nya ägarna, men gästerna uteblir…
Även campingen var tom på gäster, husvagnarna stod tomma, kanske var det skolavslutningar och mycket annat.
Tyst och stilla
Trevligt med utlagda mattor på varje plats, det blir genast mjukare och mera ombonat.
Sjön Sommen på kvällen Gott om stenblock i naturenDetta stenblock har delat på sigStällplats, badplats och bastuEn bra ställplats
På ställplatsen finns bara en vattenkran och vi saknade en soptunna, vilket vi påtalade till den trevlige värden. Vi har haft det tidigare, men det funkar inte, många lägger sina hushållssopor där från sommarstugan.
Vill man inte duscha och använda sin toa i husbilen, finns allt ett par hundra meter bort på campingen.
Under min säljarkarriär för så där 25 år sedan ute bland företagen, stannade jag här några gånger för att äta lunch. Då och nu är ljusår från varandra, detta tack vare nya duktiga ägare.
En trivsam liten ställplats med allt
Inte ett endaste ljud ute, inte en enda människa. Jag vet inte om jag varit med om det innan, men trött efter en händelserik dag, sov jag i 12 timmar. Ett 10- tal platser, servicehus, tömning av toa grå & svartvatten, dusch och tvättmaskin, allt för 180 kr. Fantastiskt bra!
En ganska stor uteserveringKöp 2 portioner, betala för 1 skulle passa som reklam.
Schnitzeln var så stor att det var på gränsen att jag klarade att äta upp den, Birgitta klarade det inte. En jättestor skål med bacon och stekt potatis, en skål kokt potatis (3 portioner). 2 stora skålar med sås.
Créme Brülée alltid lika gott till dessertTomma lägenheter bredvid ställplatsen i Rörvik
Detta är ett exempel på alla tomma fönster vi såg. I detta och huset intill, såg vi 2 bebodda lägenheter. Så här såg det inte ut för 25 år sedan.
En fantastisk gång-/cykelväg från Ställplats Motala Mek. Verkstad.
Vi gick hela 13 000 steg under fredagen, inräknat lite promenader runt omkring ställplatsen på Motala Mek. Verkstad. In till Motala city är det cirka 2,7 km. Vilken fantastisk väg att gå och nästa gång kommer vi att cykla.
Så fantastiskt vackertSå fantastiskt vackert
Tänk vad det grävdes här i början av 1800- talet, av alla dessa stackars 58 000 soldater
I stort sett alla träd lutar ut mot vattnet
Det är många jättestora träd utefter leden och nästan alla lutar ut mot vattnet
Vi närmar oss Von Platens gravvård
Många minnen av stora träd ligger kvar i naturen
Baltzar Von Platen sista viloplatsBaltzar Von Platen, 1766 – 1829, som var hjärnan bakom Göta Kanal, dog ganska ung.Det finns ett fantastiskt museum utefter gångvägen
Inträde ingår i Ställplatspriset.
Det smakade riktigt gott med mat på Motomuseet efter denna promenad.
Nu har vi varit parkerade under 4 dygn i på ställplatsen vid Motala Mek. Verkstad. Trots att det regnat mycket och inte varit så mycket värme, så har vi fått vara med om mycket vi inte kände till innan. Dessutom 4 besök på Mallbodens Café.
Vi tyckte att vi var ute i god tid, när vi var en hel vecka innan, för att boka plats på KronoCampingen i Lidköping. Alla platser i Husbilslandet var upptagna, kvar fanns en handfull platser inne i campingområdet.
Att campa så är inte vårt ideal
Tacka vet jag ställplatsen på Husbilslandet, där får många plats utan att se på varandra. Där trivs jag, men inte här..
Övervägande husbilar på campingen?1:a maj fika på Rådhustorget.
Birgitta mådde inte bra, men efter en god fika på Rådhuscaféet gick det lättare att gå hem.
Vi firade 2: maj med en god pizza på campingenVi fick tipset att gå nya Framnäs StrandparkHär börjar den långa strandparkenOrienteringstavla och informationDen sträcker sig från campingen ända bort till hamnarna, över en km lång.Ett helt sanslöst arbete har lagts ned.Jag är djupt imponerad av all betong.Sten på sten på sten.Stora stenar mot sjön och klenare sten på insidanBadplats och gedigna omklädningsrumEtt belyst konstverk längst ut
Jag mötte en pratsam och trevlig man, som säkert kunde beskrivet detta arbete i timmar. Jag bor här vid sjökanten och har stora panorama fönster ut över sjön och jag har följt detta arbete dag för dag, berättade han.
Naturligtvis frågade jag om han hade en siffra på kostnaden..? Denna strandpromenad är bara en liten början av arbetet i Framnäsområdet och detta projektet har kostat 260 milj. (nätet 200 milj)
Vidare kommer det att byggas en ny simhall, ett nytt reningsverk, bostäder och en restaurang, allt tillsammans kommer att kosta ett par miljarder.
Har Lidköpings kommun gott ställt i kassan och jag gjorde en kreditresearch. Så roligt att ”vår stad” är en av de kommuner som har det bäst ställt i hela Sverige,
Innan vi går vidare säger mannen att hundratusentals människor besökte Parken under förra året.
Vi älskar vår nya och lite mindre husbil och nu är det roligt att åka husbil igen. Nu vill vi ta igen lite av det vi förlorat sista åren. Vi kommer säkert att rada upp ett antal repriser, platser där vi varit flera gånger tidigare och efter detta kommer semestern.
Uteserveringen Väderstad Konditori
Efter jobbet på fredagseftermiddagen tog vi bussen upp till Väderstad. Det finns en gratis ställplats i Väderstad, men tidigare har det varit ganska stora nivåskillnader, så vi valde att köra vidare söder över, till Hästholmen, Ödeshög.
Vi tog med oss maten till nästa plats
Vi tog med oss goda ägg- & ansjovis smörgåsar och gräddbakelser från Konditoriet samt godsaker från skaldjursfabriken,
Parkering Ställplats Hästholmen Ödeshög,
Resmål denna helgen, Ställplats Hästholmen, Ödeshög
En underbar utsiktEn eloge till planeringen av denna ställplats.
Alla har utsikt ned till Vättern och det finns, el, en toalett, soptunna, grå- & svartvattentömning, allt till ett humant pris (230 kr inkl. el)
Åter igen fick vi ett bra tips av en av våra säljare på jobbet. Han rör sig på stora delar av Sverige och ser och lägger märke till mycket. Denna gången sa han, ”Nu måste ni åka till Östanå Camping & Golfklubb i Vetlanda, där har de byggt en ny jättefin ställplats. Så exemplariskt fin och till ett humant pris (270 kr) inkl el, ett bra servicehus och möjliget att tömma grå- & svartvatten.
Vi bokade plats nr 60 och åkte dit efter jobbet på fredagen.
När vi bor på hotell föredrar jag att ta kanten på brödlimpan, som jag tycker smakar mera, på jobbet till frukost, tar jag kanten på tomaten som alla lämnar och när jag kommer ut på en ställplats föredrar jag sista platsen i raden.
Så här borde alla ställplatser se ut
Så exemplariskt anlagd ställplats, detta borde flera ta efter…
Utsikt från cockpit
Fantastisk utsikt från cockpit i husbilen.
Jag hade planer på att cykla in till city.
Själv älskar jag att cykla och promenera och gör det varje dag, till och från jobbet i alla väder. Birgitta älskar sin Lill-Volvo och har inte gått eller cyklat sedan förra sensommaren. Nu såg jag fram emot att vi skulle cykla in till Vetlanda City…
Jag vet inte om jag klarar av att cykla idag, sa Birgitta. Hon lider av Atros och har stelhet i armar och leder. Dessutom skulle vi tillsammans cykla på våra nya betydligt mindre elcyklar, som är ganska annorlunda än våra tidigare hybrid cyklar.
Birgitta cyklar som vanligt igen
Jag såg direkt, detta klarar Birgitta inte av. Vi var ute i 3- 4 timmar och tränade i lika många pass. Jag försökte gå bredvid och hålla balansen åt henne, men hon klarade inte ens av att styra… Tårarna rann och Birgitta var jätteledsen. Hon ropade …”Gode Gud låt mig få cykla…”
Till slut bad jag henne att lägga i lägsta växel och bara dutta på tramporna. Jag gick bredvid och höll ett järngrepp om henne och cykeln. Efter hand fick jag småspringa bredvid henne och till slut släppte jag i väg henne på lägsta växeln. Hon cyklade på som hon alltid har gjort och t.o.m. upp för den branta backen upp till ställplatsen och vår husbil. Vilket under och vilket bönesvar!
Jag bara stod och gapade när jag såg henne cykla iväg, detta är inte möjligt, för en stund sedan var hon på 3 hjuling nivå. Vi hade köpt två nya cyklar och tankarna gick runt, måste jag lämna tillbaka en cykel, nej det gör jag inte. Nu vet jag att vi kan ta sällskap i sommar på våra cyklar.
Det kom två snubbar och levererade vår nya husbil för snart en månad sedan och tog vår förra husbil med sig tillbaka. Vi ställde av den direkt och väntade på säkrare väder för att ge oss ut.
En lång rad med nya Challenger husbilar som är sålda
Nu lockade Krono Campingen i Lidköping på oss. Så när vi kollar allt, är inte allt som det ska i den nya bilen. Det blev ett snabbt inbokat besök tillbaka i Ängelholm. Vi kom dit på torsdagskvällen och möttes av en rad med 10 nya Challenger husbilar och 2 sålda husvagnar. Fantastiskt vilka framgångar för Challenger husbilar. Nu fick vi allt fixat på nya bilen och en grundlig genomgång. Tack!
Blåsigt värre på Ställplats Lagans Golfklubb
Allting var fixat på drygt en timma. Att vara kvar i Ängelholm var inte att tänka på. Det blåste Hård Kuling. Lagan har länge lockat mig, som ett gammalt minne. Hur många gånger jag kört gamla E 4:an förbi kyrkan, det vet jag inte. En av mina anställda har varit här flera gånger och har ett stort projekt här. Vi åkte dit och hittade ställplatsen direkt, en restaurang och en ICA butik, mer behövde vi inte ha.
Jag vet inte hur många gånger jag rundade kyrkan i Lagan på 70 talet
Jag minns så väl svängarna runt kyrkan. Nu är jag tillbaka 55 år senare. Det blev en ny positiv bekantskap med ställplatsen, bara ett stenkast från E 4:an. Vilken härlig utsikt och ett fantastiskt bemötande.
Vanskligt att köra med sommardäck denna årstiden
Det snöade hela lördag förmiddag, men på kvällen var snön borta.
Husbilspremiären hur blev den upplevelsen….? Ja faktist känns det som en Mini Concorde, men mycket smidigare, bara 2,95 hög, 7,4 m lång, en underbar säng utan trappor för att komma upp, kombinerad el- & dieselpanna med varmluft samt 1200 kg lastvikt och många andra finesser.
Våra vänner Birgitta & Mats som bor i Lagan, kom och hälsade på oss, så trevligt med goda vänner.
Ps. När jag vaknar hemma runt femsnåret på morgonen, innan hjärnan kommit igång, tänker jag oftast… Varför har jag köpt en ny husbil, nu när jag blivit lite äldre…? Efter en timma när jag vaknat till lite, vill jag åka till Kiruna. Det sista slår nog inte in, för det vill inte Birgitta … Hoppas vi får ha det roligt i Södra Sverige…
Vi bokade bästa platsen för en månad sedan och bokade in denna helgen på Kronocampingen i Lidköping. Vi har inte varit här på ett tag, då vi gärna bojkottar en alldeles för hög prissättning på ställplatserna. Denna helgen var det mässpris (900 kr för 3 nätter) tillsammans med Husvagnssvensson. Då passar vi på att åka hit.
Vi älskar att komma till Lidköping och Kronocampingen, de är bäst på allt, bara synd att priset är normalt i överkant. Bäst på allt var även vädret med ett fantastiskt solsken.
Birgitta bjöd på komframsmörgås torsdag kväll på Kronocampingen i Lidköping
Med goda vänners hjälp har vi äntligen fått in TV i husbilen. Ett väggfäste har varit restnoterat sedan försommaren. Nu har vi samma TV som hemma, Apple TV. På 5 röda sekunder hoppade allt igång som vi är vana vid hemma, utan att söka kanaler som tidigare.
Det är fredag morgon kl 11 och första avgång. Loket och alla vagnarna rullar ut från campingen på väg till Husvagnssvensson.
Fullsatt på tåget, på väg till Husvagnssvensson, Lidköping
Husvagnssvensson säljer Challenger husbilar och jag själv ville jag se en Callenger 328. Den har i stort sett samma storlek som vår, men har en Qweensbed längst bak. Det var inget för oss att tränga in oss i, som har den rymligaste husbil som finns bland de mindre husbilarna.
Grillvagnen/loket och bakom denna den enormt genomarbetade minigolfbanan.
Fantastiska platser att välja mellan
Jag har aldrig i hela mitt liv tidigare, sett lika mycket husbilar på en camping som denna helgen.
Även ute på husvagnsområdet var det massor av husbilar
Husbilar av alla fabrikat
Vår favoritplats
Det går inte att räkna dem alla
Fullsatt på torget och Rådhuskonditoriet
Jag har aldrig tidigare sett så många människor ta plats vid Rådhuscaféet
Jag vet inte hur torghandlarna kommer över alla produkter. Jag överraskade Birgitta (som fyller år i dagarna) med 2 blombuketter En bukett rosor 35 kr och den stora buketten 90 kr. Man sålde pallvis med Ljung för 25 kr per kruka. Mindre än halva butikspriset.
Vi gick till Restaurang Sjökanten på fredagsskvällen, men fick vända i dörren. Fullsatt!
Under fredagen gick det inte att boka bord, det var redan fullsatt. På lördagen kunde vi boka plats till kl. 17. Jag gillar Fläskschnitzel och det smakade ganska bra, men vi fick vänta jättemycket.