I fredags skulle vi åkt och tittat på platsgjuten betong i Tranås. Efter det enorma snöfallet, ställde vi in resan. Idag åkte vi och till vår stora häpnad, tog snön slut strax utanför Aneby. Lite god mat smakar bra efter detta. På en söndag i Tranås, finns inte många matställen att välja på. Öppet var det i alla fall på Golden Thai. Men vad gott det var, till och med riset, som kom in i en stor gryta, var extra gott.
Törs man skriva att vi äter gott varje helg? Det finns någon som inte mår bra av, att vi har det bra. I mitt förra inlägg, beskrev jag med den största tacksamhet och ödmjukhet, hur bra vi kommer att få bo. Jag blev anklagad för att vara snåljåp, som städar själv på bygget. Jag var dessutom (enligt inlägget) i vägen för hantverkarna, trots att jag städar när de gått hem. Resten vill jag inte citera av inlägget.
Bloggen är min egen lilla avkoppling och jag tycker det är så himla roligt att skriva. Tack alla Go Vänner som läser och skriver positiva kommentarer. Själv har jag bestämt på sista tiden, kan jag inte skriva positivt, ska jag vara tyst, dock med undantag för den förda politiken i vårt land.
Nu har det gått fyra veckor igen och varningslampan för svartvattnet tänds, när jag tar upp stödbenen. Vi bara rullar ut utanför grinderna, fram till nya kontoret. Där har har vi den egna tömningen för svartvatten. Färskvatten har vi på väggen intill. Färskvatten har vi också nere på på gården där vi parkerat..
Innanför kontorsväggarna har vi tre kontorsrum, fyllda med våra möbler. I det fjärde kontoret, har vi alla våra kläder hängande. Där har Birgitta även all klädvård. En trappa ned, har vi ett rum fyllt med alla trädgårdsinventarier. Där har vi även två pallar med glas & porslin, med mera. Som jag skrivit tidigare, har vi dusch, toaletter, tvättmaskin och ett helt varuhus med mat & dryck intill oss.
Som det inte vore nog med detta, har vi lillbilen parkerad i en carport, som inte används just nu till företagets bilar. Dessutom har jag 30 SJ pallar med ved, under tak på gården. Vi har fått möjligheten att bygga en fin lada på vår drömtomt. Vi har kunnat bygga under hela vintern, utan att begränsas av snö och kyla. Vi är så enormt tacksamma!
Vi äter en Slottsbuffé på Gyllene Uttern
Så gott som varje vecka har vi åkt ut någonstans. Vi måste komma bort från jobbet lite. Idag åt vi en Slottsbuffé på Gyllene Uttern, Gränna. Själv har jag blockerat hela den första tallriken med sill & potatis. Vi har alltid fått fönsterbord och kan njuta av både mat och utsikt.
Under snart fem månader, har vi bott så här. Som mest kan det bli tre månader till. Kanske blir det två till tre månader till, bara vi hinner flytta in före vår semester i juni månad. Det går ingen nöd på oss.
Säkert har jag skrivit detta innan. Vilken förmån att få bosätta sig ute på landet och på Aneby Gård, bara fem hundra meter söder om samhället. Vi behöver inte längre fara på den tråkiga och ogästvänliga Storgatan i Aneby, mer än i enstaka nödfall. Ska vi åka norr eller söder över, kör vi till 32:an i Bredestad. Till Nässjö och Jönköping har vi raka spåret. Själv skulle jag vilja handla nästan allt på City Gross i Jönköping. Då slipper vi Storgatan ännu mera. Till jobbet har vi en fin cykelbana hela vägen.
På bilden syns ett av Aneby Gårds gärden. Dessa kan jag snedda över, för att komma till vägen, upp till motionsspåren. Skulle vi bli orkeslösa, kan vi glida fram i en båt på Svartån, ända ned till centrum. Här under träden finns Jönköpings läns mest intressanta arkeologiska område.
Bakom träden längst ut till höger i bild, ligger den tomt som vi först skulle bygga på. Att vi fick vår egentliga tomt som vi bygger på, var den Högstes ledning. Nu är alla fem tomterna borttagna från försäljning, trots utförda VA arbeten och el installationer. I den lilla ådra av bonde som finns i mig, hoppas jag, att det aldrig blir byggnation på bördiga åkermarken utanför.
Birgitta städar tvättstugan
Varken Birgitta eller jag tål dammet av isoleringen. Så det gäller att ha munskydd på sig. Nu gäller det att vara rädd om dem, de är tydligen slutsålda på alla apotek. Nu är det sopat och även dammsugt på vissa ställen på bygget. Nästan oigenkännligt. Denna helgen var det omåttligt mycket byggavfall att ta han om.
I går -12 grader, idag smälter snön
Förlåt att jag skryter med vår husbuss och lägger in samma bild som för någon dag sedan. Vi har nu bott i husbussen sedan mitten av oktober. Varje dag har vi haft + 23,5 grader i bussen. Igår blev jag ännu mera imponerad, -12 grader ute och fortfarande + 23,5 inne. Gasolpannan har vi inte haft i drift sedan förra våren då vi fricampade. Vi behöver bara elsladden påkopplad på 3 kw, det räcker. Hela golvet är varmt, inte fläckvis som vi hade tidigare.
Det kommer mejl efter mejl till mig, kan jag få kompledigt? En eftermiddag var jag ganska trött och sliten, så jag var tvungen att testa hur man gör då. Kompledigt alltså! Jag har jobbat med ett mega projekt, som har krävt 100 % koncentration, totalt kommer hela jobbet att ta sex- sju veckor non stop. Nu har jag bara kanske fyra, dagar till, innan jag är klar.
Nu måste vi åka till Kosta Outlet till helgen tänkte jag och koppla av lite. Jag behöver handla lite snygg kläder till jobbet. Inget är naturligare än att ta husbussen. Men jag kan ju inte ha vädret på min sida varje gång. I vinter har jag inte lagt på vinterdäcken, men det hade säkert gått bra ändå. Men nej tack, det får vara med tanke på allt salt. Herden får vara hemma.
Bygget rullar vidare…
Väggarna är upp till vårt egna badrum
Här skall jag stå och duscha, som jag stod ute i det fria, bara titta på kossorna genom fönstret, ingen insyn, om man inte kryper runt huset förstås. Utsikt är bättre än insyn. (Birgitta vill nog ha en lamellgardin). Till och med karmen till skjutdörren är på plats.
Väggen bakom köksskåpen är uppe.
Alla innerväggar är uppe nu. En snickare står och jobbar i tvättstugan, i direkt anslutning till köket.
Birgitta sa en kväll under veckan, nu är Lennart Torebring i Pingstkyrkan i Eksjö på lördag kväll. Samma sekund svarade jag, då lämnar vi allt annat och åker dit. Lennart satt med en kopp kaffe i handen före gudstjänsten, vid ett av borden i församlingsvåningen, när vi kom in. Trots att jag är 73 i år och Lennart 59 har vi aldrig möts tidigare.
Jag gick fram och lade mitt visitkort på bordet. Har vi träffats tidigare? frågade jag, nej aldrig svarade Lennart. Han behövde inte studera mitt kort, han kände igen mig från nätet, samt reklam som skickas till hans kyrka. Vi kramade om varandra, innan gudstjänsten började. Många är de gånger jag önskat åka till Lennarts församling, för att få hälsa på honom. Tyvärr har det runnit ut i sanden.
Nu har Lennart och hans fru Carolina, som också är pastor i samma församling, skaffat sig en sommarstuga här på Småländska Höglandet, där de har sina rötter. Rättare sagt kommer vi från Hemsta i Ydre kommun. Min farmor & farfar hade sju barn och Lennarts pappa Gunnar var ett av dem. Gunnar flyttade med sin familj till Uppsala, vilket gjorde att vi inte träffats. Totalt har jag haft som mest ett 70- tal kusiner.
Lennart Torebring, hans fru Carolina och deras fyra barn är alla pastorer i Wao Church, tidigare Södermalmskyrkan. Tidigare var Lennart med på Kanal 10 varje vecka. Så inte idag på grund av att Wao Church har en egen TV Kanal.
Under alla mina år som säljare, som egen företagare och privata samtal har jag fått frågan. Känner du Lennart Torebring! Söker man på nätet ger Lennart bara 12000 träffar mot mina 69000. Lennart har så många fler träffar i himlen att möta. Människor som räddats från ångest, oro och misär till et nytt liv.
Själv är jag född som säljare och entreprenör. Ibland har jag funderat över, var denna begåvning kommit från. När jag lyssnade till Lennart, känner jag mig liten. Lennart är den verkliga entreprenören, men för Guds Rike. Hans församling har hela 70 personer anställda. Fantastiskt! Församlingen har startat 6 nya församlingar.
Lennart nämnde kort, hur livet i vår fina huvudstad, drastigt har förändrats. Att gå ute efter kl. 21 är farligt. Gatorna fylls av barn och tonåringar som rånar allt och alla. Lennart talade om att det går runt 400 barn på gatorna nattetid, utan en bostad eller att någon tar hand om dem. Nu har de även börjat råna på dagtid.
Ingen av våra politiker har en lösning på detta. Det enda som kan lösa detta är en kristen väckelse över vår huvudstad och vårt land. Människorna måste möta en förvandling. Därför fylls farsamlingens kyrka och nya församlingar växer fram. En förvandling är på gång. Själv hoppas jag att alla goda krafter, kommer att rädda vårt fina land.
Lennart var nästan klar barnmorska, när han kände, detta är inte min väg i livet. Han kände maningen av att bli pastor. På den vägen är hela hans familj idag.
Tack Lennart för ditt besök i Eksjö. Hoppas att vi kan träffas i sommar.
Jag minns när jag bodde hemma, hur tråkigt och dominant denna vävstol var, som min mamma ställt upp i köket. Vad tyst, rymligt och skönt det blev, när den bars ut. Idag kändes det nästan lika skönt, när ställningarna kom ned på norra entrésidan. Det saknas två stolpar än, som ska bära upp entrétaket.
Det är inte heller alltid roligt, när det är glatt. Cykla efter posten vågade jag inte idag, bland alla isfläckar. Just när jag gick iväg för att hämta posten, gick solen också ned. Detta innebar att det blev glashalt överallt, inte minst på asfalten. Jag kom hem helskinnad som väl var.
Vår ställplats sedan mitten av oktober. Så här nära har vi till jobbet.
Idag kändes det för första gången, sedan vi parkerade här, som att det skulle var roligt att rulla iväg en liten bit. Inte bara 100 meter som idag, till tömningen av tankarna, utan kanske en tur till Gränna eller dylikt. När bussen stått still så här länge, är bussen precis som vi, stel i lederna och gnisslade lite i bromsarna.
Vem glömmer inte åren med husvagn? När vårsolen tittade in genom fönstren i februari månad. Då var vi snabba att åka till husvagns handlarna för att titta på husvagnar. Det enda som tar emot för att ge sig iväg, är regn, snö, smutsiga vägar och tvättning av bussen så snart man är hemma.
Vi har haft en riktigt skön helg hittills. Vi säger Tack till våra vänner, för en fantastisk ”After Work” på fredagskvällen. Vänner som vi inte träffat på en tid. Efter det sov jag till halv nio på lördagsmorgonen. Frampå eftermiddagen hälsade vi på vänner, som flyttat in i sin nybyggda villa för en vecka sedan. De är några år äldre än oss och lämnar den stora herrgårdsvillan på landet bakom sig, för en plats nära centrum.
Jag har bokat fukttest samt rätta till två småsaker hos Forsbergs den 8 maj. Jag sa till dem, att ni måste vara klara över dagen, annars har Birgitta ingenstans att sova, om vi inte har flyttat in i vår nya lada då. I annat fall får hon följa med på service.
Helt otränad som jag är, klarade jag mig precis under en timma. Jag skulle gå och hämta posten på Framtidsvägen, hämta paket på Pixan samt gå till serviceboxen och hem till husbussen igen. I morgon pumpar jag cykeln. Det är nästan mycket, att gå en timma direkt efter jobbet.
Jag hämtade min nya våg.
Det var ingen överraskning, jag är FAT. Jag behöver få ned ”fetthalten 20 %”. Jag som måste tävla i allt vad jag håller på med. Nu måste jag tävla mot vågen.
Jag har haft det för bra i vinter. Fem meter mellan husbussen och kontoret. Det är det enda jag har rört på mig, samt tre, fyra timmars byggstädning på lördagarna. Nu har vi bott i bussen i snart fyra månader och bara latat oss, samt att vi har jobbat som vanligt naturligtvis.
Nu har jag bestämt mig för att ha bättre kontroll på min hälsa genom att sluta med godis, motionera, blodtrycksmätare och en analysvåg. Trots att vädret är motbjudande, så måste jag ut nu. Innan läggdags blir det glas Äppelcidervinäger och honung. Det sista är rena hälsan.
Jag kommer att ligga ljusår efter den gode bloggvännen Rolle, som kutar sju, åtta km varje dag. Med båda ligger vi ljusår efter Isabella Lövin, som är ute och cyklar dygnet runt. I kväll började jag lite smått i alla fall med fyra km.
Min våg tjatar hela tiden, ”En i taget”. Samtidigt visar den olika tal, beroende på var jag ställer den på klinkergolvet. (Den får gå till skroten nu) Nu har jag bestämt mig för att sluta med sötsaker. Men hur svårt kan det vara, när man går omkring pallvis med godis varje dag.
Med Omron M2 mäter du enkelt blodtrycket, utan en massa finesser men med korrekta resultat. Mätaren levereras med en manschett i stl medium
Före jul var jag hos min husläkare. Kolla hälsan när jag är här, sa jag. Kolla på dig, sa han och skrattade, som att det inte skulle behövas. Håll bara kontroll på blodtrycket, det räcker, sa han. Så då köpte jag en blodtrycksmätare. Jag ligger bra till på gröna värden utan några mediciner. Samtidigt tog influensan nästan musten ur mig. Idag är första dygnet som jag inte hostat, sedan juldagen.
Vår nya våg är på väg
Omron BF 214 är en kroppssammansättningsmätare avsedd för att mäta och visa kroppsvikt, kroppsfett (i %), skelettmuskulatur (i %) och BMI (Body mass index). BF214 använder en teknik med fyra sensorer för att ge kliniskt validerade kroppsmätningar.
Omron BF 214 mäter kroppsfettsprocenten genom metoden bioelektrisk impedans (BI). Vågen fungerar genom att skicka en extremt svag elektrisk ström på genom din kropp för att fastställa mängden fettvävnad. Den svaga elektriska strömmen känns inte när du använder vågen.
Ps. Vi köper allt vad vi behöver på apotea.se. Har du kanske redan en våg som denna?