Sommaren har flyttat på sig

2 08 2021
Aneby kyrkogård en kväll sommaren 2021

Det har varit så gott att komma ut i vår dusch på mornarna, med stora panoramafönster ut mot ängen, solen skiner, det grönskar, en hare skuttar runt ibland och kossorna som går och betar där ute. Så helt plötsligt, som bara över en natt, är det mörkt ute. Är sommaren slut, redan i början av augusti?

Vi minns alla dessa somrar på Öland. Första veckan i augusti, var som att blåsa ut ett ljus. Alla åker hem. Allt tystnar och återgår till stillheten. Redan i mitten av augusti kändes norra Öland helt folktomt.

Vi minns sommaren 2021 i Klövsjö

I år har vi minnet kvar av Klövsjö. Det satte djupa spår i både själ och sinne. Tio dagar där kunde ha varit det dubbla, så känns det efteråt. Vi stortrivdes!

Jag måste erkänna att denna sommaren har jag känt mig trött och sliten. Jag gjorde en stor årsservice på Vårdcentralen i byn, med en massa prover för en vecka sedan. Inget visade något onormalt. Rädslan för feber och frossa finns där latent, efter höstens upplevelser. I morgon skall jag göra mitt andra återbesök efter operationen, denna gången på Urologen i Eksjö. Det kom lämpligt nu, när jag inte känner mig riktigt piggelin.

De allra flesta som går igenom en prostataoperation drabbas av inkontinens. Själv har jag har inte fått en enda droppe i byxorna på hela tiden. Inga inkontinensskydd! Helt Fantastiskt! Sista dagarna har jag dock gått och känt mig kissnödig hela tiden. Hoppas jag får ett svar på detta i morgon. Jag skulle ha målat en stund i kväll, men jag hade ingen ork.





Till höger bara 200 meter bort

1 08 2021
Kroatorpet Huskvarna norra

När jag jobbat undan stund på jobbet idag, sa jag till Birgitta, ”Nu vill jag äta Kinamat”! Före detta skulle vi undersöka ett nyöppnat Café i Lekeryd, om de hade något matnyttigt. De hade inte alls vad vi sökte, så vi for vidare till Huskvarna. Vi letade ut en Kinarestaurang, men det såg inte mysigt ut. Så är det den ständiga frågan för oss som kommer från landet, var parkerar vi bilen? Ska vi åka till Grännaberget, nej det är nog lång kö. Så började vi tala om Kroatorpet, varför har vi aldrig varit där? Det är säkert bara vi som inte varit där.

Tusentals gånger har jag kört Ådalsvägen ned och ALLTID svängt vänster vid Lidheds Däck, in mot Huskvarna – Jönköping. Idag körde vi 200 m åt höger, efter att vi spanat av Huskvarna. (Gröna pilen) Men så trevligt, varför har vi aldrig varit här? Efter detta irrade vi bort oss till en del i Kaxholmen och Ölmstad. Det utforskar vi en annan gång.

Här har Sveriges gamla Riksetta gått utanför dörren. Nu var det ingen jättestor ström av bilar längre, men en lång kö in till serveringen. Det tog dock inte många minuter förrän det var vår tur. De kunde sin sak i serveringen.

Det blev ingen Kinamat idag för mig, den får vi spara tills en annan gång. Vi rör oss mycket sällan i Jönköpings centrum och känner inte till de bästa ställena. Nu har vi ett trevligt ställe att komma tillbaka till. En plats i det gröna och inte vid en parkeringsficka inne i stan och i bästa fal sitta på en trottoar och äta.





”Gode Gud välsigna färgen amen”!

31 07 2021

Tack snälla Birgitta för att du har hjälpt mig att måla vår bod. Det ser inte ut som något stort jobb. Väggarna är enkla att måla och det fixade Birgitta det mesta av. Själv stod jag på en stege i alla möjliga vinklar och målade takfoten. Denna strykningen var med grundfärg. Före detta har vi oljat in allt trä. Nu återstår två strykningar till, med vit och röd färdig färg. Det gick åt hela tio liter färg idag. Färgen bara sög in i träet. Hittills har vi målat 20 timmar. Klarar vi det på 20 timmar till, har vi tjänat in en rejäl timpenning.

Kanske har jag Ischias i höger ben eller så är höftleden sliten. Ont gjorde det i alla fall när jag kom in. Jag körde dessutom omkull i en slalomnacke våren -95 och skadade en muskel. Då hängde armen bara rakt ned. Jag lyckades att träna upp den, under flera månader och har inget känt av skadan sedan dess, inte förrän nu 30 år senare. Stundtals fick jag måla med vänster hand. Jag kunde inte lyfta en tillbringare vatten till maten vid middagen. Märkligt att det ger sig till känna nu, så långt efteråt.

Jag har sagt många gånger, behöver jag vackert väder då får jag det, så även i dag. Sista veckan har vi fått runt 40 mm regn, idag var det det bästa målarväder. När jag drog sista penseldraget small åskan till och det började regna inom ett par minuter Det var ingen fara med målningen, då det sista var målat under tak.

Jag hade en dunk till med målarfärg, med den ville jag helst inte öppna, utan lämna tillbaka oöppnad. Det var inte mycket färg kvar i min hink. Ska den verkligen räcka? ”Gode Gud välsigna målarfärgen”! sa jag. När jag strukit på lite extra på allt ändträ, fanns inte en droppe kvar i burken. ”Tack gode Gud för färgen amen”! (Ny text till bordsbönen)

10 av 36 buskar av mina Taxus Baccata Repandens, som jag köpte från Tyskland, reste runt med Postnord i tio dagar i full sommarvärme. När de väl kom fram släppte jag allt annat och stoppade ned dem i jorden. Så här gröna och fina är de nu.

Många som bygger hus, tänker mest kranar och knoppar i ädla metaller och det ena vassare prylen än det andra. Själv bryr jag mig knappt om sådant. Självklart vill jag ha stil på det, men inget extra pråligt. Jag valde väl tilltaget garage i två plan med golvvärme, stor klädkammare, mycket och stora garderober, all energi kommer från förrådet med kulvert in till huset, jag vill ha det tyst inne. I förrådet har jag värmepumpen och plats med stora hyllor på två väggar.

Jag skruvade upp mitt tidigare skidställ med krokar på en vägg, för att hänga upp av alla min grovarbetar- och målarkläder. Jag har en stol att sitta på, matta på golvet och en massa krokar att hänga av mig våta och smutsiga kläder. Det vore inte roligt att komma in med målarkläder i vårt fina hus. Detta är mitt sätt att bygga lite extra lyxigt.





Brathwurst vår nya favorit

30 07 2021

Vi har Vaggeryds Brathwurst i vårt sortimentet, men inte på lager. Så beställde en av våra trevligaste kunder, som har en restaurang i toppklass. Då passade jag på att ta hem ett par kg till oss själva. Nu kommer det bara vara den korv vi g(r)illar i fortsättningen. Så jättegod! Det känns direkt att det är mycket kött i den och inte en massa fett. Sedan kryddar jag alltid lite extra på korven.

Några få gånger om året har jag nöjet att få tala med ägaren till Vaggeryds Chark. Jag träffade honom i en källarlokal i Vaggeryd hösten -76. Sedan dess har vi mötts många gånger i olika sammanhang, på julmässor, födelsedagsfirande, invigningar med mera. Idag är Vaggeryds Chark kända för sina kvalitétsprodukter och har en stor modern anläggning i Vaggeryd. Till jul är vi stora kunder och köper fulla lastbilslass med Vaggeryds Chark. De har varit kunder till oss i 45 år.





Som ett nytt liv efter regnet

28 07 2021

Igår kväll när åskan och regnet gått över, började det skymma. Jag gick ut en liten runda på tomten och det kändes som ett nytt liv ute. Så rent och friskt i luften ute att jag bara njöt.

Kan vi inte börja ett nytt liv också? sa jag till Birgitta. Alltid under alla senare år, har vi ätit en smörgås eller två och druckit en kopp te, när vi kommit hem från jobbet. Efter min prostataoperation står det i min journal, ”mycket fett”. Det måste jag få bort. Dricka pulverpåsar som vi gjort tidigare, känns inte alls roligt. Kan vi inte börja med att äta en sallad i stället? I kväll gjorde vi en enkel kycklingsallad. Nu hoppas jag att vågen kommer att bekräfta detta så småningom. Gott var det i alla fall.





Metspö, solstolar och Biltema

25 07 2021

Vi har inte varit i Biltemas nybyggda lokaler i Nässjö tidigare. Idag åkte vi dit på morgonen. Jag skulle köpa ett metspö! Men jag skall inte meta med det det, jag har en annan uppfinning på gång. I nästa andetag ville vi ha ett par solstolar, trots att varken Birgitta eller jag vill sitta i solen, vi letar efter skugga hela tiden. Birgitta tål inte solen och jag blir tung i huvudet av värmen.

Vi har för flyttat oss runt huset allteftersom solen skiner. Varför vi inte tänkt på det tidigare, det vet jag inte, men vi har ett fantastisk torg att sitta på utanför entrén, där har vi en underbar skugga på förmiddagen.

Jag är ingen storkund på Biltema, men en del riktigt bra saker hittar jag där mellan varven. Jag inbillade mig att de flesta varuhusen ser ganska lika ut. Men så fel jag hade”! Biltema i Nässjö som är ganska nybyggt, upplevde jag som mega stort och annorlunda. Vilken Cafetéria så stor och trevlig. Biltema har haft en stående fråga i sin reklam i flera år: ”Varför betala mera”? Mitt svar: Jag vill inte att det står Biltema på alla mina prylar!

Här har jag mitt metspö. Det bär upp solseglet som vi satte upp för några dagar sedan. Vi valde ett fem meters teleskop som är lite kraftigare och det passade perfekt. Bara att dra ut lagom längd. Jag funderade på en trälist eller ett kopparrör, men detta var enkelt och kanonbra.





Kontraster

19 07 2021

Vår tomt innan Matts startade motorsågen.

En stolt skogsarbetare i sitt riktiga esse. Jag är besvärad av att jag inte hade min rätta Stihl motorsåg.

Min skogsavverkning på vår nya tomt september 2019. Här kände Matts sig som den store skogshuggaren har var i sin ungdom. På sex kvällar var skogen nere.

Resultatet av min skogsavverkning på vår nya tomt september 2019. När jag avverkade skog i slutet av 60 talet, tjänade jag bra med pengar. Så blev det inte denna gången, men roligt var det.

Skulle vi kunna fylla upp före denna sjöbotten och bygga här. Efter 2 700 ton krossat berg hade tomten ändrat sig en enda mm. Vi kunde börja bygga utan att påla.

Julafton 2019, vi har fått tak över huvudet. Dock inte garaget.

Den enda snö som kom under hela bygget.

När vi var på semester i sommar, var jag orolig för vår gräsmatta, när det talades om +30 grader och mera i flera veckor. Hur ska det gå med min gräsmatta? Kanonaden Entreprenad, har gjort ett gigantiskt markarbete. Gräsmattan blev dock inte 100 % bra som allt annat blev, men den har inte gulnat under torkan, det är det viktigaste, det som återstår är finjusteringar.

Vi är så stolta och inte minst tacksamma över vårt nya boende.

Vår gård sommaren 2021

Nu återstår bara att måla boden längst bort i bild.

Bland det bästa vi gjort i livet, var förmånen att få flytta ut på landet. Till det hem som vi skapat från grunden, med egna idéer och med hjälp av vår fantastiske arkitekt Anders Adolfsson och Höglandsvillan som byggmaterialleverantör. Ett stort Tack till våra entreprenörer för ett 100% väl utfört arbete!





Jag gav Birgitta tre förslag

16 07 2021

Lammet & Grisen på Öland

Vi har en tradition sedan mitten av 70 talet, att en gång varje sommar besöka Lammet & Grisen på Löttorp. Förra året avstod vi, på grund av pandemin. Vill du åka dit i år? frågade jag Birgitta.

Kaffestugan Grännaberget

Eller vill du åka till Kaffestugan Grännaberget och ta en räksmörgås?

Hemma på altan mot väster

Eller vill du hellre att jag hjälper dig att göra två räksmörgåsar, så äter vi hemma? Efter 55 år tillsammans, behöver jag inte ens ställa frågan, jag visste vad Birgitta skulle svara. Självklart ville hon sitta hemma vid vårt fina hus och njuta.

Altan utanför sovrummet

Det blev till slut för varmt på västersidan, så vi fick gå till öster för att inta kaffe på maten i skuggan på sovrumsaltan. I morgon skall vi fara till handelsmannen Inge Bengtsson i Korsberga, Vetlanda. Det blir nog en kaffekorg med på resan, samt kanske lite golf i Korsberga. Kanske han har en båt som vi gillar.

Förrr åkte vi alltid husbil på resor som denna. Nu står Herden nytvättad och till och med skinnad med sämskskinn inne under tak. Det är nästan synd att ta ut den, den kan bli dammig. Samtidigt har vi en ny lilla bil Hyundai Tucson, som måste känna sig välkommen i familjen.





Herden har fått en ny kompis

13 07 2021
Två kompisar

Vi tror att de kommer att trivas bra tillsammans här inne. Herden är den bästa kompis som lillbilen kan få.

Hyundai Tucson Hybrid

Denna bilen går inte att jämföra med vår förra. Det är en helt ny bil. TUCSON Hybrid är byggd för att minska koldioxidutsläppen och öka bränsleeffektiviteten. Och det sker utan att kompromissa med körglädjen. Hybridmodellen levererar en kombinerad effekt på 230 hk och ett vridmoment på hela 350 Nm.

En del av instrumentpanelen

Det är fullpackat med finesser. varför inte sitta och lyssna till fågelkvitter från skogen, lugna havsvågor, ett utomhuscafé eller en varm eldstad.

Ett stort tack till Nisse Winblad, Holmgrens Bil, Nässjö, som kom ut och levererade bilen hemma hos oss, detta trots att han gått i pension sedan vi beställde bilen. Totalt har vi gjort ett 30 tal bilaffärer tillsammans.





Idag provade vi på jobbet igen

11 07 2021
Mitt kontor

Idag cyklade vi till jobbet Birgitta & jag och jobbade några timmar. Det är dubbelt skönt att komma tillbaka till jobbet, på måndag morgon och känna att allt är under kontroll. Nu har tre av våra säljare fått semester. Då hoppar jag in på kundtjänst, under fyra veckor framåt. Jag vill ändå inte trängs med alla, som är lediga just nu.

Skönt att inga lösenord ramlat bort, jag kan känna sig frisk. Det blir en spännande sommar. Vad kommer att hända? Det känns så konstigt i år, ena dagen full av restriktioner och nästa dag inga begränsningar alls, som till exempel över 60 000 personer på en fotbollsmatch. Kommer kunderna fortsätta att handla på nätet? Ja det tror jag, men kanske inte i lika snabbt ökande takt.