Vad mycket roligt vi har i förrådet

23 08 2021

Jag har sökt en royaltyfri bild till min bok men inte hittat någon, jag vet att jag har den själv och att den finns i mitt 1200 bilder stora diaarkiv ute i förrådet.

Jag packade upp min diaprojektor ute i förrådet och ställde den på kofferten till den samma. Jag kan välja om jag vill se bilderna på skärmen eller duk samt välja musik till bilderna. På nästan alla kassetter står det ”Blandade bilder”. Men oj vad mycket roliga bilder jag hann se, innan jag slutade halvvägs in i arkivet. Då hade jag hittat den bil(d) som jag sökte och var ägare till 1976, Simca 1508. Årets Bil det året!

På bilden i projektorn sitter Niklas och Candra på trappan till köket, tillsammans med kompisen Maths, till det hus vi byggde 1972. Bilden är cirka 47 år gammal. Nu måste Birgitta och jag ta en helg eller två och sortera upp alla diabilder och visa dem inte minst för våra barnbarn när vi samlas nästa gång.

Detta är första kvällsmaten som vi äter i en hyrd Opio husvagn parkerad på Löttorps Camping, sommaren 1974. Birgitta, Niklas och Candra till höger.

Vår Simca 1508 -76 parkerad på en camping i Malmköping. Denna gången med en lånad Adria.





Birgitta bjöd på fest i afton

18 08 2021

Birgitta bjöd på en extra god sallad i afton tillsammans med Niklas familj.

Alla tyckte det var jättegott, inte minst Niklas som inte hann med att titta upp.

I dag var det min tur att fira, denna gången nummer 74. Trots småkallt utanför greenroom, hade vi det riktigt skönt innanför glasväggarna. Tack Birgitta för den extra goda salladstallriken.

Stort Tack till Birgitta och våra barn med familjer för alla presenter.

Tack alla som gratulerat på Facebook, trots att jag aldrig hinner med att skriva grattis till er.





Niklas 50 års fest på Grand Hotell

15 08 2021

Två av våra käcka barnbarn i entrén till Grand Hotell, Stockholm

I entrén till Grand Hotell, Stockholm

Birgitta & mitt sovrum. Vi hade ytterligare ett stort rum till med soffa, fåtöljer och tv, totalt två tv på rummen.

Två så här bastanta dörrar mellan rummen.

God natt och god morgon matta på golvet och innetofflor.

Två morgonrockar hängde i vårt badrum.

Vårt jättestora badrum samt ytterligare ett rum med bara toalett.

Birgitta & mitt tv rum

Utsikt från vårt rum plan 3

Familjens herrar, festen kan börja

Familjens damer vid festen

Våra fantastiska barnbarn, uppklädda till fest.

Wooow, Tournedos, som jag älskar

Dags för dessert

En liten del av frukostmatsalen

Vår frukostbuffé, tala om hotellfrukost!

Vår frukostbuffé

Vår frukostbuffé

Vår frukostbuffé

Spegelsalen

När vi parkerade utanför hotellet, kom personalen och lastade ur våra väskor, körde väskorna till respektive rum, samt parkerade bilen. Nu väntar Jubilaren på att få sin bil framkörd för avresa hem.

Stopp med tårtkalas hos dotter med familj i Enskede

En tårta bakad av en Sverigemästare på tårta

Niklas klarade första biten galant

Dagen avslutades hemma hos oss i Aneby. Niklas blev nästan chockad, när han tryckt på knappen, till vår garageport. Ett helt garage fyllt med presenter från familjen och leverantörer.

Du Niklas, har skänkt oss och våra familjer så mycket glädje och du har gjort så stora uppoffringar under åren, så nu är det din tur att hedras. Jag brukar som ni vet, skriva ganska många textrader. Denna gången känner jag mig stum. Jag kan inte beskriva bilderna i sin fulla rätt. Den lyx som vi mötte är vi inte vana vid. Visst kostar det, men en gång i livet, måste man nog unna sig detta.

Eftersom priset på en kopp kaffe diskuteras så ofta i vår bransch, kunde Niklas inte undanhålla oss med, att en kopp kaffe på maten kostade 53 kr. Den dyraste sviten kostar 90 000 kr per dygn. Då är den stor som tre enplansvillor som Niklas uttryckte det. Jag hoppas att debet & kredit går ihop sig för dig trots allt och till och med ett litet överskott, när du summerat tillsammans alla presenterna.

Ett Jättestort Tack Niklas. Du har lagt ribban så högt, att ingen annan kan komma att överträffa denna fest!





50- års lunch på Ulla Winblads Restaurang

14 08 2021

Niklas, 50- åringen, bjöd in till förfest med lunch på Ulla Winblads Restaurang på Djurgården. Vilken miljö och så god mat. Problemet var bara att hitta en plats till bilen. Vår dotter åkte till slut och hittade en parkeringsplats inne i stan.

Alla i familjen börjar samlas.

Woooow vilken mysig miljö, helt underbart fantastiskt.

Jubilaren hälsar välkommen

Väldigt många åt denna jätteportion med gigantiskt stora köttbullar och potatismos.

Själv åt jag Bíff Rydberg med äggula. Utsökt gott och vällagat.

Hjortronparfait med hjortron till dessert.

Efter denna fest åkte vi till Grand Hotell och checkade in där. Vilken lyx och vilken service! Det var bara att öppna garageluckan, så stod de på trottoaren och tog hand om väskor och körde och parkerade bilen också. Resten återkommer jag till i morgon.





Vi är bjudna på 50- årsfest!

13 08 2021

Vår son och vår VD Niklas, fyller 50 år i helgen. Vilken fest han fixat till. Först äter vi lunch i morgon på Restaurang Ulla Winblad på Djurgården. Sedan drar vi oss tillbaka till fastlandet och intar Grand Hotell för en festmiddag, övernattning och frukost. Sedan händer en massa saker, som jag inte kan avslöja.

Det blir kul att åka på första långturen med lillbilen. Jag råkar utan GPS till båda ställena, men tar ändå sällskap av dotter och familj i Enskede. Jag är måttligt förtjust i storstadstrafiken numera. Inte att köra bilen och hitta fram, utan den hets som är i trafiken.

Jag har kört tokfort jag också, men inte nu längre. Mitt hastighetsrekord i Stockholm innehar jag på Valhallavägen. Då for jag fram i 150 km med min Alfa Romeo tidigt en morgon. Jag hade i många år två varningar för fortkörning. Då hade jag en försäkring som skulle ge mig privatchaufför om jag miste körkortet.

Vid ett annat tillfälle senare i livet, kom jag körandes söder ifrån på E4. Då ringer en så småningom blivande storkund. Som säljare glömmer jag allt annat runt omkring mig. Så engagerad i att sälja som jag var, gick det bara fortare och fortare, till någon sa till mig, du kör i 140 nu. Numera håller jag stenhårt på hastigheterna.





Nu är vårt greenroom gott att ha

11 08 2021
Vårt greenroom

I somras vandrade vi ofta runt huset, i jakt på en skuggig plats. Att sitta ute i greenroom då, var inte att tänka på, så varmt var det. Nu är det helt gott om kvällarna när vi kommer hem. Solen värmer upp den gjutna bottenplattan på dagarna, så golvet är jättevarmt långt in på kvällarna. Vi kan sitta ute i kortärmat, till dess att det är kolsvart ute.

Vår grönsaksdiet fortsätter.

Varje kväll som vi kommer hem från jobbet, med blott något enda undantag, sitter vi ute i greenroom och intar vår salladstallrik. Det är nästan märkligt, hur enkelt det är att variera grönsakerna, samt lite mera matnyttigt. I kväll blev det lite finhackad bacon till och en klick räksallad.





En kugga saknas i hjulet

10 08 2021
Vår Iveco verkstad

När jag bokade tid för oljebyte i motor och bakaxel idag på bussen, kändes det som något fattades. En årsservice var borta. Hösten 2019 till försommaren 2020 bodde vi i bussen när vi byggde vårt hus, under hela åtta månader. När vi bosatte oss i bussen hade vi dagarna innan bytt olja i motor och bakaxel. Under våren besiktigade vi och gjorde fukttest hos Forsbergs i Hyssna.

Sommarsemestern 2020 började vi på Torpön, vidare till Kisa, Vimmerby, Kalmar, Öland runt och lite nedslag på Ostkusten. Efter sommaren åt vi kräftor i Väderstad och kanske någon mer kortresa. Det var allt vi reste på grund av pandemin. Sommaren 2021 var inte heller den en långresa, utan bara tur & retur Jämtland.

När jag idag började räkna efter, kom jag fram till att vi kört endast drygt 500 mil de två sista åren. Det saknas en kugge i hjulet. Tidigare landade vi på cirka 1200 mil om året. På tisdag nästa vecka har jag radat upp fyra stopp helt nära varandra. Oljebyte, fylla gasol som också är två år sedan sist, få teknisk support av laddning och onormal strömförbrukningen i bilen, av en god vän och Concorde expert, samt besöka Färggross. Allt på nästan samma gata eller bara ett kort avstånd i Jönköping.

I sommar har jag faktiskt saknat våra kortresor med bussen. Under fem veckor har jag vickat på kundtjänst. Då jobbar jag alltid några timmar på söndagseftermiddagen, för att inte stressa upp mig på måndag morgon. På så sätt försvann fem helger. Det går inte att ta igen året som försvann bort. Vi får vara glada och tacksamma över att vi lever.





Jag kände mig som en ”bortbyting”

9 08 2021
Lite men stilfull reklam på vår nya bil.

När vi köpte vår nya fina Hyundai Tucson Hybrid, tänkte jag så här….Nu ska jag inte ha någon reklam på vår nya bil. Jag ska åka runt i byn utan att bli igenkänd. Efter en vecka kände jag mig som en ”bortbyting”. Jag kände mig inte som en Torebring längre, jag som startat hela denna långa resa. Det blev en kvart hos gode vännen Bengt Andersson, Reklamia i Nässjö, så var det problemet löst.

Om jag får säga det själv, mycket diskret och snyggt. Tack Bengt, det gjorde du bra. Nu är jag en Torebring igen.





Ett avslutat projekt!

7 08 2021
Birgitta lägger sista handen vid tredje strykningen

Det var ett tufft jobb att hinna med under tre veckor, samtidigt med långa arbetsdagar på jobbet. Efter drygt 40 timmar är vi klara och vi har tjänat en rejäl timpenning på att göra målningen själva. Första strykningen med grundolja, sedan grundfärg och till sist två gånger färdigstrykning. Jag har förarbetet med de svåra bitarna uppe under taket och lämnat den enklare målningen till Birgitta. Utan hennes stöd hade det varit för tufft att måla allt ensam. Boden är 4×4 meter och ganska hög.

Ett heltokigt kort med Monster Energy Original

Vi var igång redan vi sju snåret, för att om möjligt hinna klart idag. SMHI hade lovat regn vid elva tiden, men vi behövde vackert väder och det fick vi. Men det behövdes extra energi.

Fjärde strykningen klar

Vid 16 tiden var vi helt klara och då var jag klar även med det där lilla extra slutpillet. Nu återstår nästa projekt, att fylla boden med all den ved jag har.

Gården är färdigbyggd

Birgitta sitter på ”Vedbacken” och vilar ut efter dagens jobb. Här på vedbacken hade jag tänkt lagra min ved, men hur hade det sett ut? Jag tittade på alla möjliga lösningar, men detta var klockrent. Nu har jag plats för mina maskinerier. Jag behövde en sticka att röra om i färgburkarna. Bara starta sågen och klyva till en.

Nu stör Toreman mig. Det ser inte snyggt ut, att han står där och vänder upp sin smutsiga rumpa.

Färg över

Om någon som läser detta och behöver färg, så har jag 9,3 liter oöppnad färgburk av denna samt ytterligare liter 2,5 liter. Nypris Färggross i Jönköping 2490 kr. Då får du 2,5 liters burken på köpet.(610 kr i rabatt) M. 0708-401205





Återbesök på Urologmottagningen

3 08 2021

Höglandssjukhuset, Region Jönköping, är ganska stort efter alla tillbyggnader. Urologmottagningen ligger på den västra sidan av alla husen. Här finns det alltid en ledig parkeringsplats och jag parkerar bilen bara tjugo meter utanför entrén. En trappa upp och till höger, så är jag på Urologmottagningen. Smidigt, det gillar jag.

Vilken fantastisk sjukvård vi har i vårt land. Efter min prostataoperation får jag komma på tre efterkontroller under första året. Sedan kallar de mig en gång om året i tio år efter detta. Utöver detta var jag i veckan på vår Vårdcentral i byn hemma och tog alla tänkbara prover. Jag har tidvis varit ganska trött i sommar och haft värk i ett ben. Alla värden var jättebra och under alla gränsvärden.

Idag fick jag ett besked av sjuksyster på Urologen, som jag aldrig har hört tidigare. Förr har jag bara hört motsatsen. ”Drick mycket, det är nyttigt”. Idag: ”Du dricker alldeles för mycket Matts”, därav dina besvär. När jag räknar efter blir det nog ganska mycket, runt 3,5 till 4 liter om dagen. Så blir det när man lever i ett kaffe- & vattenlandskap på kontoret. ”Hälften är bra om du dricker”, fick jag som mitt råd idag. För övrigt var allt bra och sjuksyster var nästan imponerad.