Två äpplen och två bigarråer

9 07 2021
Vår första frukt på Framtidsvägen

Jag minns alltför väl, när vi kom hem efter tre till fyra veckors sommarsemester i Italien, i början av tjugo hundra talet. Hela husbilen skulle naturligtvis tvättas och inte minst taket, efter all avsöndring från träden runt om. Samma sak med markis, förtältsmatta som legat i sand och jord, sandiga stolar och bord. Efter detta följde minst en LÅNG dags arbete, i den omfattande trädgården som vi hade då.

Igår tvättade vi båda bilarna, det var allt. Idag har jag skött om vår tomt som är nära 2 000 m2. Det tog två timmar. ”Toreman” har gjort ett gott jobb när vi varit borta, inte ett enda stopp. Det mesta arbetet var att slå det nästan meterhöga gräset på kommunens mark, som annars kommer in på vår trädgård. Birgitta har tömt och städat bussen invändigt. Jag har ställt av den och tömt ut färskvattnet. Nu får Herden vila ett tag. Nu har vi fullt upp på jobbet de första fyra veckorna.

Jag hittade två äpplen på det trädet som vi planterade förra året.

Vår första frukt på Framtidsvägen

Jag gick in till Birgitta med ett Bigarrå, det andra åt jag upp själv. Det var den första egna frukten.

Alla buskar har klarat sommaren

Jag har ju följt vädret hemma flera gånger om dagen. När det var som varmast kom oron, kommer alla mina 160 buskar samt tre nyplanterade fruktträd buskar att klara sig? Inte en enda buske eller träd har dött, inte ens de sista tio, som var ute och seglade hos Postnord, i en och en halv vecka.

Nu har vår elektroniska temp- & regnmätare fått en ny plats. Det var glädjande att få signalen om 45 mm regn under veckan.





En sommarsöndag vid havet

4 07 2021

Vi gick ned till havet idag, men först gick jag till receptionen och ökade på en dag, till totalt tre dagar som vi stannar här på Ängskär Havsbad. Samtidigt köpte jag nybakade frallor, till förmiddagsfikat på stranden. Birgitta sticker upp i öppningen till vindskyddet.

Vindskyddet är busbra och det skyddar för både kalla vindar, sol och insyn. Jag hittade en ruta grönt gräs att resa det på. Det blev utomordentligt bra att få till en boplats här.

Jag gick ut så långt jag vågade, bland berghällarna och vassa stenar. Även berghällarna är lite luriga, de är så blankpolerade, att de är lite hala trots att de är torra. Jag satt på en avsats med benen i havet upp till knäna, men vågade inte ta ett skutt ut i havet. Det gäller att komma upp också bland stenarna. Birgitta går knappt så här långt, hon är livrädd att trampa fel.

Det finns en riktig badvik framme vid receptionen. Den är så smal och många badar där, så där avstod jag från att bada tills kvällen kom, då blev det ett skönt kvällsdopp. Det är väldigt långgrunt och här är jag nog minst 150 meter från stranden.

I morgon får vi se Upp, då har vi siktet inställt på Sala…





Glad Midsommar

24 06 2021

Vi skickar er alla en Glad Midsommar hälsning, från underbara Jämtland. Här på Klövsjöfjäll har vi själva hittat en plats, som vi kommer att älska minnet av.





Två fall

21 06 2021
Vemdalsskalet

Vi hade bara 15 km från Klövsjö Golfklubb till Vemdalsskalet. När vi kom dit på förmiddagen, var hela luften fylld av något grått dis eller rättare sagt regn.

Parkering Sångbäcksfallet

Vi förväntade oss en stor vägtavla som upplyste om sevärdheten. Vi körde förbi fyra gånger, innan jag tog min iPhone till hjälp. Då upptäckte vi denna lilla skylt i dikesrenen.

Vi bytte till grövre skor och tur var det
Många trappsteg ned och lika många upp

Ett mäktigt brus av vatten mitt inne i skogen

Ställplats nr 1 av 8 st på Klövsjö Fjällhotell

Nu mår vi som vi förtjänar och stannar kanske över hela helgen. Allt toppmodernt i högsta klass. Vi står närmast vattenfyllning och tömning, men ett staket är på väg att komma upp vid vår tomtgräns. Vi har tre km till byn och 100 meter till restaurangen. Pris 250:- Här finns vandringsleder och ett ytterligare större vattenfall att besöka.

Fall nr 2. Nu behöver vi några dagar och återhämta oss, så detta är minst sagt perfekt. I går hände en tragisk olycka. Vi hade just parkerat på Golfklubbens ställplats i Klövsjö. Jag hör ett skrik bakom mig. När jag vänder mig om ligger Birgitta raklång på marken i gruset. Kläderna är smutsiga och blodiga. Hon har inte svimmat av, men storgråter. Så skönt att i samma sekund kommer en bil med fem, sex personer i och stannar, de såg olyckan. Nu kunde vi tillsammans lyfta upp min kära Birgitta. Hon har bara ont i en armbåge som tagit emot kroppstyngden.

Troligtvis har hon drabbats av ett blodtrycksfall. Chocken kom senare på kvällen och under hela natten har hon snyftat och gråtit. Nu är vi rädda för att cykla som vi tänkt innan. Gå och röra på oss måste vi göra, men det begränsar oss naturligtvis. Före min operation fick jag frågan flera gånger, om jag har fallit. Det var skönt att säga att jag inte gjort det. Fallolyckor är vår vanligaste sjukdom bland oss äldre.

Nu bor vi som kungar på Ställplats nr 1 av 8 på Klövsjö Fjällhotell. I går var jag rädd för att få köra hem.





Matts & Lennart möts igen

15 06 2021

Lennart, med bloggen Lennarts Tankar, bor mer eller mindre permanent här på Westerqwarns Ställplats i sin Kabe husbil. Lennart har en lägenhet i stan, men vill helst vara här ute i det fria. Själv är jag här på på Westerqwarn för första gången i mitt liv. Faktiskt sitter jag och funderar över, vad har jag själv ställt till med.

Jag kommer till Hönö för första gången i mitt liv för tre år sedan. Jag kommer till Ingelstad (Växjö) för några veckor sedan. Båda gångerna kommer de första personerna fram som jag träffar och säger: ”Men hej på dig Matts, vad roligt att få träffa dig, jag läser din blogg varje dag”. Här på Wersterqwarn har fyra (4) olika personer sagt samma sak.

Lennart och jag träffades första gången genom Kabeklubben. När jag lämnade Kabeklubben och det märket, varpå vi köpte en riktig Husbuss, blev nog Lennart lite purken på mig, när jag alltid kritiserade den sista husbilen och hans favoritmärke. Nu är det flera år sedan vi sågs. Lennart har varit sjuk och jag ville hälsa på, samt se hans Westerqwarn

Två personer kan egentligen inte stå ideologiskt längre från varandra än vad vi gör. Lennart har levt sitt liv som facklig ombudsman, jag som egen företagare och har velat driva företaget bättre än facket. Lennarts politiska syn är ljusår från min. Båda är vi knallröda, jag är en röd person som kan fatta stora beslut blixtsnabbt och Lennart är politiskt röd. Det senare fick jag lära mig ta avstånd från, säkert så snart jag kunde gå. Foto Birgitta Torebring.

Hoppas att du kryar på dig Lennart, efter din olycka och din sjukdom.





Slowstart på semesterresan

12 06 2021

Kjell & Gunilla Lindstedt, vänner till oss från Kanal 10, kom på besök vid lunchtiden. Oj vad vad vi hade mycket att samtala om, innan de måste fara vidare för nya engagemang. Kjell & Gunilla har också skrivit en bok, som kommit ut nu i dagarna på Semnos förlag. Välkomna åter vänner!

När diskmaskinen var klar, skulle vi starta bussen och börja resan mot fjällen. Inget hände när jag vred om startnyckeln. Efter flera försök gav jag upp. Klockan var halv fem, när jag ringde min Iveco verkstad Skeppsbron i Jönköpng. Tryck 1 om du vill komma till jourservice och genast svarade en supertrevlig person. Jag kommer och fixar detta, sa han. Han bodde i Bottnaryd. VILKEN SUPERSERVICE!

Startbatteriet var helt slut. Med sig i bilen hade killen ett nytt batteri, som han kollat upp innan så att det var rätt. Nu var jag lite trött och uppjagad, så vi stannade redan utanför Mjölby. Då händer nästa sak, stödbenen går inte ned. Vad vi gör åt detta just nu? det vet jag inte.

Det går inte lång stund efter att jag publicerat inlägget, så hör en av mina vänner av sig. Dra åt handbromsen, dra ur tre kontakter som sitter i mellangolvet intill enheten, vänta trettio sekunder innan du sätter tillbaka dem. Sedan funkade allt sammans. STORT TACK Jim! ☀️👍😁.





Tillsyn före körning

10 06 2021

När jag gjorde lumpen på Ing 2 för drygt 50 år sedan, skulle allt ses till på traktor och kärra, innan vi fick köra iväg. Tillsyn före körning hette det på den tiden, men är minst lika viktigt idag, när semesterresan står för dörren.

Jag började med att kantklippa gräset. Oj vad tomten var stor. Jag stegade till 200 steg med gränsplanteringen. Totalt har vi planterat 160 gröna växter runt hela vår tomt med 1,25 meters avstånd. Inte underligt att det blev 200 steg runt hela tomten.

Jag fick hjälp ikväll med att montera hängrännor på vårt nya Attefallshus.

För mer än ett år sedan, när jag städade upp det sista efter bygget, sparade jag ett par plankstumpar. Dessa kommer att passa bra till för en bra entré i bussen, när vi lastar inne i garaget, tänkte jag. Det går inte att backa helt tajt med ”perongen”.

Nu har jag fyllt vatten, kollat olja i motorn samt fyllt på lite, fyllt spolarvätska, fyllt AD Blue, diesel samt kollat alla lastutrymmen, men allt ligger kvar sedan förra semestern, bara våra kläder att lasta.

I år stressar vi inte iväg efter jobbet på fredagskvällen, som vi gjort under alla år. Vi har till och med bjudit in gäster på lunch på lördag som vi aldrig träffat, men bara sett på tv ett antal gånger. Det blir en ”slow starter” på semestern i år.





Grattis Linus! Du blev före farfar!

9 06 2021

Ända sedan vi köpte vår tomt, har jag ständigt sneglat åt en aluminiumbåt, som din nya fina båt Linus, men ändå inte lika avancerad. Trots detta har jag inte kunnat koncentrera mig på att köpa en båt. Jag har velat satsa på att ha alla projekt avslutade på huset först. Denna våren har varit enormt investerings intensiv. Kanske blir det inte ens en båt i år. Nu förstår jag att du tagit nästan alla dina sparade pengar, och ändå har pappa Niklas fått skjuta till en hel del. Så mycket fiskredskap som du har, klart du att du måste ha en riktig båt.

Stort Grattis Linus 🌹!





Vilken sommar weekend

6 06 2021

Kusinerna Nelly, Linus och Oliver, fick träffas för första gången på nästan ett helt år och de kunde vara ute i det fria och leka till klockan 22. Visst är det stort att vi är friska allesammans och får mötas igen.

Hemma hos Carina och Niklas hade Carina sin vana trogen, dukat upp en enorm Taco buffé och inte minst en jättegod äppeldessert med vaniljsås till detta.

Har Carina & Niklas det största bordet i hela byn? Jag tror att det är så, ingen har ett längre bord att bjuda in till, än det bordet som Carina med familj har. Själv skymtar hon bara till längst bort vid väggen. Vad skönt att få sitta ute i det fria en hel kväll, det var fantastiskt. Tack hela familjen!





Detta är roligare än kossorna

5 06 2021

Höglandsleden, från hemma hos oss på Framtidsvägen, till Målsånna Camping, går genom en omväxlande och vacker terräng. Vi har bara två och en halv km dit. Anebysjön skymtar mellan träden hela tiden.

Idag tog vi med oss delar av familjen på utflykt till Målsånna Camping, Ställplats & Café Ängskullen.

Målsånna Camping, Ställplats & Café. En mer natur & sjönära plats får man leta efter.

Vi hörde ett ryckte på byn, att det serverades mycket god rabarberpaj, på på det nyöppnade caféet på campingen. Vi måste naturligtvis gå dit och testa. Vi åt en mycket god hembakad rabarberpaj med vaniljsås och kaffe, medan barnen föredrog att äta glass & Fanta.

Utanför caféet stötte jag ihop med ägaren och entreprenören bakom anläggningen. Så mycket som ni satsats här, kan det inte bli så mycket över på sista raden, sa jag. ”Men det är mycket roligare än kossorna”, fick jag till svar.