Ser så skönt ut utan täcke

3 05 2022
Skönt utan täcke på sig.

Ridskolan Aneby, som är våra nära grannar, har ett antal hästar som släpps ut på morgonen i stort sett i alla väder. Hästarna bryr sig inte om mig när jag går eller cyklar på vägen, som går rakt igenom hästhagen. Visst skulle det varit frestande att ge dem en morot, men det skulle jag aldrig göra. Under alla kalla dagar i vinter har de haft ett täcke på sig. Idag var de fria från detta och jag tror att de njöt av vårsolen.

Själva använder vi Cura tyngdtäcke i vårt sovrum. Ibland kan jag tycka att de är tunga (12 kg) och jobbiga och i nästa stund ganska sköna. Nu när jag var sjuk i helgen drog jag bara en go filt över mig. Det var smidigt när jag for upp och mådde illa. I natt vaknade jag fram på småtimmarna, utan att ha något täcke på mig. (händer aldrig annars) Jag drog täcket över mig och somnade om på några få minuter. (Normalt 2 timmar att somna om) Sedan drömde jag att en person kom och hälsade på mig. Under armen hade han en sliten, vindpinad Torebrings flagga och en ny fin Sverige flagga. Han satt och pratade med mig i timmar kändes det som. Sedan vaknade jag strax efter kl. 6, mer pigg och utvilad än på länge. Kan det betyda att den gamla sömnstörningen är över och jag får börja ett nytt liv med bra sömn? Jag hoppas på det!





En eftermiddagspromenad

2 05 2022
En sovande badgäst.

Själv skulle jag föredra att sova på land, eller rättare sagt i våra sköna sängar, vilket jag har gjort mesta hela dagen. Min pina gick inte över så snabbt. Efter att ha kräkts två nätter i rad, är man inte speciellt uppbygd för att jobba. Jag var i alla fall ute och gick en halv timma i eftermiddag.

Den största stocken lämnades kvar.

Hade jag kört skogsmaskin och motorsåg på kommunens mark häromdagen, hade jag krattat manegen. Kratta fick jag i alla fall göra där skotaren lastat av all ved. Vägen var full av bråte efter detta, men hade bara lämnat det. Ja, ja, jag vet att det är nya regler som, gäller nu. Insekterna skall leva, men kommer de in i huset slår jag ändå ihjäl dem.

Den stora stammen.

Det blir intressant att följa, blir det mat till insekterna?

Flisbyvägen hem till oss.

Jag har lämnat in Medborgarförslag tidigare, om en gång- & cykelbana här. Flisbyvägen är riktigt smal och här är det många gående från Vårdhemmet Ekotopia, samt inte minst alla vi andra som vill ut i skog och mark. Nu kommer jag att lägga ett nytt förslag inom kort.





En annorlunda 1 maj

1 05 2022
Jag har suttit på ryggen hela dagen, fast mest i sängen.

I torsdags tog jag min 4:e Coronaspruta. Tidigare 3 sprutor har jag inget reagerat. Både under fredagen på marknadsdagen och igår, när jag var ute och jobbade i trädgården hade ingen ork. Mitt i natten till idag vaknade jag av kramp i ena armen och i benen och en hemsk värk i magen, samt att jag kräktes flera gånger. Värken i magen har inte slutat än 12 timmar senare. Jag vet inte om det är Coronasprutan eller inte. Jag har druckit Samarin, tagit Novolucol men mår fortfarande illa. Jag har en halvt urdrucken flaska med Gammeldansk som jag skall ta till också.

Jag tittade in i mitt arkiv och det var fullt av aktiviteter just denna dagen. Nu blev det en annan upplevelse.





På Aneby marknad

29 04 2022
Strax efter kl. 7 fredag morgon

Naturligtvis var jag på plats i god tid. Vissa marknadsknallar hade ett oändligt utbud av varor att plocka upp. Själv hade jag ett mindre bord och lite böcker.

Matts är ju naturligtvis på plats i mycket god tid.

Jag hade lastat med över 100 böcker, alltför många av dem fick följa med hem. Ganska många blev sålda. Framför allt så roligt att komma ut och tala med alla jag kom åt.

Donuts vagnen fick fram på eftermiddagen en minst 20 meter lång kö, 2, 3, 4 man i bredd.

4 man jobbade sig varma inne i denna vagnen. Denna var min närmaste granne på höger sida. Oj vad de jobbade innan de hade allt på plats. Ett stort eget elverk med dubbla anslutningar 380 v, krävdes för att hålla allt igång.

Det kom 2 damer som förgyllde hela dagen.

”Känner du igen oss Matts?” Det gjorde jag ju förstås inte. ”Ni måste hjälpa mig på traven,” svarade jag. Lommaryd, svarade de! ”Kan det vara Barbro och Kerstin från gården Önnestorp?” svarade jag. Här på Aneby marknad får jag träffa två av mina klasskamrater från 7:de klass i Lommaryds skola, från början av 60 talet, mer än 60 år sedan. Vi har haft en klassträff i början av 80 talet. Tänk om vi kunde träffas igen.

Jag träffade inte bara Kerstin och Barbro, jag träffade flera andra personer som jag väntat på att träffa och även mera oväntande.

Ps. Vår egen IT byrå på jobbet har, tillsammans med Machuset i Jönköping, uppgraderat och fått igång min förra MacBook som jag skriver på nu. Till min nyaste MacBook saknas fortfarande delar.





Med Herden mot nya mål

20 04 2022
Inbjudan till Gnosjö.

Jag visste inte vad detta var, så jag ringde upp en gammal kund som jag sålde kaffemaskin till i slutet av 90 talet och frågade mig för. ”Detta måste du åka på Matts och då kommer jag också, så jag får köpa din bok.” Jag tror att detta kommer att bli riktigt trevligt under tre hela dagar. Det skall kännas skönt att få lyssna till sanningen, i dessa dagar när bara lögnen styr.

Ps. Min MacBook är fortfarande inlagd, så nu tystnar bloggen några dagar igen.





Vart tog konditionen vägen?

14 04 2022
Min vintercykel med dubbdäck. (arkivbild)

Under många år cyklade jag till jobbet, i så gott som alla väder. Regn, snö, extremt vinterkyla, på isgata eller i kortärmad vit skjorta på sommaren, och jag trotsade alla väder. Min vintercykel med dubbdäck sålde jag för drygt 7 år sedan, och sedan dess har jag bara cyklat under vår och höst. Jag har tyckt att det är så skönt att gå i stället.

Direkt efter sommaren 2018 började jag mitt största bygge någonsin. Då blev det att jag tog bilen mer eller mindre varje dag. Ett år senare började jag bygga vår nya villa ute på landet. Nu blev det att åka bil varje dag till bygget. Drygt ett år senare drabbades av jag av flera sjukdomar och fick inte ansträng mig. Jag började året 2021 med en canceroperation. Efter detta fick jag inte cykla på 5 månader. Jag lärde mig gå till och från jobbet, bara 2 x 2,5 km, jag har stortrivts med att gå.

Nu har jag börjat cykla. Jag har blev bara så förvånad när jag började cykla igen, jag orkade ingenting, vart har konditionen tagit vägen? Jag orkade inte ens att cykla Stigbergsvägen uppför backen längre. Under våra semestrar och även våra andra resor med bussen, har vi cyklat både mycket och mer, fast då med våra elcyklar.

Jag har naturligtvis googlat på vad som är bäst för konditionen och där är nog svaret cykla. Däremot tränas hela kroppen mer av att gå. Jag förstår vad som gäller, jag måste ut och cykla igen.





Äntligen har jag planterat ute

13 04 2022
Frinnaryds kyrkogård.

I år har jag funderat mycket över och lidit med alla stackars blomsterhandlare. Har de fått slänga mycket av sina blommor i år? Det är mitten av april, ett par dagar före påsk, och nästan allt ligger öde här på Frinnaryds kyrkogård.

Här vilar Birgittas familj.

Jag köpte våra blommor i slutet av mars när det var varmt. Sedan har jag burit mina blommor in och ut i nästan 3 veckor. Jag har räddat dem från vinterkylan, men nu är de nästan överblommade.

Här vilar min familj.

Trots att mina blommor är ganska klena, blev de trots allt bättre än många andra. Nu ser det inte ut som att det skall bli en massa minus grader i alla fall.

Nu återstår det att se om min blogg tystnar i helgen. Än vet jag inte om jag får hämta min dator i Jönköping efter reparationen.Det skall bli jätteskönt att inte åka så långt efter en full dags arbete i morgon torsdag. Vi ser fram emot att äta påskbuffé på Gyllene Uttern, Gränna.

Om vi inte hörs förrän nästa vecka, En Riktigt Glad Påsk till er alla, från Birgitta & Matts.













Det ringde 2 pojkar …

10 04 2022

Får vi låna er husbil och sova i den?

Vi har plats för 4 styck Concorde/ Morelo till på vår tomt.

De fnittrade om varandra och det dröjde innan frågan kom fram. Linus var nog modigast och fick fram frågan först: ”Farfar får vi låna husbilen i natt?” Naturligtvis tyckte jag att pojkarna skall få ha lite roligt och körde ut bussen och satte på värmen. När jag själv var i deras ålder sov jag över på höskullen någon gång.

Ingen har sovit här tidigare under snart 4 år.

Naturligtvis satte jag på kylskåpet också, så att de har lite kall påskmust mm.

Själv testade jag nya grillen.

Själv testade jag nya grillen. När jag var klar stängde jag locket och har det mesta grillkolen kvar till nästa gång. Men så kallt det var ute, mössa och vinterjacka på.

Nu har jag lärt mig sköta denna.

Vad saftigt och gott köttet blev. På grund av kylan fick vi äta inne, tillsammans med pommes strips och potatissallad.





Carina fyller 50 år idag

8 04 2022
Så här såg det ut på Carinas kontor igår.

”När katten var borta på onsdagseftermiddagen, dansade råttorna på bordet” på Carinas kontor. Vilda tjut mötte arbetskamraterna när Carina kom på torsdagsmorgonen. Det var de som fixat allt detta …

Så här såg det ut på Carinas kontor igår.

Vår sonhustru Carina, en stolt 50 åring har landat på sitt kontor på Torebrings.

Så här såg det ut på Carinas kontor igår.

Hur länge kommer ballongerna ligga kvar, det återstår att se. Synd att dom inte steg till taket. I morgon lördag blir det fest på restaurangen i Byn eller rättare sagt, Restaurang Byn.

Naturligtvis var jag tvungen att skriva en vers, för det går inte överrösta Carina på något sätt …

Nu är det vi som har ordet
Det är vår tur att tala vid bordet
Kan du vara tyst en minut
Utan ett endaste litet tjut?

Idag har vi något du måste lyssna till
Vet du att det är den 8:e april?
Har du skickat påminnelse till alla
Att minst bjuda på kaffe och minst Singoalla

På ditt kundkort står
Idag den 8:e april fyller jag 50 år
Nu blir det tjo & simsalabim
Det kommer att bli ett fasligt stim

Idag får du ledigt från vårt kontor
För du hörs som den värsta spanjor
Vi andra skulle inget kunna göra
Du skulle vår dag störa

Vi hoppas att alla i Byn
Vet om vad som står på menyn
Vi har försökt att dryfta
Varför på Mello syfta

Nu är det din dag idag
Detta är ditt eget drag
Ska du framföra vinnarlåten
När vi andra äter entrecoten

Kanske blir det en Kookaburra
När vi skall hurra
Om du inte hörde vårt rop skalla
Hopps jag någon kan tjalla

Tack för att vi får komma och fylla magen
Ett stort Grattis på 50 årsdagen
Ett fyrfaldigt Hurra, Hurra, Hurra, Hurra
På din stora födelsedag

Kram Matts & Birgitta





Cykeln äntligen avdammad

21 03 2022
Första cykelturen på länge.

Hösten 2019 började jag bygga på vårt nya hem. Under 8 månader blev det inte en enda dag, utan att jag åkte bil till bygget. I början av 2019 kom pandemin och ett tag trodde jag att jag hade drabbats, jag var så sjuk i influensa. Den 1:a juni 2020 flyttade vi in i vårt nya hem och bara ett par dagar senare reste vi på semester. Hösten kom med med PSA prov, Sepsis, urinvägs inflammation och cancer operation i början av 2021.

Efter detta fick jag inte cykla på 5 månader och jag fortsatte att gå till jobbet ända fram till semestern. Efter semestern cyklade jag en en kort tid till jobbet, tills hösten kom med halkiga vägar och jag började att gå igen.

Idag var det dags att damma av cykeln på riktigt. Det har varit ytterst lite cyklande de sista 2,5 åren. Så länge jag har tid, är det minst lika skönt att gå till och från jobbet. Jag minns cykelturerna på somrarna i Frankrike, då cyklade vi ganska mycket, iklädda bara en vit kortärmad skjorta, då var det ljuvligt att cykla. Idag hade vi -8 grader på morgonen och när jag kollade före hemresan, visade det +12. I en isande kall motvind kändes det som nollgradigt.