Våren rusar snabbt förbi oss …

20 05 2022
Ett av våra 3 äppelträd.

Vi hade en lång kall period och så plötsligt blev det sommarvärme över en natt. Själv tittar jag i vår almanack och ser, hoppsan vi har mindre än 10 dagar kvar att jobba, sedan reser vi på 4 veckors semester. Våren som är den finaste tid vi har på året, helt plötsligt är den borta. Den skira grönskan, de vackra blommorna på våra fruktträd och alla vackra planteringar finns inte kvar. Om drygt en månad vänder det igen. Så är det varje år. Jag önskar att få njuta mera av våren, hösten och vintern är så lång.

När man tittar ut genom fönstret fram på småtimmarna har det redan börjat att ljusna. Ibland ser jag haren skutta omkring i trädgården på natten, ibland tillsammans med rådjuren och på andra sidan stängslet ligger kossorna och idisslar, medan några gnager av de längsta grässtråna. Nu längtar hela jag efter ett vårregn och i natt kommer det.

Matts & Birgitta önskar en trevlig helg till er alla.





Resa till öst eller till väst?

16 05 2022
Öland runt på 4 veckor

Aldrig någonsin tidigare i världshistorien, har vi talat mer om öst och väst, än i dessa dagar. Birgitta och jag har rört oss på ett nationellt plan, till skillnad mot ett av de största besluten någonsin, som fattats inom svensk politik. Jag tycker att det beslutet skulle ha fattats för 70 år sedan. Nu känns det lite otäckt faktiskt. Trots att jag inte är en mikro mm socialdemokrat, tycker jag att vår statsminister och vår utrikesminister har ingett förtroende under alla dess förhandlingar I så många länder. Tänk om våra f.d. ministrar skulle skött detta, det hade säkert varit förödande.

Förlåt, detta var inte menat som ett politiskt inlägg, jag har helt andra funderingar …

Västergötland runt på 4 veckor.

I månader har Birgitta och jag diskuterat vår semesterresa som ligger nära nu, redan vecka 23 lyfter vi upp stödbenen. Birgitta ställer alltid upp på allt, men jag vill att vi båda ska få mesta möjliga goda minnen.

Till Öland har vi rest 48 somrar i rad, spenderat hela somrar, flera veckor, en vecka, eller bara en weekend. Vi känner till det mesta och råkar över allt. Vi är oftast numera inte ute efter att se en massa saker, vi vill vila, äta & fika gott, läsa några böcker och bara koppla av tillsammans. Då finns ingen bättre plats än Öland, om vi inte vill åka till Jämtland igen.

Västkusten har vi rest till 4- 5 gånger, bara en gång (Fotö – Hönö) blev det en aha upplevelse. Resten av gångerna har det inte varit bra. Jag hatar att trängas med andra, då åker jag därifrån, jag har kört i timmar utan att hitta nattparkering, jag har suttit fast på isgata på en camping och jag har trängt in vår husvagn trångt och eländigt i en snedbacke.

Jag är ett lejon och min Ork har kommit tillbaka.

För en månad skrev jag att konditionen var borta och jag orkade ingenting. Nu har min ORK kommit tillbaka. Idag ”glömde” jag växla ned och trampade hela sista branta backen upp till jobbet. För en månad sedan gick jag uppför och stannade ändå 2 gånger för att vila. Nu har flera varit hemma från jobbet och sagt samma sak, de orkade ingenting. Jag var inte frisk, därför orkade jag ingenting.

Under de två sista åren har min canceroperation, sepsis, urinvägsinfektion, muskelinflammation och utmattning satt sina spår i mig. Jag har blivit mycket försiktigare, men längtan finns kvar till de Franska Slottsträdgårdarna. Det sista blir nog bara en dröm.

Ge oss gärna ett råd, Öland kan vi innan och utan, men Västkusten har säkert mycket att ge, bara jag kan flyga högt över Göteborg.





Vackrast hemma …

15 05 2022
Mellan vårt hus och badviken.

Kanske är det 2:a eller är det rent av det 3:e kortet, som jag lägger ut på dessa blommande Kabbelekor. Så här vackert har vi det i alla fall när vi kommer hem. Här har hästarna gått och gnagt i sig allt ätbart och lämnat kvar ett hav av blommor efter sig.

Birgitta njuter njuter på vår altan mot badviken.

Även om vi har det ovanligt bra hemma, måste vi röra på oss ibland. Denna helgen har vi varit i Knallelandet Kinda. Det är vackert där också, men hemma har vi det ännu bättre. Vilken härlig tid vi har nu! Hur kan det finnas en enda människa som kan ta sig för att förstöra, slakta och slå sönder allt detta vackra som vi upplever under vårens tid?





Lastar bussen inomhus

11 05 2022
Birgitta lastar bussen inne i garaget.

Sedan veckor tillbaka har vi inbokat fukttest hos Forsbergs i Kinna nu på fredag. På grund av olyckan förra resan blir det ett stopp i Borås också, för att visa upp bilen inför reparationen. I morgon torsdag em drar vi till den första etappen. Jag gläds med Birgitta som får lasta inomhus, låta tofflorna stå på trappan utan att de blir våta i dagens underbara vårregn. Själv ska jag bara bära ut mina datorer och en julklappsbok. Allt annat har jag dubbelt upp av.

Annons.

Beställ nu: http://www.torebrings.se/bok

Nu kommer jag som många andra bloggare ha en annons på min blogg, så att försäljningen kommer igång lite mera, fast bara med egna boken.

Är det lika gult när vi kommer hem?

Allt bjuds vi på från vardagsrummet, sol & regn, snö & oväder, solnedgångar över badviken, kossor, rådjuren, hästarna, haren, ett par katter, en räv och nu de vackra kabbelekorna. Blommar de lika vackert när vi kommer hem?





Sommarläsning

10 05 2022
Om jag får vara stolt, så är jag stolt över min bok… Layout Henric Ahnstedt.

När Birgitta & jag lastar husbilen inför semestern, står det många saker på ”Kom ihåg listan,” förutom solglasögon, reservglasögon, plåster och Alvedon m.m. m.m och Böcker! Vi har nog ofta ett tio tal olästa böcker med oss. Om du har bara en enda bok med dig i bagaget, låt det vara denna boken, du kommer inte att bli besviken. Jag var rädd för lite storm i ett vattenglas när jag gav ut den, men ingen har kritiserat den, eller sagt det minsta ont om den, utan tvärt om berömt den. Det är fantastiskt för mig.

Passa på och köp den nu, om du inte redan har gjort det. Läs den, köp några extra och ge bort den i present, det är många som fyller år i sommar!

Matts & Birgitta önskar er lata sommardagar med min bok i handen.





Nässelsoppa till lunch

9 05 2022
Nässlor på den obebyggda granntomten.

Alldeles intill vår norra tomtgräns, på den ännu obebyggda tomten, är marken täckt av brännässlor. På en liten stund plockade vi korgen nästan full av nässlor.

Söndagslunch.

Väl inne i köket hjälptes vi åt att klippa bort skaften på nässlorna, sedan lagade Birgitta till den goda och säkert nyttiga soppan, samt kokade ägg.

Solnedgång varje kväll.

Ofta har vi vackra solnedgångar som denna, utanför vårt vardagsrum när kvällen kommer. Återigen fick vi uppleva en trivsam helg hemma på Framtidsvägen.





Lördagspyssel & middag i det gröna

7 05 2022
Här avslutade vi lördagen

Vi talade om att åka ut med Bussen denna helgen. Vi skippade det då vi skall ut på långresa nästa torsdag em, samt att vi hade en del att fixa till hemma

Här började jag dagen i greenroom

Vi har ett solsegel i taket som skuggar oss får solens strålar ute i greenroom. Jag har tidigare försökt att borra fast en rund ögla i varje hörn uppe vid taket, detta för att smidigt hänga upp och ta ned solseglet. Tidigare försök att borra har varit misslyckade. Nu hade jag köpt specialborr och nu gick det bra. Nu kan jag kroka av taket och ta ned det på 5 sekunder. Jag beställde ett tak till från Fyndiq som jag kan kroka upp på sidorna vid starkt solsken Nu är det färdigt att bara hänga upp det blixtsnabbt.

Vi städade bort alla insekter på solseglet

Det var inte lite insekter på ovansidan, men nu är de borta och det är rent och fint.

Jag mnoterade dörrstopp.

Två gångjärn på en fönsterdörr har blåst sönder. Jag skulle byta ut dem men det klarade vi inte Birgitta och jag. Här måste jag ta till hjälp. Jag monterade i alla fall tre dörrstopp för att förhindra nya olyckor.

En askhink med lock och skyffel från Jem & Fix.

Innan vi drog iväg till Nässjö, hade jag kollat upp att Askhinken fanns på lager hos Jem & Fix. Vi sökte runt i butiken utan att finna den. Jag visade en man på kundtjänst produkten och att den skulle finnas i lager. ”Kan du inte läsa, det står beställningsvara,” sa mannen. ”Nej, det står att den finns i lager här,” sa jag. ”Du kan inte läsa,” sa mannen igen. Under tiden hade Birgitta hittat den och det fanns ett 10 tal på lager. Vissa personer har hamnat fel i livet!

Jag fick tips om att en ”Månskensknalle i Boxholm” tillverkade Sveriges bästa grillkol. Det var verkligen annorlunda och jättebra grillkol. Det var förpackat i jättestora säckar om 50 liter eller kanske mera, därför ville jag ha en snygg hink med lock och spade som finns vid greenroom nära nya grillen.

Vi åkte till Nässjö Golfklubb.

Det var nästan fullsatt på parkeringen.

Vi satte oss ned i restaurangen

Vi tycker Nässjö har blivit lika sönder byggt som Jönköping har blivit. Rörigt med trafiken och flera olika handelscenter. Jag föreslog att vi lämnar stan och åker ut på landet där vi trivs. Så här trevlig utsikt hade vi från vårt bord på Nässjö Golfklubb Restaurang.

En supergod lunch.

Schnitzel, stekt potatis, bearnaisesås, salladsbuffé och kaffe på maten. Så jättegott, mycket mat och under 350 kr för två personer. Det finns 4 ställplatser med el och vi har stått där ett par gånger vintertid. Bara att rekommendera, även om vi inte spelar golf.





Maj kall, fyller bondens lada all

6 05 2022
Lite kallt men så vackert.

Både Birgitta och jag, tog på oss våra sommarjackor på morgonen och gick ut, men båda gick vi in och bytte till en varmare jacka. Jag tål inte heller att gå ute i kyla, utan att ha en luva på mig, eller att inte ha något under under cykelhjälmen. Jag kom inte lång bit på hemvägen, trots att termometern visade 18 grader varmt, förrän jag stannade och tog på en luva. Så här vacker cykelväg vi har till jobbet just nu. Jag har skrivit det tidigare, citatet ur gamla Bondepraktikan: ”Maj kall, fyller bondens lada all.” Fast ska det bli riktigt bra nu behövs det regn också.

Fläskkarré & pommes strips och en god fransk lemonad till fredagsnys.

Samma grillkol som förra gången och varmt (+80) på noll tid med vår nya PK Kitchen grill. Kan det bli bättre en fredagskväll efter jobbet. Tallriken är en iittala Taika. (troll)

En riktigt trevlig vårkväll och helg till er alla.





Min MacBook är på väg hem

5 05 2022
Borta bra men hemma bäst.

I början av april gled min MacBook ur sin dataväska och ned i stengolvet hemma. Det gick att använda den, fast det var störningar på skärmen, till skillnad mot ett par Orreforsglas som inte gått att återskapa efter att de landat på det hårda golvet. Idag kom det befriande beskedet från MacHuset i Jönköping att datorn var klar. De har hållit mig uppdaterad varje vecka om status. I går kom det en ny skärm och idag kunde jag skicka en av mina medarbetare att hämta den.

Efterhand har jag uppgraderat min förra ”tunga” MacBook och efter en veckas jobbande är den ok igen. Skönt att hemförsäkringen tog 2/3 av reparationskostnaden.

Fågelbrohus Värmdö augusti 2017

Så här såg det nu när jag fick min supermoderna MacBook av familjen på min 70 årsdag …

Mikael kom från Los Angeles, Candra, Oliver & Nelly från Enskede, Birgitta & jag från Gålö Havsbad, Niklas, Carina & Linus från hemma i Småland och dottern Josefine från Flen. Fredag kväll möttes vi på Fågelbrohus på Värmdö, strax efter klockan fem. Vi började i baren och satt sedan ute tills middagen var klar på fredagskvällen. Birgitta & jag bodde i husbilen eftersom vi var ute på semester. Den övriga familjen delade på fyra rum. Vilka fina minnen jag har.





En tanke kom på kyrkogården

4 05 2022
En skylt vid en gravsten

Idag var det dags att byta ut de överblommade påskliljorna, på våra gravvårdar som vi sköter. Här vilar Birgittas farmor & farfar. Denna skylten finns vid många äldre gravvårdar. Jag har dock aldrig reflekterat över texten på skylten. Vid begravning läser officianten orden: ”Av jord är du kommen och jord skall du åter vara.” Birgittas pappa lyfte på hatten vid begravningen av sin äldste son, dock bara i 30 års åldern och sa: ”Tack för att vi fick ha dig så länge.” Vi lever ett liv på lån, Birgittas farmor och farfar är återlämnade.

Detta gäller naturligtvis gravplatsen som är återlämnad, men ändå är det sant som det står.

Hemma på trappan

Naturligtvis bytte jag ut påskliljorna hemma på trappan också. Jag blev glad att det fanns penséer att köpa. Det känns lite för tidigt att köpa sommarblommor än. Det fanns en tanke bakom med att plantera blått & gult denna tragiska vår.