Som ni kanske läste i gårdagens inlägg, stannade vi kvar i Habo över en natt på den trevliga ställplatsen. Anledningen var att ett par av våra vänner sedan Löttorpstiden på 70 talet, tidigare bosatta i Bankeryd, som nu flyttat till Habo. De ringde under midsommarhelgen och sa, stanna till när ni åker hem, vilket var klart att vi gjorde. Nu hade de sålt sin stora sutterängvilla i Bankeryd och flyttat till nybyggda lägenheter i Habo.
Utsikt vardagsrummetSlåttervögen HaboVäg 195 nedanförBalkong både fram och baksida
Det var länge sedan jag var inne och körde i Habo. Jag vet så väl var Jönköpingsvägen, Bagaregatan, Elektrikergatan och Fanérgatan och många, många andra gator och företag finns. Men inte detta! Jag sa när vi parkerat bussen, är vi i Hallonbergen eller i Vällingby i Stockholm eller var är vi? Här var det vildvuxen mark tidigare och nu detta enorma bygge.
Det var tufft gjort av våra vänner, som är betydligt äldre än oss, att sälja huset efter ett 40 tal år med alla dessa rum fulla av alla saker. Dessutom att flytta upp till 7:e våningen. Men vilken lägenhet, öppen planlösning, 4 rum & kök, 110 m2 samt balkong på både fram och baksida med hissnande utsikt.
En glad midsommar till er alla önskar Birgitta & Matts, från ett idag lite kallt och blåsigt Spiken. I går kväll var parkeringen helt full av husbilar. De allra flesta från Tyskland. De firar inte midsommar som vi, utan har lämnat platsen nu på morgonen. Nya husbilar kommer in hela tiden. Allt gott till er alla.
1:a stoppet i Mariestad, på vår semesterresa, Vänern runt…
När vi på måfå hittat en plats som denna, måste jag börja skriva igen, sa jag till Birgitta. ”Ja gör det,” svarade hon. Jag visste att det skulle hända mycket denna veckan och det har hänt mycket, så det var nog trötthet också som påverkade mig till att ta en paus. Bloggen och alla vänner är en del av mitt liv och när jag fattade beslutet för en vecka sedan, var det verkligen ett beslut i moll. Tårarna gick inte att hålla inne. Tack för alla hälsningar jag fått på bloggen, mobilen och mejl.
På andra sidan planteringen.
Varje kväll hela veckan har jag jobbat 3 timmar hemma, med att se till allt före semestern.
Vår 10 år gamla servicebil har fått nya kläder.
Jag var initiativtagare till att rusta upp vår 10 år gamla lastbil som gått bara 12 000 mil. Flera av oss har haft idéer och vår IT & Reklamavdelning har gjort resten. Efter ny lack, ny reklam och tvätt av cockpit blev bilen som ny.
Handlat upp det sista till bygget.
Vi var 3 gentlemen, Byggmästaren, Husleverantören och jag som sa samma sak i veckan. ”Vi tar varandra i hand och så bygger vi, utan att skriva avtal.” Sedan har jag handlat upp schakt & markarbeten, el, kyla och portar. Det är ett ganska komplicerat bygge, 2 väggar finns redan, en skall byggas ny och den sista höjas upp, samt sätta tak på alltsammans.
Lastat husbilen.
Jag offrade 3 timmar på att gå igenom allt som vi har i bussen, samt att lasta allt vi skulle ha med oss. Kanske skulle vi klara oss ute i 6, 7, 8 veckor utan att ens tvätta.
Så här mycket får vi lasta.
Naturligtvis var jag rädd för att lasta övervikt. Som vanligt Googlade jag på vårt reg. nr. och fick svaret …
Kapselmaskin eller Nescafé
Vi har diskuterat under hela sista året, ska vi ha en kapselmaskin eller inte i bussen? Vi skall bara ha detta när vi reser och tar 15 minuter kafferast. I dag testade vi Nescafé på lösvikt med belåtenhet.
Utesittarväder på bästa platsen.
Det blev många svängar omkring i stan innan vi hittade Ställplats Strandvägen som jag sett ut hemma. När vi såg hur fint det är här och dessutom ingen kostnad, då blev jag genast på gott humör igen.
Lunch på Strandvägen i Mariestad.
Hur ofta har vi en egen hage utanför dörren? Det har vi här och dessutom på gångavstånd till centrum.
Matts & Birgitta önskar en riktigt Glad Pingsthelg!
Efter 15 års arbete med min blogg, (cirka 8 000 timmar = cirka 1 000 arbetsdagar) lämnar jag cyberrymden med stor vånda tills vidare och hänvisar till min bok! Själva tar vi med oss ett 10 tal olästa böcker och reser på semester till helgen!
Hela detta inlägg tillägnas Birgitta från Niklas, Linus och mig.
Flaggan i topp i cockpit
Vid 7 tiden på Mors Dag inifrån cockpit i bussen.
Vi blev bjudna på Anebysjön runt med båt
Niklas & Linus kom och bjöd oss på en båttur runt hela Anebysjön. Det har vi aldrig varit med om tidigare.
Flytvästar har jag köpt tidigare
Nu kom våra julklappar till bruk.
Niklas & Linus fina båt.
Linus har allt för att fånga fiskarna.
Linus har väskorna fulla med redskap.
Linus gör iordning ett spö för trollingfiske till mig och ett till Birgitta. Tyvärr fick vi inga napp idag.
Jag ville se vårt hem från sjösidan.
Här ligger vårt underbara hem.
Hemma hos oss.
Så vackert det lyser från sjön.
Anebysjön ligger spegelblank
Så vackert allt är i solskenet.
Målsånna Camping.
Målsånna Camping från sjösidan.
Rya från sjösidan.
Niklas föddes här i Rya 1971.
Café Ängskulllen (En sen kvällsbild fredag kväll)
Här i Café Ängskullen bjöd vi Birgitta & Carina på en fantastiskt god Morsdag middag.
Fika framför husbilen i gröngräset.
Niklas bjöd på en jättegod Mors Dags tårta.
Minns ni vad jag skrivit om så många gånger? ”När Matts behöver vackert väder då får han det!” Återigen slog det in, för hur skulle vi kunnat fått ett bättre väder än detta?
_______
Idag på morgonen sa jag till Birgitta: ”Det är så roligt att skriva och berätta, men iIkväll lägger jag ned bloggen, jag har offrat så mycket tid nu under 15 år, samt att skriva boken var nog det största projekt jag någonsin gett på mig på och bara några få har köpt min som alla säger fantastiska ”Historiebok” på nätet. Nu är jag trött, jag stänger bloggen ikväll!” Men så fick jag se att det börjat röra på sig i helgen, så nu stannar jag kvar några dagar till.
Flera gånger under natten vaknade jag av att regnet piskade på busstaket. Hur ska det gå att stå ute på Fredstorget i Aneby och signera mina böcker, tänkte jag? Dessutom blåste det en hel del och att skydda böckerna med ett parasoll testade jag aldrig. ”Jag behövde uppehållsväder” och fick det under förmidddags timmarna. När vi åkte hem började det att regna igen. Jättebra för vår gräsmatta hemma, ett stycke bort.
Vi var på plats i god tid.
Någon grad varmare än på julmarknaden sa någon, plus 8 grader och snålblåst, med regnet hängande över hustaken! Dubbla strumpor i skorna, en extra tjock tröja och keps, så var jag stelfrusen ändå efter 3 timmar. Socialdemokraterna bredvid hade på kaffe. Jag ville ha ”riktigt” kaffe, som Birgitta hämtade till mig från Thimons Konditori.
Min kusins kossa och kalv.
Jag såg en stor John Deere traktor komma i rondellen vid torget. I den minst sagt stora kreatursvagnen, stod en stor kossa som verkade njuta av utflykten från Askeryd, en mil bort. Hon stod upp och tittade sig omkring, det var mycket nytt för henne att se. Oj vad hon bölade innan allt på plats. Det visade sig sedan att det var min Kusin Per-Ola Lägervik i Lutarp som var ägare.
Ganska mycket folk på torget.
Aneby Dagen varade under 3 timmar. Runt 11 snåret var det nog mest med folk ute. Det var mest de politiska partierna som ställde ut, för sin egen beundrans skull. Jag trodde i min enfald att det parti som stod ett 10 tal meter bort, som jag röstat på i alla år, skulle visa intresse för min bok, men icke. De såg mig inte!
Själv var jag ganska besviken, jag hade offrat en resa till Västervik med bussen, för att vara med på Aneby Dagen. De få böcker jag sålde tänkte inte ens kostnaden för min marknadsplats. En god vän sa till mig: ”Det är klart att boken är svårsåld, det är ”Jantelagen” som styr.
Grattis till Birgitta på Mors Dag med en underbar Gloxinia.
Det har varit helt klockrent att bo i bussen på Målsånna Camping under helgen och att förena nytta med nöje. I morgon äter vi Mors Dags middag här tillsammans med Niklas familj. Enligt SMHI skall solen lysa från klarblå himmel i morgon, samtidigt som Niklas & Linus lovat köra oss runt Anebysjön med sin fina båt. Detta ser vi fram emot.
Om ni inte hittar mig, så finns pilen till er hjälp
En av killarna på bilden kom in till mig på kontoret idag och sa: ”Jag vill köpa din bok!” Med sig i handen hade han ett skolfoto från 1954- 1955, när jag går i 1:a klass, tillsammans med alla 2:e klassare. Själv fick jag inte köpa skolkort, det kostade för mycket pengar. Skolan var den fantastiska Kyrkskolan i Marbäck, som jag minns med största glädje och respekt. Jag glömmer aldrig en knäckemacka med kaviar på och fiskbullar, det serverades i skolans matsal, men aldrig hemma.
Jag minns min lärarinna Ruth Gustavsson som igår. Däremot kände jag bara igen en handfull av mina klasskamrater. Kortet har gömt ett bevis under alla år. På kortet har jag en utslagen framtand. Pappa gav mig stryk när jag inte ville bära in den stora vedhögen ute på vedbacken. Det bar sig inte bättre än att pappas påk gick av, snurrade runt i luften och träffade min framtand som gick av. Tanden lagades inte förrän 20 år senare och jag betalade det själv.
Min morfar & mormor och deras 7 barn. Pilen pekar på min morbror Karl-Erik i Smedstorp, Askeryd.
Strax efter lunch åkte jag till vår fina Blomsterbutik i Aneby. En dotter till en av mina kusiner driver denna butik. ”Jag har läst din bok,” säger den alltid skrattretande ägarinnan, Elin Lägervik. ”Då måste du ha en egen bok,” svarade jag. ”Ja det måste jag ha som minne, min farfar är så himla liten på familjekortet,” se pilen. Elins pappa är idag något lite yngre än mig.
Detta och flera andra sammanträffande som jag fått göra, tack vare min bok, är bara Såååå Hiiiimla Rooooligt! Missa inte att köpa min fantastiska bok, jag har fått bara lovord för den.
Uppe på toppen brukar vi vända när vi går Målsånnaleden hit
Denna helgen gäster vi ställplatsen på Målsånna Camping, bara 2,5 km bort. Av flera olika anledningar ville vi ha nära hem men ändå åka ut. Birgitta behöver åka hem för att jobba undan på fredag inför vår semester om en vecka. Själv vill jag vara med på Fredstorget i Aneby, på lördag för att presentera min bok. Dessutom ska vi äta Mors Dags middag här ute. Det är smidigt att ha nära hem.
Idag tog vi bussen
Birgitta har lillbilen med sig, jag har elcyklarna och i västa fall kan jag gå hem om det krävs. Det var nog på gränsen att motorn blev varm idag på den korta sträckan hit.
Vår närmaste granne Ekotopia, hade storslagna planer i slutet av 90 talet och här satsades många 10 tals miljoner på en miljöutbildning, som det aldrig blev något av. I dag ägs det av en privat entreprenör och det drivs ett vårdboende i de många husen. Dammen ovan, rustades upp för ett par år sedan av den nye ägaren. Sedan kom 2 Kanadagäss och slog sig ned i dammen. Idag hade familjen utökats med 4 nya småttingar.
Idag visade föräldrarna stolt upp 4 ungar
Så fina och söta de små liven är. De stora djuren är inte lika gulliga, då de på ren svenska, lämnar stora skithögar överallt i gräset var de än går.
Målsånna Camping
Som många av er redan vet, har vi en jättefin camping och ställplats 2,5 km söder ut. När jag talade med campingvärden, sonen till Tolvan, som var det 12:e barnet i en syskonskara av 15, uttryckte han: ”Detta är mycket roligare än att mjölka kossorna!”
Här går vandringsleden till Målsånna.
Så här vackra är Lärkträden på ett ställe, utmed vandringsleden till Målsånna.
Usikt över campingen
Vi talar om ibland att ta bussen ut till Målsånna Camping någon natt. Det är nära hem, men vad spelar det för roll.
Det har inte blivit något morgonkaffe här än i år.
Ni i som känner mig och min blogg sedan flera år tillbaka i tiden, vet hur jag brukar uttrycka mig: ”Behöver Matts bra väder, då får han det.” I dag behövde jag regn på den nygödslade och nysådda gräsmattan. Inget skyfall, bara ett stilla droppande vårregn, helst under hela dagen och så blev det. Inga massor har det kommit än, bara cirka 10 mm, men det skall komma mera de närmaste dagarna.
På vår lilla morgonkaffe altan ovan, har det inte blivit en enda kopp kaffe i år än. När det har varit utesittarväder har vi helt enkelt inte varit hemma. Idag har vi haft en skön hemmalördag med hemmapyssel, en bok, kaffe med våfflor och en tupplur på det.