Vad är det som är skönast?

21 07 2022

Men så skönt, … säger någon som kommer ut i hetluften (+39), från kylan inne på kontoret. Själv tycker jag att det var i överkant varmt idag. Nästa person kommer in på kontoret och säger: ”Men vad skönt ni har här inne! (+24).”

En person går in i frysen på jobbet (-22), med riktiga kläder på sig förstås och säger: ”Det var skönt att komma in här”, säger den personen.

När jag kom hem från min cykeltur från jobbet och ställde in cykeln i garaget (+24), kändes som att gå in i en jordkällare på landet, så svalt var det där inne och det var riktigt skönt.

Vad skönt att våra bilar står inne i ”kylan” i denna värme, alla lister tar förr eller senare stryk av denna hettan som varit idag.

Jag vet inte om ute tempen ljuger, (+42,1) den sitter under skuggan av ett träd ute.

Detta var helt underbart skönt för oss. I 3 timmar satt vi här i afton och bara njöt av de varma vindarna. Nu skulle det vara skönt med ett stilla regn en hel dag.





Siesta i kohagen

17 07 2022

Utan att behöva ta det minsta ansvar för dem, har vi 10 talet snälla kossor som betar mindre än 10 talet meter utanför vår tomt. Vi gläds åt djuren och tycker det är jättehäftigt att ha dem så nära oss. (Jag har skrivit om dem flera gånger)

Alldeles intill oss har vi också ofta 3 rådjur, 3 harar, 1 räv och en katt som strosar runt. Utav alla mina Thuja Smaragd som jag planterat, har jag 2 buskar som är avskalade på stammen. Jag gissar att det är en råbock som kliat sig i pannan. Det gillar jag förstås inte.

Nu börjar jag faktiskt att få lite grönbete även på våran gård. Som vi har väntat på detta. Nu hoppas vi snart kunna glömma allt som gått fel, när gräsmattan såddes för 2 år sedan.

Det känns lite konstigt, nu när jag helt plötsligt fått ”2 söndagar i veckan.” Jag har alltid undvikit att jobba på söndagar, om inte det krävs på företaget och nu har lördagen blivit den andra söndagen i veckan. En ny dag i veckan när jag inte måste göra något. I går lördag var vi på sjön och idag på Biltema och inhandlat det vi saknar till båten och sedan bara suttit på vår altan.





Första båtturen blev inte så bra

16 07 2022

För första gången i livet och på 75 år äger vi en båt. Idag skulle vi ta vår första båttur med den egna båten. Det kändes verkligen spännande, men en hela massa saker att se till innan vi kom iväg till badviken. Till slut satt vi i båten på väg ut och då sa Birgita: ”Vi har glömt flytvästarna!”

Vi hade heller inte tänkt på att det inte fanns ett rep i fören, för att leda och hålla in båten med. Vi stod och tog på oss flytvästarna, när vi plötsligt fick se att båten var på väg ut och utan oss. Jag behövde inte simma efter den, men stövlarna blev fulla av vatten och jag blev blöt upp på låret.

Det är alldeles för långgrunt för att sjösätta och ta upp båten i badviken, även om många gör det. Nästa gång måste jag backa ut betydligt längre eller ev. koppla av trailern. Men det blev ingen resa med motorbåten idag. Motorn startade inte! Om det var handhavandefel eller tekniska fel det vet jag inte, men efter 3 ihärdiga försök gav jag upp och sedan rodde jag halvvägs till Målsånna Camping.

Vi hade inte heller ett ankare och båten gled ganska mycket i vinden. Ingen fara, vi har Biltema ett par mil bort och de har öppet i morgon. Birgitta hade gjort goda baguetter som vi valde att inta på land tillsammans med nybryggt kaffe.

Nästan varje dag, som vi inte jobbar, så även idag, frågar Birgitta mig: ”Vad vill du ha för mat idag?” Ganska ofta svarar jag, men kanske lite skämtsamt: ”Potatis, fläsk och löksås.” Svaret som jag brukar få är: ”Det har jag inte hemma idag, det får du en annan gång!” I dag var det en annan gång. Fantastiskt gott.





Helgmys hemma

15 07 2022

Under 3 dagar denna veckan, har jag lämnat vårt trevliga kontor för att åka hem och låsa upp till olika hantverkare. Idag när jag kom hem vid halv nio tiden, möttes jag av fågelsången, solen över badviken, grönskan i naturen och doften av regnet som fallit under natten, då sa jag spontant: ”Vi bor i paradiset!”

Under veckan köpte jag till en asklåda till vår grill PK 300, från South Side BBY på söder i Stockholm. Först undrade jag lite, för när jag hämtade ut paketet efter bara 2 dagar. Paketet fulltejpat med AKTAS GLAS. Det var rätt pryl som jag fått, tillverkad i 3 mm tjockt plattjärn med rejäla handtag. Oj vad mycket spännande grilloljor och kryddor som de hade, det kommer att bli flera köp. Tack vare 2 asklådor kunde vi grilla hela sidan med revben. Vi hade haft plats för en sida till.

På det förra boendet arbetade jag jämt ute i trädgården med olika projekt. Idag har jag fått ro utan en massa projekt på gång. Vi talade då om varje vecka, vart ska vi åka till helgen? Nu har vi det gott hemma. I morgon ska jag se om jag kan sjösätta båten i badviken. Det blir nya spännande äventyr.

Vi önskar er alla en mysig helg hemma eller kanske borta.





En klurig 50 års present

14 07 2022

I helgen som varit gratulerade vi Mikael, ytterligare en 50 åring i familjen. Mikael kunde inte fira fullt ut p.g.a. sjukdom och semestrar. Vi skickade ett fint gratulationskort, paket och en gåta. Han fick inte öppna paketet förrän han löst denna gåtan …

Du behöver denna

Men du kan knappast köpa den själv

Vi har köpt den, men vi kan inte använda den

Du kan använda den varje dag, så länge du lever, men bara vid vissa tillfällen

____________

Mikael fick flera timmar på sig under dagen att lösa gåtan, men det gick inte. Så fram emot 21 tiden på lördagskvällen måste paketet ändå öppnas. Då viskade Nelly (10) i mammas öra. Det är en laddbox till bilen.

En laddbox till gästparkeringen.

Vår dotter med familj köpte en elbil under våren. Efter upp emot 30 mils körning hem från Stockholm, måste den laddas när familjen kommer hem till oss. Då har Mikael fått ge sig ut på byn för att leta laddstolpar. Detta tyckte vi inte var gästvänligt, utan Niklas med familj och Birgitta och jag uppvaktade med en sådan. Idag fick vi den installerad hemma på vår gästparkering.

Inkoppling av wifi i morgon fredag.

Allt var förberett sedan bygget, med 16 amp ström både på utsidan och insidan av garaget, utifall att Birgitta och jag skulle vilja ha en elbil vi också. Trots detta tog det ett par timmar att installera den. Då är ändå inte wifi inkopplad, det kommer en annan man och gör det i morgon.





Dränghistorien om in- & utsikt

12 07 2022
Nya rullgardiner i vardagsrummet

Pappas berättade ofta historier från sin tid som bonddräng, historier som inte alltid var så snälla, inte denna heller!

På en gård fanns det en piga som ganska ofta uppvaktade en av drängarna. Till slut tröttnade drängen och sa till pigan: ”Om du hade insikt om, hur små utsikter du har, så skulle din insikt säga dig, att du har inga utsikter!” Pappas historia om in- & utsikt passar bra in in idag.

Idag har vi begränsat utsikten något i vårt vardagsrum. Vi har haft insikt om att vi måste göra något åt det när solen skiner som mest. Vi kan ha den vackraste solnedgång vissa kvällar, samtidigt som vi skall se Aktuellt på tv. Då har vi fått solen i det ena eller i båda ögonen. Kanske ännu värre i början av året när stolen står lågt på himlen, då finns det inte många platser att sitta på, för att kunna arbeta med datorn. Nu blev vi jättenöjda med en rullgardin som ligger i en kassett. När vi inte störs av solen, vips så är rullgardinen uppe.





Vår ved ett avslutat kapitel

11 07 2022

Jag ville inte lägga tid en helg till, på veden hemma på vedbacken. Vädret var lämpligt och plötsligt fick jag lite energi igen. Den sista veden fick jag när jag gallrade ur lite mindre träd på kommunens mark, allt enligt löfte från kommunens ansvarige tjänsteman.

Det har gått fem år sedan jag avverkade all skog på granntomten på vårt förra boende. All denna ved har skapat mig ett enormt arbete. Först avverka skogen, ta bort allt ris, kapa och klyva veden och sedan torka den, i denna mega stora vedflo. Sedan fyllde jag Friggebod och verkstad med all denna veden. Så sålde vi huset och flyttade med oss alla denna ved. Det tog 4- 5 hela lördagar att flytta veden igen, denna gången till en ledig Carport på jobbet.

Jag sålde ett antal pallar med ved under resans gång, då jag insåg att jag skulle ha ved i ytterligare många år. När vi sedan flyttat in i vårt nya hem och byggt en Friggebod, flyttade vi veden igen till sista hållplatsen. Uppe på allt detta blev det ytterligare en liten vedstack med vårved som nu är inburen. Nu har vi 4 floer med ved, 4 meter långa och 2,40 höga. Detta innebär att vid har ved i 12- 14 år framåt om vi får leva.

Vår spis i vardagsrummet

I vår fantastiska spis Nordpeis, kan vi elda upp som mest 3- 5 vedträd på en kväll. Det brinner säkert i en timma, blir varmt och gott och knappast ingen aska. Sotaren ville komma bara vart tredje år, det finns ju ingen aska sa han.





Vi har blivit båtägare …

10 07 2022

Under de minst två sista åren och inte minst i sommar, har jag sökt av marknaden på begagnade båtar. Skräpiga och smutsiga båtar i en skräpig omgivning, har jag sorterat bort direkt, sedan har jag sökt märkesbåtar, pris, avstånd, samt att jag ville ha ett komplett köp från början med båt, kärra och motor. Denna båten föll först på avståndet till Norrköping. Jag svarade på ett par annonser, men för sent och så svarade jag till sist på denna annonsen på Blocket.

Jag sökte reda på M.nr. och ringde upp. Nja… svarade annonsören, den startar men går inte jämt, jag kan inte sälja den så. Vi bestämde att höras vid 15 tiden. Det hade kommit in vatten i bensinen och nu går den så fint så jag kan inte sälja den, svarade säljaren, jag måste ha överläggning med min familj. Sent på lördags kvällen får jag ett meddelande …

Jag kommer ned till Aneby med båten efter frukost i morgon söndag, om du fortfarande vill köpa båten? Jag har ett ärende till Eksjö, så jag kan ta med mig båten ned. Då bjuder jag på ett flak Cola och 1 flak Delicatobollar till dina barn, svarade jag. (Det var nästan det som fällde avgörandet, svarade säljaren idag). Våran goe pojk och storfiskare Linus, har velat köpa en båt ihop med mig. Jag köper båten och så får du använda den tillsammans med dina kusiner, Nelly & Oliver i Enskede så mycket du vill.

Som farfar, farmor, mormor och morfar tycker vi att det är så himla roligt, att alla våra tre barnbarn stortrivs hos oss i vårt nya hem. Alla 3 älskar båtar och sjön, men Linus kanske allra mest. Nu vill jag medverka till att de har flera anledningar till att hälsa på oss och att trivas tillsammans med oss.

Under alla år har jag haft roligt åt alla, som inte klarar att backa in sin husvagn. Nu får alla ha roligt åt mig, om jag inte klarar av att anlägga en brygga.





Hemma & klippa gräs som förr

9 07 2022

När vi gästade ett antal ställplatser på försommaren, var de redan då oftast ”fullsatta” fram på eftermiddagen och som mest med turister från våra grannländer. Nu läser vi om platser som vi besökte och där besökarna får vända en efter en, det är ”fullsatt”, det finns inga platser.

Vi har sagt till varandra flera gånger under dagen, att det är bättre att vara hemma denna tiden, om än så för att bara klippa gräsmattan. Vi har det så bra hemma. ”Toreman” har haft ledigt nu i åtta veckor, på grund av att de nysådda delarna i gräsmattan inte får klippas med en automower.

Gräsmattan är så stor att jag var lite ängslig, då jag inte varit riktigt piggelin denna veckan. Efter 2 timmar, cirka 6 km och cirka 10 000 steg var jag klar. Det var ju väldigt enkelt att klippa utan uppsamlare. Jag vill att gräsklippet skall ligga kvar och göda jorden. Gräsmattan är fortfarande inte bra, på grund av att vi var borta när det var som varmast ute, men det det mesta kommer att klara sig. Jag har vattnat jättemycket sedan vi kom hem. Förra året hade vi ett äpple, i år ser det ut att bli 10 stycken.





Semesterkaffet och kakorna är slut

3 07 2022

Sista droppen av vårt semesterkaffe är urdrucken och kakorna är slut. Nu väntar jobbet och några får semester, när vi är tillbaka till jobbet i morgon.

”Vi packar en picknickkorg, så åker vi ut och fikar,” sa jag. ”Vi har ju varit ute i 4 veckor, räcker inte det?” sa Birgitta. Hon hade rätt och vi fick en jätteskön söndag hemma. Det är inte ofta vi sitter hemma en hel söndag utan att göra något, men idag gjorde vi det. Vi var lite mosiga både Birgitta och jag efter värmen. Vår AC startade inte heller upp när vi kom hem.

De nysådda gräsmattan har fått mycket stryk i sommar och nu har jag vattnat 3 dagar i sträck.

Vi planterade 118 st Thuja Smaragd och 36 styck Taxus Repondens (krypande Idegran). Jag är så glad att precis alla växer och frodas, t.o.m. de sista 10 som var ute och dansade runt med Postnord i 10 dagar i full värme.