45 år sedan vi möttes på Löttorp

28 08 2022

Idag kom våra vänner Inger & Göran från Habo och gästade oss. Vi möttes första gången på Löttorps Camping i mitten av 70 talet.

Naturligtvis skulle det gå att skriva en hel bok om alla 25 åren på Löttorps Camping. Vi hälsade på våra vänner i somras, som just flyttat från sin stora villa i Bankeryd, till en supervåning på 6:e planet i Habo. Visst halkade vi in lite på lite prat om sjukdomar och krämpor som kommer i vår ålder, men vi var snart inne på så mycket minnen som vi hade att tala om.

Tack vänner för ert besök, alla år av vänskap och gemenskap.





Min blogg fyller 15 år idag

18 08 2022

Igår fick jag blommor från mina 2 syskon, inte för att bloggen fyller 15 år, utan därför att jag är 15 år äldre idag, än när jag startade min blogg.

Efter den goda maten på Ulriksdals Värdshus den 18 augusti 2007, fick jag bloggen i present av min familj. Denna har gett mig 1000 tals timmar med arbete varje dag under årens lopp. När jag beställde tårtan i god tid till vårt Gardenparty i lördags, vågade jag inte skriva mer är 2 035 000 visningar. Idag i skrivande stund passerar jag just 2 040 440 sidvisningar. Mitt mål har varit att komma upp i 2 milj. visningar till högtidsdagen, det lyckades jag med råge.

Starten var mycket blygsam och jag kunde väldigt lite om det mesta. Det enda jag visste var, att jag var glad åt att skriva, fota och berätta för andra. Det har jag väl levt upp till på senare år.

Min 75 års dag blev inte som jag tänkt mig, efter en timma fick jag gå hem från jobbet och lägga mig på ryggen. Det dröjde inte många minuter innan byggarna ville träffa mig. När det blev för långtråkigt hade jag piggnat till lite igen.

Tack till min familj, Tack alla ni som läser, följer och kommenterar varje dag på bloggen. Om du inte skriver så ofta eller aldrig gör det, börja skriva (vänligt) nån gång i bland.





Flaggan i topp för Niklas

15 08 2022
Vår flagga är hissad för Niklas.

En hyllning till Niklas på din födelsedag!

Niklas kan ha varit bara 5 år när han var med mig på lagret, sittandes på en säck toapapper, samtidigt som han följde adventskalendern på familjens svartvita husvagns tv. Sedan började han texta skyltar, när vi fick data började han att köpa in varor på kvällarna efter skolan. På sommaren jobbade han på lagret under sommarlovet.

Idag cirka 44 år senare kan vi säga att vi jobbat ihop under alla år. Fantastiskt! När vi började om allt från början på 90 talets mitt, kom Niklas med som aktieägare. Tack vare Niklas och goda medarbetare, har bolaget haft en fantastisk utveckling. Stort Grattis Niklas på din födelsedag.





Vi firar 3 stora födelsedagar

13 08 2022

I alla sammanhang försöker jag att vara rationell, så även denna gången. Idag firade vi 3 stora födelsedagar på en enda gång.

Niklas fyller 51 år på måndag.

Min blogg fyller år på torsdag, hela 15 år efter min 60 årsdag.

Om det är 15 år sedan jag fick min blogg, måste jag själv fylla 75 samma dag.

Allt detta måste ju firas och jag funderade länge på, att gå på restaurang, ha Catering, eller att ha ett Garden Party hemma. Tack vare dotter och måg blev det en fest hemma som vi aldrig glömmer. Mikael som är grillproffs kan alla konstens regler och Candra var en fantastisk kallskänka. Vad roligt och trevligt det blev.

Vi hade ost och kex som ytterligare en punkt till på programmet. Ingen orkade att äta mera, så vi fick avstå detta. Vilken fest det blev, denna fantastiskt varma sommardag.

Ett Jättestort Tack till min familj för denna makalösa fest. Detta kommer jag aldrig att glömma.

Tack alla som läser och följer in blogg, hela 2 035 000 visningar under 15 år. Fantastiskt!





Gardenparty i morgon

12 08 2022
Bara för familjen hemma hos oss.

Skolorna börjar i veckan som kommer och barnen har svårt för att komma loss och fira på rätta dagar. Därför har jag redan till helgen bjudit in min familj, för att fira en hel massa saker. Först fyller Niklas år i veckan, i samma vecka fyller min blogg 15 år och sedan är det en pojk till som fyller år i veckan.

Jag fick bloggen av min familj när jag fyllde 60. Nu 15 år senare kan jag se tillbaka på ett omfattande skrivande på senare år. Jag har varit på väg att sluta skriva ett par gånger. När jag tänker på alla positiva vänner som läser och följer bloggen varje dag, har jag haft svårt att sluta. Hoppas att det blir mycket bra bilder i morgon som ett minne.





Fullsatt på Lammet & Grisen

30 07 2022

För mig skulle det saknas något, om jag skulle bryta traditionen sedan mitten av 70 talet, och inte besöka Lammet & Grisen i Löttorp. Första åren vi var där, kunde man få en stor köttbit, äppelmos och en stor bakad potatis. Så är det inte idag, utan det serveras en stor buffé med en massa goda sallader, tillbehör och naturligtvis ät så mycket grillat du vill.

För att allt skulle bli fulländat önskade jag mig Öländska jordgubbar och grädde när vi kom fram. Alla de bord utefter vägen som vi brukar köpa vid var stängda. Inne i Löttorp fick Birgitta se en pojk som satt och sålde jordgubbar för ”35 kr litern” och jag kunde dessutom stanna bussen. Så fina gubbar och så billigt.

Vi har under åren suttit på olika platser i byggnaden, i stort sett varje år. I år fick vi sitta inne i det allra heligaste, med fina bord och stolar. Det var skönt för mig när det inte var så bullrigt.

Vi avslutade kvällen med en drink uppe på altan. Som allt annat har priset stigit avsevärt i år. Vi har ju gratis ställplats, så då är det inte så dyrt ändå.





Pappas traktor 1961 i Björnaryd

28 07 2022

Steyr Traktor tillverkad i Österrike på 50- 60 talet

I säkert 10 år, kanske det dubbla, har jag sökt på nätet efter pappas gamla traktor från början av 60 talet. I dag hittade jag den när jag sökte på Veteran Traktor Steyr.

Jag kan inte tro att någon mera av er har hört, eller ännu mindre har sett denna traktor tidigare. Troligtvis var den billig på den tiden och då köpte pappa den. Pappas traktor var röd, men annars exakt likadan. Lägg märke till avgasröret under traktorn som alltid kördes sönder. Sätt på full skärmbild och fullt ljud. Kanske minns någon den, när vi träffas på Lommaryds Marknad i morgon.

Ni måste starta traktorn här och känna doften av dieselröken, detta har ni aldrig hört förr:

https://www.youtube.com/watch?v=jXtzkkJ7frU





Träffa bondpojken från Björnaryd

27 07 2022
Lommaryds Marknad före pandemin. Bild Smålands Tidningen

På fredag är det dags för Lommaryds Marknad. Du får i år träffa bondpojken från Björnaryd, som var bygdens värsta skogshuggare på 60 talet, som sedan blev långtradarchaufför, en stor entreprenör och företagsbyggare i 46 år och som håller på än. På marknaden signerar jag min nya bok … En sann entreprenör under den Högstes beskydd.

Läs om fattigdomen i slutet på 30- 40 och 50 talet, om resor med husbil och husvagn i hela Norden och ute i Europa under 48 år, företagare och entreprenör som håller på än, ett ständigt byggande och utvecklande liv. Det sista bygget har just startat. Kalla det ”Klassresa” om du vill.

Välkommen till mitt bord!

Du kan även beställa här så skickar vi till dig: http://www.torebrings.se/bok





Sa du ja eller sa du nej?

26 07 2022
Länssjukhuset Ryhov i Jönköping

För ett 20 tal år sedan satt jag med ett headset från LG Telefoni. I bland kunde jag sitta och ringa hela dagarna. De höga och helt onödiga upppringningssignalerna skar in i höger öra. En skyddsingenjör mätte upp signalerna och sa med bestämdhet, att de var för höga men ingen åtgärd. Jag kunde ju lyft bort headsetet i de kritiska ögonblicken, men så blev det inte alltid. Idag är jag hörselskadad sedan ett antal år tillbaka.

En av hörapparaterna har lagt av helt och hållet sedan en vecka tillbaka. Vi har varit lågt bemannade på jobbet, så jag har inte kunnat åka till Audionommottagningens tekniska support i Jönköping. Fredag fm. förra veckan ringde jag för att höra om det var öppet. På nätet stod det att det var öppet, men vem kan man lita på idag så jag ringde. Ja ni vet svaret …”Vi ringer upp dig på måndag morgon kl. 8!” Efter ett par minuter ringde de upp mig och sa: ”Jag ringer dig nu för jag har så lite att göra!” Ja du kan komma nu i eftermiddag. Jag var nästan på väg att åka när telefonen ringer igen. ”Det finns ingen bemanning i eftermiddag!”

Jag ringde idag också för att kolla, men utan att någon svarade, jag har trots allt 10 mils resa t.o.r. Enligt nätet var det öppet och så var det när jag kom dit, fast då satt det helt andra tider på dörren. Jag fick plats nr. 15 i kön och just då hjälpte de nr 8. Jag fick i alla fall hjälp innan de stängde. Denna gången måste de plocka isär min hörapparat och det tar tid, men nu skickas den sedan hem till mig.

Man lär sig leva med allt, men visst är det jobbigt att inte ha full hörsel. Med stengolv och trä i taket hemma, har vi nog inte de bästa förhållande för en hörselskadad person. Jag får alltid fråga om Birgitta: ”Sa du ja eller sa du nej?” Det kan bli ganska tokigt om jag hör fel.





Premiärtur på sjön Ralången

24 07 2022

Ni vet att jag skrev om ljungfruresan med motorbåten och att vi fick ro i stället. Nu kom Storfiskare Linus hem igår, efter tre veckors semester med far och mor. Det gick inte bra för honom heller att få motorn att starta, utan han tog årorna och rodde ut på sjön så vi kunde fika. Vi måste lösa detta att inte motorn startar, sa pappa Niklas och storfiskaren Linus. De rodde ut på lite djupare vatten och Vips så startade motorn direkt vid första rycket. Vi hade försökt starta på för grunt vatten, propellern kunde inte snurra runt. Idag erkänner jag vårt handhavandefel!

Först hade vi tänkt att sjösätta båten i badviken, men det var så lite vatten och jag vågade inte backa ut tillräckligt långt. Vi fortsatte till Båtrampen i Målsånna camping, men samma sak där. Aneby sjön har just nu 50 cm lägre vattenstånd ön normalt. Då åkte vi till sjön Ralången och en fin ramp att sjösätta vid.

Vad roligt vi fick, det var bra krut i motorn och ganska snabbt hade vi kommit till norra delen av sjön. Ralången är idag en jättefin sjö och ligger så vackert placerad. Fram till slutet av 60 talet släpptes dock allt avloppsvatten orenat ut från samhället, samt allt avloppsvatten från Sveriges största privatägda slakteri som låg i Aneby. Det sägs att Svartån var färgad röd av blod från slakteriet vissa dagar. Naturen har naturligtvis inte läkt alla sår men ganska mycket.

Vi fick en härlig tur på sjön i ett underbart bar väder. Linus stortrivdes med att ge full gas på båtmotorn och vi andra hade jätteroligt. Nu lär vi oss lite nytt varje gång.