Idag kunde jag hämta hem vår Hyundai Tucson Hybrid efter Ditec behandlingen. Oj vad blank och fin den blev. Många har sagt till mig: ”Men Matts varför köpte du en röd bil?” Jag brukar svara, att pengarna räckte bara till färgen på den bil som jag velat ha, en Alfa Romeo Stelvio. Jag har haft 3 styck Alfa Romeo, varav en styck Alfa Romeo 75 3.0. Detta var den roligaste bil jag haft i hela mitt liv. I slutet av 80- talet var det bara rena sportbilar, som klarade mer än 0 till 100 på 7,2 sekunder. Nu är jag 70 ++ och då räcker denna gott.
Jag tog mod till mig och klättrade upp på taket, dock utan hjälm som statsministern brukar ta på sig vid industribesök. Idag är det minst sagt full aktivitet på vårt bygge. Snickare, plåtslagare, takläggare och en kranbil. Kändes nästan lite otroligt att se ut över 5000 m2 tak där uppe. Jag började ju hemma i villans garage 1976 …
TillbyggandenTillbyggandenTillbyggandenTillbyggandenLeveransLeveransMånen belyser Framtidsvägen hemma på kvällen
I skrivande stund om en timma, tar Birgitta och jag ”Hälit” (helg) och reser till Vadstena i tron att månen lyser där också. Det återkommer jag till i morgon.
Denna veckan för ett år sedan gästade vi Lidköping i 4 dagar och gick naturligtvis till Rådhustorget. Idag gick vi en höstpromenad hemmavid, njöt av härligt solsken och fantastiska färger i naturen.
Lidköping 9 okt. 2021Allé till Aneby GårdMatsäckTrevligt vindskyddTrevligt vindskyddGammal infart Aneby GårdSvårt att stanna på väg 132 och ta kort, idag ”gick” det bra.
Idag stoppade vi ned några korvar i en kylväska och traskade iväg. Vi har bara 2 km att gå till denna utsökta grillplats. Det kändes bra för mig med rast och vila på halva sträckan. Visst är det konstigt att sex lite sotiga korvar smakar bättre på glöd i skogen, än hemma på stekpannan.
Pastor Lena Tellebo Filadelfiaförsamlingen Stockholm
Under natten som gick sov jag helt otroligt bra och dessutom sov jag ovanligt många timmar. Ändå var jag så trött när jag vaknade, att jag orkade ingenting. Det märkliga var att Birgitta sa samma sak igår på förmiddagen, hon som aldrig ger upp eller känner efter: ”Jag går och lägger mig, jag är trött så jag är svimfärdig!” Kanske ett virus, vad vet jag? Varför mår vi inte bra? Ja det är en bra fråga. https://www.youtube.com/watch?v=-TGbji9kIoM
Efter en kopp morgonkaffe la jag mig i TV soffan och lyssnade på och såg gudstjänsten från Filadelfiaförsamlingen i Stockholm. Lena Tellebo är alltid glad som en lärka och talar klokskap hela tiden. Det blev en talande predikan: ”Varför mår jag inte bra?”
Efter detta såg jag hela gudstjänsten på You Tube, i 3 hela timmar i repris med TV Vision från Fredstorgskyrkan, Aneby.
Gudstjänst i Fredstorgskyrkan Aneby
Lite längre fram på eftermiddagen kom Niklas med familj och vi firade Birgitta med god mat som Birgitta lagat. Det måste ha varit gott då Niklas fyllde tallriken 4 gånger. Ibland glömmer man att fota.
ArkivbildArkivbildLördag kvällVi fick glädjen att ha Zoran Kovacevic som en av våra nattgäster
Vår kyrka fylldes ofta till sista plats under främst 70 -80 -90 talet, sedan har vi tråkigt nog blivit färre under sista åren. I går lördag kväll var kyrkan inte fullsatt, men en riktigt god samling när TV Vision Sverige gästade oss och sände gudstjänsten live från kl. 19 till kl. 22. Lite senare kan du kan se gudstjänsten i repris … https://tvvision.net/serie.php?c=2&p=1565&e=485004
Under 3 timmar fick vi lyssna till mycket sång, musik och 3 fantastiska predikningar, inte minst av Daniel Alm, Pingstledare från Västerås. När kamerorna slocknat var det mycket jobb för teknikerna att montera ned allt. Hemma hos oss väntade Birgitta och jag på våra vänner från TV Vision, som skulle bo hos oss. Vi hade så mycket att samtala om och helt plötsligt släcktes alla lampor inne och ute, hoppsan klockan är 24. Våra vänner lämnade oss tidigt efter att vi ätit frukost. Vi bara kan hoppas att de kommer tillbaka.
Entré in Entré uteEntré uteUtställare uteUtställare ute
Idag fredag och i morgon lördag anordnar Aneby Näringslivsförening en Företagsmässa på Lövsta Industriområde. Vårt företag har inte tidigare varit med och ställt ut, då vi insett att vi inte haft tid att engagera oss. Så var det i år också. Trots detta ringde jag i veckan och ställde frågan om det fanns en plats för mig att visa upp min bok. Jag fick en plats ute, vilket jag tyckte var bra.
Vad roligt det är för farmor & farfar, att vi har ett av våra barnbarn som bor nära oss i samma by. Linus kommer dessutom och hälsar på oss på jobbet i stort sett varje dag. I fredags fyllde Linus 13 år. Linus har en massa inbokade aktiviteter, så därför kunde vi inte fira förrän i afton. Sträck på dig Linus, du är en riktigt fin kille, som vi är stolta över.
Varje kväll när Astro uret tänder alla lampor inne och ute, rycker jag till lite och tittar på klockan. Det är bara några få kvällar sedan alla lampor tändes strax efter halv åtta, ikväll redan tio över sju. Av solidaritet har vi sänkt värmen i alla utrymmen både inne och i garagen, dessutom tänder vi i spisen i stort varje kväll. Bara att konstatera, nu är hösten här på allvar.
Idag var det dags för Aneby Höstmaknad. Naturligtvis ville jag vara med där och presentera min bok. Jag sålde inte lika många böcker idag som på vårmarknaden, men de personer jag sålde till, var bland annat inflytelserika personer inom politiken och även riksdagsmän.
Ingen av oss marknadsknallar kan till närmelsevis mäta sig med Donutsvagnen. Säkert minst 100 personer i kö till den fram på eftermiddagen.
En marknadsknalle, som rest ända från Sölvesborg med sin charkvagn berättar för mig: ”Jag har gamla kunder som kommer till mig och undrar, om de kan få köpa en bit korv eller ost på kredit?” Det har aldrig hänt tidigare sa han. Vart är vi på väg, har vi det så illa ställt i våra hem?