Det gör ont, det gör ont

13 12 2020
Ont, det gör ont men det går
Det gör ont en stund på natten
Men inget på dan
Du vet att det gör ont
Det gör ont men ändå
Jag har klarat mig rätt länge
Jag börjar blir van
Och alla omkring
De märker ingenting
Det gör ont, så ont

En mycket passande låt av Lena PH.

Låten är ganska träffande… det gör ont, det gör ont, men det går, det gör ont en stund på natten, men inget på dan…

Jag vaknade strax efter midnatt en natt i veckan, av att någon (liknande) höll på att skära med en stor kockkniv i vänster fot. Det varade kanske någon minut, sedan var allt helt borta i fem minuter, innan ”kniven kom igen”. Det gjorde så fruktansvärt ont, liknande kramp i vaderna. Så höll det på till det var uppdags.

Nästa dag var jag helt stel i kroppen. Detta har hänt bara några få gånger. Jag tog Alvedon och smorde med Voltaren, allt utan minsta lindring. Ett par timmar senare tog jag en sömntablett, för första gången sedan i somras. Det skall jag aldrig mera göra, om inte nöden kräver detta. Tvi, vad illa jag mådde efter den.

Är det så här det blir, när man blir lite äldre och upp i åren kommen? Jag gissar i mitt fall, att det är alla de gånger med förfrusna fötter, på en traktor utan hytt och värme, i full snöstorm och snöröjning. Kanske är det sviterna, av ett vasst järnspett ned i stortån, som jag haltade med ett helt år utan läkarbesök. (Det var inte inne att gå till läkare)





Nu, eller vi vet inte när

10 12 2020

Idag blev jag uppringd av Länssjukhuset Ryhov, Jönköping. Nu får du välja tid Matts för operation, antingen nu nästa fredag, eller vet vi inte när. Vi går redan på halvfart på grund av Corona pandemin. Det hade kanske varit skönt att fira jul först och ta detta sedan. Ni som följer min blogg vet, att jag har en godartad cancertumör i prostatan att ta bort. Jag är glad att jag får komma in, att det finns tid under rådande förhållanden.

Varje dag när jag öppnat brevlådan, har jag varit glad, över att att det inte varit en kallelse i brevlådan. Nu har jag varit med och stöttat upp i företaget, mer eller mindre under veckans alla dagar. Nu har vi inte mycket kvar att sälja, däremot enorma mängder att lasta ut. I det senare är jag inte inblandad. Så egentligen var det en bra tid, att jag fick komma den 18 december kl. 7. Sedan kan Birgitta jobba hela dagen, när hon skjutsat in mig och hämta mig på lördagseftermiddagen.

Detta kommer att gå bra, det har jag bestämt och jag har ingen oro inför detta. Däremot har jag flera förberedelser att göra, som att sticka en spruta i magen, kommer jag att klara det?





För femtio år sedan

9 12 2020
Lastbil- & Bussförarutbildning i Jönköping 1970- 1971

Vid 24 års ålder fick jag ”omskolning”, p.g.a. värk och slitna leder, från livet som Smålands värste skogshuggare. I nio hela år hade jag då varit skogshuggare. Med trafik- och busskort på fickan, kom jag att besöka alla Sveriges kommuner och leverera parkleksaker från Hags i Aneby, med ett 24 m långt ekipage. Även leveranser till de Nordiska länderna och Tyskland kom in på resrutten. Åren bakom ratten i en tradare, var för mig att komma ur askan och in i elden. Jag är röd, jag vill vara där det brinner.

Utbildningen som varade 14 veckor, har jag haft en enorm nytta av genom livet. Jag har köpt och och ägt många lastbilar under åren. Lite extra stolt är jag över, att jag jag gick ut som kursetta. När jag kört upp för buss fick jag jobb på SJ och började köra linjebuss. Efter ett par veckor fick jag sluta, mitt busskort kom inte som förväntat. Först efter sex månader fick jag mitt busskort och då gällde det under speciella villkor. Jag var tvungen att medföra reservglasögon, vid framförande av fordon i yrkesmässig trafik. Jag hade för starka glas i glasögonen.

Dags att förnya min fulla behörighet

Det har gått mer än ett par månader sedan i höstdags, när jag gjorde den sedvanliga läkarundersökningen. I går kom alla handlingar från Transportstyrelsen och idag gick jag till Fotograf Tobias Marbenius. Jag behöver inte ha alla behörigheter kvar, men det är en ren sport, att se att jag inte är för gammal än, för att köra större fordon..





Min första julrusch, julen 1976

8 12 2020
Årets bil 1976 vår Simca 1508 var klarblå

Jag började som säljare åt Roines i Hallsberg, i mitten av september 1976. Jag lastade bilen, en Simca 1508, full med coccosbollar och pepparkakor och gav mig ut att sälja, till allt som rörde på sig. Jag skäms inte över detta, Gunnar Dafgård började med en trehjulig flakmoped och sålde chark på torget i Lidköping. Alla ska lära sig krypa innan de kan gå. Vi var femton säljare, behöver jag skriva att jag sålde mest av alla. Jag har flera kunder kvar än idag, som handlar regelbundet sedan starten hösten 1976.

Simca 1100 Special

Varför blev det en Simca 1508, jo det var den tredje i raden av Simca som jag ägde. Just denna bilen blev skev i karossen, efter att jag krockat med en stor älgtjur. Sortimentet växte, bilarna blev många och till slut var det ett antal lastbilar.

Jag minns julförsäljningen 1976 som igår. Sandberg & Högberg, KIAB, Godis Grossisten i Jönköping, slutade sin julförsäljning i mitten av november. De kan ju inte vara kloka tänkte jag och drog igång med att sälja chokladaskar i nästan storformat. Nu är snart min 45:e julrusch över.

Droste choklad.

Droste hade en chokladask det året, som kallades ”Träskoasken”. Det var ren choklad och chokladbitarna var en miniatyr av en träsko. På kartong omslaget, var det vackra tulpanbilder från Holland. Jag gick in till ett växthus i Huskvarna och presenterade asken. Denna måste ni bara ha till era kunder, sa jag. Jag sålde 600 askar den gången. Det var stort för mig den gången. I går sålde vi 2 000 chokladaskar till ett stort företag. Det var stort det också.

Tio år senare lockades jag av de stora leveranserna till storhushåll. En kund bad mig fixa maten till ett julbord. Vi blev en fullsortiment Restauranggrossist. (Torebrings Partiaffär) Jag lockades in i en stor omsättning med små marginaler och stora kundförluster. I mitten av 90- talet var vi på väg mot 100 miljoner i omsättning. Vi lämnade allt och startade om från scratch, back to basic. Idag går det bra för oss, mycket tack vare sonen och hans stora kunnande inom många områden. Jag är säljare ut i fingerspetsarna och entreprenör, sonen är ekonom och marknadsorienterad.

Denna veckan levererar vi 500 riktigt stora Tomtelådor med julmat, till 500 mottagare inne i Stockholms City. Inom loppet av två timmar skall alla ha fått sitt paket. Sedan ska man ha en gemensam öppning via en data länk. Niklas har varit hjärnan bakom denna ordern, för att lösa all logistik. I år har vi fått tacka nej, till att packa flera tusen Tomtelådor. Vi har nått taket vad gäller att hinna packa på den korta tiden före jul, med tanke på korta bäst före datum.





Jag får se nya saker jag inte sett

7 12 2020
En av alla gångbroar jag kan välja mellan.

Nu får du åka hem och se till att du går ned vikt, sa min läkare på Länssjukhuset Ryhov, för en månad sedan. Jag har aldrig vägt mindre än så här sa jag. Under tiden på Höglandssjukhuset i oktober månad gick jag ned fem kg på fem dagar. Troligtvis hade jag mycket vätska i kroppen då. Jag bestämde mig för att gå till och från jobbet varje dag, nu senast sju dagar i veckan. Efter fyra veckors gående, 5 km om dagen, fick jag se siffror på vågen, som jag inte sett tidigare. Dessutom två nya hål i livremmen. Det sporrar naturligtvis.

Gång- & cykelbanan utmed Svartån, är naturligtvis trevligast. Efter incidenten förra veckan, är jag extra försiktig när jag går i mörker. Jag började kartlägga alla de gångvägar jag har, till och från till jobbet. Jag ritade upp alla vägvalen på ett papper. Jag har minst sex olika gång- & cykelvägar för att ta ig till och från jobbet. Det tycker jag är helt fantastiskt. Vad vad bra att få bo på landet och ha alla dessa möjligheter.





Ett bra julklappstips

1 12 2020
Den bästa vattenkokaren vi någonsin haft

När vi flyttade in på Framtidsvägen, stämde den förra Philips vattenkokaren som vi då hade, inte ihop med färgsättningen i vårt nya hem. Vi köpte en Eva Solo som var jättedyr. Jag tyckte det var ”Dinkey Toys” och lämnade tillbaka den på grund av flera orsaker. I stället köpte vi denna Bonamat vattenkokare. Den bästa vi någonsin haft. En sked honung på kvällen och inte för varmt vatten, temperaturen visas klart och tydligt. Fantastiskt bra. Dessutom så fint designad. Detta är verkligen ett julklappstips!

Här tillverkas den i Holland.

Jag har varit ett par gånger och hälsat på hos Bonamat här i Heerhugowaard, Holland. Jag började sälja Bonamat kaffebryggaren 1980. Under många år var vi stora kunder hos Bonamat. Idag köper vi de flesta större kaffemaskiner, även dessa från Holland. Bonamat har en nästan oslagbar kvalité på sina bryggare.





Som liten pojk fick jag stryk

30 11 2020
Järnvägsövergången i Aneby

Redan som sex, sjuåring fick jag rejält med stryk (om jag inte jobbade), till och med en avslagen tand, som träffat fel av pappas knölpåkar, när jag inte ville bära in den stora vedhögen in i vedskjulet. Ingen skugga över far & mor, de visste inte bättre. ”Dina rättigheter sitter i riset” sa mamma ofta. Jag fick helt klart för mycket stryk, dagens ungdom får inte ens lära sig lag och ordning.

Ni ser, vilken minst sagt pampig järnvägsövergång, i ordets rätta bemärkelse, som vi har i byn. Jag går över här, morgon och kväll på väg till jobbet. Det finns en hiss mot öster och en hiss mot väster. Den har jag åkt en gång, men vågar inte åka med den mera. Förr eller senare kommer jag säkert att fastna i den.

Glaset krossat till hissdörren

Det finns fyra dörrar till hissarna, två har mer eller mindre sönderslagna glasrutor. Flera dörrar är nedklottrade. Under minst tio dagar tjöt ett larm, någon hade saboterat hissknapparna. I går söndag gick Birgitta & jag över här. På hemvägen sa jag till Birgitta, testa hissen nu när jag är med. Det dröjde en bra stund innan hon kom upp, jag blev nästan rädd att hon satt fast i hissen. Det knäppte och knäppte, men hände först ingenting, sa Birgitta, när hon äntligen kom upp, där åker jag aldrig mera.

Varför har det blivit så här? Svenskarna är minsann inte Guds bästa barn de heller. Familjerna är trasiga. Vi har människor från andra miljöer, som kanske inte trivs här. Vi skulle kanske ha hjälpt dem på ett annat sätt. Få bryr sig hur de har det. Detta är naturligtvis en reaktion, en protest från ett gäng ungdomar, som inte har det bra. Själv är jag mycket vaksam på min väg till och från jobbet, jag känner mig inte trygg i dagens Sverige. Då är jag ändå en stor och stark person.





1:a Advent 2020

29 11 2020
1:a Advent på Framtidsvägen

Första Advent 2020 och första Advent för oss på Framtidsvägen. Förra Advent övervintrade vi i Husbussen. Det var riktigt skönt det också, efter allt det enorma slit med flytten, från vårt förra stora hus. (inte minst all ved 50 tim.)

Nu har vi fått det så fantastiskt bra. Bara öppna dörren till vår stora klädkammare, där finns arton adventsljusstakar, tomtar, julpynt och julgransbelysning. Granarna står på en hylla i förrådet ute på gården. Ingen timer behövs, allt styrs via astrour i varje vägguttag runt hela huset inne.

29 november 2019

Så här såg det ut 1:a Advent 2019. Vem kunde anna att allt skulle bli så bra.





Vackert på andra sidan ån

25 11 2020
Kvart i sju på morgonen och jag är på väg till jobbet.

Det är ett märkligt år, på många sätt i år. Dels detta tråkiga avståndstagande till varandra hela tiden, jättemånga har tidigt gjort fint i sina trädgårdar, sedan flera veckor tillkaka och för oss på jobbet har julen startat tidigt. Vi har aldrig någonsin haft den orderstock som vi har idag. Den är så stor att vi måste börja tacka nej. Det kommer inte att fungera annars.

Vi har inte hunnit julpynta än, jobbet tar det mesta av vår vakna tid. Nu har vi inte heller någon rutin på, var alla adventstakar skall stå, bara de två julgranarna 🌲 vet vi var de skall vara. Hoppas att vi får lite tid i helgen. Min kära hustru och vd, jobbar tvåskift nu. Själv jobbar jag mindre, men jag mår så bra ❤️, det bästa på länge. Detta är helt oroligt, 🙏 efter det jag har varit med om. Min tacksamhet 🙏 är enorm!





Inga oväntade besök längre

23 11 2020
En blomma från bästa vännerna.

Två av våra vänner har levt sina liv, mer eller mindre isolerade i sin sommarstuga, under nästan ett halvår. Så kändes det som en liten ljusning i Corona mörkret, för några veckor sedan och de vågade hälsa på oss, för första gången i vårt nya hem. Då var det mest knoppar på denna vackra orkidé, men nu står den i full blom.

Själva har vi, trots att vi är 70 + levt som normalt, frånsett att vi går inte ut och äter på restaurang, Birgitta handlar mat på udda tider och jag köper nog nästan allt jag behöver på nätet. Vi sitter på våra egna kontorsrum med glasväggar och har social kontakt, med alla våra medarbetare. Vi har öppnat upp mellan kök, matplats och konferensrum för att sprida ut oss på jobbet. Birgitta & jag sitter nog längst bort från alla andra.

Men visst är det tyst utan vänner som kommer och hälsar på. Visst saknar jag att åka ut en söndagseftermiddag och äta en bit god mat. Alla vet att vi värnar om familjen. Nu står hoppet till att vi kan fira jul tillsammans.

Hur kunde det bli så här illa? En enda liten tändsticka räcker till, för att starta en stor skogsbrand. Varför var vi inte mer observanta i början? Vi har lärt oss en tuff läxa! Vi skall vara rädda om varandra och sätta värde på livet. Efter min Sepsis för drygt fem vekor sedan, är jag mer tacksam över livet än någonsin tidigare.