Solen kom fram, det nya vita fjunet på ”gräsmattan” försvann på nolltid. Nu måste vi ge oss ut, sa jag och så blev det. Vi lämnar Framtidsvägen 3 och går upp mot Ekotopia…
Sett från Flisbyvägen
Vi passerar ett stycke på Flisbyvägen. Här ute på landet bor vi i största möjliga trivsamhet.
På spåret
Vi går vidare upp över Aneby Gårds gärden och kommer fram alla motionsspåren. Här passerar vi en liten bit av Gula Femman (5 km lätt terräng)
Hemma igen sett från sovrummet.
Efter drygt en timma är vi hemma igen. Till och med Birgitta tyckte det var riktigt skönt att gå. Hon måste ha fått massor av ny energi, genom vårt nya fantastiska hem. Nästa gång har Birgitta lovat att följa med på Gula Femman, plus ett par km innan den börjar. Det blir nästan en mil totalt.
Det var förra lördagskvällen, klockan var efter sjutton tiden på kvällen. Då ringde Linus… Farfar kom och hjälp oss, vi får inte upp båten. Jag vill så gärna, men inte nu i mörker och regn. Jag kommer lördag morgon när det ljusnat och så blev det. För att komma till andra sidan av vår badvik, måste man köra runt ett bra stycke, genom en kolsvart skogsdunge, det blåser, det regnar och är kallt ute.
Idag var jag där en stund före Linus & Niklas. Jag försökte tippa upp båten, för att tömma den på vatten, var på en av stövlarna fylldes med vatten. Birgitta hämtade ett nytt par torra stövlar och strumpor. Linus har inte köpt en båtkärra än, men det ska han göra. Linus plastbåt är astung och vi släpade den ett femtontal meter, två meter i taget, tills vi kunde lasta upp den på vår lastbil. Nu ligger den i tryggt förvar hemma på Linus gård.
Sluss för småbåtar mellan Anebysjön och Svartån
Det är många boende ut efter Svartån, som jag skrev om för ett par dagar sedan, som har sin båt liggande i Svartån. Här kan de slussa upp båten från den lägre Svartånivån upp till Anebysjön.
Detta minns jag alltför väl. Lånad bild från nätet.
I november månad, kanske till och med i början december. Jag minns hur grisen drogs ut ur svinstian, med ett rep om trynet, ut på ladugårdsplan. Slaktaren som hjälpte till, höll i slaktmasken och pappa slog till med klubban, så att en lång sprint slogs in i hjärnan på grisen och bedövade den.
Jag var med en gång, det räckte för mig, jag minns grisens skrik. När det var dags nästa gång, gick jag till skogen.
Nu ligger Serrano skinkan på vårt lager
Många av oss har gott på marknaderna ute i Europa och sett alla dessa Serrano skinkor hänga ute i full sommarvärme. Jag skulle aldrig köpa en sådan idag. Den skulle säkert bli grön, innan vi konsumerat den, vi är ju Birgitta & jag och äter det mesta på jobbet. Nu kan du beställa den från oss på Torebrings.
Mamma & pappa gjorde samma sak, fast inte vid jul, då blev det julskinka, utan till sommaren. De lämnade in skinkan för rökning och sedan hängdes den upp ute i en bod, också där i full sommarvärme. Mamma skar av skinkan och bräckte den i stekpannan och serverade med spenat från egna grönsakslandet.
HERDEN i sitt vardagsrum. Lillbilen står i förgrunden, men just nu ute.
I snart tjugotvå år har vi åkt husbil, men aldrig tidigare varit i närheten av den lyx vi har idag. Garaget har golvvärme, el, färskvatten, avlopp, tömma svart- & gråvatten, samt lasta inne under tak i värme. Vår första Bürstner 532-2, rullade vi in ett par vintrar i en lagård, vid en skitig grusväg i Askeryd, strax utanför Aneby. Hur roligt var det?
Sedan bytte vi till en Bürstner 635, men tröttnade snart på den, för vi ville ha riktig golvvärme. Jag minns inte om vi ställde in den under vintern. Vår första Kabe, var på den tiden en riktigt bra husbil. Nu blev det aldrig mer aktuellt att ställa in den på vintern. Vi börja åka året runt… och Europa runt.
En röd nål för övernattning
Vår Europa karta med en röd nål för varje övernattning. Det ljuger naturligtvis lite. Vi övernattade på samma plats 80- 90 nätter i Italien, år efter år, till dess att jag tröttnade på deras wifi. Tavlan hänger i entrén i vårt nya hem och beskådas av alla som hälsar på oss. En tavla över 20 år av rika minnen. I vänstra hört upptill på kartan, inflikat alla Les Castel Campingarna i Frankrike, som vi älskat att besöka.
Temperaturkontroller inne och ute.
Den övre visar temperatur inne och ute samt regnmängden denna månaden. Den nedre termometern visar innetemperaturen inne i vårt hus, samt temperaturen ute i garaget.
Det som verkligen förvånat mig är, att det tagit ända tills nu, att komma ned i nästan samma temperatur inne som ute. Just nu + 9,6 grader i luften ute och inne i garaget 11,3. Detta är den lägsta temperatur sedan försommaren. Vår termostat står på knappt + 10 grader. HERDEN har det ombonat och bra.
Nu är det riktigt tuffa dagar på jobbet, order, telefonsamtalen och mejlen strömmar in. Vi har tagit in tio personer extra nu fram till jul. Många restauranger ställer in sina julbord och företagen skickar i stället juImat hem till de anställda. I år är våra Tomtelådor & Tomtesäckar mer populära än någonsin. http://www.torebrings.se/jul
Min promenadväg när det mörknat.
Inför min operation har jag fått rådet, att motionera mera och att ha kroppen i god kondition. Gissa mera… ”Gå ned i vikt”! I morgon kommer jag att gå både bort och hem från jobbet, det blir bara knappt en halvmil om dagen. Jag ser verkligen fram emot det.
Kaffe på sängen kl 7. (Bilden är en efterhands konstruktion)
Birgitta tackar sällan nej till kaffe på sängen, så inte i dag heller. Ett tips till er alla ”kaffe på sängen älskare”. Välj en stabil kaffebricka till exempel från Villeroy & Boch, lägg ett par silikon underlägg på brickan och det går att luta brickan ganska mycket, utan att något far av, eller spiller ut, allt står kvar på sin plats.
Vi bara låg kvar och samtalade i minst en timma. Till slut frågade Birgitta, vad ska vi göra idag?…. jag visste vad hon ville ha hjälp med!
Betesdjuren får en rulle hö till frukost
Tidigare åkte vi ofta iväg med husbussen helg efter helg, även höst och vinter, bara för att komma bort från hemmamiljön. Idag stortrivs vi hemma. Jag har känt på mig detta, under hela byggtiden, husbussen kommer att må bäst hemma i sitt ”vardagsrum”, den mörka årstiden. Hittar vi ett trevligt resmål, har vi bara att trycka på knappen, så är det öppet ut för HERDEN.
Alla skåp klara i tvättstugan
Vi hade över 70 fullpackade flyttkartonger, när vi flyttade in första juni. Alla kartonger tömdes på några få dagar, men allt kom inte på rätt plats i alla skåp. Det har ju inte synts i köket eller i tvättstugan, att alla saker inte varit på rätt plats bakom stängda luckor och garderobsdörrar.
Alla saker har fått sin rätta plats
Idag tömde vi skåpen i tvättstugan och i köket och fyllde dem på nytt. Helt efter det ordningssinne, jag har från lager och workshop på jobbet.
Allt på rätt plats i köket
Med tanke på att vi har ganska höga skåp, placerades dagligvaror längst ned och sällan produkter högst upp.
Vi har skänkt bort vår tidigare prydnad, ”Hemma bra, men Husbil bäst” Den stämmer inte längre för oss, båda fyller sin funktion.
Attends höglager på andra sidan Svartån och Jönköpingsvägen.
Jag kan välja mellan ett antal vägar, för att gå hem efter jobbet. Vilken väg jag än väljer, måste jag passera Attends höglager. Det är många hundratals pallar, lastade med inkontinensskydd, som går in och ut i detta lager på en dag. Varje dag beundrar jag arkitekterna bakom bygget. Den höga fasaden smälter ihop med den grå himlen. Ett fantastiskt bygge helt enkelt. När det byggdes var protesterna många från grannarna, lagret skulle skugga solen sades det, men förnuftet segrande och bygget gick igenom.
Förnuftet har segrat även när det gäller att parkera sin husbil hemma på tomten. Nu är det avgjort i Mark-& Miljödomstolen i Växjö. (Källa Husbil & Husvagn) Du får parkera husbilen hemma på tomten. Själv blev jag anmäld (för Svartbygge) av illasinnade personer, för att jag hade min husbil på egna tomten. Glädjen är idag enorm, att vi har kunnat lämna detta boende bakom oss.
Nu gläds jag istället över att ha fått hälsa och krafter åter på Rekordtid. Allt är ett enda Stort Guds under, att kunna jobba bara fyra dagar efter en så allvarlig Sepsis som jag hade. Hela 20- 25 % avlider! En väl insatt sjuksköterska i en större stad talade om för mig. Fick vi en patient med Sepsis (blodförgiftning) var det katastrofläge där hon jobbade.
Själv längtar jag ut till min promenadväg hem från jobbet, endast 2,4 km, den är fantastisk, det är bland det bästa på dagen.
Idag tisdag kl 9.45, skulle jag inställa mig på Länssjukhuset Ryhov, Jönköping, för att träffa en läkare för ev. operation av min prostacancer och samtidigt en läkare för ev. strålning. Jag fick frågan, ”Hur vill du gå vidare Matts?”. Jag bestämde mig redan i Eksjö, nu är det er sak att korrigera mig, om jag gjort ett felaktigt val, svarade jag. ”Du har valt rätt som väljer operation”, svarade båda läkarna.
Naturligtvis hade jag många frågor att ställa, men jag jag kände att jag fick den tid jag behövde. Med operation inom fyra veckor, är det inte risk för att det sprider sig? frågade jag. ”Din cancer är godartad och sprider sig inte, du kan ha den i tio år utan att märka någonting”, fick jag till svar. Vilket glädjebesked för mig! Fantastiskt! Jag hoppade nästan högt av lättnad. Tänk om jag fått det svaret, uttryck på det sättet i Eksjö.
Vill du att vi beskriver händelseförloppet? frågade båda läkarna. Nej Tack sa jag, jag vill bara komma in, ni säger godnatt och väcker mig sedan, när ni är klara. Jag har fullt förtroende för er. Då gör vi så, fick jag till svar.
Jag går förbi denna nyponbuske varje kväll hem från jobbet.
När Birgitta & jag var nygifta i slutet av 60- talet, minns jag att vi plockade nypon, som vi torkade och gjorde nyponsoppa av. Jag minns att den egen producerade nyponsoppan var mera smakfull än vad Ekströms nyponsoppa i tetra pak är idag. Vi har alltid ett par liter Ekströms Nyponsoppa i kylen, både borta och hemma, samt en halv liter vispgrädde. dessutom stoppar vi i oss MOVO nyponkapslar varje dag.
MOVO kapslar är ett kosttillskott med nyponpulver som innehåller det väldokumenterade och ledbefrämjande GOPO. Hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet. Nyponen i MOVO har ett naturligt innehåll av antioxidanten C-vitamin som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. C-vitamin bidrar även till normal kollagenbildning som har betydelse för broskets normala funktion. Tillverkad av hela nypon med kärnor.
Visst är det gudomligt gott med nyponsoppa, vispgrädde och en extra god skorpa till!
Vår sonhustru Carina, hade tidigt bokat en Coronafri Fars Dags middag, på Ullinge Wärdshus. Alltid lika utsökt gott och trevligt. Jag lider med restaurangen i dessa tider, så få besökare.
Det gick inte ihop sig idag heller.
Som Niklas brukar säga, ”Vad ska man köpa till någon, som inte har plats med mera saker”? Nu har jag & min syster, köpt lotter i så många, många år, så i år måste det hända något.” Ja det gjorde det, det blev 100:- i vinst på alla dessa lotter.
Vilket fint eldställ till öppna spisen
Vårt förra eldställ var rena ”Dinky Toys” och bara ramlade sönder. Tack Birgitta, för detta eldställ från Jem & Fix, det pryder verkligen sin plats. Dessutom är du hela familjens eldsjäl!
En fråga kommer alltid att leva kvar i mig, sedan jag var inlagd på Höglandssjukhuset. En sjuksköterska kom in och frågade min drygt 90- årige rumskamrat: Har du någon anhörig? Frågan skar i mig och lämnar mig aldrig, tänk så många ensamma det finns. Det är roligt när barnen kommer på Fars Dag.