Sommaren tar inte slut, den bara flyttar på sig.

7 11 2020

Nu kan vintern komma, allt är under tak & grillen inplastad.

Sommaren tar inte slut, den bara flyttar sig. Våra vänner i Esquel i Argentina, ser fram emot sommaren nu. Hos oss är sommaren över. Vi ser fram emot vintern och mycket myseldning i spisen inne.

Jag har funderat i flera veckor, kommer det att vara så mycket uppehåll, att jag kan täcka in utegrillen. Nu har det varit torkväder några dagar, så idag gick det bra. Täcker man den inte fryser den sönder, har jag fått lära mig. Alla färdiga huvar är gröna och det vill jag inte ha, så det blev byggplast och krympfilm.

Husbilen tömd på färskvatten

Vi kommer inte att åka mer husbuss i år, så idag tömde jag ut allt färskvatten. HERDEN har det bästa vardagsrum att vara i, med just nu + 13 grader golvvärme & el ansluten. Vi har det så otroligt fantastiskt bra hemma, bara alla ”kom och hälsa på” saknas. Måtte denna pandemi vara över snart. ”Husbuss bra, Hemma bra”!

Nyinköpta vinterdäck till Kabe Imperial 910

Vi köpte sex helt nya vinterdäck 2018 till vår Kabe👎 910 🤮. Vi kunde ju knappast använda den bilen någonting, den stod på verkstad vecka efter vecka. Kanske körde vi ett par hundra mil med dessa däck, men då mest bara till och från verkstad.

På stålfälg med rostfria sidor

Nu ligger samma däck på nya fälgar, som passar till Concorde Iveco 900 M. Förra vintern monterade vi inte ens på dessa däck. Vi stod ju still och bara övervintrade i bussen. Kanske finns det någon ute bland alla mina läsare, som har behov av dem. Mejla eller slå mig en signal i så fall.

Ps. Jag fick en mejl hälsning för ett tag sedan: ”Tack vare din blogg har jag också köpt en Concorde i samma storlek som din”. Inte konstigt att det är kul att blogga.





Nu behöver Matts sol & vila

6 11 2020
Fredagsmorgonen lovar gott i öster.

Sedan Kanonaden AB, sådde gräsmattan, har det regnat i stort sett varje dag.

Nu ser vi gräset komma efter en solig och varm dag och solen går ned i väster.

Matts behöver lite värme och solsken så gräset rotar sig före vintern. Nu har vi haft solsken sista dagarna och idag hela +14 grader varmt. Nu kommer det gröna, som vi väntat på så länge.

I kväll ville jag fira med lite bubbel

Ikväll ville jag fira på något sätt, efter allt detta slit som jag lagt ned, som nu i efterhand känns som ett stort berg, som är besegrat. Jag hittade ett lite sött, fruktigt bubbel på nätet, med bara 5,5 % 37 cl flaska. Kanske skulle vi haft det till en dessert, men det blev lite festligt i alla fall.

När jag tänker tillbaka, vad skönt att jag gjorde allt detta, när jag var ung och stark. Idag är jag bara delvis mitt forna jag. Under fem års tid skissade jag upp en tillbyggnad på Torebrings.

  • Augusti 2018 byggstart. Jag är själv Totalentreprenör, sköter alla upphandlingar, all byggledning, inköp, samtidigt som jag sköter mina vanliga arbetsuppgifter. Total investering 18 milj.
  • Inflyttning maj 2019
  • Vi åker på semester juni 2019, vi säljer huset som vi bor i, när vi är borta.
  • Så snart vi var hemma, gällde att rita upp nya huset.
  • Invigning augusti på Torebrings stora bygge.
  • Vi börjar tömma nio rum & kök, garage, två verkstäder, förråd och friggebod.
  • Slutet augusti 2019 börjar vi gräva till nya huset, det tar det stopp efter ett par timmar, på grund av fornlämningar i marken.
  • Samma dag får vi byta till vår ursprungliga drömtomt.
  • Jag avverkar massor av skog i september 2019.
  • Återigen är jag Totalentreprenör och sköter alla inköp för bygget av vårt nya hem.
  • Vår markentreprenör blir sjuk och vi måste hitta en ersättare för att komma vidare.
  • Varje kväll i stort sett i flera månader packar vi och kör flyttlass.
  • Vi flyttar in i husbussen och bor i den i 230 dagar.
  • Slutet av november gjuts bottenplattan.
  • Husstommen reses lagom till jul.
  • Det följer stressiga månader för att hålla tidsplanen.
  • Varje vecka byggstädar jag cirka tio timmar i veckan.
  • Vår målarmäster lämnar oss alla och jag måste hitta en ny målare.
  • Sista veckan i maj var en mardrömsvecka, på måndagen gjorde tolv entreprenörer, allt för att bli klara. Tisdag slutstädning. Onsdag slutbesiktning. Torsdag Juneexpressens flyttbil. Fredag revision på jobbet hela dagen. Lördag – söndag uppackning.
  • Jag är själv förvånad över att jag gick i land med allt detta.
  • Nu lagom till Fars Dag andas vi ut, både Birgitta & jag.

En riktigt bra helg till er alla våra vänner, önskar Birgitta & Matts





Influensaspruta

5 11 2020
Lång kö utanför Aneby SOK Klubbstuga

Idag var det dags, att ta årets influensaspruta. Vi tog inte sprutan förra året, utan först fram i februari – mars i år. Jag vill inte göra om resan med influensan, i början av detta året, den var minst sagt fruktansvärd. Vad skönt att jag var ovetande om Corona smittan, när jag var som sjukast på nyåret.

Det var rationellt upplagt i dag, alla höll avstånd och två sjuksköterskor gjorde allt vad de kunde. Lokalen öppnades klockan 10. När vi kom åtta minuter över tio var kön så här lång.





När jag kom hem gick solen ned

4 11 2020
Min promenadväg hem från jobbet

Visst blir man på gott humör, när man går hem från jobbet och solen skiner. November behöver inte vara grå. Jag skulle verkligen sakna, om jag inte fick uppleva de fyra årstiderna hemma i Sverige. Det är nästan spännande att se, hur vädret blir varje dag. Men vilken fin väg jag har till jobbet! Birgitta ogillar att gå, så hon åker bil både bort och hem. På morgonen åker vi båda bil.

Solen går ned över badviken

När jag kommer hem till badviken, säger nästan solen, nu hittar du hem själv. Dessutom lovar solen att komma tillbaka tre dagar till. Vad skönt då har jag lite ute pyssel kvar att göra hemma.





Nu ljusnar det snart för mig

3 11 2020

Vy från vårt sovrumsfönster. Månen lyser också upp i mörkret.

Ska jag ta ett PSA prov eller inte? Varför ska du göra detta? sa flera läkare till mig. Senast tog jag provet 2016. Direkt efter semestern var det första jag gjorde, att ta ett prov när vi kom hem. Sedan började en lång resa av ovisshet.

  • I början av juli månad PSA prov 6,6 hos Gotahälsan. Högsta gränsvärde är 5.
  • Det var för högt, vi måste ta ett prov till, denna gången 6,2. Svar, du kan inte ha prostatacancer, för det kan aldrig minska.
  • Jag gick till min husläkare på Vårdcentralen och sa, jag vill ta ett tredje prov.
  • Det tredje provet visade 6,4.
  • Jag fick remiss till magnetkamera röntgen i Värnamo.
  • Därefter kallades jag till att ta ett vävnadsprov på prostatan på Höglandssjukhuset.
  • Vävnadsprovet slutade med blodförgiftning och jag var avsvimmad i 1,5 timma.
  • Ambulans till Höglandssjukhuset i 150 km fart med blåljus, jag vet inget om. Birgitta, Niklas & Linus hälsar på mig varje dag.
  • Inlagd på Urologen i fyra dygn. Helt borta, helt hjälplös. Jag läser på nätet att det kan ta tre år, att komma tillbaka. Jag behövde några dagar.
  • Fyra dagar senare är jag ute och går två skogspromenader á 2 km
  • Ny kallelse till Urologen Höglandssjukhuset, genomgång av svar från vävnadsprovet. Birgitta är med och håller handen.
  • På en skala 6 till 10 har jag cancer med graden 7, det minst farliga.
  • Jag får med mig hemuppgift, att mäta kiss och tiden jag kissar, under tre dygn. Detta svar har jag lämnat in idag.
  • Idag var jag på nytt på Urologen för flödeskontroll.
  • Jag fick kissa i en maskin av något slag, för att mäta flödet, samt samtala.
  • Återstår besök på Urologen i Jönköping om en vecka. Då gäller beslut om strålning eller operation. Jag väljer det sista om jag får.

En operation kommer att ta en och en halv timma. Sedan får jag leva med kateter i tio dagar. För övrigt ska jag kunna leva som vanligt.





Gå, cykla, bil eller båt till jobbet!

2 11 2020
Jag tog hissen upp och ned över järnvägen.

Idag lade vi om våra vanor, för att komma till jobbet. Birgitta har oftast cyklat. Det har jag gjort till en hel del också, men det är så många andra måsten på vägen, så bilen har rullat alltför många dagar. Idag åkte vi gemensamt i bilen till jobbet strax före klockan sju. I eftermiddag gick jag 2,5 km hem, på 25 minuter blankt.

Vi skulle kunna glida fram i en båt till jobbet

Jag gick utmed Svartån, eftersom det var lite lugnare där i blåsten. Lika gärna skulle jag kunna haft en båt att glida fram i, ända in till centrum och sedan gå de sista hundra- talet meter.

Framtidsvägen, med ett bland de bästa av Aneby´s äldreboende. Inte ett trappseg, plan cykel- båt- & gångväg till centrum eller två km bilväg. Fast då måste vi åka över dessa förhatliga vägbulor, som ingen verkar bry sig om, trots att de tillhör en förgången tid, när det var genomfartstrafik. Ofattbart att ingen tar tag i det!





Besök av bästa vännerna

1 11 2020
Dukning med Rörstrand Corona porslin

Vi mötte våra vänner i början av året, sedan har de suttit i karantän mer eller mindre, i sin sommarstuga under ett halvår. Vi har bett dem komma och hälsa på oss i vårt nya hem, men de har inte vågat. Idag, till vår stora glädje, kom de. Fantastiskt roligt!

Jan som är lika byggintresserad som jag, har följt vårt bygge hela tiden på plats, eller på webben. Jag var rädd att Jan skulle ”såga mig” till vissa delar, men vi fick med beröm godkänt. Vad roligt att få ha lite social gemenskap igen.

Idag dukade jag med Rörstrand Corona porslin. Den första riktiga porslinsserien, som vi hade för tjugotalet år sedan, Rörstrand Corona. Kändes lite märkligt att duka upp med detta porslin idag. Porslin smittar ju inte.





Allhelgonadagen 2020

31 10 2020
Aneby Kyrkogård Allhelgonadagen 2020

Vi minns ett år fyllt av oro, saknad av gemenskap, för många också en röst som tystnat. Gode Gud fräls oss från denna onda pandemi!





Varför får jag blommor?

30 10 2020
Bara fem enkla rosor och lite gröna kvistar

Jag hade under eftermiddagen i går, varit på Hullaryds Handelsträdgård och inhandlat gravdekorationer, till våra föräldrars gravvårdar. Naturligtvis köpte jag med mig en liten enkel bukett, till min kära hustru. Varför får jag blommor? frågade Birgitta. Jag är så glad att du finns, du är det bästa jag har, svarade jag med en kram.

Jag saknar er, inte minst pappa.

Min far & mor finns inte längre i livet. Det är länge sedan nu, när far & mor lämnade mig. Så många frågor jag skulle önskat ställa. De sista veckorna har fört Birgitta & mig ännu närmare varandra, efter det som hänt sista tiden. Idag sätter jag mer värde på min kära Birgitta, än jag någonsin gjort.

Den Bästa Allhelgonahelg till er alla!





Svaret!

27 10 2020
Vatten skapar liv. Arkivbild 2015.

Idag satt min kära Birgitta & jag, i väntrummet på Urologen, Höglandssjukhuset Eksjö. Vi satt och väntade på mitt provsvar, på vävnadsprovet från min prostata. Femton minuter före utsatt tid, kom läkare och sjuksköterska. Jag var helt lugn, jag har lämnat allt i Guds Hand. Jag blev inte alls förvånad över svaret. Förr kände jag en lättnad, nu har jag ett svar att rätta mig efter.

Om jag haft nr 6 på värdeskalan, hade jag inte ens fått en kallelse om återbesök. Om jag haft nr 10, hade det handlat om bromsmediciner. Jag fick värdet 7. Jag är lättad och glad. En läkare svarade mig i somras efter två PSA prov, du har inte cancer. Jag nöjde mig inte med det svaret, utan gick vidare.

Utvecklingen inom sjukvården går fort framåt. Om jag skulle välja strålbehandling, är allt över efter 7- 8 behandlingar under två veckor, mot tidigare 39 strålbehandlingar. Risken för strålskador är stor på tarm och urinvägar, samt det normala samlivet är slut, det finns inte mer.

Operation tar bara en och en halv timma. Jag får komma in på morgonen och resa hem redan nästa dag. Detta är inte heller helt riskfritt från biverkningar. Samlivet kan komma tillbaka. Spontant kändes operation som det enda alternativet. Nu har vi några dagar på att samtala med varandra om detta. Jag skall lyssna med mina vänner som samtliga gått igenom detta.

Tack Gode Gud för att jag får förtrösta på Dig, Tack för vården vi har idag & Tack för Birgitta som ständigt står vid min sida vad som än händer!

Ps. 23.