Välbehövligt break med bussen

25 10 2020
Enkelt att spola av hemma

Jag följde väderprognoserna på SMHI i flera dagar före vår resa. Det såg ut som att vi skulle klara oss undan smutsiga vägar. Naturligtvis var verkligheten en annan. På vägen upp till Vadstena regnade det ganska mycket och jag blev så förvånad över, att inte bussen var minsta smutsig. Det regnade ganska mycket på natten sedan. Bilen var nybehandlad med Ditec och smutsen rann nog bara av. På vägen hem idag, var det bitvis våta vägbanor och då kunde smutsen inte rinna av. Så det blev bara en lätt borsttvätt hemma utan kem.

Att åka ut tre dagar som vi gjorde nu var klockrent. Sämst av allt är att gå hemma och grubbla. För mig är det positivt att jobba, det som känns bra, då tänker jag inte på det som varit. När vi kommer hem har vi också vårt fina hem att glädja oss över. Dessutom låg ett bygglov i brevlådan, jag skall timra upp en Friggebod, för ved, utemöbler och den stora snöslungan. Vad Skönt!

Sedan låg det ett brev till, Kallelse till Urologmottagningen, Eksjö, tisdag morgon. Svar på provtagningen. Jag har bestämt mig för, att det skall gå bra det också.





Halvtid & snart gräsmatta

19 10 2020
Mitt vårdträd är planterat och nedgjutning för flaggstång är klar

Naturligtvis fick jag gå ut på nätet, för att se hur lång flaggstång jag skall köpa. Direkt fick jag svaret, en tredjedel av längden, skall vara över taknocken på huset, med andra ord minst 12 meter, eller kanske en meter till om det finns.

Nu kom vår morgonkaffe altan till sin rätt.

Här är sått och klart. Till altan har jag ett super snyggt insynsskydd att sätta upp så snart jag får avtalad hjälp.

Sista markplaneringen, slänten mot sjön

Här måste jag fundera till lite, på de andra tre sträckorna utmed vägen och granntomten, skall jag plantera Smaragd Pelar Thuja, med minst någon meters mellanrum, men ingen häck. Dessa blir som mest två meter höga. Jag kan inte plantera dessa här, då skymmer jag sjöutsikten. Kanske ett litet lågt staket, som stoppar bollen, när barnbarnen kommer hem och leker. Detta får ”växa fram”.

Ja så var det min arbetstid. Lite chockartat läste jag på nätet, att det kan ta upp till tre år, för att komma tillbaka till verkligheten efter en sjukdom denna. Jag har börjat arbeta halvtid idag, i mycket lugn takt, efter endast fem dagar sedan jag kom hem. Fantastiskt, vad glad jag blir! På fredag har vi planerat hel ledigt, tillsammans med HERDEN i Vadstenabygden.





Oktober 1954 till oktober 2020

18 10 2020
Denna kom fram i våra flyttningar.

Denna fick jag av av staten, dagen var 11.10.54. Nu får den ligga framme som ett dagligt minne, på hur tiderna har förändrats

Med min fattiga uppväxt, är det svårt att ta in hur ekonomi och pengar har förändrats under tid. Att starta ett företag, nå de första miljonerna i omsättning, det är en stor upplevelse för många. Nu talas i stället bara om att vi måste snabbt upp till 100, 500 eller till och med 1 miljard i omsättning.

Jag har svårt att ta in i min tanke, att Volvo Group kan ta in hela 7,6 miljarder i vinst sista kvartalet. Det är inte enkelt att nå den summan i omsättning, än värre att nå den vinsten. Detta är bra jobbat, jag skulle vilja ser hur det går till.





Kanonfart hos Matts

15 10 2020
Nästan att jag var lite rädd för skador på vår altan.
Jag har satt ut en katt för att vakta hörnet
Samma plats, men bara lite senare på dagen.
Arbete åt kommunen med en lång dagvattenledning
Jonas Karlsson, KHA AB har kommit med massor av schaktmassor
Infart till friggebod, plats för båt och gäster med husbil (L 33 x B 7 m)
Grävmaskinen började halv två igår – nu ett dygn senare
Vilken planering och kunskap, allt i Kanonfart

Jag mår dubbelt så bra, när det händer saker. Fast detta bildsvepet känns overkligt även för mig. På mindre än en och en halv dag har det skett otroliga underverk på vår tomt.

Själv har jag tagit det väldigt lugnt. Jag har till och med haft ro att läsa en lång uppsats om Sepsis. https://core.ac.uk/download/pdf/43564131.pdf. Att det skulle ta flera år att komma tillbaka, tror jag inte på för egen del. Jag ska träna försiktigt och öka graden efter hand. Jag ska inte vika ned mig.

Skogshuggare Matts.

En mycket trevlig dam kom och satte sig hos mig på rummet på Högladssjukhuset, Eksjö. Matts sa hon, vad vill du ha för typ av rullator när du kommer hem? Jag svarade med att öppna fotoarkivet och svarade, ”Du känner inte mig än”. Detta är ett år sedan!

Idag har jag mått bra och kunnat börja känna, att benen blir stadigare. Jag har läst och spelat min favoritmusik https://www.radio.se/s/radio10classic

Vår trotjänare Christer kom och hälsade på.

Tack Christer för ett så trevligt besök och Tack för denna underbara höstgrupp!

Blommor från min kära Lilla Syster.

Blomsterbudet blev helt tagen av vårt hus. Nu är jag avundsjuk, sa hon och gapskrattade.





Hemma igen

13 10 2020
Utsikt från vårt sovrumsfönster.

Jag undviker att skriva två inlägg samma dag, men idag gör jag ett undantag….. jag vill bara säga att jag är lyckligt hemma igen.

I eftermiddag kunde jag gå till vila på våra Hästensängar, hemma i vårt eget sovrum. Vi har två fönster, som är tillsammans två meter höga och två meter breda. Nu kunde jag bara ligga, se ut, se in i naturen och känna stolthet av vårt bygge. Trots att solen skiner från väster på eftermiddagen och huset skuggar i viss mån.

När jag börjar tänka tillbaka, efter vad jag varit med om, kommer tårarna, jag var dödssjuk!. I mer än en och en halv timma, var jag inte kontaktbar och själv vet jag inget om den tiden. Jag skulle hämta ut antibiotika på apoteket i Aneby, när jag kom hem. Det tog trettio minuter med människor i kö, som inte visste vad de vill ha, det var allt jag klarade av.

Jag är jätte stolt över min familj som stöttat mig varje dag, Stort Tack & Kram. Stort Tack alla som har hört av på olika sätt. Vad många vänner jag har i det tysta. Det Bästa till er alla!

Ett Jättestort Tack till Ambulansförare, Akutmottagningen Höglandssjukhuset Eksjö, det största Tacket går till alla läkare, sjuksköterskor, undersjuksköterskor på Urologavdelningen, Ni är Änglar, Ni har räddat mitt liv! Stort Tack!

Tack till alla mina Arbetskamrater för fantastiskt vackra blommor




Ambulans i stället för husbil

9 10 2020
Ett hundrafemtio km fart till akuten Eksjö

I morse gick jag på toa, sen minns jag inget mera. Min Birgitta som var kvar hemma, vart förtvivlad och ringde Niklas som ringde på ambulans. jag hade fått en obeskrivlig frossa efter mitt besök på Urologen i onsdags. Jag vaknade till någon sekund och hörde ambulansens syrener och frågade, var är jag? då hade jag 240 i blodtryck, dubbelt så mycket som vanligt.

Vi skulle rest med husbussen till Östergötland, det blev en ambulansfärd till Eksjö i stället. Nu orkar jag inte skriva mera idag…..





Oväntat besök igår

8 10 2020
Våra vänner från Västergötland, kom sent på onsdagskvällen.

Vi har inte träffats sedan 2015, men vi talas vid på telefon emellanåt. Våra vänner vill inte vara med i bild. Vi tycker att de är helt fantastiska. Gun & Lasse 80+ (fingerade namn) åkte till Tyskland och köpte denna fantastiska buss. Till vardags kör Lasse en skördare/ skotare i skogen, på sina egna skogsmarker. Bussen var fullutrustad, vita heltäckningsmattor och saknar bara gasoltank. Den hade rullat bara några hundra mil. I går fick vi oväntat besök. Hoppas att jag är lika pigg vid 80 års ålder.

Det känns lite konstigt sa Lasse, att köra en bil som denna. Jag är inte van att hålla i en ratt, i skogsmaskinen finns bara joystick. Men vilket extraljus han hade upp till på bilen. När han kom sent i går kväll, lyste han upp ända ned till Anebysjön.

När vi träffades senast 2015 såg det ut så här. Mercedes & Öggestorp President.

Tack vänner att ni kom och hälsade på oss, ni var de första att sova över på vår gård.





Urologmottagningen Eksjö

7 10 2020
Birgitta på väg in

Jag har sedan 2016, haft lite på gränsen för högt PSA värde. Nu ville jag få det avklarat. Allt har gått så snabbt, först tre PSA prov, för två veckor sedan magnetkamera och idag Urologmottagningen. I går fick jag samtal om jag kunde komma idag. Visst fick det gå före allt annat.

Självklart har jag funderat över detta, hur kommer det att gå till och så vidare. Nästan att jag kände mig lite uppskrämd. Så kom två läkare (en på utbildning), (släpp inte in honom sa jag) och två undersköterskor, alla så så vänliga.

Så skulle de beskriva händelseförloppet. Berätta inget, jag vill inget veta, jag litar på er, gör en insats. Om ni måste tala om allt för mig, går jag ut i väntrummet under tiden ni berättar. Jag visste att jag får en bedövning, men den kände jag inget av. Sedan hördes ett litet ljud när de tog de fyra proverna på min prostata. Vips så var det klart. Inget obehagligt alls. Fantastiskt vilken lättnad. Nu får jag vänta ett par veckor på svar.

PS. Möter jag människor som börjar tala om sina sjukdommar och olika behandlingar, går jag oftast min väg. I skolan blev fröken rädd på en undervisningstimma om människokroppen.”Vad händer Matts, du är helt likblek”. Jag har alltid varit stor och nästan obegränsat stark, men inte alltid.





Vi känner oss kluvna

6 10 2020
Arkivbild från skogsavverkning på Skogsgatan

Vi planerar en husbilshelg till helgen som kommer. Lidköping är jättetrevligt och så även Kronocampingen, men 350:- i ”parkeringsavgift” går jag inte på, så nej tack. (Det går att lösa en fem dagars parkering för 1000:-) Vi vill bara parkera och ev. köpa el. Vi har inte varit inne i ett servicehus på ett par år, då vill vi inte slänga bort de pengarna på en asfalts/ grusplan.

Jag skulle vilja åka till Westerqvarn, (lite för långt bort) Vingåkers Factory Outlet, köpa lite kläder, stå på gratisparkeringen vid Badhuset, hälsa på en gammal god vän, vi vill dock inte utsätta honom för risker, med Corona i tanken vill inte utsätta oss i onödan. Vi åker inte dit.

Kosta Outlet är trevligt, det finns bra kläder i en av butikerna. Men gå i varuhus och Corona, nej vi utsätter oss inte för detta. Vi åker inte dit heller.

Vi vill bjuda hem gäster, men törs vi utsätta oss? bara några få törs komma.

Det blir nog Väderkvarnsbacken, kanske Gripenbergs Gård i Skänninge, kanske en natt i Vadstena och så Östensson förstås.

Detta känns som ett förlorat år, mycket gemenskap är borta, många funderar som vi, var går gränsen för att inte utsätta oss. Vi känner oss kluvna, vi vet inte vad som är bäst!





Ett tips till köksskåpet

5 10 2020
Ställ för skärbrädor, karotter, stekfat och brickor

Vi har över 16 000 artiklar i vår Torebrings webbshop. (Sedan finns det lika mycket till, i form av reservdelar och dylikt). Jag som normalt inte sitter på kundtjänst, känner inte till alla produkter som vi har i sortimentet. En söndag eftermiddag under industrisemestern, satt jag och kontrollerade order som rullar in från nätet. Då såg jag detta ställ som en kund beställde. Detta måste jag testa hemma i vårt nya kök.

Två ställ i ett av våra köksskåp. H 26 B 27.

Detta blev klockrent. Innan stod brickor och karotter på varandra. Nu är det bara att suga tag i en bricka eller karott och dra ut. Fantastiskt smidigt.

Nu är alla hyllor uppe i klädkammaren och en hylla ännu tom

Jag är klar med alla hyllor och all uppsättning i våra garage, förrådet och nu sist klädkammaren. Den sista blev så bra med Elfa systemet, att jag måste titta in ett par gånger om dagen och bara njuta av alla praktiska lösningar. Kvar är grytskåp, speceriskåp samt alla skåp i tvättstugan. Sedan har vi flyttat klart. (Vi har tre tv som skall monteras upp också, bara fibern kommer in någon gång).