Kärleken hänger på en skör tråd

26 03 2018

Besviken och trött på husbilsbranschen, hur de konstruerar, i detta fallet Kabe.

IMG_1527

Vårt tjocka vintertäcke i Gore Tex till framrutan.

Vi har kört bara 450 mil med vår fina Kabe Imperial 910. Endast fem- sex resor i vinter. Idag ramlade vintertäcket för cockpit nästan ned. Jag trodde först inte mina ögon, det är upphängt i tre jättetunna bomullstrådar. Det borde alla förstå, att det inte kan hålla mot en plastögla. Dessutom är det så tjockt och riktigt tungt. I alla våra tidigare Kabe bilar var detta standard och upphängt i plastkrokar. Till denna bilen var det ett dyrt tillval.

IMG_1528

”Gardinomtaget”

I samtliga tidigare Kabe bilar, har vi med mindre våld kunnat rulla ihop täcket och fästa fast omtagsbandet. Här fattas tio cm för att kunna knäppa ihop detta. Varför lär man inte av tidigare misstag?

img_1301

Detta är en ”Nod”

Jag har klagat på detta tidigare och har skrivit om det. Det finns ingen elcentral i bilen, med alla säkringar samlade på ett ställe. I stället finns sex styck ”Noder” utplacerade på svåråtkomliga ställen. Jag fick be om en ritning över, var de finns placerade. I detta fallet under en golvskiva, inne i ett trångt sängskåp.

Jag måste lasta med en ”Tork” sats, för att kunna ta bort skruvarna. Sedan finns en säkring på insidan i denna boxen. En ny liten säkring som jag inte har hittat än. Den säkring som är sönder, skall jag kunna se på kontrollpanelen. Jag (71) är bara så rädd för att trycka fel kod och sabotera. Koden har jag stått bakom och sett vad de tryckt in.

Dessa tre exempel är icke användarvänliga. Törs jag åka till Frankrike i sommar? Vem kan hjälpa mig att byta säkring om den går sönder, när jag är utomlands?  Måste jag larma för så små saker som ett säkringsbyte? Säkringar går inte sönder, har jag fått höra. I somras gick två styck sönder. Resa till verkstad båda gångerna.

Sedan är jag riktigt besviken på vår klena 2,3 liters motor på 180 hk. Den blir trött av att bara se ”Göteborgsbacken”. Jag sitter och ”pillar i” lägre växlar så snart motorn sackar. Vår bil är för stor och tung för en motor med det låga vridmomentet. Vad går att göra? Effektbox är får inte finnas vid besiktningen.

Blaupunkt Multimediasystem med radio och navigation med mera, har mycket att önska. Det handlar mer om att spela musik, än att kunna navigera sig fram. Tråkigt! När bilen startar, startar radion på högsta volym. Detta fixade Kabe till, efter mycket funderande. Nu är det samma visa igen. Helt plötsligt säger ”Astrid”, ”Sväng om 200 yards”. Då har den tappat svenska mått.

Utöver detta har jag haft en lång lista med garantifel. Dessa fick jag fantastisk hjälp med. Men det jag beskriver ovan, gör mig tveksam till att fortsätta åka husbil. Det är inte roligt att hålla på att klaga på en massa avarter.

Jag har läst på bloggar om andra märken och problem. Många gånger har jag inte trott att det varit sant. Som till exempel, ett halvt års väntan på en bodelsdörr och mycket, mycket annat. Jag mötte ett år på Elmia, en äldre säljare för ett av de mer kända märkena,  som sa till mig: ”Konkurrensen är så hård, att den tvingar oss att ta fram undermåliga lösningar”!


Åtgärder

Information

29 responses

26 03 2018
björn

Hej Då förstår jag att min 3.0 motor 158hk är en racermaskin Bäst att behålla den!

26 03 2018
Matts Torebring

Ja den är Guld värd, jämfört med vår. Behåll den! Jag är faktiskt jättebesviken!

26 03 2018
Henrik Alm

Som jag sagt till dig innan Matts!
Jag vet vad detta kommer sluta med!
När vi träffas så kommer du bli mer än övertygad kan jag lova dig!
Det är endast det bästa som duger till dig,det vet ja!
205HK och en riktig automatlåda med åtta växlar, batteribank på nästan 600amp, 380 literfärskvatten, Hacketoa med 320 lit tank och en gråvattentank på 320liter, dubbla solceller original, ta bort ratten och lägg undan den, samt ett garage där du kan parkera dina cyklar utan att ändra och hålla på!

Hade du haft min husbil i en helg så kommer du undra vad du håller på med!!!

Mvh Concen

26 03 2018
Matts Torebring

Jag visste att du skulle kommentera, jag visste vad du skulle skriva, jag vet att du älskar ert mobila hem. Du tröttnade i somras på alla småsaker som irriterar. Du vet att jag är likadan. Kanske är det min tur nästa gång, men min är inte ens en ett- åring, jag får lov att vänta.

Det är ganska märkligt att älska, eller inte älska, kan hänga på tre sköra bomullstrådar. Kärleken är skör. Alla behöver vårda den, inte minst de som tillverkar och servar våra husbilar. Jag hoppas få provköra din framöver.
Med vänlig hälsning, HERDEN!

26 03 2018
Martin Björkgren

Hej Mats
Alla bilar har sina för och nackdelar, men att drivlinan är en viktig detalj kan vi vara överens om. Och att 205 hik Iveco står sej bra i konkurrensen med MB kan jag skriva under på , när jag hade 910 och jag hade kontakt med Fiat i samband med att jag fick totalvikten höjd till 5300 kg , då sade Fiattekniker att Fiaten var aldrig tänkt till dessa vikter Vi är nu ute och åker med vår nya Concorde ( är nu i Persköp) visst kostar det men vi är jättenöjda. Så innan du ger upp husbilsåkandet kolla in en Concorde, det är lite högt att ta sig in, men sedan är det bara att åka, man sitter som i en Luftfjädrad Scania

26 03 2018
Matts Torebring

Jag tror dig till fullo. Min nästa drömbil har alltid varit Concorde Carisma. Den har samma planlösning som vår 910:a.

26 03 2018
Tomas Pettersson

Håller med om att husbilsbranschen borde bygga bättre bilar istället för fler hela tiden. Kabe är väl inte kända för att bygga de mest felfria bilarna, har bara hört av andra men får snart lite bättre koll själv. Kompisen beställde en ny Kabe 780 på mässan i höstas som skulle levereras nu 15/3. Men den hann inte ens ur fabriken innan dom tog den av linan p.g.a. Att det var så mkt fel på den redan. Så nu står han utan husbil, hoppas den kommer nu till påsk och bra att man rättar till felen innan leverans till kund. Själv har jag bara erfarenhet av tyska husbilstillverkare men har inte vart några större fel och absolut inga el fel. Har däremot stor erfarenhet av Fiat, håller med om att 2,3l motorn behöver lite mer varv för att orka, men inte att det är jättestor skillnad. Har haft 2 st 3,0l bilar innan men en ny 2,3l 180hk i en Frankia 840 nu. Den blir bättre ju mer den får gå, min har rullat drygt 1100 mil nu och går betydligt bättre än när den var ny. Så ut o kör bara, vill du ha lite mer ork i motorn så kommer Bsr med uppgraderad mjukvara istället för box till den motorn nu under april. Då klarar du besiktningen. Hoppas vi ses i sommar.

26 03 2018
Matts Torebring

Våra tre tidigare Kabe bilar har varit så gott som helt felfria, frånsett en navigator som aldrig fungerade förrän jag fick en ny. Om man som Kabe har, en organisk tillväxt som de har just nu, med så många nya medarbetare, är det omöjligt att hela ledet funkar. Visst de har verkligen ställt upp och rättat till våra fel. Men motorn går inte att göra något åt just nu. Tack för tips om BSR. Sedan blir jag både arg och besviken på säkrings systemet. Jag känner mig otrygg hela tiden. Jag klarar inte byta en säkring själv.

30 03 2018
Tomas Pettersson

Kom på en sak till, du har väl inte glömt att trycka in ”husbilsknappen”. Alltså tung last knappen vid växelspaken, den gör ju inte bara så att växlings punkterna anpassas till en tung husbil, utan även att motorn ger full effekt vilket den inte gör i eco läget som är standard. På köpet får du lite lägre bränsleförbrukning på tunga fordon p.g.a att du inte behöver trycka ner gasen lika mkt. Prova detta om du inte gjort det innan. Sen kommer motorn att släppa ju mer du kör den, normalt kan det ta upp till 2000 mil innan dom går perfekt. Vi åkte ner till Varberg nu idag, jag saknar inte gamla 3,0l motorn, tycker det trycker på bra i backar o omkörningar. Det är skillnad nu efter 1180 mil mot 400-500 mil. Ha det bra.

26 03 2018
husisblogg

Vad tråkigt att läsa din blogg idag Matts. Så nöjd som du ofta varit och sedan händer detta. Husbilsbranschen ”spottar” ut bilar i parti och minut och man kan nästan tro att de gör detta med vilje med tanke på vad en säljare sa. Sedan tröttnar väl kunden till slut att klaga.
Mina ägare köpte mig begagnad så mina fel var lagade, hade iofs inte så många från början..
Det min manlige ägare var väldigt säker på när de letade sin första husbil, det var att ha den stora motorn för min ålder. Allt annat var totalt ointressant och det har han inte ångrat för jag tuffar på i backarna bl.a. Kasselbackarna utan att han behöver leka med växellådan.
Hoppas nu att allt detta ordnar sig för er så ni även i fortsättningen ska vara lika stolta över er husbil!

26 03 2018
Matts Torebring

Du vet ju att jag är alltid ärlig och skriver vad jag tycker och tänker. Jag kan inte försvara vår upphängning av vintertäcket i cockpit. Det som ändå alltid kommer att oroa mig är elsystemet. En enda säkring kan ställa mig utan att kunna göra någonting.

Kanske hade jag lite bråttom, (som vanligt) det stod ju 180 hk, samma som jag hade i vår förra bil. Jag tänkte aldrig på slagvolymen. När jag köpt våra personbilar under åren, så provkör jag först. En husbil som kostar fem till tio gånger mera, provkör man inte ens. Då gör man upp priset i en mässhall.

Jag får hoppas att tiden läker såren. Samtidigt som vi tillsammans, får husbilsindustrin att värna om kunder, både i mässhallen och inte minst serviceverkstaden.

26 03 2018
Maggan och Ingemar

Din bil bekräftar bara vad vi har hört tidigare om Kabes bilar. 😦 Byt till ett annat märke. 😀

26 03 2018
Matts Torebring

Jag tror att hela husbilsbranschen just nu, lever i en alltid ökad efterfrågan och glömmer bort kunders krav på kvalité och genomtänkta lösningar. Våra tre tidigare Kabe bilar har varit ganska eller nästan felfria.

Nya komplicerade tekniska lösningar är enkelt att leverera, men man glömmer bort användarna. Det är inte enkelt att hantera all ny teknik.

26 03 2018
Rolle o Carina

Kabe har fått mer krångel har jag också läst på olika forum!
Verkar som Adria har fått bättre kritik 🙂
Men en 2,3:a i en så stor bil är väl för liten slagvolym!
Vi tycker ju vår är i klenaste laget fast den är mindre än er!
Blir kanske bättre när den rullat lite mer mil.

Ha det gott/Kramar

26 03 2018
Matts Torebring

Vi har har trots allt nära till fabriken när det krånglar. Jag har läst skräckexempel om andra märken, där jag bara ryser. Så lågt har Kabe inte sjunkit. Värre är det med motorn, den känns som 70- 80 tal. Där finns troligtvis inget att göra.
Braskamin kram

26 03 2018
Nils-Åke Hansson

Inte kul när saker inte blir som man tänkt sig. Vi har haft fel på våra 2 första Fiat när de bara har rullat 30 mil bara stannade tappade orken. Ett och annat fel på inredning men jag är sån så kan jag fixa det själv så gör jag det. Och så talar jag om det för min handlare.
Vår bil nu Malibu är vi nöjda med och det är vår sista husbil. Mycket nöjd med motor och automatlådan. Dörren till Toa som är en skjutdörr ramlade ned, BiÖ skickade nya fästen till Portugal och med lite superlim där till så har den varit på plats.
Det är nog en Morelo som du sak ha Matts!

27 03 2018
Matts Torebring

Nej tack, ingen Morelo, men kanske ett svagt öga till Concorde Carisma. Jag vill känna mig trygg när jag åker, utan att vara rädd för att säkringar går sönder, som blockerar hela bodelen. Tekniken är inte alla gånger på användaren sida. Det tycker jag är sorgligt.

27 03 2018
Anki

Känns ledsamt att läsa Matts – du som alltid framhävt Kabes alla fördelar och nu är så besviken … och med all rätt. En så fin bil och så mycket bekymmer.
Kram

27 03 2018
Matts Torebring

Jag måste vara ärlig och säga vad jag tycker, även när ett bra märke sviktar, i sin kvalité och användarvänlighet.
Sol kram

27 03 2018
JoY

Kan förstå din frustration när det ena ”felet” efter det andra poppar upp. En klen motor är inte kul man vill ju inte gå ut och skjuta på i uppförsbackarna, så som dom fick göra i Sällskapsresans skidfilm. Har du inte haft alternativa motorer att välja på till bilen, när du beställde den? Den som vi har nu, köpte vi som den stod och då gick det inte att välja motor.
Upp med humöret nu, snart är det Vår eller …
Kram

27 03 2018
Matts Torebring

Jag har faktiskt lagt mig till med, att försöka lägga ned frustationen inom mig. Men vintertäckets upphängning var det droppen, som fick det att rinna över. Det är så otroligt klumpigt dumt gjort att orden saknas. Motorn är det mest sorgliga, där finns inget att göra.
Sol kram

27 03 2018
vbacken

Oj Matts, det var minsann en redig salva mot KABE som du levererar. Jag förstår din frustration över motor och draperi. Jag lider med dig samtidigt som jag tycker att det bra att du reagerar öppet när du inte är nöjd. Det verkar som att KABE på något sätt är inne på fel spår. Det är alltid vi kunder som avgör om det är bra kvalité. Ett företag som inte tänker på kunden och gör allt för t.ex. underlätta egen felsökning och service är ute på ett sluttande plan. Jag har t.ex. flera gånger klagat på batteriernas placering som ej är lättåtkomliga. Företag som avskärmar sig från slutkunderna ligger också illa till. Det går t.ex. inte att få kontakt med KABE för mig som enskild kund. Jag hänvisas konsekvent till återförsäljarledet. Jag är i stort sett nöjd med den husbil vi har idag. Men, jag är också mycket irriterad på KABE. För ca ett år sedan beställde jag ett vintertäcke, av samma sort som ni har med tvivelaktig upphängning. Jag har trotts flera påstötningar från mig till min uppskattade återförsäljare Bossings i LInköping och från Bossings i sin tur till KABE ännu inte fått något vintertäcke installerat. Tycker inte att ett företag som KABE har råd med att hantera en kund på detta sätt.
Bra Matts, nu fick jag anledning till att släppa lite på trycket jag också.

28 03 2018
Matts Torebring

Ja vi talades ju vid på telefon Lars. Du skriver alltid så engagerat och delar det som känns onödigt, felaktigt konstruerat Jag hoppas att du får ditt vintertäcke nu, jag förde upp det också på högsta vd nivå. En sak är klar, Kabe måste tänka till och lyssna på sina kunder, mycket mera än vad de gör idag.

28 03 2018
björn

Kan nämna att vi har haft Adria hb sedan 05 bara bagatell fel (Heja)

28 03 2018
Matts Torebring

Våra tre tidigare Kabe, har det också bara varit småfel. Det jag vänder mig emot nu, är främst den nya tekniken och bristfälliga konstruktioner.

28 03 2018
Björn

Kan nämna åkte i pb idag då började motorlampan lysa HEDINS svarade 3ans växel gasa lampa slocknar ä det så nya bilar ny teknik

30 03 2018
Matts Torebring

Det är onödigt mycket teknik idag helt enkelt.

30 03 2018
tiaregndroppen

Oj 😳 vad problem ni åkt på med den nya. Undrar hur mycket felen ökar på alla märken nu när var och en köper HB 🙄. Hoppas allt ordnar sig och att ni kommer iväg på årets FR resa. 🚍☀️

31 03 2018
Matts Torebring

Ja inte är det roligt. Branschen säljer så mycket nu, så det verkar som de inte behöver anstränga sig. Den nya tekniken är inte heller användarvänlig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: