Överlass och böter

23 05 2013
Så vill jag inte ha det...

Detta vill jag inte råka ut för. Lånad bild internet.

Detta svar fick jag av Kabe Husbilar idag, på min fråga om det var olämpligt att köra med bara lite överlast i bobilen:

STRAFF för överlast
Land: Belgien
Regeln att överlasta: från 50 EUR

Land: Danmark
Regeln att överlasta: Fordon med totalvikt på upp till 3,5 ton per cent överbelastning
Driver: 10 kronor (ca 1,35 €)
Hållare: 25 kronor (ca 3,35 €)
Regeln att överlasta: Fordon med totalvikt över 3,5 ton procent överlast
Driver: 100 kronor (ca € 13,40)
Holder: SEK 250 (ca. SEK 33.50)

Land: Tyskland
Regeln att överlasta: Fordon med totalvikt upp till 7,5 ton
mer än 5 procent: 10 EUR
mer än 10 procent: 30 EUR
mer än 15 procent: 35 EUR
mer än 20 procent: 50 € / 3 poäng
mer än 25 procent: 75 € / 3 poäng
mer än 30 procent: 125 € / 3 poäng

Land: Frankrike
Regeln att överlasta: upp till € 750

Land: Storbritannien
Regeln att överlasta:
till 10 procent: 60 pounds (cirka 68 euro)
mer än 10 procent: 120 pounds (ca 136 euro)
mer än 15 procent: 200 pounds (cirka 227 euro)

Land: Italien
Regeln att överlasta: Fordon med en totalvikt på 10 ton
mer än 5 procent om 39 butiker till 159 €
mer än 10 procent: 80-318 EUR
mer än 20 procent: från 159 till 639 SEK
mer än 30 procent: från 398 till 1596 SEK

Land: Luxemburg
Regeln till överpris: upp till 10 procent: 74 EUR

Land: Norge
Regeln att överlasta: Fordon med totalvikt över 3,5 ton 100 kg överlast
250 CZK (ca 32 euro)

Land: Österrike
Regeln med överlast: mer än 2 procent: 36-2180 EUR

Land: Polen
Regeln till överpris: brott mot avgift regler
från 200 PLN (ca 50 euro)

Land: Portugal
Regeln att överlasta: från 60 EUR

Land: Sverige
Regeln att överlasta:
mer än 1 procent: 2000 CZK (ca 222 euro)
mer än 20 procent: 2500 kronor (ca 278 €)
mer än 30 procent: 3000 kronor (ca 334 €)
mer än 40 procent: 4000 kronor (ca 445 €)

Land: Schweiz
Regeln att överlasta: nolltolerans, 100 francs (ca 76 euro)

Land: Slovakien
Regeln att överlasta: från 60 EUR

Land: Tjeckien
Regeln att överlasta: upp till 50 000 kronor (ca 2000 euro)


Åtgärder

Information

13 responses

23 05 2013
Ninni , Henrik och husbilen Hjulius

Hmmm jag undrar hur det skulle gå om man ställde Hjulius på vågen. Ganska jämnt upp tror jag…men det är vad jag tror.

23 05 2013
Matts Torebring

Själv trodde jag inte att jag var uppe i taket. Kör in till en metallskrot eller liknande, där de har en våg för lastbilar, det kostar knappt någonting. (Ge mig 50:- till kaffekassan)

23 05 2013
Lars Permelin

Det var som tusan, Matts. Framgår inte vikt och lastkapacitet i någon KABE-skrift eller rentutav i köpehandlingen? Att köra med överlast är ingen bra idé, Det är nog säkrast att anpassa sig till läget och se till så att det finns en marginal för diverse inköp på resan. Detta verkar vara en svaghet för 910:an.

25 05 2013
Matts Torebring

Det blev en total överraskning, jag hade helt enkelt inte kollat upp det. Utan Hondan är det inga problem. Man har ju sällan full vatten- och diseltank och färskvattnet kan jag snabbt släppa före en eventuell vägning. Jag kommer att anpassa mig till lastvikten. Att chansa är det inte värt. Kram

24 05 2013
Lennart

Det verkar inge bra att väga för mycket!

Det gäller nog att rätta in sig i ledet!

Kram

25 05 2013
Matts Torebring

Jag kommer helt enkelt att rätta in mig i ledet. Hondan är till salu redan.
Jag gråter dock inte över det. Trafiken i Spanien på en MC kan vara riskfylld. Kram.

24 05 2013
seniorerspekulerar

Listan är intressant, men tyvärr inte komplett då den procentuella överlasten beräknas på olika sätt i olika länder. Vi i Sverige räknar procent av lastvikten medan många andra länder bl.a. Tyskland räknar procent på totalvikten och det blir en väldig skillnad, speciellt på husbilar. Kram, 3M

25 05 2013
Matts Torebring

Hej & Tack för era kompletteringar till listan. Ja jag vet att det är så, att listan brister på flera punkter. Tanken var dock inte att skapa en ”lagbok” utan att väcka till eftertanke hos oss alla ”bobilister”. Ett litet varningsfinger bara. En sommar kram från Lyckarps ställplats.

25 05 2013
Kors och Tvärs

Övervikt är definitivt inte bra. Kan ju som sagt bli väldans dyrt. Just dålig lastvikt var anledningen till att vi bytte bort vår Hobby alkov, til den vi har nu. Kramar 🙂

25 05 2013
Matts Torebring

Säkert kör de flesta med övervikt, men jag kommer att undvika det. Tråkigt att det inte verkar gå att höja lastvikten på vår bil. Sommarkramar från Lyckarps ställplats.

26 05 2013
Freedomtravel

Åh hjälp…! Vi försöker verkligen tänka på vikten, men vi har svårt att undvika övervikt. Vi kan knappt lasta nånting egentligen. Hade vi vetat om det här när vi köpte hade vi kanske tänkt annorlunda (detta är det enda vi är missnöjda med när det gäller vår husbil!) men då hade vi inte koll på sånt här… Vi kan tyvärr inte heller höja lastvikten på vår bil, vi har kollat.

26 05 2013
Matts Torebring

Detta är ett tråkigt fenomen för de flesta av oss. Vi har lastvikt 450 kg och det tror man skall räcka till, men det räcker inte när en fulltank vatten tar 100 kg av detta. Jag kan inte heller höja lastvikten. Ha det gott.

21 08 2014
Lasse

Tja

nu får mi bevis på böte i gucking Österrike.

Överlast 1120 kg

Böte 730 Eur: 6645:-

Med lastbil som pallar 2000 kg övervikt.

svider då de va hela min vinst för min tur på 7000 km.

😦

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: