Inte bara ett trafikproblem!

14 07 2013
Överfulla parkeringar med långtradare finns det gott.

Överfulla parkeringar med långtradare finns det gott om ute i Europa. (Google)

I min ungdom släppte vår kommun ut sitt orenade avloppsvatten i våra vattendrag. I kommunen fanns även ett omfattande slakteri, även det avloppsvattnet släpptes ut orenat. Idag säger vi, hur kunde vi göra så, på den tiden? Hur är människan funtad? Det är katastrofalt och fruktansvärt att vi kunde göra så.

Kommer vi inom min livstid säga samma sak, om alla långa vägtransporter på lastbil? Hur kunde vi under 2000 talets början förstöra miljö, vägar, skapa trafikbuller, bränna bort jordens resurser och offra människors liv i trafiken, genom att frakta nästan allt gods, på våra vägar på långa avstånd?

Alldeles nyss hemkommen från en resa i Sydeuropa, har jag sett bland det värsta man kan se. Vi lämnar Düsseldorf bakom oss. I motsatta körriktningen är det tre körfält. Alla fordon skall in till stan eller söder över. Trafiken står nästan helt stilla, kön är säkert 15- 20 km lång. Alla tre körfälten är fulla av långtradare, en och annan personbil finns insprängd i köerna. Jag har aldrig sett något liknande tidigare.

Alla vi som älskar sol och värme i södern, för oss är det en bagatell att köra på vägarna, när långtradarna står stilla. Trafiken flyter och det är roligt att köra bil. Långtradarna har blivit ett trafikproblen och dessutom, Långtradarna är ett Transportproblem som ingen verkar ta tag i på allvar. Fraktkostnaderna och transportskadorna är för höga, under järnvägstransporter och det tar ofta längre tid, säger branschfolket. Kan inte politikerna agera? Järnvägen måste kunna förbättra sig och vara med och konkurrera, men det verkar som de ingenting gör?

Tillverkarna av tunga fordon är ofta inte nöjda i sina kvartalsrapporter, vi har levererat för få enheter, marknaden har varit trög i Europa, låter det. Men det finns ju inte plats för fler långtradare, på vägar och rastplatser. När viloperioden kommer, står dessa fordon inträngda på vägrenar och alla tänkbara ställen, det finns inte plats för dem att parkera.

I Sverige anser jag inte, att det är ett lika stort problem på vägarna med långtradarna. Men nere i Europa är problemen jättestora. Många av långtradarna skall naturligtvis upp till oss i Norden med produkter av alla slag och många lastar sina lass hos oss och kör ned till kontinenten.

Vi kan inte dricka vårt kaffe om det inte är ekologiskt och vi skall vara rädda om vår natur. När kaffemuggen är tom slänger vi den, där vi går och står och bara blundar, utan en tanke på nedskräpning och miljö. Vi låter långtradarna fortsätta att skapa kaos på vägarna på bekostnad av människoliv och ett uttömmande av jordens resurser. Är detta riktigt?


Åtgärder

Information

14 responses

14 07 2013
Lennart

Instämmer!

Jag har skrivit om det tidigare.

Långtradare är ett otyg som borde begränsas kraftigt!

Inte nog med att de är många och skapar köer, de pressas också att strunta i regler som gäller!

Kram från Åmål!

14 07 2013
Matts Torebring

Jag förstår inte ledningarna inom de olika järnvägsbolagen, varför ser man inte möjligheten att konkurrera om transportintäkter? Kram.

14 07 2013
Rolle o Carina

Håller fullständigt med,de skapar kaos och irritation mestadels !!!
Ofta fuskar de med kör o vilotiderna,ibland oxå onyktra o inte utvilade..
Skärpning politiker o miljövänner……

Ha det gott/Kram

14 07 2013
Matts Torebring

De flesta avåkningarna ute i Europa, står långtradarna för. Birgitta brukar kommentera förarna i bland. ”Han satt och rökte”, ”Han satt och läste”, ”Han pratade i mobilen”. Inte konstigt att det blir avåkningar och olyckor. Kör försiktigt och ha det bra & Kram.

14 07 2013
Lars Permeln

Nu sätter du tummen på en mycket öm punkt som många försöker skydda och värna om. Speciellt den bransch som har fått växa utan någon som helst styrning och krav. Det finns ju även vattenvägar som utöver järnväg borde utnyttjas i betydligt större omfattning för tunga transporter som inte är färskvaror.

14 07 2013
Matts Torebring

Ja visst är det så. Jag har läst en bok i sommar om Sveriges historia. Där kan man läsa om, att skatter på sprit en gång var största intäkten för staten. Samma är det nog med detta, ingen vill göra något för skatteintäkterna kommer att minska drastiskt på grund av enorma bränsle- och fordonsskatter som skulle falla bort helt och hållet.

14 07 2013
Deciree

Önskade också att dom kunde frakta varor över järnvägen istället. Visst vore det bättre och lindrigare för övrig trafik. Dessutom bättre för miljön. Vi tycker också att lastbils trafiken ökat. Det såg vi bla förra sommaren när vi åkte på vår Europa resa. Lastbilschaufförer var så trötta att en chaufför hoppade ut och började mucka på en bilist han retats sej på. Oj så arg han var. Men det gick bra av allt till slut. Kram

14 07 2013
Matts Torebring

Jag fattar inte att vi kan hålla på som vi gör, det är för mig ofattbart. Förmodligen är det skatteintäkter och avgifter som styr istället för sunt förnuft. Kram.

14 07 2013
Elisabeth

Nog är det mycket transporter på våra vägar. Den enkla delen är nog styrning med skatter och avgifter. Betydligt svårare kommer det att vara att förändra våra behov och krav som konsumenter. Vi vill t.ex inte återgå till att bara äta färska grönsaker under vår egen ”säsong” och så är det med de flesta varorna.
Även om slutspurten på resan blev trist med mycket långtradare och dålig service på Reincampingen, verkar ni ändå ha mycket positiva upplevelser med er hem i bagaget.
Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

15 07 2013
Matts Torebring

Det var en fantastiskt rolig resa och jag är 560 mil rikare på positiva minnen.
Det jag inte förstår är att inte järnvägen tar initiativet. En lastbil kostar cirka 110:- SEK per 10 km att driva. Ett tåg skulle kunna lasta upp mängder av trailers. Dessutom rullar det 24 timmar per dygn sju dagar i veckan. Vi endstationen står en trailerdragare och väntar och kör till slutdistinationen.Som jag ser det borde gods och livsmedel kunna komma fram ännu snabbare och billigare än idag. Kram & må gott.

15 07 2013
seniorerspekulerar

Ja, köra Mats som du ser är de flesta rörande överens med dig om att detta är ett problem som borde tas upp till ytan. Dessutom kan köerna på de tyska Autobahn var längre än 15-20 km långa ibland. Det har vi hört på trafikinformationen vid våra resor. Problemen är precis som alla säger att ingen vågar ta itu med problemen på grund att de betyder så mycket ekonomiskt. Idag sker ju alla transporter per upphandling och öststaterna är de som tar hem de flesta anbuden. De har inte samma bestämmelser som många av de andra länderna i Europa plus att de kan utnyttja det tyska bilnätet helt och fullt. Tyskland är nog de som får betala mest för all denna biltrafik, och det är också de som får skulden för den. Men våra öppna gränser och handelsembargon gör det svårt att komma åt, även från våra politiker. Vem skall betala för den andra infrastrukturen som då måste byggas ut osv. Ingen skulle bli gladare än vi som också färdas på vägarna om lastbilstrafiken blev mindre, men alternativen är för oekonomiska, tyvärr. Tror inte heller att vi svenskar skulle vara med på att betala för infrastruktur i andra länder, som råkar vara genomkörsland eller transportsträcka söderöver. Där är nästa problem. Men skönt att allt gick bra hem! Kram 3 M

15 07 2013
Matts Torebring

Jag har suttit med i flera möten med DB Schenker som är en stor leverantör till oss. Jag tar upp detta vid varje lunch eller kaffepaus tillsammans med dem. De hävdar att de har testkört med detta system på Stockholm, som bara konsumerar och inget producerar och bilarna går tomma hem, men det blir för dyrt och för mycket skador uppstår. I ett konkurrens utsatt samhälle borde ju SJ ligga på och kapa till sig marknadsandelar, men det verkar helt tyst. Prismässigt borde det vara enkelt att konkurrera ut lastbilstrafiken. Det jag inte förstår är att inte järnvägen tar initiativet. En lastbil kostar cirka 110:- SEK per 10 km att driva. Ett tåg skulle kunna lasta upp mängder av trailers. Dessutom rullar tåget 24 timmar per dygn sju dagar i veckan. Vi endstationen står en trailerdragare och väntar och kör till slutdistinationen.Som jag ser det borde gods och livsmedel kunna komma fram ännu snabbare och billigare än idag. Kram & må gott.

15 07 2013
Kors och Tvärs

Det är precis som du skriver ett jätteproblem. Och jag tycker det har ökat med långtradare, framförallt ”öststats-bilar” här hemomkring.
Vi har funderat över hur länge Autobahn i Tyskland kommer att vara avgiftsfri. Visserligen betalar ju långtradarna nån form av tull, men slitaget är ju enormt på vägarna och även Tyskland måste ju finansiera alla vägarbeten. Ja det finns mycket att ventilera i detta ämne, men jag slutar nu annars kanske jag blir lite upprörd 😉
Kram

15 07 2013
Matts Torebring

Risken är väl att vi redan dragit på oss ovänner i detta känsliga ämne. För många länder tror jag att det är det en otrolig kassako. Jag gissar på att en liter diesel ligger runt 10:- SEK i skatteintäkter. Med fyra liter per mil blir det 40:- per 10 km. Fordonsskatten är sedan inte liten och jag törs inte gissa ens. Alltså drar dessa fordon in enorma belopp till vägbyggande och underhåll. Tar man lastbilarna bort från vägarna gapar säkert ett stort tomt hål i kassakistan och ingen törs göra någonting. Det verkar som skatteintäkter är viktigare än att rädda liv och miljö på vägarna. Kram från oss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: