Så trevligt det blev när fasaden är nästan klar. Saknas bara foder runt fönstren. Även tre ytterdörrar till garagen och förrådet är monterade. Två dörrar syns inte, min bod skymmer dem. En dörr in till Herden, kom till under byggets gång.
Snart har vi ett nytt hem min Birgitta & jag.
Så mycket byggavfall det blir
Jag tog ledigt vid lunch i onsdags och vid lunch idag, bara för att plocka skräp och byggavfall. Lass på lass på skottkärran och containern är full för fjärde gången.
Platsgjuten betong
Samtidigt fortsätter jag att ta in offerter på markarbetet. På bilden syns en platsgjuten entré i betong. Betongen är minst 10 cm tjock och gjuts med en speciell betong. Den är armerad på vanligt sätt med ett armeringsnät. Mönster kan jag få vilket som helst, från marmorstenar till gatsten. Mossa mellan plattor är ett minne blott.
Trevlig helg Go Vänner, i morgon åker vi på Bomässa!
Jag var på bygget ganska tidigt idag, då jag hade lite frågor till Oskars Rör, som är hemma hos oss på bygget idag. Idag var vi sex bilar på parkeringen. Jag kände att jag måste ta höjd för att få med alla på bild.
På andra sidan vägen. (Klicka upp bilden och njut av mossan på stenarna.)
Jag har sett stenarna på andra sidan vägen, som utgör den gamla strandlinjen för Anebysjön, fram till år 1860. Idag när morgonsolen började att titta fram genom träden, var de mossbelagda stenarna, nästan helt magiskt vackra. Idag 160 år senare står jag här och verkligen beundrar dem.
Den blivande stjärnhimlen
I hela huset skall vi ha en enda armatur, en kristallkrona. Den blivande stjärnhimlen i taket, håller på att växa fram. När det är i mitt tycke, ett så lite bygge som detta, händer det verkligen saker. Bygget på jobbet under 2018- 2019 var riktigt stort, i jämförelse med detta. Nu växer det fram ledningar och kontakter precis överallt. Det är duktiga grabbar från Midroc som jobbar.
Historiskt är också, att idag har Oskars Rör startat upp en mindre elpanna. Detta i väntan på att värmepumpen installeras. När taket har fått isolering nästa vecka och rummet för värmepumpen är målat och klart då startar vi bergvärmepumpen. Hittills har vi inte haft några värmefläktar igång. Ganska otroligt egentligen i ett vinterbygge.
På insidan av ladan, kommer inte våra snickare åt något mera jobb just nu. Bra att de sparat lite utejobb. Där inne finns nu istället två duktiga elektriker från Midroc. I garaget får vi upp mellanväggen, mellan förråd/teknikrum och garage. Värmepumpen skall stå ute i förrådet, tillsammans med lillbilen, men med en vägg emellen. Sedan har vi lagt en kulvert in till ladan. På så sätt får vi ett helt tyst hus, bara kylan kan komma att susa lite sommartid, om det blir varmt.
Hela vårt bygge består av proffs, det har jag beskrivit innan och det bara fortsätter. Helt fantastiskt att sitta med Midroc och ljussätta hela huset på dataskärmen, både inne och ute. Samtidigt som vi plockar in mer belysningspunkter ökar lumen i rummet. På dataskärmen ser vi att en belysningspunkt får ta till exempel, 23 minuter att montera och kostnadern på offerten stiger i kronor. Nu är allt spikat och klart.
I morgon kommer Oskar rörmokare
I eftermiddag hade jag byggmöte med Midroc och kontrollerade alla elritningar, 186 timmar har de på sig att bli klara. Själv städade jag upp och gjorde fint efter byggmötet. Om jag inte städat rent, hade Oskars Rör inte haft mycket plats att vara på. I morgon kanske han kommer att smygstarta värmen i ladan.
Bilden är tagen inne i tvättstugan. Här kommer Oskar att koppla samman golvvärmen i ladan och ute i garagen. Ovanför alla dessa rör, kommer Midroc att installera en elcentral. Redan kommer det ner mångas rör från vinden. All fönsterbelysning kommer att styras ev Astro ur.
Vi frukost messade jag mina snickare och frågade om elektrikerna var på plats. Snabbt svar, två grabbar från Midroc, är här på bygget. Någon timma senare var jag på plats och hälsade dem välkomna hem till oss. I kväll var det mycket elledningar och väggkontakter framdragna.
Garagen är färdiga för att isolera med lösull.
Två snickare har jobbat non stop i garagen en hel vecka. De har verkligen flyttat fram positionerna. Det är ett mäktigt stall som Herden får att bo i.
Vår husbuss kommer (alltid) att stå ren och fin här inne. Den kommer att få cirka tio grader varmt från golvvärmen. Vi följer tempen inne, hur Herden har det ute i stallet. Här kommer Herden att trivas och vi med honom. Vilken känsla det blir att lasta bilen inne från ”perongen” inomhus, utan att vinden tar tag i dörren och utan att det regnar. Utmed högra väggen, där röret sticker upp, har jag dessutom tömning av svartvatten.
Själv har jag resonerat så här… Vi blir inte yngre, vi kommer säkert att åka mindre, när vi bor vid sjökanten, vi åker inte varje helg, för att vi inte trivs hemma. Kanske blir vi sjuka och oroliga för husbussen ute i kylan. Klarar den frostnätter, blir det is på taket? och så vidare. Nej ingen is och frost nu längre.
Här uppe på landgången, över isoleringen, står jag faktiskt helt rak. Det är enkelt att lägga till lite golv ytterligare, för Tomtarna på loftet skall kunna bo häruppe. Johan plåtslagare lovade att bli klar denna veckan. Alla rör ut till de olika rummen är klara. Upp till vinden kommer vi, via en vindslucka i tvättstugan.
Klart för att isolera garagetaket.
Två duktiga snickare fortsätter i garagen. Nu är taket klart för lillbilen, att isolera med lösull under nästa vecka. Framför lillbilen skall en mellanvägg monteras upp, för att avskilja förråd och värmepump.
Vardagsrummet
Inte ett dammkorn i lördags, när vi gick hem. Idag var det fullt av plast på golven. Nu är fönstren frilagda och nu återstår att dreva runt fönsterkarmarna med isolering.
Nu har det gått fyra veckor igen och varningslampan för svartvattnet tänds, när jag tar upp stödbenen. Vi bara rullar ut utanför grinderna, fram till nya kontoret. Där har har vi den egna tömningen för svartvatten. Färskvatten har vi på väggen intill. Färskvatten har vi också nere på på gården där vi parkerat..
Innanför kontorsväggarna har vi tre kontorsrum, fyllda med våra möbler. I det fjärde kontoret, har vi alla våra kläder hängande. Där har Birgitta även all klädvård. En trappa ned, har vi ett rum fyllt med alla trädgårdsinventarier. Där har vi även två pallar med glas & porslin, med mera. Som jag skrivit tidigare, har vi dusch, toaletter, tvättmaskin och ett helt varuhus med mat & dryck intill oss.
Som det inte vore nog med detta, har vi lillbilen parkerad i en carport, som inte används just nu till företagets bilar. Dessutom har jag 30 SJ pallar med ved, under tak på gården. Vi har fått möjligheten att bygga en fin lada på vår drömtomt. Vi har kunnat bygga under hela vintern, utan att begränsas av snö och kyla. Vi är så enormt tacksamma!
Vi äter en Slottsbuffé på Gyllene Uttern
Så gott som varje vecka har vi åkt ut någonstans. Vi måste komma bort från jobbet lite. Idag åt vi en Slottsbuffé på Gyllene Uttern, Gränna. Själv har jag blockerat hela den första tallriken med sill & potatis. Vi har alltid fått fönsterbord och kan njuta av både mat och utsikt.
Under snart fem månader, har vi bott så här. Som mest kan det bli tre månader till. Kanske blir det två till tre månader till, bara vi hinner flytta in före vår semester i juni månad. Det går ingen nöd på oss.
Säkert har jag skrivit detta innan. Vilken förmån att få bosätta sig ute på landet och på Aneby Gård, bara fem hundra meter söder om samhället. Vi behöver inte längre fara på den tråkiga och ogästvänliga Storgatan i Aneby, mer än i enstaka nödfall. Ska vi åka norr eller söder över, kör vi till 32:an i Bredestad. Till Nässjö och Jönköping har vi raka spåret. Själv skulle jag vilja handla nästan allt på City Gross i Jönköping. Då slipper vi Storgatan ännu mera. Till jobbet har vi en fin cykelbana hela vägen.
På bilden syns ett av Aneby Gårds gärden. Dessa kan jag snedda över, för att komma till vägen, upp till motionsspåren. Skulle vi bli orkeslösa, kan vi glida fram i en båt på Svartån, ända ned till centrum. Här under träden finns Jönköpings läns mest intressanta arkeologiska område.
Bakom träden längst ut till höger i bild, ligger den tomt som vi först skulle bygga på. Att vi fick vår egentliga tomt som vi bygger på, var den Högstes ledning. Nu är alla fem tomterna borttagna från försäljning, trots utförda VA arbeten och el installationer. I den lilla ådra av bonde som finns i mig, hoppas jag, att det aldrig blir byggnation på bördiga åkermarken utanför.
Birgitta städar tvättstugan
Varken Birgitta eller jag tål dammet av isoleringen. Så det gäller att ha munskydd på sig. Nu gäller det att vara rädd om dem, de är tydligen slutsålda på alla apotek. Nu är det sopat och även dammsugt på vissa ställen på bygget. Nästan oigenkännligt. Denna helgen var det omåttligt mycket byggavfall att ta han om.
I går -12 grader, idag smälter snön
Förlåt att jag skryter med vår husbuss och lägger in samma bild som för någon dag sedan. Vi har nu bott i husbussen sedan mitten av oktober. Varje dag har vi haft + 23,5 grader i bussen. Igår blev jag ännu mera imponerad, -12 grader ute och fortfarande + 23,5 inne. Gasolpannan har vi inte haft i drift sedan förra våren då vi fricampade. Vi behöver bara elsladden påkopplad på 3 kw, det räcker. Hela golvet är varmt, inte fläckvis som vi hade tidigare.
Jag skulle vara ute och jobba idag hade jag planerat. Jo, det gick jättebra trots kylan, men vid frukost fick jag torka mina kläder, jag var svett! Nu längtar jag ut, till alla mina djur ute på landet, kossor, hästar och svanarna. Märkligt att inte sjön lagt sig i natt, när det varit så kallt! Det var väl uppvärmt!
Fyra snickare och Matts på plats idag
Större delen av denna veckan, har jag haft fyra snabba och duktiga snickare. Idag blev vi fem med mig. Oj, vad mycket som hänt. Det blir massor av städjobb och förarbete, som jag gör för snickarna. I morgon måste vi flytta två virkespake, ut från ladan in till garagen. Det har Birgitta lovat att hjälpa mig med. Vardagsrummet har jag kvar att städa också, det är extremt fullt av byggrester.
Våra goda vänner Rolle & Carina, har lagt ut en matta av bilder, på sina hotellfrukostar på Gran Canaria. Vi har ju inte så dåligt på jobbet heller, även om det inte får heta frukost, av skatte tekniska skäl. Vi använder korta datum, mängder av prover, som vi får av leverantörer, så kostnaden är inte stor. Idag hade Carina bjudit in några kunder att fika med oss, så då blev det en ljusstake på bordet också.
Till ungdomarna räcker det med Billinge- & Stureost. Korvar och skinka är oftast farliga saker. Allt det jag älskar, ogillar de och kallar det för ”Gubbagodis”. I julproverna fick vi en dessertost på 1300 gr. Machelle-Rom-Russin. Det var en krämig dessertost som smakade och såg ut som Sia Rom Russin glass. (Den enda glass jag gillar.) Jag älskade den osten, men fick äta upp hela osten själv.
I morgon tar jag faktiskt ledigt för att bygga hus. Efter att fyra snickare varit i farten denna veckan, finns hur mycket som helst att städa och flytta på virke. Jag har avverkat ett mega projekt, på bort emot två hundra timmars arbete och tankeplanering bakom datorn. Nu behöver hjärnan vila upp sig med ett kroppsarbete i stället.
Jag älskar vår lada, den ser inte ut som alla andra hus, vi har ljuset med oss var i är i huset. Jag har önskat mig en gård på landet. Nu får jag det, bara några hundra meter utanför byn.
När flyttar du in undrar mina kossor?
Mina nya grannar och kompisar, som jag snart ska bli vän med. De går utanför vår tomt under kraftledningen.
Idag har det hänt mycket överallt
Idag blev jag positivt överraskad. Alla innerväggar är uppe och sista glespanelen är snart klar i taket. Ventilationsaggregatet står på vinden och alla från och till lufts rör är dragna.
Snart få Herden komma in i värme
Två snickare inne i ladan och två snickare var på full gång med att isolera ute hos Herden. Hela fyra man på plats idag. Grabbarna i garaget skulle ha gjort ett annat jobb idag, på ett annat bygge, men vädret var olämpligt för detta. Så istället var de skickade till mig. Nu hoppas jag nästan på mera busväder. Inget ont utan att det har något gott med sig.
Första solnedgången, sett från vårt vardagsrum
När jag ser vår badvik alldeles intill oss, solen går ned och förgyller vattnet en kort stund, då vet jag att här kommer vi att stortrivas.