I morgon tisdag kväll skall allt vara klart, för slutbesiktning onsdag morgon. Idag hade jag satt fart på nästan alla mina hantverkare.
Hela elva hantverkare var på sin plats.
Två snickare och två elektriker öser på för fullt. Sedan ska vi lära oss ”appar”, för att kunna styra belysningen.
Nu är nästan allt klart.
Snickarna packade ihop redan vid 15- tiden idag måndag. Då var de ”klara” inne. Sedan trodde jag i min enfald, att det mesta av bråten var ute, när jag kom bort till bygget vid 18- tiden, men icke. Bara hem och byta om och börja röja. Golvläggaren har några timmars jobb kvar än, med att foga lite av golvet och kaklet i köket. Sedan skall all hans bråte ut. Pixans Städ har badrummen, tre sovrum, alla garderober att börja städa i.
Jag har varit med om mycket värre än detta. Jag var byggansvarig, när vi byggde om Fredstorgskyrkan 1987, när klockan var 23 på natten, såg det mycket värre ut än så här. Halv fem på morgonen gick vi hem. Då var kyrksalen städad, möblerad och invigning kl. 16 på kvällen, med cirka 150 gäster.
Nu har vi sett dessa betongväggar framför oss, i cirka 220 dygn hittills. Faktiskt har det gått riktigt bra, tack vare det fantastiska servicehus som vi har. Fast nu räcker det, vi vill se grönskan i naturen, vi vill komma och se sjön. Själv har jag insett, jag skulle aldrig kunna bo i husbil året om.
Vi är så spända på slutbesiktningen av vårt nya boende, på onsdag morgon kl. 8, i veckan som kommer. Kommer alla hantverkare att vara klara? Mest orolig är jag för elektrikerna, som har lyst med sin frånvaro, när jag förväntat mig, att de skulle vara på plats.
Snickarna har garderoberna kvar i vårt sovrum, samt alla golvlisterna. Vår golvläggare har golvet i klädkammaren kvar samt en hel del fogning kvar. På tisdag är det planerat att Pixans städ kommer. Skulle vi mot all förmodan inte få godkänt, har vi över 80 m2 garage att ställa möblerna i på torsdag, när flyttbilen kommer. Fast det går jag inte med på, vi måste får bärhjälp in med de tyngsta möblerna.
Jag har en fråga kvar till oss själva! Hur länge kommer det att dröja, till dess att vi åker med bussen, från en sjö hemma, till en annan sjö borta?
Det är nästan en månad sedan, jag återlämnade containern för brännbart. Jag trodde inte det skulle bli så mycket mera sopor. Så blir det lass efter lass varje vecka. Fast idag var det rekord mycket. Skåpet är fyra meter långt och fyllt ända fram. Birgitta körde lillbilen full med restavfall till Kretsloppet.
Efter fem pallar klinker, inner- & ytterdörrar, garderober, vitvaror till köket, inredning tvättstuga, två badrum och inte minst alla formar efter gjutningen, blir det så här mycket emballage och skräp på en vecka. Jag är noga med att sortera, varje liten bit till återvinningen. All well pressar vi på jobbet och får några ören för den.
Birgitta & jag tycker det är ett rent nöje, att hålla rent och snyggt överallt. Nu ser vi med spänning fram emot slutbesiktningen på onsdag morgon. Innan dess följer ett par hektiska dagar att få allt klart. Sedan hoppas vi på att få flytta in nästa helg.
Idag ville flera av personalen ha ledigt. Familjen har jobbat tillsammans med halva styrkan av personalen. Efter detta ville vi göra något trevligt. Vi valde att åka till Ydregården. I morgon väntar sista stora byggstädningen.
Jag hade räknat med att kunna sitta ute i trädgården och äta, men tyvärr lite kyligt i längden. Vi gick in och bänkade oss i det gamla huset. Jag har skrivit om Ydregården en gång tidigare, men vi har inte ätit mat här tidigare.
En riktigt god Fläskschnitzel
Kent Lindgren överraskade oss med en riktigt god Fläskschnitzel.
Ställplatsen på Ydregården.
Här har vi bott ett par nätter tidigare. Tystare kan man knappast få.
Peter Karlsson och en man till, från Nova Betong, Mjölby, kom och jobbade idag. Nu är de helt klara med tre altaner, torget till entrén, samt två garageinfarter. Patrik Golvläggare, Golvcity, Vetlanda kom även han idag, fast det är röd dag. Nu kunde han stensätta entrén, när ingen springer där ut och in. Roligt när de känner sitt ansvar.
Vi åkte till stenbrottet i Askeryd.
Stenbrottet i Askeryd, ligger på granngården till mammas föräldrahem, Sjöamålen. Vi brukar åka dit en gång i bland. Här bröts röd granit från 1950 till 1990, som sedan exporterades ut över hela världen. På den tiden, då Bröderna Wallins Stenindustri, lämnade berget, såg det för gräsligt ut, med all skrotad sten, som var tippad i naturen.
Detta finns kvar av kontoret
Det övergår mitt förstånd att man bara får lämna kvar alla sår i naturen och dessutom skräp.
Naturen börjar gömma ned såren i naturenSmå sjöar har bildats i schaktenVi satte oss i en bergskreva och intog vår kaffekorg
Termometern visade bara + 15 grader. Det var lä, solen sken och inte minsta lilla vindpust. Vi fikade och satt nog kvar i ett par timmar.
Två friherrar
Så tyst, så skönt, så gott fika, vi var verkligen två friherrar.
När jag kom ned till bygget idag vid åtta tiden, möttes jag av hela 8 hantverksbilar. Fantastiskt, att alla tog mig på orden och ser allvaret i att bli klara i tid.
Men vilket mottagande jag fick när jag stod på torget framför entrén. Det var inte bara åtta hantverksbilar, det var säkert flera 100- tals fåglar, som hälsade mig välkommen. Jag har aldrig hört ett så enormt kvittrande tidigare, som det jag fick höra idag. I vinter ska jag ge dem mat, som tack för välkomnandet idag.
Här stod jag på morgonen och lyssnade till fågelsången
I kväll var Birgitta & jag ned till bygget och bar ut mängder av emballage, från alla vitvaror, garderober och innerdörrar. På lördag blir det ett stort lass med sopor att köra iväg igen.
Jag skulle kunna skriva tio sidor, om alla mina samtal med Ip-Only, (Fibernätet). På min Swevia tomtkarta, finns Ip-Only fiberkabel framdragen i tomtgränsen, men den finns inte upptagen hos varken Telia eller Ip-Only. De känner inte ens till gatan.
Först efter att jag ilsknat till och kontaktat Aneby kommun, har Telia lovat att inom några dagar koppla upp oss på ADSL Sedan kommer de att fixa fiber efter hand. Jag skulle kunna berätta saker om dessa företag som är helt osannolika. Telia svarade på första signalen och lovade hjälpa mig på direkten. Senast inom en vecka ska du ha fått hjälp. Ip-Only kontaktade jag 9 aug. 2019, men de har fortfarande inte kommit någonstans. När jag har ringt upp dem har jag haft en halv timma väntetid varje gång.
De större saker som är kvar göra nu, är att montera in innerdörrar, garderober, inreda tvättstuga samt golvlister, så snart Patrik golvläggare är klar. Denna veckan har han hunnit med mycket, kanske för att jag bar in alla klinkers. Patrik känner sitt ansvar och jobbar även torsdag. Det är jättebra, då kan han lägga klinker i entrén, där alla springer annars.
I morgon onsdag jobbar fyra snickare och på fredag har jag blivit lovade två snickare. Sedan är det bara måndag, tisdag kvar till det sista och slutstädning. På onsdag kl. 8 är det slutbesiktning.
Jag har många järn i elden nu. Först styrelsemöte i fredags, denna vecka FR 2000 Internrevision, onsdag slutbesiktning, torsdag kommer flyttbilen och fredag FR 2000 Revision. Sedan får vi semester!
Peter Karlsson på Nova Betong i Mjölby, har jag inte behövt jaga. Han kom snabbt, med bara någon dags varsel, startade upp och har sedan kört tills han var klar. Nu har han bara lite formar och plast att ta bort.
Herdens Gata är klar
Detta känns nästan för bra, så fin körväg in i ”stallet”. Fast det är han värd Herden, efter denna vintern. Nu har han gjort det varmt och gott för oss, nu är det hans tur att få stå varmt i stallet.
Idag kom entrédörrarna på plats.
Mina snickare var länge riktigt duktiga på att hänga i, jobbade mycket snabbt och fackmannamässigt. Sedan fick jag börja jaga dem nu mot slutet. Idag har i alla fall våra pardörrar, från RM Snickeri kommit på plats. Elektrikerna har jag väntat jättelänge på, idag kom de och har monterat in elcentralen och en massa kontakter.
Idag har jag varit fyra gånger på bygget. Jag törs inte släppa hantverkarna ur sikte. Alla är inte lika rädda om saker och ting, som Birgitta & jag. Vi lade ut golvskydd över hela golvet i lördags. Tre gånger var det borttaget av okänd anledning, när jag kom ned. Fattas bara att jag hittar en enda repa i golvet.
Vår målarmästare väntar på att göra det sista. Kan jag komma än?… skriver han på sms. Oskars Rör, är kunniga och maximalt snabba. Patrik golvläggare från Golvcity, Vetlanda, trots att han varit ensam, har han kämpat på varje dag, utom en avtalad vecka. Dessutom viktigast av allt, han gör ett proffsjobb. Det har varit ett megastort jobb att lägga ensam. Johan, Anders Plåt AB kommer och startar upp ventilationen i morgon
Nu har jag bokat slutbesiktning till nästa vecka och bestämt dag med flyttbilen. Jag har tvingats att flytta fram tiden en gång tidigare. Denna gången ger jag mig inte, nu ska det vara klart. Veckan efter nästa skulle Birgitta & jag ha åkt på semester, men hur blir det med den? Några rundor på Anebysjön, eller två timmar bort från hemma?
I kväll är jag trött, nästan hela denna dag, har jag lagt på att pussla samman allt och jaga tid.
Många av oss som är 70+ har isolerat sig, under större delen av detta året. Birgitta & jag, har gått till jobbet varje dag, vi har haft lite social distansering, men levt nästan som vanligt. Vi har hållit lite avstånd, till alla dem som reser i jobbet hos oss. Jag har lett vårt bygge och samma där, jag har ”armbågat” mig fram. Vi har gått till kyrkan de flesta söndagar, men har suttit glest i bänkarna.
Idag lämnade vi inhägnaden på jobbet, vi ville se lite av naturen utanför stängslet. Vi tänkte åka till Gränna, men hejdade oss på halva vägen, vi stannade i Vireda, på Wiredaholms Golf Konferens & Restaurang. Detta kan vi verkligen rekommendera! En riktigt god söndagsbuffe för 240:- för två personer, inkl. dryck & kaffe.
Vi återvände till den plats där vi lärde oss simma, både Birgitta & jag, Badplatsen vid sjön Sölgen, Sunhultsbrunn. Jag har mig veterligen inte varit nere här, sedan jag lämnade Marbäcks Socken 1957. Idag, 64 år senare, mitten på maj 2020, var det minsann inget badväder.
Lördagen började som oftast denna vinter, med storstädning
Jag har tagit på min lott, att städa och hålla rent på på bygget. Det är nästan en gåta, hur mycket skräp det blir, på en byggarbetsplats. Skönt att ha en lämplig bil, att transportera allt med. Bättre än en släpkärra. På jobbet har vi återvinning på allt, så det är enkelt.
Det är inte ledsamt att städa och hålla rent, tvärt om. Men så tråkigt väder. Det blåser & blåser iskalla vindar, inte minst på bygget. Så har det gjort hela vintern och det bara fortsätter. Endast ett par kvällar, har det varit jätteskönt hittills, annars blåser det iskallt.
Lögardag för Herden
Plusgrader ute, men känns som minusgrader. Det blåser & blåser & blåser riktigt kallt och flaggorna står rakt för jämnan. Jag har mycket stabila stegar på jobbet. Jag reste upp den för att tvätta taket. Jag gick ned, jag var rädd att stegen skulle fara ned i blåsten.
Lilla bilen har haft det bra i vinter under carporten.
När jag inte vågade mig på att tvätta taket på Herden, tvättade jag lilla bilen på byn. När jag var klar med den, blåste det nästan lika mycket. Jag bad Birgitta att hålla i stegen, så den inte skulle fara iväg i blåsten. Det gick bra!
Lördag var var förr en Lögardag, en dag då man badade och gjorde sig ren. Detta höll man på med en bit in på 30- talet, då badkaren började komma in i hemmen.