Här måste vi kunna sova gott, konstigt vore det annars.
Birgittas & min morgon kaffe altanAltan mot söder
I det hitre hörnet skall Greenroom stå. I det andra hörnet en murstensgrill.
Altan mot Anebysjön
Jag hoppas vi får många varma sköna sommarkvällar här. Under vintern har det minsann inte varit varmt här, alltid kalla vindar.
I min banner upptill har jag lagt till Medelhavet utanför Gibraltar och Barens Hav utanför Nordkap. Mitt där emellan finns Anebysjön. Han god helg vänner!
Ganska mycket pyssel med att montera en köksfläkt.
Rörkanalen till fläkten måste ut i det fria,
Först ska fläkten in i skåpet, sedan skall röret upp genom taket, upp på vinden och sedan ut på taket, ut i det fria. Två snickare har jobbat med detta idag.
Åke & Johan snickare har monterat stolparna i entrén.
Detta jobbet har dröjt, på grund av att vi måste gjuta, innan stolparna kunde resas. Fyra stycken 2″ tums sammanlimmade plankor, bär nu upp heta entrétaket. Jag har alltid velat överdimensionera lite, så även denna gången.
Skiffergolv på infaten till lilla bilen, samt till entré.
Jag hoppas och tror, att detta beslutet, är bland det bästa jag gjort på bygget. Så snyggt, så stilrent och så harmoniskt och helt utan underhåll. Detta golvet blir inte helt slätt, det blir som ett skiffergolv. Efter detta är det bara Herdens infart kvar, sedan är betonggrabbarna klara.
Vi börjar se en början på ett nytt liv. Ett boende på landet, utan en enda trappa, allting skall bli maximalt lättskött. Kaffe med dopp på någon av de tre altanerna, eller med dopp i Anebysjön. Dessutom skall Herden & lilla bilen, få det varmt och gott året runt.
Jag har haft svårt för att ta in, att det skulle gå till slutet av maj månad, för vår inflyttning. Nu faller i alla fall, den ena pusselbiten, efter den andra på plats. I dag blev Agge & Oskars Rör helt klara, med det sista av sina jobb, kyla i vardagsrum och sovrum. Vår målarmästare har två gästrum, hallen och entré kvar att tapetsera. Flyttbil & flyttstäd är beställd. Hoppas det kommer att gå bra på slutbesiktningen.
Våra betongarbetare har haft förhinder idag, men lovat vara tillbaka i morgon torsdag. Åkes Bygg har lovat att vara tillbaka i köket i morgon, för montering av vitvaror och inte minst köksfläkt. Det sista är lite extra pyssel, med hål i taket, upp genom vinden och ut i det fria.
Patrik golvläggare har lagt 19 m lång sträcka. 1:a höger klädkammare, 2:a höger entré.
Golven i vardagsrum, kök, tvättstuga och två badrum är klara. Nu har Patrik knutit ihop vardagsrum, hall med vårt sovrum.
Vårt sovrum med klinker Tribeka Aqua
Vårt sovrum är färdig tapetserat. Nu känns att våra blå/vita sängar, kommer smälta ihop med färgvalen. Golven och all badrumsinredning, kommer från Golv City i Vetlanda.
Till sist en lärdom, ”Det tar sju månader, att bygga en villa med garage.”
Vilka grabbar från Nova Betong, de är duktiga till att jobba och servicevänliga. I går göt de det stora torget, mellan ladan och garagen. Idag har de format och armerat entré och garageinfart till lilla bilen. I morgon onsdag, är det klart för att gjuta, den näst sista etappen. Sedan är det bara Herdens infart kvar.
Jag skulle vilja lyfta på plasten och se den färdiga ytan på torget.
Jag hade nästan somnat, när telefon ringde i går kväll, några minuter före kl. 22. Du får inte ringa senare, sa jag lite snällt och skrattade idag, när vi möttes på morgonen. Jag slog bara en signal, innan vi åkte hem i går kväll, för att varna, för att inte gå på betongen, på mer än på ett ställe.
De är duktiga grabbarna från Nova Betong i Mjölby. Idag måndag har de gjort hela det stora torget klart utanför entrén. Nu väntar de båda garageinfarterna.
Här formar grabbarna upp infarten till lilla bilen samt entrén.
Först hade jag tänkt att ha en entré, även till och från postlådan. Den tog jag bort och valde istället att göra uppfarten till lillbilen en meter bredare. Då blir det en fin sammanhängande entré i stället. Klockan är sex på kvällen, men grabbarna kämpar vidare.
Patrik golvläggare är tillbaka och kör nu till dess att han blir klar.
Detta att lägga klinkers är ett mästarverk. Om en klinker skulle komma 1 mm fel, då blir hela golvet fel. Det märks att Patrik kan sin sak och har hunnit betydligt mera idag, tack vare att alla kartonger med klinker var inburna av mig. (Det extremt tunga jobbet gör jag inte om) Nu är golven i vardagsrum, kök, tvättstuga och två badrum klara. Det är en bra bit på väg. Återstår entré, hall och tre sovrum samt en klädkammare. Nu börjar det kännas, att golv och väggtapet harmoniserar.
Ett hus i en katalog, året är 2015Verkligheten 5 år senare
Flera av er kan nog vår story, ni har hört den innan…
För exakt fem år sedan, hände detta. Birgitta var iväg på syjunta, tillsammans med sina vänninor. När Birgitta kommer hem vid halv tolv tiden på natten, sitter jag uppe…. ”Är du uppe, det brukar du aldrig göra”, säger Birgitta.
Jag har hittat ett hus som jag vill bygga och jag har hittat en tomt som jag vill bygga på…. ”Du är inte klok,” svarar Birgitta. Tiden var inte mogen, vi lyckades inte sälja vårt hus.
Sedan har det hänt mycket under sista året. För ett år sedan bestämde vi oss för att sälja vårt hus. Det såldes när vi var i Finland på semester. När vi kom hem började vi rita klart vårt hus, samt började packa.
Det huset jag sett, ritade vi om ganska mycket. Skalet gillade jag, det liknade en lagård. Tomten har varit vår drömtomt i fem år. Vi gav bort reserveringen av tomten under två år, men fick den tillbaka. Det var ett stort under. Vårt hus hade inte passat in någon annanstans.
Vi var i Hyssna på fukttest av husbussen under fredagen. Jag blev lite orolig för, hur skall vi få in alla klinkers i huset, när det läggs armeringsnät och gjuts, ända fram till dörren. Jag försökte få hjälp, men ingen hade tid. Vi avbröt resan efter en dag och körde hem.
Varje paket väger 25 kg
Jag lastade upp tre paket åt gången på kärran (75 kg). Tre hela pallar med klinkers i garaget bar jag sedan in och placerade ut i rummen. Totalt 3200 kg på fem timmar. Sedan var jag nästan svimfärdig.
Väggen mot sjön är tapetserad och spisen målad.
Det går inte att se denna ”stråtapet” ensam, den måste få flyta samman med ådringarna i golvet och våra möbler. Stefan Landers, vår Målarmästare från Måleribolaget Tranås, är mycket duktig och noggrann.
Ps. Vi sov på ställplatsen i Ulricehamn. Före detta, har vi bott hela 210 nätter, på vår ställplats på jobbet. Konstant 23,5 grader i alla väder i husbussen, under hela vintern. Så blev det inte sista natten. Pannan startade och det blev bara skållhett varmvatten, men ingen värme. Nivån i expasionskärlet var alldeles för låg. Jag hade bara en skvätt kvar av Alde Antifreeze. Till slut somnade jag inlindad i filt och fleecetröja. Morgon temp + 13. På vägen hem inhandlade vi Alde Antifreeze i Öggestorp. Vi har använt gasolpannan, en enda gång sedan semestern 2019. Vi missade att kolla före resan. Hoppas att det kommer funka nu.
När man kommer till en ställplats som denna, blir man bara glad, 16 A el, vatten och gråvatten tömning och ganska nära till byn. Kostnad per natt 0:- En stor heder till Marks kommun. Berömvärt! Man vill verkligen komma tillbaka och gynna handeln här.
Concorde Carver
Vi hade bokat tid hos Forsbergs i Hyssna, sedan tidigt i vintras för fukttest, samt första lilla garantifelet på två år. (En jalusi i taket som bara stängde till bara 90 %. Samtidigt bytte vi vattenfilter och uppgraderade GPS.
Klart att vi gick runt och studerade alla bilarna i hallarna, samt avskräcktes av de flesta planlösningarna. Vi har fyra garderober för hängande kläder, de flesta bilarna har ingen sådan. Concorde Carver är en segrare, över planlösningen i vår bil. Här möts vi av ett helt nytt resande. Verkligen som att börja att tänka om.
Jag förstår helt enkelt inte, bilar som kostar runt två miljoner, men inte har en enda garderob för hängande kläder. Vi har jackor, västar, klänningar och till och med en kostym med oss. Det kan vi väl inte stuva in i ett skåp?
Skulle vi någon gång i framtiden förändra resandet radikalt, då finns nog bara Concorde Carver för oss. Två databord i cockpit, runt om sittgruppen, rymden i bilen, Köket med stort K, hyllor för allt mellan himmel och jord.
Ställplats Ulricehamns Stadspark
Detta är en plats som vi älskar, om det inte är alldeles för trångt.
Restaurang Bryggan i Ulricehamn.
Varmt och gott i den inglasade verandan på Restaurang Bryggan, Ulricehamn och alltid lika goda räksmörgåsar, på en 40 cm stor tallrik. Man måste var grymt hungrig för att klara av detta. Det var på gränsen för mig att jag orkade äta upp hela.
Nu undrar ni säkert, var detta ett ”Kosläpp” efter 210 dygn på samma plats? Nej det var det inte. Några veckor till, tar bygget den mesta energin, men visst var det roligt att ta med Birgitta på en tur. Ha en god helg vänner!
Full fart med betongbil och en pumpbil, i dag på morgonen vid halv åtta tiden.
Det gäller att fördela betongen jämt
Fantastiskt vilket bra jobb de gör grabbarna.
Här pumpas betongen över huset till altan på gaveln.Här trampas mönstret ned i betongen efter en stund.
På helt otroliga, en och en halv arbetsdag, har vi fått 60 m2 platsgjuten altan, tjocklek 10 cm. Inget ogräs göre sig besvär. Kostnad obetydligt dyrare än att lägga betongplattor, och då finns ogräset ändå kvar. Kvar är att forma entré och garageintarter och sedan gjuta.
Stefan Landers, Måleribolaget, funderar över rätt färgval i tvättstugan
Vilken häftig arbetslampa han har Stefan. Den lyser lika mycket åt alla håll
Tapetvalet skall möta kökssnickerierna och golvet
Nu börjar det faktiskt att dra ihop sig. Det enda som återstår för Oskars Rör, är att montera kylfläktar i vardagsrum och sovrum, sedan är rörmokeriet helt klart. Det som bromsat upp sista tiden är golvläggningen. Målarmästaren har tapetsering kvar. Snickarna har vitvaror kvar.
Ps. I skrivande stund står vi på den kanonbra ställplatsen i Skene, som dessutom är gratis inkl. 16 A el. I morgon väntar fukttest hos Forsbergs, samt första garantifelet på två år, en jalusi i en taklucka är inte 100 %. Till skillnad mot 5 A4 sidor med fel på 450 mil, på en tidigare husbil.
Nu längtar jag till en espressokopp här en tidig morgon.
Altan mot söder.
Här ska min murstensgrill och GreenRoom placeras ut.
Altan mot sjön och kvällssolen
Här hoppas jag få njuta av dagens sista solstrålar och utsikten mot sjön.
Nu finns det vatten i alla kranar i garage och inne.
Vår köksö, 3,3 x 1.02 med diskmaskin och diskho. Nu kan jag köra tillbaka boden ute på gården, nu finns det wc och vatten i två badrum inne.
I morgon torsdag kommer betongbilen och alla tre altanerna gjuts. Vad spännande! Rörmokaren är klar med alla sina jobb utom två kylfläktar, som tar ett par timmar att starta upp. Fantastiskt!