Vårt torg, målning, fiber & el

5 05 2020
Vårt egna entrétorg

Detta skall bli vårt egna torg, en mötesplats utanför vår entré. En soffa utmed garageväggen, att sitta på i solskenet och se på svanarna nere i badviken. Vi kommer att få två stolpar inom kort, som bär upp entrétaket. Då hade vi inte kunnat ha en tredje belysningsstolpe. I mitten vid gröna slangen, skall det ligga en stor ljusboll i stället.

När vi varit i byn och handlat, är det gott om plats att ställa cykeln på torget. Från början hade vi tänkt att ha en smalare gång från entrén ut till postlådan. Jag kom på fem minuter i tolv, att detta var rena idiotin. Istället breddade vi garageinfarten en meter till. Totalt handikappanpassat, inte en enda trappa någonstans.

I morgon onsdag kommer fyra man från Nova betong och formar före gjutningen.

Ett drygt 60- tal spottar att montera taket

Inte ens elektrikerna hade räknat rätt på antalet, utan tagit hem för lite. Jag försökte att summera alla och kom fram till minst ett 60- tal. Det skall bli en stjärnhimmel. Den enda inte fasta belysningspunkten, blir kristallkronan i vardagsrummet.

Vår trevlige målarmästare från Måleribolaget

Fantastiskt att Måleribolaget kunde ställa upp så snabbt. Vi kan nog komma fyra, fem man och tapetsera sedan, sa Stefan, Målarmästare.

Som jag väntat på att få gräva till fiberuppkopplingen.

iP Only är inte enkelt att nå fram till. Jag har talat med flera olika entreprenörer sedan nyåret. Kom och gräv av gatan så vi kan ansluta till fibern. Ingen har haft tid. Nästa problem är att ingen vet säkert var fibern ligger. iP Only hade inga kartor. Nästa steg blir Kabelkontrollen. Grannarna längre bort på gatan har i alla fall fiber.





Kanonfart med Kanonaden

4 05 2020
Vår altan mot söder 36 x 6 m

Här kommer vi att placera vårt Greenroom, vår murstensgrill samt stabila utemöbler.

Vår altan mot sjön och kvällssolen 6 x 4 m

Här kommer vi att ha oömma möbler som kan stå ute länge. Ett glas öl i kvällssolen över Anebysjön och titta på svanarna i viken.

Birgitta & min altan, 2 x 2 m utan för vått sovrum

Här kommer vi att inta en espresso, på morgonen när vi är hemma, tillsammans med nattens nyheter.

Garageinfarterna är klara

Garageinfarten är 11,5 m lång och rymmer en större ”Morris”. Kommer någon och hälsar på oss, med en ännu större husbuss, har jag 7,5 x 34 m norr om garaget att parkera på.Vilken skön känsla att få backa in Herden i varmgaraget. Det är han verkligen förtjänt av, efter att vi har övervintrat och haft + 23,5 grader i alla väder, varje dag hela vintern. Förra bilen fick vi lämna från oss, den höll inte värmen i en enda natt.

Här bygger vi ett stort ”torg” mellen garage och ladan.

Torget vi bygger här är ganska stort, mellan ladan och garage, är tänkt att vi skall ha att njuta av, en social träffpunkt. (Om det inte blåser iskallt som idag) Här blir ytan bara fyra cm lägre, än golvet inne i ladan och i garaget till lilla bilen. Allt detta har Kanonaden AB gjort på två dagar, med en grävmaskin och en följare till maskinen.

På onsdag kommer Nova Betong, Mjölby och formar upp allt. Sedan gjuter de nog på en eller två dagar.

Inte nog med detta, inne i ladan har Oskar & Agges Rör, kopplat in värmen från värmepumpen. (Tidigare har vi haft en tillfällig elpanna i ladan) Nu kommer värmen genom en kulvert, in under torget in i ladan. Ett badrum är nästan färdigmonterat. Stefan Landers, från Måleribolaget har gjort stora framsteg första dagen hemma hos oss.

Ps. Idag har jag beställt flyttbuss, ovetandes om huset är besiktigat och godkänt. Datum håller jag för mig själv så länge.





Lotteberg 1939 -1949

3 05 2020
Lotteberg 2020

Jag har trots alla år som flytt, aldrig varit framme vid fönstret och tittat in i det rum, där jag först såg dagens ljus, augusti 1947.

En liten söndagsutflykt med lilla bilen idag och tillhörande kaffekorg. Jag ville fikat här på trappan, men det var för kalla vindar. Istället fikade vi i en solig skogsglänta, långt ute i skogen, där jag avverkade skog, för nästan 60 år sedan.

Kortet taget mellan 1939 – 1949

Här i Lotteberg, Skareda, Lommaryd socken, utanför Aneby, bosatte sig mamma och pappa vid giftermålet 1939. Med sig hade de en höna och en ko. De bodde kvar här i 10 år. Jag vet att de hyrde av familjen Alsén, som var helt fantastiskt snälla människor.

I samband med giftermålet inkallades pappa i beredskapstjänst i militären, då andra världskriget startat just då. Stackars lilla mamma, ensam uppe i skogsbrynet i månader, med tre bråkiga pojkar. Jag får tårar i ögonen, när jag tänker på det.

Idag 73 år senare

Jag är förvånad över att alla hus är så välbehållna, inte minst lagården. Någonstans i mina gömmor, finns ett kort på mamma inne i logen. Hon vevar runt ett handdrivet tröskvärk och pappa matar in säden.

Idag ser det vackert ut där uppe i skogsbrynet.

Pappa & mamma hyrde sitt lilla torp. Idag ser det gemytligt ut, men jag har hundratals obesvarade frågor till pappa & mamma. Varför frågade jag inte om allt? Varför brydde jag mig inte?





Förberedande av flytt

2 05 2020
Uppsortering av flyttgods

Nu kände vi att det var dags att börja sortera upp, alla flyttlådor som vi haft förvarade i f.d. pannrummet på jobbet. Två pallar till köket, en pall vitrinskåpet, 1 pall vardagsrum, 2 pallar utemöbler med mera, lastade vi upp och plastade in. Birgittas piano får vara med en tid till och det är bara att rulla in.

På andra våningen har vi fyra rum fyllda med möbler och kläder. Det får vi förarbeta, ett par kvällar innan flyttbilen kommer. Detta blir bara att rulla in i Herdens stora garage och ta in kartong för kartong sedan. Möblerna kan vi ställa på plats direkt. En bäddsoffa till ett av gästrummen, samt nya sängar till gästrum nr 2, kommer direkt från Möbelmästarna.

Mycket kvar än att lasta ut.

Jag hoppas att Juneexpressen i Jönköping, har tid att hjälpa oss i slutet av månaden. Det kostar så lite med Rot- & Rutavdrag. Vi ska inte slita ut oss på en flytt till. Utöver detta har vi beställt flyttstäd av Villa Sjöviken. Med ”Rutavdraget” syns det knappast inte, att vi har fönsterrutor, när Pixans Städ gjort sitt.





Placera ut badrumsmöblerna

1 05 2020
Placera ut badrumsmöblerna så monterar jag, sa Oskars Rör

Hela badrumsinredningen fanns i vårt stora garage. Allt mitt uppe i markarbetet utanför. Placera ut badrumsmöblerna så monterar jag, sa Oskars Rör. Klart jag ville spara tid, med att bära in och placera ut det.

Minsann inga lätta paket att bära in

Det var minsann inga lätta saker ett bära in. Jag bad Birgitta om hjälp, men fick svaret… ”Det går inte, jag orkar inte, du får ta det själv.” Så blev det!

Detta var så mycket jag orkade.

Vi har valt Westerbergs Afton till båda badrummen.

Detta var det mest tunga av allt.

Detta paketet var tyngre än tungt. Många villor har bara ett badrum, så har vi aldrig haft det och jag skulle inte tumma på det nu heller. Gästbadrummet är lite mindre, och har fått lite mindre möbler. Ingen överdriven lyx, mest funktion och kvalité.

Nu känns det som att vi ser slutet på allvar…. Trevlig helg till er alla.





Markarbetet har börjat

30 04 2020
Idag kom Kanonaden med sin grävmaskin

Jag har delat upp markentreprenaden i etapp 1 och etapp 2. Etapp 1 innebär tre altaner och gång- & körvägar. Etapp 2 tar jag till hösten. Då lägger vi ut matjord och sår gräsmatta samt planterar gränsväxter. Nu gör vi underarbetet för platsgjuten betong.

Garageinfarter.

Herdens garageinfart är klar. Här blir det 12 cm betong. Allt det övriga 10 cm. Detta blir obetydligt dyrare än att lägga betongplattor och går mycket snabbare. Sedan slipper Matts ligga och skrapa bort mossa i plattskarvarna.

På gaveln mot sjön

Här skall bli min vedbacke, precis som det skall vara på landet. Hur många pallar jag kör hem med ved, det vet jag inte än.

I morgon på första maj, ska jag bära in all badrumsinredning från garaget, sedan kommer Oskars Rör och monterar den. Nästa vecka har jag entledigat golvläggaren, trots att jag ville ha honom kvar. Detta för att skapa utrymme åt målarmästaren, rörmokare och markentreprenörer, samt att en annan kund satt i kläm.

Färg och mönster på garage- & entrévägar
Mönster på tre altaner samt färg som bilden innan

Fortsatt trevlig Valborg alla goa vänner!





Badrummen nästan klara

29 04 2020
Vårt badrum Tribeka Aqua, en ton i blått och grått.

Detta var snyggt jobbat av min golvläggare. Nu återstår bara fogning, sedan kan Oskars Rör montera badrumsmöblerna nästa vecka.

Gästernas badrum, Tribeka Blano, en ton i sand och grått

Riktigt snyggt jobbat tycker vi. Detta känns verkligen proffsigt.

Om vi inte hörs mera innan helgen, så önskar Birgitta & jag en härlig Valborg!





Inte mycket snickeri kvar

28 04 2020
Smygarna vid fönstren är uppsatta.

Det enda som återstår nu för mina snickare, är att montera några få innerdörrar, ytterdörrarna, garderober, vitvaror, lite små pyssel i kök och entré, taklist i badrummen samt montera upp vårt Greenroom. Sedan är de helt klara. Garaget är helt klart med snickeri, sedan någon vecka tillbaka. Nu finstädar vi utefter väggarna i helgen, så att målning och tapetsering kan börja nästa vecka.

Vår golvläggare kämpar på.

Detta golvet har vi i vårt sovrum och badrum. Det heter Tribeka Aqua, kommer från Spanien och går lite i blått, för att passa till våra blårutiga sängar. Resten av golven är samma i alla rum och heter Tribeka Blano

I morgon förväntar jag mig att markentreprenören kommer, en vecka försenat. Det blir spännande till max. Badrumsinredning förväntas komma i morgon. Nu börjar det ligga slutbesiktning och inflyttning i luften.





Leverans söndag kväll

27 04 2020
Willab Garden leverans

Fram på söndagskvällen fick jag en plingeling, om att min leverans redan var i närheten av oss. Den skulle ha kommit på måndags morgonen. Naturligtvis ville jag hjälpa en åkare, för att lossa sin last. Hela 88 000 mil har denna bil rullat. Ganska fräckt att ha ett hydrauliskt tak, att öppna upp också.

Lyftkran inne i ett lastbilsskåp har jag inte sett tidigare.

Utöver lasten på bilen, hade killen ett fullastat släp också. Min leverans var lastad högst upp på bilen. Jag har aldrig sett en åkare ha en lyftkran inne i ett skåp som denna bil hade.

Istället för att bygga ut ett inglasat uterum, och mista stilen på ladan, valde vi ett separat Greenroom. Där kan vi möblera bekvämt, skydda våra möbler samt även kanske ha ett par tomatplantor. Det kommer säkert i ett senare reportage.





Rekordlångt boende

26 04 2020
Sedan mitten av oktober månad, är vi parkerade inom lås & bom.

Tiden har faktiskt rullat på, över all förväntan. Vi parkerade här i mitten av oktober och kommer med all säkerhet, att vara kvar en månad till. Först fick vi vänta på golvet, trots att det var beställt i mitten av november. Sedan slutade en av två golvläggare. Nu säger han som är kvar, att han måste till ett annat jobb om en vecka.

Sedan lämnade vår målarmästare oss och jordelivet, i sorg och saknad, för en vecka sedan. Lasse målarmästare var ensam egenföretagare. Ytterligare försening på två- tre veckor. Nu har vi fått löfte om att Måleribolaget i Tranås, kommer och hjälper oss om en vecka. De har lovat att vara kvar tills de er klara inne i ladan.

Utflykt till Aborraviken i Eksjö

Det går inte att undvika, utan att våren rycker och drar i oss. Vi har valt att vara solidariska, med utfärdade förmaningar, att stanna hemma. Är alla ute och åker husbil som vanligt, kan det lätt bygga på den ibland förekommande avoga inställningen, till oss husbilsturister. Vi har haft ett fantastiskt vinterboende. I alla väder, 23,5 grader varmt varje dag, utan minsta strul, som i den förra bilen. Dessutom varmt på hela golvet och inte fläckvis som tidigare.

Vi inhandlade en salladstallrik i Eksjö och satte oss sedan i solskenet på Aborravikens rastplats. Våren är en lite speciell tid att vara ute. Jag tycker det är intressant, att följa böndernas markarbeten och sådd ute på åkrarna.