Äppelträd i trädgården

25 04 2020
Idag planterade jag ett äppelträd på Villa Sjöviken

Under snart 50 års villaboende, har vi faktiskt inte haft ett äppelträd i våra trädgårdar. Varför? Jo, när jag var bondpojk hemma hos pappa, skulle man alltid slå färskt gräs med lie i trädgården, för att mata småkalvarna med. I den gamla trädgården där vi bodde, fanns massor av gamla äppelträd.

Det var bara det, att det var inte lätt att slå gräset med lie, när marken var full av fallfrukt. Lien bara rullade på alla äpplen. Numera äter jag ett äpple om dagen, så vi testar med ett äppelträd.

Detta äppelträdet fick jag av mina närmaste entreprenörer, vid invigningen förra sensommaren, av vårt stora bygge på jobbet. Det har stått i sin kruka hela vintern vid sidan av bygget. Hoppas att det kommer att klara sig.





Djuren på landet och Corona

24 04 2020
Idag fick vi upp skorstenen över taket.

Jag har skrivit flera gånger, att jag ser fram emot att bli kompis med kossorna, som betar utanför vår tomt. På tomten utanför vardagsrummet, kom dessutom två rådjur spatserande i går kväll. Lite längre bort kom det en fin räv. Inte nog med detta, nu kan vi elda för kråkorna också. Idag kom skorstenen till spisen på plats. Den skall kläs in i röd plåt av plåtslagaren. Sedan skall det monteras upp en stege, på norra sidan, upp till skorstenen.

Själv klarar jag inte läsa längre, om selektering av äldre patienter inom vården. Jag vill bara inte tro att det kan vara möjligt. Trots denna fruktansvärda Corona kris, har mina hantverkare överfullt med jobb. När jag i tisdags besiktigade husbussen, märktes inte heller av någon arbetslöshet. Trots allt tal om att hålla avstånd till varandra, höll minsann tradarna inte många meter mellan sig. Ett enda band med tradare in till Tranås tur och retur.

För mig gäller det att hitta en ny målarmästare. Jag kände mig nedslagen till slut i går kväll. På gränsen att det gick att sova. Nej, nej vart jag än ringde. Idag på morgonen fick jag napp genom vänners bekanta. I helgen kommer två målare och tittar på jobbet. För andra i dessa Corona tider tar allt tvärstopp, inte en krona in. Vi på Torebrings har klarat oss bra än. På en företagsparkering står normalt ett 70- tal bilar, nu sista veckorna 5- 6 stycken. Ingen dricker en kopp kaffe eller tar en kaka längre. Ingen ser ett slut på detta heller!





Jag önskar regn några dagar

23 04 2020
Vårt gästbadrum är kaklat

Vår golv- & kakelsättare jobbar alltjämt ensam. Jag har dock lyckats med att hålla honom kvar hemma hos oss. Detta trots fyra, fem dagars jobb som ligger efter på annan ort. Nu är i alla fall både Birgittas & mitt badrum kaklat, samt även gästbadrummet. Återstår fogning i båda rummen samt lägga golvklinker.

Värre är det att hitta en ny målarmästare. De som inte är fulltecknade nu, blir det aldrig. Jag har haft kontakt med fyra nya målerier. Den sista träffar jag i morgon bitti. Så nu håller jag tummarna. Blir det regn kan vi nog hjälpa dig, har jag fått till svar. Detta beroende på en massa utemålarjobb.





Inte tid att tända i spisen nu

22 04 2020
Stefan Larsson, Anders Murare

Idag kom vår murspis på plats. Fantastiskt vad smidigt det gick. Den står så nära väggen den kan komma, bara en latexfog mellan väggen och spisen. Murstenen kommer vi att måla vit. Vi fastnade för denna modellen direkt. Elden är synlig åt tre håll. Ett proffs, Anders Murare levererar.

Klart att elda på en enda dag.

Inget emballage kvar på gården, allt städat och klart. Vi kommer att ha en matgrupp vid fönstret till vänster och ”kostymsofforna” till höger. Den som är i köket ser elden, den som sitter i soffan eller matgruppen ser den också.

Nu har jag ett stort bekymmer, med att hitta en ny målare. Alla verkar ha hur mycket jobb som helst. Varför sa du inget till mig Lasse? Vi hade gjort vad som helst för att stötta dig.





Livet måste rulla vidare

21 04 2020
Sex byggarbilar + vår lillbil på jobbet idag

Livet måste rulla vidare trots den tragiska gårdagen. Idag var det full fart på bygget. Två rörmokare, en golvläggare, en solskyddsleverantör och två snickare.

Bergvärmepumpen blev installerad idag.

Denna är placerad ute i förrådet vid garaget och värme och kyla leds in i en kulvert in i ladan.

Birgittas & mitt badrum är kaklat

Birgittas & mitt badrum är kaklat, återstår golvklinker och fogning.

Vårt Lidhults kök

Vilken buffé, Birgitta kan duka upp på denna stora köksö, 3300x 102. Birgitta är värd det fina köket, hon som alltid ställt upp för familjen. Vitrinskåpet har invändig belysning och glashyllor. Längst till höger har vi även plats för ett par barstolar.

Även husbussen rullar vidare

Besiktning i Tranås idag kl. 7.30, med helt rena papper. Frågan är hur mycket vi kommer att åka i fortsättningen? Under de sista åren åkte vi mest för att komma ”hemifrån”.





Så svårt att forma orden idag

20 04 2020

Idag började snickarna montera vårt nya kök. Vilket fantastiskt kök! Vilket snickeri! Idag var det en dag vi längtat till, sedan vi beställde vårt Lidhults kök i slutet av november månad.

Det blev dock inte den glädjedag som vi hoppats på….

Det kom tårar i ögonen vid lunch… Budet nådde mig, Min käre Målarmästare orkade inte längre. Någon fann honom på hans lager idag på morgonen, rakt över gatan hos oss. Så ledsamt, så tråkigt, tänk om jag fått krama om dig Lasse en stund.





Isolerade minst en månad till

19 04 2020
Läsa i stället för att rensa ogräs i vår.

När vi lämnade vårt fasta boende, i mitten av oktober 2019, laddade jag upp med en hel trave böcker. I vinter ska jag minsann läsa böcker! Vintern har gått, och läsandet har varit minimalt. Mitt ständiga googlande och bloggen, tar naturligtvis tid från läsandet. Bloggen är min stora avkoppling.

Jag fick som vanligt många intresanta böcker i julklapp, samt att jagt köpt till några under vintern. Jag såg två personligheter i en tv intervju en kväll, genast beställde jag Gunilla von Platens bok, samt en bok av Ulla Ulrika Björkman, 84. Den senare handlade om, (bara sex) hennes livs kärlek vid fyllda 84. Det var på gränsen att jag lyssnade färdigt, det var nästan obehagligt till slut.

Men Gunilla von Platens bok, vilken bok! En affärskvinna känd från bland annat Draknästet på tv. Vilken entreprenör! Fyrbarns mamma, utan att vara mammaledig en dag. En av de mest fantastiska entreprenörer jag läst om.

Vi har fyra campingtidningar idag, det kommer at bli en. Vi kommer inte att åka lika mycket husbil. (nu när vi har så fint garage) Vi kommer att njuta av Villa Sjöviken.

Fredstorgskyrkan i Aneby

Vi har varit på de flesta gudstjänsterna i vinter. De sista söndagarna har vi varit få och utspridda i bänkarna. De flesta av oss är äldre. Mångas törs inte gå ut. Själva jobbar, Birgitta & jag heltid. Men vi är försiktiga.

Vi kommer att fortsätta vårt boende i husbussen, minst en månad till bakom stängsel och låsta grindar. När jag kallade till slutbesiktning av ”Villa Sjöviken”, till i mitten av maj, vaknade hantverkarna till liv, eller rättare sagt golvläggarna.

Jag har skrivit i flera inlägg, om hur jag stressade bort min sömn 1999. Jag fick under hösten gå tillbaka till min ursprungsmedicin. Vanligt intag är 15 mg, 30 mg eller som mest 45 mg. Jag har tagit en halv 15 mg tablett (7,5 mg). I början av året, mitt under Corona krisen, slutade jag helt. Jag är mycket mera utvilad av, att i sämsta fall få några timmars sömn, än att vakna efter en hel natts sömn, efter att ha tagit en halv sömntablett.

Ofta sover jag middag efter kvällsfikat. En kväll väckte Birgitta mig och sa, ”Nu är det läggdags”, då var klockan 21.30. Trots detta fortsätter jag att sova, ofta sju, åtta timmar. Gissa om jag är glad för detta!





Import från lågkostnadsländer

18 04 2020
Nyinköpt från Trademax

Kommer världen att se annorlunda ut, när vi vaknar upp till liv igen? Är det rätt att vi importerar mängders, mängder av produkter från bl. a. slutna diktaturer? På köpet har vi fått ett virus, som säkert kunde ha stoppats i tid, om det inte uppstått i en tillsluten regim. Är den globala världen positiv? Jag önskar istället att vi blir svenskare efter detta.

Vår största leverantör sa upp sitt avtal med Torebrings i mitten av november. Detta trots mer än 30 års samarbete. Man gjorde detta för att företaget skulle ha, en ”global plattform i 100 olika länder”. Där passade vi inte in och tre personer miste sin anställning hos oss. Deras produkter tillverkas i 23 olika lågkostnadsländer. Trots att vi bara beställde det absolut bästa, var verkligheten ofta en annan i leveransen.

Detta lilla caféset ovan, beställde jag från Trademax, till att ha på vår lilla altan utanför sovrummet, som jag skrivit om tidigare. Trots att det står Hillerstorp på förpackningarna, förstår jag att det inte kan tillverkas i Hillerstorp, på grund av det låga priset. Det kom hem i veckan och idag skulle jag skruva ihop det.

Det var en hel del pyssel att emballera av och skruva samman. När jag är klar med bordet, ser jag att kantlisten runtom glasskivan, fått en rejäl smäll. (inget konstigt med det, en normal transportskada). Jag börjar syna det noga och upptäcker att det känns som att bordet släpats över en grusplan. Bäst jag kollar stolarna noga också. Då saknas det färg på flera ställen på stolsbenen. Jag skrev till Trademax, att jag vill inte ens betala 10:- för detta.

Vid ett annat tillfälle köpte jag ett antal adventsstakar från Markslöjd. Dessa höll inte att skruva ihop, så bristfälliga var de. Jag fick nya och mycket dyrare som ersättning. Mitt förtroende för ett gammalt känt varumärke finns inte kvar, nu även Hillerstorp. Jag vill trots allt understryka, det kommer massor av bra produkter också, men detta var ett stort bottennapp.





Villa Badviken/ Villa Sjölyckan?

17 04 2020
Vår härliga badplats

Så nära hem, det borde bli många bad här i sommar.

Fotbollsplan för barnbarnen

Vad kul för barnbarnen att få en bra plats att leka och spela boll på. Vårt röda hus skymtar bakom träden.

Nu grönskar det runt vårt nybygge.

Vårt nya fina hus borde kanske få ett namn. Kom gärna med ett förslag… Själv funderar jag på Villa Sjölyckan, Villa Badviken eller Villa Aneby Gård? Vad tycker ni andra?

Hoppas ni får en lugn fin helg, alla vänner där ute i cyberrymnden





Idag kom snickarna tillbaka

16 04 2020
Nu kan vi börja montera kök och vår murspis

Mina snickare har varit borta i ett par veckor nu. Idag kom de tillbaka. Kvar att göra, var smygar och foder på fyra fönster och tre dörrar inne i garagen. I kväll var de nästan klara med detta. Dörrarna har fått sina riktiga handtag och dörrstopp. Bara spackling och målning av garaget återstår. Nu inväntar vi att golvläggaren blir klar, det är det som bromsar upp just nu.

Gissa om det blir spännande, att få matcha ihop köket med golvet. Hoppas att det blir måndagens inlägg.. Sedan återstår smygar runt alla fönster inne i ladan och sist pardörrarna i entrén. Nästa vecka kommer murspisen på plats. Även markentreprenaden börjar nästa vecka. Snart kan det vara dags att lämna Herden! Vilken fin vinter vi haft tillsammans!