Solskydd & golvläggning

15 04 2020
En idé av 100-tals

Jag har ju sagt och tänkt hela tiden, att jag vill ha träpersienner i våra stora fönster. Så började jag att forska i det lite. Med 210 cm höga träpersienner, skulle det bli cirka 25 cm upptill, när man drar upp dem och stackar ihop dem. Det blir inte snyggt, så det sorterade jag bort ganska snabbt.

Nästa alternativ, som i husbussen med plissegardiner. Då kan stänga till på mitten och ha öppet uppe och nera. Men dessa har jag nog inte plats för.

Det bästa alternativet hittills, är nog det på bilden ovan, med snygg diskret upphängning. Jag fortsätter att lyssna med flera.

Golvläggaren kämpar på i sin ensamhet

Nu börjar golvet komma till sin rätt. Mot väggen skall köket monteras. I anslutning till köket monterar vi upp en nästan gigantisk köksö, 3335 x 1002. Ut mot vardagsrummet är köksön samtidigt ett vitrinskåp med belysning, för alla fina glas med mera. Dörren till höger är till tvättstugan, som också har en dörr ut.





Byggdag igen

14 04 2020
Det går sakta framåt

Naturligtvis hade jag hoppats på att de var två golvläggare på plats idag, men icke, så är det i sjukdomstider. Golvet kommer att bli grymt läckert. Inte förrän slutet av veckan kan vi börja montera köket, kanske nästa vecka. Golvet i vardagsrum och kök är ganska stort. Lite svårt att fota, eftersom jag inte törs gå på nylagda delen





Har utvecklingen stannat?

13 04 2020
Väntar på att lossa sin last

75 meter från vår husbilsparkering står denna tradare. Den backade in här långfredags förmiddag och när jag skriver, är det annandag påsk. Det är inget nytt, alla vet vi om det, alla tradarchaufförer som övernattar i sina lastbilshytter. Oftast med motorn igång, under dygnets alla timmar för att få värme i hytten.

Det ironiska i detta fallet är, att snett över gatan, 25 meter bort, har vi ett helt nybyggt Blåljushus, innehållande Räddningstjänst, Ambulans och ett nybyggt Poliskontor. Aneby kommun har dessutom begränsad tomgångskörning, under max en minut. Nu har denna tradare stått parkerad här i 72 timmar. Största delen av den tiden har motorn gått på 800 varv (Varvtalet från min tid bakom ratten)

Jag har sovit många hundratals nätter på samma sätt, men aldrig mer en natt på samma plats. Jag minns, att när jag vaknade på morgonen, hur jag kväljdes av alla dieselavgaser i halsen. Detta var 1971 och några år framåt. Att det idag, femtio år senare, går till på samma sätt, är för mig overkligt. Detta är en tradare från ”andra sidan sjön”. Jag kan inte föreställa mig, att en svensk tradare i dag är lika illa utrustad? Ge mig gärna ett svar. Vi har på jobbet nio servicebilar, alla är utrustade med dieselvärmare.

När jag gick på Norrland, var det i alla fall enkelt att hålla sig ren. Så snart jag såg ett öppet vatten, kunde jag tvätta mig. Dusch var högst ovanligt på den tiden. Jag har mött chaufförer, där vi varit tvungna att vädra lokaler, när de varit inne, detta på grund av bristande hygien.





Hemmablind

12 04 2020
Järnvägsövergången.

Vad ska vi göra idag? frågade Birgitta. Jag ska ta med dig på en promenad, som du aldrig gått tidigare, svarade jag. Vi började vid järnvägsövergången till stambanan. Nya, moderna hissar upp till övergången, men ack så nedklottrade. Dessa har vi aldrig prövat. Det är ingen sport att åka hiss, jag tar alltid trapporna utom idag, då provade vi hissen upp & ned för första gången.

Nere vid järnvägs undergången i Aneby

Vi fortsatte ned till Biblioteket, strax intill Svartån och järnvägs undergången. Här tog vi en trappa ned och följde gång- & cykelbana utmed hela Svartån, bort igenom Svartåparken, bort till vårt nya hem. Den sträckan har Birgitta & jag aldrig gått tidigare. Hit till Biblioteket kan vi åka båt och gå och handla, när vi blir äldre och inte orkar gå så långt.

Hoppas att jag kommer att glida fram här i en båt.
Ny bebyggelse utmed Svartån

Dessa husen har skjutit upp som svampar ur jorden. Helt plötsligt stod husen här, jag känner ingen som bor här. Välskött och fint är det i alla fall.

På andra sidan vår badvik

2015 stod vi här första gången och drömde om att få bygga här. Om några veckor hoppas vi kunna flytta in. Det är för bra för att vara sant. Vi var ute och gick i en timma och tre kvart. (Birgitta vill gå sakta)





Picknick i skogsbacken

11 04 2020
Fika i skogsbacken strax innan Knivlösa.

Jag var sugen på att åka till fiket i ”Västa” och ”Västakrogen” (Väderstad). Vi utsätter oss dock inte för onödiga risker i dessa tider. I stället valde vi att minnas, 9 år av min uppväxt i Björnaryd, Lommaryd. En gång om året, återvänder jag oftast till hembygden. Idag hade vi med en fikakorg, fylld med pariserbullar, goda tunnbrödsrullar, fyllda med lakeräkor och ägg.

(Förlåt, jag vet att jag skrivit om den granen flera gånger tidigare)

Jag brukar vilja titta till den en gång per år

Under alla mina nio år i Björnaryd, rundade jag ofta denna gigantiska gran med pappas traktor. Vad tyst det var nu, inte minsta lilla ljud. Fantastiskt att uppleva denna totala tystnad.

Många grenar mot söder har vissnat.

Ett totalt ogenomträngligt grenverk på den gamla granen. Granen står på mycket bördig mark, nedanför ett berg. Skogen runt omkring som avverkats törs jag säga, var bland de längsta träd man kan hitta.

En gigantisk gran

All skog som stod nära och skyddade jättegranen, har avverkats under senare år. Troligtvis har solen bränt på de gamla grenarna på södersidan och de har vissnat till en del.

Orienteringstavla Lommaryds k:a, Björnaryd mot Knivlösa




Långfredagsmys

10 04 2020
Allé över Aneby Gårds gärden, fram till gården från gamla landsvägen.

Vi bor kvar på vår ställplats på jobbet, sedan 180 dagar tillbaka. Vi vill vara solidariska med alla andra, som har fått rådet att vara hemma i påsk. Visst kunde vi åkt till en annan sjö och parkerat, men vi vill oftast gå och fika eller gå på restaurang. Det gör vi inte i vår riskgrupp just nu. Vi packade i stället ryggsäcken och trampade iväg i närområdet.

Vårt nya hem skymtar till vänster i bild bakom träden. Denna allé har jag säkert passerat 1000- tals gånger, men aldrig tagit mig tid att gå eller cykla här. Framför mig har jag alla motionsspåren, kan det bli bättre?

Mötesplats vid 3 km, 5 km och 10 km

Här har vi varit och grillat korv med barnbarnen tidigare. Riktigt trevlig plats.

Vindskydd & grillplats

Platser som denna, borde finnas mera av på lämpliga platser. Det lockar till att komma ut.🌭

En Cobbgrill brikett grillar korven

Tidigare fanns ett grillgaller, med tydligen har någon behövt detta. Uppfinnarjocke löser det utan galler.🌭

Vårt nya hus finns i mitten av bilden

I mitten av bilden, där gärdena slutar, bor vi bakom träden om några veckor. Vad gott det blir att flytta ut på landet.





Det går framåt

9 04 2020
Golvet börjar växa fram

I dag har de varit två golvläggare och det märktes direkt. Men så var det helgdagsafton och de gick hem vid lunch. Jag kommer att älska detta golvet, det är så annorlunda, än alla andra träklinkers. Det är min pappas lagårdsvägg från 1958, som tar form i vår nya lada. I mitten mellan fönstren, ska vår vita murspis stå.

Jag önskar er alla våra vänner en riktigt Glad Påsk, trots att orden känns ihåliga och tomma. Alla får inte en glad påsk i år, till er önskar jag att jag hade en uppmuntran. Våra anställda fick ett extra stort påskägg med sig hem idag. Jag skrev i min påskhälsningen till dem, detta är en uppmuntran till er.





Vilket pyssel att lägga klinker

8 04 2020
Vår plattsättare i aktion

Jag har inte sett fackmän på nära håll, när de lägger klinker, idag fick jag gå i den skolan också. Alla dessa ”skruvlock” ovanpå klinkerna, håller alla element på samma nivå. Dessa skruvas fast på de vita pinnarna i bottre kanten av bilden. De vita pinnarna bryts sedan av före fogningen. Även idag blev det mycket uppstarts arbete. Vår plattsättare väntar på att få hjälp i morgon. Det kommer att bli ett magiskt vackert golv, det är jag övertygad om.





I morgon börjar golvläggningen

7 04 2020
En provruta av vårt golv Tribeca Blano

Det kräver sin expert och det är inte enkelt, att lägga ett stort klinkergolv som vårt. Väggen mot söder och väggen mot norr, måste ha lika breda klinker och det måste vara rakt. Det får knappast skilja mer än någon mm. Detta golvet heter Tribeca Blano och i sovrummet heter det Tribeca Aqua och tonar i blått, för att möta de blåvita sängarna. Decora AB i Anderstorp importerar detta från Spanien

För mig var detta golvet kärlek vid första ögonkastet. Det är som väggarna i pappas gamla lagård. Ett stycke vitkalkad vägg och ett stycke där färgen flagnar av. Det kommer att möta och ta upp färgen i våra möbler. Detta golvet har ett cirka två mm genomfärgat ytskikt och har en hög kvalité. Tappar vi en gjutjärnsgryta i golvet, och det skulle bli ett märke har det samma färg i botten av skadan. Den informationen får man inte på nätet. Då är det bara ett pris och KÖP.





Spanien – Aneby på en vecka

6 04 2020
Idag kom golvet till hela vår lada

Ni som löser och följer min blogg, vet att jag beställde golvet i mitten av november. (Matts är alltid ute i god tid) När jag för ett par veckor sedan, påtalade för golvläggarna, att nu kan ni komma och börja med golvet. Nej det finns inte hemma, det finns i Spanien. ”Glöm det”, sa jag som Fälldin sa.

Det finns flyg, båt, buss, taxi, se bara till att det kommer, sa jag. Det går inte! fick jag till svar. ”Allting går till dess att motsatsen är bevisad”, är min devis. Idag kom pallarna med träklinkers direkt från Spanien! Jag känner redan nu, att jag kommer att bli stolt över detta golv. För mig ser det ut som en vitkalkad lagårdsvägg på insidan. På vissa ställen lyser det lite brunt, av stockarna i väggen, där färgen släppt. Den kommer att möta den bruna skinnsoffan. (Kostymsoffa enligt dottern) Vi börjar med golvet i morgon, sa golvläggaren, hoppas han håller ordet. Vad skönt att ha ett garage med ”industriport” att lasta in i.

Mot Anebysjön

Det blev så vackert mot sjön, när den blå boden kom bort. Det går inte låta bli att fota igen. Nu väntar jag på markentrenören.