
75 meter från vår husbilsparkering står denna tradare. Den backade in här långfredags förmiddag och när jag skriver, är det annandag påsk. Det är inget nytt, alla vet vi om det, alla tradarchaufförer som övernattar i sina lastbilshytter. Oftast med motorn igång, under dygnets alla timmar för att få värme i hytten.
Det ironiska i detta fallet är, att snett över gatan, 25 meter bort, har vi ett helt nybyggt Blåljushus, innehållande Räddningstjänst, Ambulans och ett nybyggt Poliskontor. Aneby kommun har dessutom begränsad tomgångskörning, under max en minut. Nu har denna tradare stått parkerad här i 72 timmar. Största delen av den tiden har motorn gått på 800 varv (Varvtalet från min tid bakom ratten)
Jag har sovit många hundratals nätter på samma sätt, men aldrig mer en natt på samma plats. Jag minns, att när jag vaknade på morgonen, hur jag kväljdes av alla dieselavgaser i halsen. Detta var 1971 och några år framåt. Att det idag, femtio år senare, går till på samma sätt, är för mig overkligt. Detta är en tradare från ”andra sidan sjön”. Jag kan inte föreställa mig, att en svensk tradare i dag är lika illa utrustad? Ge mig gärna ett svar. Vi har på jobbet nio servicebilar, alla är utrustade med dieselvärmare.
När jag gick på Norrland, var det i alla fall enkelt att hålla sig ren. Så snart jag såg ett öppet vatten, kunde jag tvätta mig. Dusch var högst ovanligt på den tiden. Jag har mött chaufförer, där vi varit tvungna att vädra lokaler, när de varit inne, detta på grund av bristande hygien.
Ja otroligt dåligt Matts,finns ju fina tysta dieselvärmare idag!
Att dom på andra sidan inte har det i sina bilar är så svagt.
Blåsig SkogsKram
72 timmar borde bli 4 320 minuter att böta för. Det fortgår överallt. Otroligt!
”Plus 6 känns som 0” Kram
Ajaj det verkar absolut inte ok att ha bilen igång på så sätt.
Det känns som att vi silar mygg och sväljer elefanter i miljödebatten.
Dessutom den instängda människan i en lastbilshytt. Fruktansvärt!
Borde finnas samma lösningar som hos oss husbilar. Inte så att mina ägare fryser och misstänker att HERDEN också kan ge värme.
Dåligt och tråkigt att se och höra brummande lastbilar stå igång på det viset.
Jag tycker att det är märkligt, att detta beteende har fått fortsätta sedan min tid, nu hela 50 år senare. Just denna tradare står kvar än, så de kommer att bli över 90 timmar. Stackars inpyrda människa och inte minst tragiskt för miljön.
Oerhört märkligt! Regler och lagar är lite hur som helst, tydligen kan de struntas i. Och arma människa i detta, vilken kondition är hen i? Ja man undrar som sagt och det verkar gå bakåt. Jag ska maila Löfven 🙂 har gjort det en gång men fick inget svar. Fast detta hänvisas förstås till nån myndighet.
Sverige är inget unikt land i detta. I Tyskland har vi passerat dem som sover i köer ut på motorvägar. Detta på grund av att det är fullt på parkeringsplatser. I Frankrike är det ofta ordnat med gigantiska parkeringsplatser för tradare. En minut som regel, var gagnar detta, när denna tradare står över 90 timmar. Chaufförerna är slavar, instängda i en lastbilshytt. Transportstyrelsen och polis borde se detta.
Måste kolla, vi har 220 myndigheter i vårt lilla land med en generaldirektör för varje tills de hamnar på elefantkyrkogården efter nån dumhet men med en ansenlig summa pengar. Regeringen bestämmer men inget ministerstyre så de har sina egna lagar, ja allt det här vet du säkert men kan upprepas när så mycket hänger i luften i detta land, nån annans bord är populärt uttryck.
Vid ett tillfälle var jag på väg att ringa polis. En finsk tradare stod parkerad i Herbeta (E4 norr Linköping), under 48 timmar i flera minusgrader, motorn går hela tiden och gardinen i hytten, rör sig inte vid ett enda tillfälle. Innan jag ringde polis, talade jag med andra chaufförer i närheten. Chauffören var i alla fall vid liv.