Ett renskinn är ett minne från första husbilsresan 1999
Visst har jag läst ritningar, tills jag somnat om kvällarna. Ändå har jag haft svårt att se, att vi skulle ha plats med alla de tavlor, som vi önskade sätta upp. Nu är alla uppspikade. Tavla efter tavla har smällt in i våra färgval. Detta är ett kärt minne från vår första resa med husbil, ända upp till Nordkap. En resa vi aldrig glömmer. Nu hänger det i ett av våra gästrum om de skulle frysa,
Vad skönt att ha en egen flyttbill.
Nu är ett 60- tal flyttlådor tömda. Ett tiotal återstår som skall var ute i förrådet. Wellådan till vänster fyllde vi på nytt, med saker till Erikshjälpen. Nu ligger det bara brännbart i den.
Den 9 augusti 2019 kl 11. 05 mejlade jag Ip Only, och anmälde att jag jag ville ha fiber inkopplat på vår nyinköpta tomt. Jag fick en bekräftelse på att anmälan kommit in. Sedan har det varit tyst, till ett par månader sedan, då jag tog tag i det igen. Nu ringde jag även Telia.
Jag vände mig till kommunen, på uppdrag av Telia. Nej vi har inget med detta att göra, säger kommunen. Vi har sålt hela stadsnätet till IP Only. Jag fick en kontaktperson på Ip Only, som talade ”mitt språk och förstod mig”.
Jo han grävde fram att Framtidsvägen finns inte i Aneby. För en vecka sedan, säger han vidare, Ip Only fick en kund på Ringvägen i Aneby och vi hade inte den gatan heller på våra kartor. Jag gissar att Ringvägen anlades på 40- talet. ”Nu är det dags för er att komma in i matchen, sa jag. På mitt jobb jobbar vi redan med artificiell intelligens i våra automater, vad sysslar ni med? sa jag.
När jag har ringt Ip Only kundservice, har väntetiden varit 30- 40 minuter varje samtal. Telia fick stort beröm av mig idag, högst 30 sekunder innan någon svarade, varje gång jag ringt. Så här kan du inte ha det sa Telia, det här måste vi lösa åt dig. Vi kopplar in ADSL (Koppartråd) tills fibern är klar.
Jag har fiber i tomtgränsen enligt Metrias karta, sa jag. Ja men då är det bara att koppla in fibern. Nästa dag kom två boxar. Så kom en tekniker och skulle koppla in ADSL. Nej det finns ingen koppartråd, jag jag kan inget göra, sa han. Nästa dag kom en returfraktsedel på ADSL.
Enligt Metrias tomtkarta ovan, finns Ip Only fiber vid pilen, intill vår tomtgräns. Jag har hittat den nu säger IP Only, men nu vet jag inte vem som äger den, så det kan ta tid. I samma stund ringer Telia och undrar hur det går. Jag förklarar läget. Jag skickar ett mobilt bredband till dig, så kan du streama tv via datorn och får obegränsad surfmängd för 369:- i månaden.
När det löst sig med fiber inkopplingen, för vi över ditt mobila bredbands abonnemang till ditt fasta internet abonnemang. Vad har hänt på Telia? sa jag. Jag har haft en stående bön, att slippa kontakta Telia, på grund av väntetiderna. För drygt ett halvår sedan tog vi bort alla köer. Jag gratulerar er, sa jag. Fantastiskt bra beslut av Telia!
För drygt ett år sedan, använde vi all tid vi hade, för att röja och städa inför fotografering, av vårt hus inför försäljningen. Vid samma tid förra året, åkte vi till Finland på semester.
När vi kom hem väntade tre månader av flytt från nio rum och kök, friggebod, verkstad, garage samt 40 m3 ved som tog 50 timmar att paketera och köra iväg. Åtta, nio pallar körde vi till Erikshjälpen.
Efter det avverkade jag skogen på tomten. I stort sett varje dag sedan dess, har jag ätit lunch på en kvart och varit på bygget en halvtimma. Jag beräknar att jag lagt tio timmar per vecka i städning och framplockning.
I går var det lite halv stressigt att få in boden till Tranås. Den stod rätt illa till bredvid bussen. Idag hade jag inget att kontrollera, det kändes nästan konstigt, Idag tar jag tre kvart lunch, trots att jag alltid har svårt för att sitta still för länge.
För att kunna göra mera vid den sista uppackningen, måste jag skruva upp en massa Elfa väggkonsoller i förråd och garage, som jag har beställt idag. Det blir kvällsjobb några kvällar framåt.
I mitten på september 2019, hämtade jag denna bod på Werners Byggtjänst i Tranås. Till allas vår stora glädje, kunde jag köra den tillbaka till uthyraren idag. Hastigheten är satt till 20 km, fast det går inte att hålla, så några km till blev det allt. För säkerhets skull körde Birgitta, med en Torebrings bil bakom och med varningsblinkers på.
Jag valde att köra tillbaka den mitt på eftermiddagen. Då är det minst trafik, tänkte jag. Men vad jag bedrog mig. Som gammal förare av tradare, höll jag åt sidan på varje parkering- & busshållsplats jag såg. Varje gång hade jag ett stort antal bilar bakom mig. När jag hämtade den i Tranås, körde en enda bil om.
Som byggherre är jag skyldig att hålla med en manskapsbod. Det har varit ett litet pyssel, att städa den i stort sett varje vecka. Nu är bygget klart och nu var det skönt att slippa ha den längre. Innan jag återlämnade den var den städad och fin igen
Har vi lämnat Corona isoleringen, har produktionen startat igen ute på företagen? Ja det känns så. Jag märkte minsann inte av någon lågkonjunktur idag.
Vad skönt att kunna flytta in i ett helt nytt hus och att ha tillgång till tre färdiga altaner. Idag åt vi en jättegod tre rätters middag som Birgitta lagat. Vi avnjöt den på västra altan.
Barnbarnet Linus badar i vår badvik.
Linus har redan badat flera gånger i år. Idag blev det två gånger till.
Birgitta fick flera presenter.
Det är fem års garanti på upphängningen på Eva Solo handdukar, inhandlade på Torebrings. Jag hittade färger som passade till vårt nya hus.
Trots att Niklas med familj har sin husvagn uppställd på Eksjö Camping, trots det vackra vädret, kom de och kämpade igenom 55 stora flyttlådor, tillsammans med Birgitta och mig. Dessutom skruvade Niklas & Linus ihop skrivbord, sängar och satte upp tavlor med mm precision.
Våra två Hästar kunde hålla uppsikt, på två hästar på andra sin vägen.
Det var inget litet pyssel att få sänggavlarna på plats, samt var har du skruvarna Matts? De kom fram till slut. Jag sov dåligt första natten, men inte konstigt, det har varit en extrem vecka, med mycket jobb och oro, skall vi bli klara i tid? Vi blev helt klara med allt, men det vet man inte innan.
Carina och Birgitta jobbade sig i genom köket..
Ni har så mycket glas & porslin, att vi kan bjuda 100 gäster, sa Carina. Naturligtvis var det i överkant.
Ett av våra gästrum.
Sängarna har dotter med familj fått prova ut själva. Sänggavlarna som är från vår tid med vattensäng, passade klockrent till golv och tapet. Vi har ytterligare ett gästrum kombinerat med kontor, som är möblerat med en bäddsoffa. Det rummet är gjort för barnbarnens vila, tv och dataspel.
Ett Jätte Stort Tack till Niklas, Carina & Linus, för er hjälp och tålamod, med mer än 55 stora flyttlådor och dessutom en jättegod lunch. Stora Kramar & Tack!
Birgittas Tack till mig
Birgitta överraskade mig med blommor, med Tack för vårt nya hem
Jag hade nästan somnat i går kväll när lamporna tändes.
Vi har ett tjugotal lampor som tänds på hus- & garagefasaden när det skymmer och jag hade nästan somnat i går kväll, när lamporna tändes. Jag var riktigt trött efter allt bärande och kånkande under dagen. Första gången jag ser dem tändas. Utöver detta har vi tjugo mindre spottar, som sitter i fönstersmygen som tänds samtidigt
Vår gamla skorstensgrill och utemöbler från framsidan på Skogsgatan.
Vår murstensgrill har vi tidigare haft lite olämpligt placerad och har inte använt den på minst tio år. Nu fick flyttgubbarna bära ut den tunga grillen på plats. Nu kommer vi att grilla ofta i den.
En snabb fika efter jobbet i kväll
Allt är nedpackat i ett 60- tal flyttlådor. Det fick bli det allra enklaste kvällsmål i kväll. Första fikat på altan. Gott smakade det i solskenet.
För två år sedan fick Birgitta en ny husbuss att dela på med mig, nu är det dags igen för Mors Dag. Denna gången får Birgitta ett helt hus som vi delar på.
Det är värt att anlita proffs, då blir det i regel bra. En stor del av flaket täcktes av filtar, mellanlägg, stöttor och hjälpmedel.
Varje liten cm stuvades fullt.
Kanske jag tänkte, det är bara tre km, ni behöver inte stuva så noga. Nej det skulle vara fullt upp till tak.
Garaget är 11 x 4,5 meter
Inte en enda kartong har vi kört in i huset, allt står i garaget. Alla kartonger är naturligtvis påskrivna. Nu kan vi hämta kartong efter kartong och plocka in där det skall vara. Det blir ett digert lördagsarbete. Alla möbler har kommit på plats.
Hemma hos oss.
Efter sju och en halv månad är vi hemma igen. Mot slutet började det att bli en lång resa, närmare 230 övernattningar på en inhägnad asfaltsplan.
Nu har vi gjort vår bästa resa på länge, vi har kommit hem, bara tre km bort. I natt kommer vi att sova i husbussen, fast då på vår ”lantgård”.
Ett jättestort Tack till er alla, som varit med på vår resa genom bygget. Många har följt oss varje dag, andra har helt otroligt också kommenterat varje dag. Fantastiskt! Jag har haft rekord mycket besök varje byggdag.
Det blev en mycket stor dag för Birgitta & mig, slutbesiktningen är klar. Nu kan du hämta era möbler och flytta in på direkten, papper kommer på posten nästa vecka, så sa Tillsyningsnämndens representant idag. Detta efter att han krupit och kollat över allt, utan att hitta minsta lilla fel.
Om ni visste vad det känns skönt. Detta efter en minst sagt omtumlande tid. Vi 70+ får rådet att inte gå ut. Birgitta & jag har jobbat heltid, dessutom har jag träffat en massa entreprenörer varje dag. Nu är vi framme, dit vi längtat i fem hela år. De mänskliga tankarna kommer lätt. ”Kommer vi att få flytta in”? ”Ska de som är 70+ få vård?” (Vidriga tankar att prioritera bort oss) Jag tror själv att jag hade Corona viruset på nyåret, så sjuk som jag var då i sex veckor har inte hänt mig tidigare.
I morgon kommer June Expressen
I morgon torsdag kommer June Expressen och lastar upp allt vad vi lämnat kvar, av livet på Skogsgatan. Vi har haft våra möbler och alla flyttlådor magasinerade på jobbet. Jag har ägnat hela eftermiddagen, åt att bära fram allt så nära dörren så möjligt. Möblerna får de ta där de står.
Jag försöker tänka rationellt, för att hitta snabba lösningar. Möblerna bär vi direkt in på plats där de skall vara. Ett 60- tal uppmärkta flyttlådor ställer vi på SJ-EUR pallar och fyller upp garaget med. Sedan kör vi in kartong efter kartong i huset där det skall vara och packar upp.
Vi bara flyttar allt bohag på torsdag, kanske bor vi i husbilen natten till fredag. På fredag har vi Revision på Miljö & Kvalité, så då går hela den dagen till detta. Allt händer just denna veckan!
Vi är lovade att få god hjälp av Niklas familj på lördag med att packa upp allt. Jag försökte flytta våra Hästen sängar själv i höstas. Jag kom en meter, sedan gav jag upp, så tunga är de. Dessutom har vi Birgittas piano, som inte är lätt det heller. Med Rot/Rutavdrag är det väldigt förmånligt att anlita proffs.
Min tanke var först att ha en lyktstolpe, här i mitten av torget. Nej, sa Gert Dahlman, Midroc, min kreative elinstallatör, du har ju redan två stolpar, du kan inte ha tre stycken. Du ska ha en boll som lyser. Den finns i tre storlekar, detta var mellanstorleken. Jag vill nog testa en större, eller två styck, kanske tre styck? Eller en av varje storlek?
En dag senare i vardagsrummet, jämfört med gårdagen
I dag har tre man från Pixans Städ, dammsugt överallt och i alla skåp, två snickare har varit under taket till entrén ute, vår Målarmästere har pillat med det sista, vår golvläggare har gjort helt klart, samt två elektriker, har sprungit om varandra, men det har gått bra. I afton återstår bara belysning på insidan av garagen, samt spackling och målning, allt annat är klart överallt. Fasaden skall målas utvändigt en gång till också.
Vår fina kristallkrona har kommit upp. Tillverkad i en by utanför Helsingfors, för 40 år sedan. Vi köpte den på Blocket, av en trevlig säljare i Varberg, under vintern. Jag har byggt och anpassat nocken i rummet, för att passa in till denna fina kristallkrona.
Vårt nya kök är inte färdigstädat ännu.
Det blir spännande varje gång Birgitta dukar upp buffé här.
I morgon onsdag kl. 8 sätts betyget hoppas vi, Med Beröm Godkänt!