Ställplats Bondbacken Gränsö

14 06 2020
Ställplats Bondbacken Gränsö Västervik

Vi var sugna på en Söndagsfika, bärpaj med grädde och kaffe, ute i trädgården på Gränsö Slott. Här har vi parkerat många gånger under årens lopp. Fast nu är det många år sedan. Då var det bara en vanlig parkering till Gränsö Slott.

Gränsö Slott, Västervik.
Vi bytte plats tre gånger, tills vi fick en hörntomt.
Badplats till vänster och Slottscafé till höger i bild.
Lite svala Östersjö vindar trots värmen i luften.
Denna del av trädgården fanns inte tidigare.
Säkert en miljon investering med växter och arbete.

Mängder av rosor stod i knopp, tänk att komma tillbaka och se dem blomma. Så underbart vackert planlagt och med namn på alla växter.

Birgitta beundrar.
Tyvärr skrev jag inte upp namnet på dem.
Alunrot blandat med idegranar och rosor.
Vi satt kvar och njöt en bra stund.
Bondbackens badplats 200 meter bort.

Onödigt stabilt byggt, tycker Byggare Matts.

Bondbackens badplats.

Här finns många sittgrupper, grillplatser och återvinnings stationer. Inte ett skräppapper låg på marken.

Ställplats Sågen, på andra sidan viken är bra. Här var det nu ännu bättre, när det finns lite mera än bara en P-ruta. Pris 100:-/ 24 timmar.





Helst vill vi fricampa

13 06 2020
Torpöns Ställplats

På våra resor under 18 somrar ute i Europa, har vi bara parkerat på ställplats mindre än tio- talet nätter. När vi bara reser, har vi sovit på parkeringar till Rasthouse eller välbesökta och bra upplysta parkeringar eller rastplatser. När vi stannat, oftast en vecka eller mera, vill vi bo på camping. I Sverige har det blivit mera övernattningar på ställplatser. Så snart vi ser en chans att fricampa, gör vi det som vi gillar bäst.

Om vi till slut väljer en ställplats, försöker vi hitta en hörnplats, som denna gången på Torpön. Här på Torpön finns två riktigt bra platser att parkera på, vår plats och den orangefärgade ”plåtisen”. Resten av husbilarna står för nära varandra.

Men vilken härlig dag vi haft, brännande solsken, lite vind, klarblå himmel, fulladdade batterier både i bussen och i oss själva. I morgon söndag drar vi mot Västervik. Allt gott från oss.





Kan en Concorde landa bättre?

12 06 2020
Torpöns Färjeläge Ställplats

Jag får frågan ibland på våra styrelsemöten, ”hur länge tänker du jobba Matts?”. Jag skulle vilja ha lite lediga fredagseftermiddagar till att börja med, brukar jag svara. Idag tog jag en sådan, vi har ju semester.

En pigg 73- åring.

Här satt jag en timma eller två, fast vänd mot sjön Sommen och bara njöt av vatten och solskenet. Visst ser jag fortfarande pigg ut? Tar inte en enda medicin. Kanske skulle jag klara av ett byggprojekt till? den som lever får se.

En pigg 71- åring

Vi passade på och tog en ”After Work” i restaurangen. Det blåste så dant, att de fulla vattenglasen, var nära att blåsa av brickan. Här uppe på soldäck, en trappa upp, var det dock ganska behagligt trots allt. Jag åt en speciellt sammansatt hamburgare av entrecote på 180 gr. Min pigga 71- åriga hustru, Birgitta, som inte heller äter någon medicin, åt en Sommen aborre tallrik.

Ps. Nu är platserna omplacerade på ställplatsen. Nu är de fem platserna rymliga, trevliga och mycket bättre utrymme. Detta är en av de få ställplatser, som vi ofta och gärna återvänder till.





Nu drar vi ut på grönbete

11 06 2020
I går kom ett helt traktorlass med nya kossor.

I går kom ett helt traktorlass med nya kossor. Vi har mindre än 25 meter till dem. De hade så mycket fint gräs att äta, så de hade inte minsta tid att tala med mig.

Alla goda ting är tre.

Idag fick jag mina två sista belysningskuber. Jag var inte sen att placera ut dem. 30, 40, och 50 cm i storlek.

Kloten kommer att lysa upp hela torget.

Kloten kommer att lysa upp hela torget framför entrén, men troligtvis sover jag när de tänds runt 22- tiden.

De närmaste dagarna ser ut så här

Allt är på plats hemma i Villa Sjölyckan och vi kan inte göra mera just nu. Nu kommer Herden att ta med oss ut på grönbete. Det är ingen sommar för mig, utan en resa eller två till Öland.

Vår målarmästere är tillbaka i morgon fredag. Är det vackert väder målar han fasaden en gång till. Regnar det, spacklar han (de) och målar garagen invändigt .





Kvällsdopp i Anebysjön m.m.

10 06 2020
Mitt första dopp i Anebysjön

Jag tror inte att jag badat tidigare i Anebysjön. I vilket fall som helst var det första gången i år. Ingen AHA upplevelse kanske, men jag har gjort det i alla fall.

Uppsortering av flyttlassen blev klar idag.

Uppsortering av flyttlassen blev klar idag. Återigen blir det kartong efter kartong till Erikshjälpen. Vissa saker är svåra att skiljas från, som denna lampa till exempel, läs mera under nästa bild. När allt var uppsorterat insåg jag bara, vi har för lite möbler. Det slutade med att vi hittade en skänk som var ovanligt trevlig och som vi har plats för. Den kommer att ge plats för alla minnesbilder, foton och album.

MT – 76 står det i botten på denna lampan.

Jag körde tradare i några år och efter detta, trodde Matts att han kunde lära sig att arbeta kl. 7 till kl. 16 på ett stort lager. Vilket jag aldrig gjort tidigare under mina 29 år. Jag höll på att svettas blod. Jag gick en kvällskurs i svetsning och en kurs i träarbeten. Jag köpte bandsåg och svarv och låste in mig i villans garage till efter midnatt.

Jag var redan då överkänslig mot damm, så det tog ett snabbt slut. Lampan ovan är en av de få saker jag har kvar. Denna måste få följa med mig vidare i livet. Jag tycker den är lite kul, ett eget påhitt, utsvarvat av en kvistig bit eneträ, för snart 45 år sedan.





En Historisk Dag

9 06 2020
Herden & Lilla bilen har fått flytta in.

Det var ett helt historiskt ögonblick idag, jag har tömt garagen på allt, Herden & Lilla bilen fick flytta in! Som vi har kämpat och slitit för detta. På vår förra tomt fanns inte mer plats, än för ett par cyklar och bussen ståendes ute i alla väder.

Efter otroligt många turer från 2012 fram till 2015, kunde vi förvärva granntomten. Tomten hade gått genom fyra dödsbon, men var inte upptagen i bouppteckningarna. Jag fick reda ut allt sedan första dödsboet 1986, genom Landsarkivets hjälp i Vadstena.

För att kunna bygga ett garage och för att utnyttja tomten till fullo, var vår plan att låta våra vänner i husbilar sova över en natt. Jag vet inte hur många överklaganden jag fick, jag blev anmäld för svartbygge, för att jag parkerade vår egen husbil på den nyinköpta tomten.

Förstår ni hur skönt det var att flytta ut på landet, dessutom intill en badvik och sist men inte minst, Herden har fått det isolerat, ombonat, eget ”Avträde” i det 26 cm lägre golvet, med värme, vatten och ström inne. Mina kalkyler höll, jag hade 13 cm tillgodo i taket. På sidorna var det jätterymligt. Detta var en Stor Dag för Birgitta & Matts och bland det roligaste jag skrivit om på min blogg, ingen har fått oss att kapitulera, idag står vi som vinnare.





Svårt att lägga jobbet på hyllan

8 06 2020
Överblivet byggvirke.

Första dagen på semestern gick bra den också. Men lite svårt att lägga jobbet på hyllan. Norr om garaget har jag haft en presenning liggande, över lite rester från bygget. Jag har haft svårt för att se, att jag skulle få användning för det i framtiden. Jag hade inte heller lust för att bygga konsoller, för förvaring inne i garaget. Jag lade ut kortet på Facebook och skrev Bortskänkes, inom tio minuter var det hämtat och klart.

Vårt förråd och teknikrum.

Jag har byggt ett bra förråd kombinerat med teknikrum för el, vatten och värme. Under byggets gång fick jag en bra stuv med takluckor over. Dessa har jag också haft under presenningen på norr. Dessa har jag kluvit ned idag och satt upp Elfa konsoller. Det var makalöst vad lättöverskådligt och rymligt det blev. Hyllan rakt fram är 54 cm djup, hyllan till höger är hälften, 27 cm. I bottre väggen har jag tre meter högt till tak.

En arbetsdag till, sedan har jag tömt garaget, packat upp de sista kartongerna och vår målarmästare kan komma och gå som han vill. Regniga dagar får han spackla och måla inne i garaget, vid bra väder ute med fasadmålning av garage och villa. I slutet av veckan vill Herden ta med oss ut på resa.





Nu inviger vi vårt nya hem

7 06 2020
Idag invigde vi vår lilla morgonkaffe altan

Sista veckan i maj, var minst sagt rörig, med mycket saker som hände, allt på en enda gång. När man jobbar som mest, behövs sömnen som allra bäst. Tyvärr blir det många gånger bara en illusion. I går på Nationaldagen, skruvade jag bara upp hatthyllan i entrén, samt läste lite. Alltså gjorde jag ingenting och har sovit nästan elva timmar, helt utan hjälpmedel. Fantastiskt!

Även om det var lite väl kyligt, kunde vi inviga vår ”morgon kaffe altan” idag. Fantastiskt! Det kändes som kronan på verket. Bland det bästa jag gjort under byggtiden, var att anlägga platsgjuten betong på entré, garageinfarter och våra tre altaner och göra det före inflyttning. Nu har vi kunnat gå ut var vi vill, utan att dra in grus.

Vår Nordpeis Murstensspis

Jag messade till vår rörmokare i går att vi fryser. Vi har haft +23,5 grader konstant inne hos Herden, under hela övervintringen. Nu hade vi bara drygt + 20 grader. Det var pumpen som var för lågt ställd fick jag till svar. (Han kom inte och fixade detta) Ute var det bara + 10 grader igår.

Naturligtvis tände vi upp och proveldade vår nya Murstensspis. Så varmt och gott det blev efter en stund. Till min stora häpnad och även lättnad, ”Det blev varmt nästan utan ved”. Under tre- fyra timmar som det brann i spisen, lade jag in högst fem vedträn, av dem som finns med i bild. Min första tanke var… ”Sälj 28 pallar av de pallar med ved som vi har och behåll två, det räcker länge nog Matts”. Fantastiskt, ett bekymmer mindre!





Några kvällsbilder hemma

6 06 2020
Dimman lägger sig i vår badvik.
Foto från sjösidan
Kortsida mot Anebysjön, långsida mot söder.
Entré från Framtidsvägen
Entré mot norr och gavel mot öster
Bussen och lilla Hyundai
Fasad mot söder och öster
Välkomna hem till oss!

Detta var första kvällen hemma hos oss, i nya Villa Sjölyckan, som jag var uppe till efter kl. 23. Vad skönt det kändes, att inte sitta och somna, som det ofta blivit i vinter och under våren.





Fyra veckor semester

5 06 2020
Vi firade lite extra i afton.

Idag lämnade jag jobbet för fyra veckor framåt. Birgitta kommer att distans jobba med bokföring, någon eller några timmar om dagen. Själv hoppas jag kunna tömma garaget, så det kan målas invändigt inom kort. Jag är lovad att få en leverans av Elfa konsoller, på måndag förmiddag. Till hyllplan ska jag använda en bra stor hög av takluckor, 22 mm råspont, som jag klyver ned i lämplig bredd.

Vi fick en gästbok i present av dotter med familj

Vad är detta för sätt, skriva kvitto på en kaffeskvätt, skrev någon i en gästbok. Jag har i alla fall lovat kaffe med dopp i Anebysjön, fast jag tror att Birgitta fixar mer än kaffe. Än har vi inte haft besök, kanske några är rädda för smittspridning, andra är rädda för att få komma och jobba, men glöm det sista, nu finns inget ni kan göra. Så välkomna till Villa Sjölyckan! I slutet av veckan kanske vi åker ut med bussen.

Ps. Vi var alla lite fram och åter med namnförslagen, men nu har Candra, Mikael, Oliver & Nelly, döpt vårt hem till Villa Sjölyckan! Var inte rädda för att titta in. Vem blir den förste att skriva i gästboken?

Vi önskar er alla en skön helg och Nationaldagsfirande!