Denna dagen började inte bra!

23 06 2020
Det är inte Herden som är sjuk.

Under natten väckte Birgitta mig tre gånger och kräktes 🤮. Sista dagarna har hon haft sin ständigt återkommande urinvägsinfektion. Denna gången blev det inte så allvarligt, som förra gången i Lidköping, då hon svimmade av och det blev ambulansfärd 🚑 till lasarettet. På morgonen försökte vi få samma medicin utskriven, som vid det tillfället, men nej den är alldeles för stark, det kan vi inte göra, svarade vårdcentralen hemma. Tre timmar rann bort ganska snabbt, men hon fick till slut hjälp på Vårdcentralen i Löttorp.

Skönt att vi har en smidig bil så vi kan parkera i stort sett var vi vill. Här fanns inte så många cm att spela på utanför Vårdcentralen. Har ni kräkpåsar med er i husbilen? De är oumbärliga och praktiska.

Nu har Herden kommit till sitt rätta jag. Nabbelunds Ställplats.

Jag har tre- fyra favoritplatser på Öland, Böda Hamn, Kårehamn och Nabbelund Ställplats. Det är svårt att rangordna dem inbördes, de har var sina kvalifikationer. Just på denna platsen, har alla våra husbilar varit parkerade vid något tillfälle. Här är ”Största möjliga tystnad”!

Långe Erik sett från cockpit.

Detta är som att fricampa, fast vi får betala. Priset är strax under smärtgränsen, 200:- utan el. Det är verkligen välskött och fint. En extra eloge till Borgholms kommun, för den perfekta platsen för att tömma och fylla tankarna i Böda Hamn.





En förmån att få bo så här

22 06 2020
Till vänster om oss har vi haft ett helt skådespel av fåglar. Böda hamn Ställplats.

I dag var det Birgitta som sov dåligt och var uppe tidigt. Stranden till vänster om oss, var helt täckt av alla de slags fåglar tidigt på morgonen. Här sitter vi på första parkett för att se allt. Fantastiskt! Vilken camping skulle kunna erbjuda detta?

Vi bor två meter från denna våtmark
Inte bara fåglar, även gott om blommor
Lite nedtyngda av allt regn idag.
Piren utanför hamnen

Vi skulle gärna gått dit, men naturligtvis är det avstängt denna tiden, på grund av alla häckande fåglar.

En Fiskmås sitter och spanar i timmar
Mamma Svan och tre dunungar

Jag satt i timmar i går och beundrade mamma Svan med sina ungar.

En nyskapad våtmark för fågellivet.

När vi var här en vinterdag för tio- talet år sedan, var det en bäck som rann rakt igenom här och ut i havet. Idag bildas istället en våtmark. Jag tänkte närma mig en liten bit in i våtmarken, men det går inte ta ett steg, marken är helt täckt av fågelsträck.

Vi skulle gått eller cyklat upp till Böda idag, men det har inte varit tjänlig väderlek. Först lovade SMHI 36 mm regn idag, i går kväll lovade de 20 mm och idag på morgonen 2 mm regn kl. 14 Verkligheten blev strax under 10 mm. Regnet kom redan kl 10.





Ett kallt & blåsigt Öland

21 06 2020
Birgitta står ute på Hamnpiren i Böda Hamn och fryser.

Vi försökte gå en runda, med både västar, keps och tröjor på, men vinden är iskall och ihållande. Nu när kl är 19, står bara sju styck husbilar parkerade på Böda Hamns Ställplats. Det är för kallt och Corona pandemin, känns allt otäckare. Det verkar som att få tar sig hit.

Birgitta satt dock i solstolen och slumrade till en stund. Vad hände? Jo halva ansiktet är rödbränt av solen, medan det andra är det normala.

Vindkraftverken är det enda som snurrar för fullt.

Jag ställde en fråga till Stefan, Hamnkapten i Kårehamn. Du som lever i takt med naturen, säg mig, varför har det blåst var enda dag hela det här året? Ja svarade Stefan, ”En mild vinter ger väldigt blåsigt väder.”

Vi kunde sitta ute en stund idag, i lä vid sidan på bussen. Jag hade inte mina hörapparater på mig. Jag ställde Birgitta en fråga, som jag aldrig ställt innan. Är det vingarna som snurrar runt borta på vindkraftverken, som låter hela tiden? Jag älskar vindkraften som energikälla, men om de hörs oavbrutet hela tiden, vill jag inte ha dem runt knuten där jag bor.

Sämre är det med vår energi. Vi upptäckte tidigt i våras, att vi inte fick värme i bussen, när vi använder gasolpannan. ”Troligen” går inte cirkulationspumpen 12 v, bara på 220 v. Vi fyllde upp nivån i expansionskärlet som var för låg. Sedan hann vi aldrig testa mera. Under sommaren behövs ju ingen gasolvärme, tänkte vi.

Hela tiden vi varit ute, tills kl 6 idag, då grannarna åkte och vi anslöt till deras eluttag, har vi inte haft nattvärme i bussen. På Kårehamn ville vi inte byta bort havsutsikten och den gröna marken, mot en elplats. Trots + 10 grader som kallast ute, kämpade vi på. Jag en sov en natt i t-shirt, tröja, morgonrock och filt men frös ändå. Jag har inte haft feber, men frossa och ont i kroppen, på grund av något jag inte vet. Nu har vi + 23- 24 grader inne igen, precis som vi är vana vid.





Öland nästan ett Ö(de)land

20 06 2020
Ny hamn, nytt grönbete, men samma vatten.

Vi lämnade Kårehamn idag och nu har vi parkerat på Böda Hamn Ställplats. Vi var lite oroliga för om det fanns plats, när vi kom fram. Men vad vi bedrog oss. Enligt vår Hamnkapten i Kårehamn, hade han betydligt lägre antal gäster i år, mot förra året. Samma är det nog här i Böda Hamn. Här finns säkert plats för 75- 80 husbilar, idag har drygt ett tio- tal stannat för natten.

Förmiddags kaffe

Att fara till Norra Öland, utan att stanna i Kaffestugan i Böda, nej det går inte. Vi har nog aldrig fikat där, utan vi köper alltid med oss fikabröd.

Så här tomt är det utanför vår dörr när klockan är runt 17.

Här bor vi billigt och riktigt bra för 150:- per dygn. Fiskaffär och restaurang, bara ett stenkast bort. Har turisterna svikit Öland i år? Eller blev det så att Öland har svikit sina gäster och bett dem att inte komma hit i år? Visst var det så det sades, för inte lång tid tillbaka? ICA Nära i Böda, har utökat sin parkering med kanske hundratals platser sedan vi var här sist. Idag stod det bara ett fåtal bilar där.

Så här tomt var det inte i mitten av 70- talets midsomrar på Öland. Det var trångt och milslånga köer. Jag minns hur våra barn sa på resan till midsommar på Öland, ”Varför står alla i dikena och kissar för”?





4 bilder 4 min. Midsommarafton 2020

19 06 2020
Klockan 3.56
Klockan 3.58
Klockan 3.59
Klockan 4.00

Jag råkade vakna fyra- fem minuter före solens uppgång idag. Jag satte mig framme i cockpit, för att se dramatiken. På mindre än fyra minuter är allt över. Bilderna är tagna på vår plats på Kårehamns Ställplats, Öland. Detta har skett i många tusentals år varje morgon. Det var kul att se det idag.

Jag hade inte tänkt att göra något inlägg idag. Men eftersom säkert få av er var uppe och såg detta idag, delar jag det med er. Allt gott från Birgitta & Matts! Ha en underbar helg. Ta inte avstånd från varandra, håll bara avståndet på marken!





Glad Midsommar 2020

18 06 2020
Kårehamns Ställplats Öland

Vi önskar er alla, familj, vänner, alla läsare & bloggvänner, kända & okända.

En riktigt Glad Midsommar 2020. Allt Gott från Birgitta & Matts.





Bygget hemma går in i slutfasen

18 06 2020
Vårt Greenroom på plats. Foto Linus Torebring

Nu när vi har semester på Öland, slutför våra hantverkare sina sista jobb, hemma på vårt nya hem. Vårt Greenroom från Willab Garden, har legat nedpackat i ett par, tre månader, sedan leveransen kom. Willab hann inte montera det förrän till hösten. Åke Sigfridsson, Åkes Bygg, var tveksam till jobbet, efter att ha läst monteringsanvisningarna.

Åke Byggare återkom någon dag senare, jag har Johan till hjälp just nu, som är arbetslös på grund av Corona pandemin. Han är klurig och kan allt. Jag Matts, har sett honom jobba! På två arbetsdagar har de kommit så här långt. Vad jag kan se, är de klara, eller nästan klara. Vårt Greenroom ligger två meter utanför köket. Måtten är 3939 x 3939.

Vår tidigare Carpati matgrupp i vardagsrummet, med ”sju” klädda stolar i grönt tyg, står i förrådet och väntar att komma på plats. Vad spännande att möblera när vi kommer hem. Hoppas vi hittar en halvväxt tomatplanta eller två också. Det måste få plats i en hörna.

Altan mot söder. Foto Linus Torebring.

Målarmästare Stefan Landers, Måleribolaget, Tranås och hans mannar färdigmålar fasaden. Ställningen är rest borta på östra gaveln. Om det blir dåligt målarväder ute, har de båda garagen att spackla och måla på insidan.

Kvar är sedan markarbetet med gräsmatta och någon form av inramning av tomten. Det anser vi inte lämpligt att utföra, förrän senare i höst.





En dag på Kårehamn

17 06 2020
Några minuter i kl. 4 på morgonen.

Det var inte skönt att ligga längre, jag gick upp, gick fram och skulle sätta mig i cockpit, klockan var strax före fyra. På några få minuter var hela soluppgången över.

Tolv timmar senare.

Restaurangens fantastiskt goda Fisksoppa.

Fin badstrand ett litet stycke bort från ställplatsen.
Detta är en riktig ställplats.

Minutiös ordning och reda över hela ställplatsen, även här ute där vi står. Så fantastiskt vackert, men lite svala vindar bara. En favoritplats för oss i fortsättningen.





Kommit till resans tredje ö.

16 06 2020
Kl. 4 i dag på morgonen på Gränsö Ställplats, Västervik.

Natten till idag tisdag, fick vi uppleva ett av de värsta oväder som vi varit med om. Ett riktigt kraftigt åskväder, som höll på konstant, i mer än sex timmar. Regnet formligen vräktes ned över oss.

Det blev frukost inne.

Trots ovädret, var det ändå drygt tolv garder ute. Men absolut inget utesittarväder. Det blev en god frukost inne idag.

Ställplats Kårehamn, Öland.

Nu lever vi som vi lär. Herden har tagit oss med ut på gröna ängar, vid vatten där vi finner ro. Här kommer vi att fira midsommar. Vi började resan på Torpön, sedan Gränsö och nu Öland, resans tredje ö. Nu har vi har landat på Kårehamns Ställplats.

Kårehamn Ställplats & Restaurang har alla rätt. Först möter vi en station för grå-, svart-, & färskvatten. Allt utformat med tanke. Sedan väljer vi grönytan, samma sak där, genomtänkt från början, med rätta avstånd mellan bilarna.





Västervik höll oss kvar en dag till

15 06 2020
Detta känns som att vi fricampar.

När vi bytte plats för tredje gången i går och fick en hörnplats, kändes det som att vi är ute i skogen i högt gräs och fricampar. På morgonen sa jag till Birgitta, Nu är det du som bestämmer, fortsätta resan mot tredje ön, Öland, eller stanna kvar en dag till i Västervik? Vi stannar kvar, här så mysigt nu, svarade Birgitta!

Café Tant Grön

Att lämna Västervik utan att besöka Tant Grön, det går bara inte. Så mysigt att sitta på innergården och inta en räkbaguette. När vi kom dit, stod det på dörren: Öppet onsdag till lördag. Vi kom en dag för tidigt! Vilken besvikelse!

Bageri 96 vid Stortorget

Vi hittade Bageri 96 vid Stortorget. Detta var ett bageri som heter duga.

Hyllvis med matbröd och goda bakverk.
Västervik är en fantastisk sommarstad.
Cykelbana förbi Slottsholmen.

Cykelbanan från Gränsö in till stan är exemplarisk. Inne i stadstrafiken, gillar Birgitta inte att cykla. Hon satte sig på en soffa, när jag letade upp Jem & Fix för att köpa en speciell skruv till våra solstolar. Jag hittade butiken och skruven också, ett bra stycke bort, uppe vid Östersjövägen.

Så mysiga stolar.

Hej & Tack Västervik, hoppas inte det dröjer så länge nu till nästa gång.