Så annorlunda att komma hem i år

3 07 2020
Våra sommarblommor intill entrén, var så små när vi åkte.

Vi har varit borta i tjugo dagar, på vår semester resa. Jag avslutar den i morgon.

Tre målarmästare hälsade oss välkomna hem.

När vi gav oss iväg för tre veckor sedan, började våra Mälarmästare att ta över och måla klart utvändigt samt invändigt i garagen.

Garaget blev färdigmålat utvändigt idag.

Hur kunde allt bli så här bra? Vi är bara tacksamma över resultatet.

Vårt nya Greenroom

Mitt första jobb hemma blev dammsugning och tvätta golvet i greenroom, efter att hantverkarna var klara. Sedan planterade jag våra tomatplantor, som jag köpte på en obemannad kärra, vid vägkanten på Öland. Till sist kunde jag möblera upp rummet.

Fasad mot söder.

Här kommer vi att tillbringa en stor del av året.

Klart för att äta middag.

Vi åt middag här ute, gissa om det smakade gott. Sedan satt vi ute till sena kvällen, trots att det var svinkallt ute.

Vår nymålade entré.

En fröjd att se allt det arbete, som mina målarmästare från Måleribolaget har gjort. Det är så välgjort in i minsta detalj.

Klockan 22.06

Alla lampor tänds och det är dags att gå och sova.





Inte som vi tänkte oss

2 07 2020
Vi cyklade in mot Mönsterås centrum

Så fina sju km cykelvägar in till stan, men vad det blåste kallt. Vi vände innan vi hunnit ända fram till centrum. Vi måste köpa en glass, sa jag, innan vi kör hem. Vi gick in här och beställde våffla med sylt, grädde och glass.

Jag blev sugen på våffla, grädde och sylt

Efter en stund fick vi detta serverat. Det var bara det att jag var så inställd på något annat. En gammaldags glassvåffla, med glass, sylt och grädde. Jag skrattade och var glad, det var gott detta också. Dessutom så trevlig miljö.

Kaffetorpets badplats

Nästa överraskning var när jag skulle betala. Ställplatserna är mindre än vår tomt och kostar mindre. Jag missuppfattade tydligen priset, att vi fick vår plats för samma pris som ställplatsen. Nu blev den nästan dubbelt så dyr. Jag kunde inte klaga på detta heller, de var så trevliga och visade sådan service. Däremot tvekar jag att stanna nästa gång. Mitt ”smärtpris” för ”bara” en nattparkering är under 200:-

För ”husfridens skull” gick jag tillbaka till receptionen under eftermiddagen. Klart vi rättar till detta fick jag till svar. Det känns bra, nu åker vi tillbaka.

En fantastisk vacker hängbjörk

Detta var för små saker att hänga upp sig på. Nu far vi hem idag torsdag morgon och besiktigar vårt nymålade hus samt vårt nya greenroom. Hängbjörken lämnar vi kvar.





Resans 4:de och sista ö, Oknö.

1 07 2020
Ställplats & Camping Kaffetorpet Mönsterås.

Redan vid sjutiden på morgonen, lämnade vi ett utkylt Ventlinge, Grönhagen på Öland. Kraftigt regn och blåst, som gick över efter en stund. Första etappen var Forsbergs Fritidscenter i Kalmar, för att byta en cirkulationspump. Det visade sig att det var inga fel på den, den var bara felprogrammerad.

Ställplatsappen är vårt bästa hjälpmedel för att hitta nya bra ställplatser. Jag läser omdömen och bildar mig en uppfattning innan vi åker dit. Ingen ställplats kan få bättre omdöme än Kaffetorpet i Mönsterås. Vi körde dit när vi var klara i Kalmar. Skenet bedrog verkligen inte. Ägarna har förstått att ge det bästa bemötande och vilka stora och fina platser på gräs sedan.

Här serverades kaffe redan på 40- talet.

En dam som bodde här redan på 40- talet, kom på att dryga ut hushållskassan med en kaffeservering. På den vägen är det.

Plats 31

Idag finns 54 tomter för avsedda för camping eller ställplats. Det finns fina cykelvägar, som vi skall testa in till stan.

Vilken idyll att få gästa.

Stora tomter och alla på gräs.

Östersjön finns bakom träden.

Ingen har mer än 300 meter till havet.

Nu finns vi längst ut på Oknö

Detta blev resans 4:e ö, som vi semestrar på i år. Först Torpön i sjön Sommen, två Gränsö Västervik, tre Öland och nu 4:e, Oknö Mönsterås. Efter detta blir det raskt hem och jobba.

Lite småländska: Å i åa ä e ö (I ån finns en ö)





Södra Öland är unikt

30 06 2020
Muren tvärs över hela södra Öland

Muren byggdes på 1650- talet bara för att stänga inne hjortarna vid Ottenby. Kan det ha tagit 20- 25 år för hundra tals män, att bygga denna mur? jag vet inte, jag bara gissar. I dag hade två till tre man gjort det på en vecka, med stolpar och elstängsel. Det var inte bättre förr!

En mur bara för att stänga inne hjortarna.

Överlevde kungen ens sitt projekt? Jag bara funderar. Fanns det vagnar och hästar till detta idiotiska projekt. Fick människorna mat, så de orkade med detta slavarbete?

Ventlinge Kyrka och ställplats rakt fram mot havet.

Södra Öland känns inte som det Sverige vi är vana vid hemma. Alla, precis alla, som vi mött har hälsat eller vinkat. Idag mötte vi en stor Gårdsbutik, helt obemannat där också. Det ska finnas ett obemannt Café också här i bygden, vet någon var det finns? ”Finns jag inte här, lägg pengarna i en skål” möts gästerna av.

Helt obemannad Gårdsbutik
Jordgubbar 40:- litern

Visst ser det lite hejigt ut, jordgubbar och traktorer. Här fanns massor av olika inläggningar sylt, marmelad, saft, glass, matolja, vinäger och hudvårdsprodukter. Mycket potatis och ägg och inte minst de söta Ölands jordgubbarna. Ute i maskinhallen fanns även ett loppis, fast det är inget vi besöker, vi avyttrar i stället.

Tre rum fyllda med godsaker
Vi nästan storhandlade.

Jag blir glad över att möta detta. Hoppas bara att ingen illvillig person kommer och själ och förstör. Här fanns riktigt mycket varor att plocka till sig. Jag gick dit för att köpa en glass, men handlade för 234:-

Stora platser på Ventlinge Ställplats.

Pris 150:- per natt, samt 30:- för el. Fräscht servicehus för den som önskar, tanktömning och färskvatten. Bara att rekommendera ställplatsen.

Vi cyklade in till Kvarnkrogen i Grönhögen.

Grönhögen, inte ens två km bort. I Grönhögen finns också ställplatser, men med urusel recension.

Pizzan var god.

Denna restaurangen hade bara pizza att erbjuda. Framför allt en trevlig miljö och att sitta ute. En strid ström av gäster hela tiden, tyder på gott renommé.





Eketorps Fornborg 300 år e.Kr.

29 06 2020
Vi cyklade vi ut till Eketorps Fornborg.
Här inne finns café och utställning
I utställningen finns den sista hästen av Ölandsras från 1929

Den sista Ölandshästen avlivades av en veterinär och sedan skickades skelettet till en konservator.

Denna gigantiska fornborg
I botten är denna stenmur fem meter bred. Hela diametern 57 meter.
En enda gång lyckades fienden elda upp porten, men kom inte längre.
Här inne var människorna trygga från fiender.
Vilken stank från djur och människor det måste ha varit
Första byggnationen 300 ef. kr.
Helt utbyggt på 1200 talet.
Funderar på hur många som bodde här inne?
Helt ofattbart stor mur, så bred och så hög.

Vi som varit sommarölänningar sedan mitten av 70- talet, varför har vi inte varit här tidigare? Jag önskade köpa en historiebok, om alla händelser, men det finns inte att köpa. Läs mera om vår historia här!

Orienteringstavlan.




Vilken härlig gårdsbutik

28 06 2020
På andra sidan stora vägen, 25 meter bort, står en gammal vagn.

När våra husbilsgrannar, här på Drottning Ödas Ställplats i Össby, en mil norr om Ottenby, Öland, kom hem med ett äggpaket, efter en kort stunds promenad, blev jag fundersam och skulle gå en runda, var finns det en butik? Jag behövde inte gå många meter för att upptäcka.

Vid vägen står en gammal kärra fylld med godsaker, från den egna gården någonstans. I stora lådan längst till vänster ligger ett tio- tal på påsar med härlig Early Puritan färskpotatis, i nästa låda ligger 6-pack med nyvärpta ägg och bild på hönorna som värpt dem. Sedan finns det lök, mera grönsaker och blommor.

Vi köpte de sötaste Öländska jordgubbar, för 35:- litern som vi ätit i år, ett paket ägg, lök, potatis och två stora tomatplantor, 20:- styck, till vårt nybyggda greenroom hemma. Detta var ett busroligt sätt att handla och betala med switch. Jag älskar den ärliga människan och hoppas på fler initiativ som detta.

Efter detta har vi varit ”kulturella” idag, men det återkommer jag till i morgon. Jag brukar vilja skriva i realtid, men inte idag.





Vi hittade en ny idyll

27 06 2020
Ställplats Lindby, Borgholm

Vi lämnade Ställplats Nabbelund på morgonen. (De ville klippa gräset där vi stod?!) Vi tömde tankarna i Böda Hamn, som nu var helt fullsatt med husbilar. Jag har läst om Lindby Ställplats på nätet, en mil söder om Borgholm, sa Birgitta. Vi styrde dit. Två stora gärden med klippt gräs, det var allt. En parkerad husbil, men plats för hundratalet. När vi fikat åkte vi vidare. Till och med jag fick cellskräck.

Vi styrde ned till Bläsinge Hamn. Där var alla människor söder om Borgholm och badade, samt hade sina husbilar med sig. Vi kom undan med blotta förskräckelsen. Inte en enda mm Corona respekt, hu så hemskt.

Drottning Ödas Ställplats

Nästa ställplats på Ställplattsappen, blev Drottning Ödas Ställplats. Vips var vi framme, endast tio meter från stora vägen. Det kändes verkligen kungligt att få parkera här. Tjugo platser utan el och åtta platser med el. Superfint servicehus för de som önskar, samt två ”Hotellrum” i huset på bild.

Vilken idyll. 10 poäng.
Gångavstånd till havet.
En liten gemytlig badplats utan trängsel.
Är vi i Spanien eller i en liten by i Sverige?
Den ena trädgården är inte lik den andra
Två hus är inte heller lika.
Historia.
Bra med differentierade priser.
Så här långt hade vi inte planerat att åka idag.

Vi åker kungligt och då vill vi bo kungligt också. Det kostade på i värmen. Nu njuter vi igen i fulla mått.





Högsommarvärme på Öland

26 06 2020
Parkeringen på Lyckesandsbadet idag.

Vi cyklade till Lyckesand idag, för att minnas tillbaka alla de gånger som vi var här, under hela 80- 90- talet. Löttorps Campings bad kunde vi inte jämföra med detta.

Förbud mot att parkera husbil, husvagn samt att övernatta, står det på flera stora skyltar. Trots detta räknade jag in närmare tjugo husbilar i eftermiddag. Av dessa har ett femton- tal övernattat trots förbud. Fler än tio av dessa, var tyska fordon.

Sedan vi köpte husbil 1999, har vi också övernattat här flera gånger. När så förbudsskyltarna kom upp, slutade vi att nattparkera här. Förr om åren kunde det nog vara dubbelt så många bilar som idag.

Gångväg bort till vår favoritbadplats.

Brownie, (brun ”Schabrador”) min trognaste vän någonsin. Kom till familjen för första gången en kväll, med våra barn till Löttortps Camping. Nästa dag tog hon sina första steg i skogen just här. Vilket minne, vad lycklig hon var.

Den fantastiska badviken Lyckesand.

Här har vi tillbringat dagar, veckor, månader genom åren. Några få enstaka gånger har vi kommit tillbaka hit sedan 1999. Ölandssomrarna tog slut när vi köpte husbil.

Vi har alltid ”grävt ned oss” uppe i en sanddyna som här.

Sol- & vindskyddet var riktigt bra. Jag låg och somnade till en kort stund. För att kunna doppa sig eller simma, får man nästan gå ett hundratal meter ut från stranden. En helt fantastisk sandbotten och kristallklart vatten, som var riktigt njutbart tempererat idag.

Det enda tråkiga, så har det alltid varit, är alla dessa äldre gubbar som står uppe på sanddynerna och spanar, många med kikare. Ett stycke av stranden har det alltid varit, helt naturligt bara, valfri textil eller helt utan. Så underbart skönt att bada, utan att byta blöta badkläder i lös sand.

Skogsbilsväg ett stycke av sträckan vi cyklade.

Gamla Grankullavikvägen har vi aldrig cyklat förr. Vi var rädda för punktering i det grova gruset, men det gick bra. Bättre än att cykla väg 136 i mycket trafik. Vilken fin skog vi cyklade igenom. Halva sträckan var den mest fantastiska cykelbanan.





Sommarläsning i en solstol

25 06 2020
Hans Roslings bok.

Vi skulle ha cyklat iväg och badat idag, men vi slöade till i en solstol, med var sina böcker i stället. Från att i början haft riktigt kalla ishavsvindar, har vi nu haft högsommarvärme, som mest i morgon + 30 grader, källa SMHI. Vi som varit Öland trogna varje sommar, sedan mitten på 70- talet vet , att sitta ute i bara en t-shirt till framåt kl. tjugo på kvällen, är inget man är bortskämd med. Så har vi haft det alla dagarna på Nabbelund.

Hans Roslings bok börjar med 13 frågor. Det var ju enkelt att svara, tänkte jag först. Jag svarade fel på fler än tio. Lika fel har alla väldens ledande personligheter också svarat. Hela boken har tumlat om i hjärnan. Det var inte bättre förr! Världen ser inte alls ut, som de flesta av oss tror att den gör.

Hans Roslings bok inkl. bokomslag.

Jag har kommit till avslutningen i boken. Det värsta som kan hända världen, skriver Hans Rosling, är en Global Pandemi, Finanskollaps, Världskrig, Klimatförändringar och Extrem fattigdom.

Citat: ”Influensavirus far genom luften i små droppar. En enda person kan gå igenom en tunnelbanevagn och smitta varje person i vagnen, utan att veta om det, eller att han rör vid någon”. Där är vi idag.

Denna boken är nästan ett måste att läsa! Ta med den ut i husbilen i sommar, om du inte redan läst den.

Ps. Den 5 februari 2016 fick Hans Rosling besked om att han hade obotlig bukspottkörtelcancer. Han fick inställa 67 olika planerade framträdande över hela världen. Ett år senare avled Hans Rosling. Hans Tack i avslutningen av boken är enorma.





Magiska Nabbelund Öland

24 06 2020
Kl. 2.15 Nabbelund Öland

Jag somnade ovanpå täcket, vaknade av att det var lite kyligt och jag var kissnödig. Klockan var strax efter kl. 2. Jag tog på mig morgonrocken och gick ut, bara för att se natthimlen. Jag lyckades fånga en av mina bästa bilder någonsin. Det var bara att ta vara på, vad morgonsolen bjöd på. Bilden är magisk, när morgonrodnaden speglar sig in i fronten på bussen.

Ingen sol in i bussen, ett träd, bara en meter framför skuggar oss.

Bilden är tagen inne i bussen framme i cockpit. Vi drar bara ned gardiner i sovrummet, vi har ingen insyn, ingen brännande sol.

Skugga på frukostbordet och sol till solstolarna.
Vår ”egen” pats sedan 1999.

Vi har alltid stått här på vår egen gård. Vi älskar Nabbelund över alla andra platser, speciellt när solen skiner som idag.

Cykelbana till badet i Bödabukten.

Vi har aldrig badat i Fagerrör. Vi cyklade dit för att testa. I morgon drar vi oss nog bort mot Hornrevet och Lyckesand. Hela 80- 90 talet badade vi på Lyckestand. Nu är det roligt att komma tillbaka.

Badplats Fagerrör, vid den långa Bödabukten

Det var grymt med sten på stranden. Två meter ut i vattnet var det sand. Ett litet stycke bort var det stenfritt. Matts har doppat sig i havet idag.

Vi satte upp vårt nya vindskydd.

Birgitta tål inte att sitta och sola, så det var hennes sol- & vindskydd. Knappa sex km enkel resa, hade vi att cykla till badet, största delen på jättefin cykelbana.

Cykelbana till ICA Byxelkrok

Cykelbana till Byxelkrok. Birgitta skulle hämta sin medicin på ICA i Byxelkrok, samt handla lite mat. Jag sa till Birgitta, denna cykelturen kommer du aldrig att glömma, så vackert var det.

Välpackade cykelväskor med mat

Nu är vi strax hemma igen efter den andra cykelturen, som var lite längre än den förra. Inte konstigt att vi älskar Nabbelund. Största möjliga tystnad, ”en egen gård” att parkera på, de stora avstånden till varandra, havet utanför trappan, cykelvägarna, naturen och ganska nära till allt.