Stort Grattis Linus firar 11 år

15 09 2020
Linus bjöd oss på födelsedagsfest

För att vi skulle kunna smaka alla sorters korvar som Linus grillat, hade han delat på både korvbröd och korvar. Annars hade vi inte haft en chans att smaka på alla sorter.

Ät mycket korv Linus, så du blir stor & stark som farfar och snart kan gå in i vice vd rollen. Farfar och farmor tar gärna lite lediga fredagseftermiddagar.





Vi förlänger sommaren

11 09 2020
Torsdag kväll och vi sitter ute under bar himmel till solen går ned.

Vi är positivt överraskade av vårt Willab Garden Greenroom. Vi sitter ute varje kväll efter jobbet, utom någon dag när det regnat hela dagen. Det tio cm tjocka och isolerade betonggolvet, blir så uppvärmt av solen, att det är som den goaste golvvärme på kvällen.

Fredag kväll efter jobbet

Utanför glasväggarna är det verkligen blåsigt och kallt, men inte inne i vårt uterum. För varje dag vi kan sitta ute, blir hösten och vintern en dag kortare. I afton bjöd Birgitta på entrecote och pommes.

En riktigt trevlig helg till er alla





60 år sedan förra gången

10 09 2020
Tranås Vårdcentrum

Sist jag var här, var i början av 60- talet. Jag hade vid den tiden köpt moped, nya motorsågar och börjat avverka skog åt olika sågverk i bygden. Denna gången var jag bara ett par km hemifrån, när olyckan var framme.

Jag fällde ett träd i ganska besvärlig och kuperad terräng. Det bar sig inte bättre, än att sågkedjan skar upp ett hål i byxorna, rakt över knäet, men inte in i benet. Som så många andra gånger i livet, har jag levt under den Högstes beskydd, så även denna gången. Sågkedjan skar bara upp i köttet över knäet, utan att skada benet.

Med motorsågarna på pakethållaren och en handske över såret rullade jag sakta hemåt. Mamma blev nog förskräckt, men ringde en Taxi som körde mig till Tranås sjukstuga som det hette på den tiden. Läkarna var duktiga och idag jag har bara ett djupt ärr kvar över knäet.

Idag var jag tillbaka. Sedan tidigaste skolåren, har jag en kronisk bronkit. Nu ville min läkare röntga lungorna, för att se om han kan underlätta besvären. Jag blev lite förvånad över, att det fanns sådan verksamhet kvar här. Vad skönt att det finns mindre vårdinrättningar kvar. Jag gillar inte att leta mig fram i de stora sjukhusen.





Att vara 70+ i pandemin

6 09 2020
Min kusin Torsten Herbetsson, Huskvarna

Nu har vi bott i vårt nya hem i tre månader. Vi såg fram emot att få oväntat besök, av flera som är intresserade, kanske lite nyfikna också, på hur vi har det, men tydligen vågar ingen komma och hälsa på. Naturligtvis har vi full respekt för er som dragit sig undan.

Birgitta och jag har valt att inte isolera oss, vi har jobbat som vanligt varje dag, vi har besök på jobbet, vi träffar våra arbetskamrater, vi träffar våra åtta tekniker som är ute och reser varje dag, vi sitter i möte. Själv har jag levt med alla mina entreprenörer och hantverkare under sista halvåret, som jag oftast mött flera gånger om dagen.

I går kom min kusin Torsten Herbetsson, Huskvarna. Han tyckte nog det var trevligt, så han kom tillbaka idag också. Min mamma och Torstens mamma var syskon. Torsten är ett år äldre än mig, och har en liten firma, där han svetsar låsbeslag, som han säljer.

När Torsten i mitten av 80- talet kom till Öland med en Mercedes 308, som han skulle göra en husbil av, skrattade vi alla åt honom. Det går inte åka husbil, man måste ha husvagn, så sa vi då till Torsten.

Tack Torsten att du vågade hälsa på oss, nu kanske du har väckt liv i flera.





Fredagsmys hemma

4 09 2020
Vi njöt av nystekta hamburgare i greenroom

Trots att det inte är så varmt ute och regnar stundtals, har vi det varmt och gott ute i greenroom. Birgitta bjöd på jättegoda nystekta hamburgare.

Vi har alltid kontakt med varandra i hela huset

Från köket och även tvättstugan, i högra hörnet av bilden, kan Birgitta se på tv och kommunicera med alla i huset. Lite långt att gå hem på kvällen för att sova, det är drygt tjugo meter hem till sängen.

Denna helgen har jag ett arbete kvar sedan i somras. Jag måste skruva upp hyllor garaget och köra ett sista flyttlass om jag hinner, men det är nog tveksamt. Jag stressar inte längre.

Trevlig helg till er alla läsare av min blogg.





Förr använde jag krösaplockare

1 09 2020
Numera använder jag sekatör

Min mamma och min storebror, kunde inte se ett enda bär förfaras i skogen, om det så var på milsvida avstånd. Jag minns att jag hjälpte till efter skolans slut några gånger och kanske att Birgitta & jag, plockade lingon som nygifta, för mer än 50 år sedan. Då använde vi oss av krösaplockare.

Själv tycker jag bättre om Önos storhushållsprodukter på fem eller tio liters hinkar. Förväxla inte detta sylt med vad som står på hyllan i din konsumentbutik. Det är två helt skilda produkter.

Kvällen skörd på några minuter

Sedan många år tillbaka, plockar jag numera lingon med sekatör. Jag kommer inte att äta upp dessa, de skall bara vara till dekoration på korvar och julskinka när vi julfotar i morgon.

Enris fullt med bär

Jag frågade på jobbet i eftermiddag, är det någon av er som har en Idegran, Taxus Media ‘Hicksii, hemma i sin trädgård. Naturligtvis visste ingen vad det var. Själv hade jag ett antal i vår förra trädgård. Dessa var jättebra att dekorera med, vid julfoto och på våra gravvårdar, under vinterhalvåret.

Jag gick runt i skogen och funderade, tills jag fick se en enbuske, full av bär på sina grenar. Nu behövde jag inte fundera längre. Jag klippte av en hel kasse med fräscha grenar. Det blir alltså lingon och enbärstema i år.

Idegran, Taxus media 'Hicksii', 100-120cm




Birgitta provkör

27 08 2020
Birgitta provkör

Idag har vi haft lillbilen på service. Vår gode vän Nisse i bilhallen, ordnar alltid en lånebil, så jag kommer hem. Idag fick jag testa en Hyundai Laddhybrid. Ladda med en sladd och kör ”fem mil” på ren el. Sedan laddar bilen under körning. Total bränsleförbrukning 0,4 lit/mil.

Denna bil var dock inget för oss. För att stiga in i bilen måste du ta huvudet under armen, så himla låg i insteget.

Denna skulle Matts vilja provköra

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, har redan hunnit med att sätta rekord som snabbaste suv runt Nürburgring med den otroliga tiden 7 minuter 51,7 sekunder. Den skulle passa in till vårt röda hus. Men jag talar inte om priset på den, för då faller drömmen.

Drivlinan är en 2,9 liters V6 bensinmotor med Bi-Turbo som levererar 510 hk och ett vridmoment på 600 Nm. Bilens topphastighet är 283 km/h med en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 3,8 sekunder. Stelvio Q är fyrhjulsdriven och har således Q4-systemet och Alfa™ Active Torque Vectoring. Andra högteknologiska system finns på Stelvio Q.

Min roligaste bil som jag haft.

Denna Alfa Romeo 75 hade en 3 liters motor och gjorde 0- 100 på 7,2 sekunder. Fyra stödben i marken och bara full gas. Vilken bil! En hel helg hösten 1989 var vi på autobahn, för att bara köra bil.





Vi stortrivs hemma en helg

23 08 2020

Efter en tuff arbetsdag på jobbet under lördagen, sov vi gott hela natten. Fram på förmiddagen, efter en god frukost ute i greenroom, satte jag mig på ryggen igen, nu med en tidning, men somnade igen och sov i nära två timmar till. Helt Fantastiskt!

Vad vill du göra idag? sa jag till Birgitta. Hon visste inget och jag visste inget, så det blev läsning. Helt plötsligt kom jag på, att jag helt och hållet glömt bort familjens gravvårdar, under senaste veckornas hetta.

Jag förväntade mig att allt var nedbränt och borta, men inte. Jag planterade på Birgittas familjegrav, samtidigt med mina föräldrar och hemma intill entrén. Hemma hos oss har blommorna fått all omsorg, lagom, sol, vatten och värme och där har de trivts. På gravvårdarna har vi självbevattning av blomlådorna.

Jag glömmer aldrig min mammas omsorg om gravvårdarna. Ofta hörde jag henne säga. ”Tänk om söskena (syskonen) kunde se till gravarna någon gång, men aldrig”. Nästan alla mammas sju syskon bodde i .Askeryd där gravvården fanns. I vår familj har jag axlat ansvaret vidare.

Nu bor vi på landet, med naturen som närmaste granne. Vart vi än åker, har vi det minst lika bra hemma. Fast det ena förtar inte det andra. Just nu längtar jag ut på en resa till Väderstad, Markuskräftan, Konditoriet, ”Västa Krogen” och den betalfria ställplatsen.





Igår fyllde jag 73, men det s…

19 08 2020
Tack för alla gratulationer.

En granne till oss på 70- 80 talet, fyllde 50 år en långfredag. Han var produktionschef på ett större företag i Aneby, med många anställda. Under natten till långfredagen hade hans anställda, rest upp en stege till garagetaket på familjens villa.

Där hade de monterat upp en toalettstol, med deras chef i gipsfigur i naturlig storlek, kläder, hår, mössa, svarta glasögon sittandes på toa och hålla Tranås Tidning i sina händer. På tidningen första sida, stod det synligt för alla: ”Idag fyller jag 50 år, men det skiter jag i”. Varenda människa boende i kommunen var förbi för att se konstverket. Det blev inte kvar på taket så värst länge. Min granne blev inte glad över tilltaget.

Själv gör jag sällan inlägg på Facebook, jag hinner sällan eller aldrig gratulera andra, ändå får jag en hel lång rad gratulationer. Ni är beundransvärda, som hinner med och orkar. Bli inte besvikna på mig om jag inte hinner, eller kommer ihåg att gratulera tillbaka. Jag tror att jag stängt av kranen, till min egen födelsedag på Facebook, men jag får jättemånga Grattis ändå. Tack så mycket!. Niklas med sonen Linus i spetsen, kom och grattade, då glömde jag fota. Så är det när man har roligt.

Imorgon ska vi fira med hela personalen och då behöver jag vackert väder, när vi är ute. Just nu kom världens åskskur ute.





Jag har fått två söndagar i veckan

9 08 2020
Detta möter min blick när jag rullar upp rullgardinen i sovrummet.

Detta har jag drömt om, vakna till morgonsolens strålar över Aneby Gårds gärde. Nu är det verklighet.

Mumin kaffe

Återigen en hel lång nattsömn. Solen skiner och Matts mår bra. Igår satt vi i två hela timmar och njöt av solen och naturen framför oss. Hur är detta möjligt för Matts, att sitta still så länge? Han måste ha fått det bra.

Frukost i greenroom

Idag plockade vi av den första tomaten, från den då ynkliga lilla planta som vi köpte på en gårdskärra på södra Öland, för sex veckor sedan.

Provsmakning av första tomaten

Det smakade sött och gott, precis som jag förväntat mig.

Målsånna Stugby & Camping

Förra helgen gick vi en vandringsled till Målsånna Stugby & Camping. Igår tog vi bilen och nu kunde vi konstatera att vi har tre km dit. Vilken fantastisk plats att bo på, alldeles intill badstranden.

I gula huset på andra sidan sjön föddes Niklas

På andra våningen i gula huset på andra sidan sjön, bodde vi mellan 1970 till 1972. Där föddes vår son och numera vd Niklas.

Fika vid sjön Västra Lägern

Vi packade en kaffekorg och tänkte fika vid badplatsen Liden, (Östergötland) vid norra stranden av sjön Västra Lägern. Men oj va fullt med folk det var. Vi körde vidare till södra spetsen av sjön, där vi hittade en liten grön yta att sitta på.

Jag som alltid haft något för mig varje lördag, om vi inte varit ute med bussen. Igår var det lördag, men det känns som söndag hela tiden. Nu har jag fått två söndagar i veckan. Söndagen har jag alltid avhållit mig från att arbeta, om jag inte varit nödd och tvungen. Kroppen måste få vila en dag, det lärde far och mor mig.

Orienteringstavlan