Själv har jag tittat på båtar och traktorer hela vintern. Vi har så stor tomt att den rymmer både en BM Viktor, en båtkärra och gästparkering för husbil norr om garaget. Jag har dock inte kunnat splittra mig, bygget och tomten måste bli klart först, båten, (traktorn) får komma senare. Det sista är bara fantasier än. Stort Grattis Linus, du blev före farfar! 🐬🛶
Nu ligger den där
Mamma Carina var med när Linus köpte båten på fredagseftermiddagen. Sent på kvällen hade pappa Niklas lånat en båtkärra och hämtat den halvvägs till Jönköping. Nu är båten sjösatt i vår badvik.
Dags för första fisketuren
Ska du fiska redan i kväll? frågade farfar Linus. Självklart sa Linus.
Storfiskaren Linus med första fångsten. Foto Niklas Torebring
Efter en liten stund kom ett sms med första fisken. Stort Grattis Linus, denna båten passar dig som handsken. Fin och nymålad var den dessutom. Farfar letar kanske en lite längre och stadigare båt med motor, annars åker nog inte farmor med. 🛳⛴
Mindre är tio meter från vårt sovrumsfönster betar grannens hästar.
Den första häst jag minns från barndomen var hästen Bläzer. En stor råstark ardennerhäst. Tråkigt nog gick han igenom golvet på rännet och skadade sig. Det är allt jag minns av honom.
Sedan köpte pappa ett nordsvenkt sto, Freja. Detta var ingen arbetshäst på samma sätt som Bläzer. Det bar sig inte bättre, än att pappa fick en häst till på köpet, Freja födde Grålle. En stor stark buse, som var nästan helt omöjlig att tämja för pappa. Efter detta födde Freja Bellman, en lite mindre och så snäll häst. Dessa tre hästar hade pappa större delen av min bonddrängstid.
Femton år gammal, avverkade jag ensam, en rotpost med timmer på granngården, ett par km bort. När jag avverkat kalhygget, och det låg fullt med stora stockar, lånade jag Freja och timmerkälkar av pappa och körde ut timret till bilväg. Detta jobbet var så tungt att det satte spår i mig för livet.
Nu är vi jätteglada över våra närmaste grannar hästarna, som betar av och håller rent i träddungen.
Åter en söndagsmorgon och jag vaknar strax innan klockan är åtta, utan minsta lilla sömntablett. Detta finns egentligen inte i min värld. Det finns inte på kartan för mig, ändå händer det igen.
Muminkaffe
Den rena morgonluften och naturen in på knuten, gör att vi sitter kvar i nästan en timma. Jag som aldrig har ro att sitta still annars, då förstår ni hur njutbart det är. Det är bara vi och naturen.
Tio meter utanför våra sovrumsfönster
Här framför oss går två hästar, som betar och håller efter växtligheten. Lägg märke till stenmuren rakt fram i bild. Hit upp gick Anebysjön fram till år 1860. Med andra ord vi bor på sjöbotten.
Efter frukost gick vi till Målsånna stugby & Camping
Rakt fram i bild ligger Aneby Kommuns, enormt stora misslyckade satsning på Ekotopia och miljöutbildning. Idag gäller vård och omsorg. Så synd att inte restaurangen är öppen. Tänk att ha en restaurang inom ett par hundra meter.
Så lummigt och vackert
Vad trevligt att få vandra i denna grönska.
Bakom Ekotopia.
Det går små och stora kossor båda sidor om vandringsleden
Ett fågeltorn ganska nära oss, men detta kände vi inte till
Kanske bara tre hundra meter bort, men vi kände inte till det.
Snyggt och välsköttBirgitta är otränad på att gåFramme vid Målsånna Stugby, Camping och Ställplats
Jag stannade kvar i skogsbrynet och gick inte fram till husen. Många lediga platser finns det.
Strax hemma igen
Nu är vi strax hemma igen. Bara fem km tur o retur enligt skylten. Jag tror dock att det är minst tre km eller ännu mera enkel väg.
Vi gick en en vandringsled (fejkad grön) som inte finns på Google
Nu börjar hemmakänslan att komma påtagligt. Det är här vårt nya liv just har har börjat. Det kom nästan en tår o ögat av tacksamhet, när vi åt frukost i vårt Greenroom. Tänk vad bra vi fått det efter alla år av hårt arbete.
Vi hade lagt oss för att sova en kväll, när Birgitta säger, ”Det var hemskt vad du luktar rök.” Så är det att grilla ute på riktigt. Nu sedan vi började att använda vår murstensgrill, är det så enkelt att starta upp och sedan bara skrapa av gallret över glöden. Ingen tråkig och kladdig disk och massa pyssel efteråt. Veden doftar så gott när den brinner.
Fläskfilé på grillen idag
Idag hade jag laddat upp med bara björkved. Det doftar så gott och vi sitter ute. ”Hemma lika bra som husbil”. Vilket trevligt fredagsmys för oss. Nu kunde vi fira att vårt semestervik är över.
16,5 cm ordererkännande på fyra veckor
Sedan några år tillbaka, är jag bara vice vd på jobbet. Under de sista fyra veckorna, har jag haft det fulla ansvaret för allt igen, när Niklas haft semester. Kommer jag att räcka till, Niklas utvecklar affärssytemet hela tiden. Jag försöker att inte lära mig alla detaljer. Inte en enda fråga, har jag behövt störa Niklas med. Allt har fungerat klockrent.
Men vilket jättebra Team vi varit, som jobbat nu de sista fyra veckorna. Allt har fungerat med bästa beröm åt mitt team. Själv har jag jobbat mest med order, kundtjänst och ekonomi. På bilden ovan är alla ordererkännande, order som jag tagit emot och godkänt, under dessa fyra veckor. Det blev 16,5 cm med ordererkännande på dessa fyra veckor.
Jag planterade denna gran på jobbet, för kanske fem, sex år sedan. Ingen särskilt smart plantering, en cementring fylld med jord, stående ovanpå asfalten. Under alla somrar hittills, har jag burit ett antal vattenkannor, för att vattna granen, men inte i år.
111,6 mm under juli månad hittills.
Sedan vi kom hem första dagarna i juli månad, har det fallit 111,66 mm regn. I år har jag saknat de varma somrarna i sydeuropa. Vad skönt att vi reste när vi var unga. Sonen med familj har även de svemestrat i år, boendes i bland annat en stuga på Österlen. Aldrig mer, sa sonhustrun när de var hemma igen.
Vår svemester var ingen Aha upplevelse heller. Vi hade solsken bara några dagar på Norra Öland. Det blev mest bara favoriter i repris. Dessutom fungerade inte värmen i bussen som den skulle. Troligtvis måste vi byta batterier under augusti. Varken Birgitta eller jag mådde särskilt bra. Dessutom Corona rädslan hela tiden.
Linus & pappa Niklas & mamma Carina, bjöd hem oss alla tre familjerna, till grillfest på söndagseftermiddagen, ute i deras trädgård. Före detta hade Linus tagit med sig pappa till ICA och själv bestämt vad de skulle handla. Av råvarorna hade Linus själv gjort en fantastisk grillbuffé, med grillade hamburgare som han själv grillade, kyckling, bacon, korv, majs, paprika, lök, egna såser och sallad. Mamma & pappa fick i stort sett bara titta på.
Att Linus lagar mat det visste jag, men inte att han lagade mat i dessa proportionerna och dessutom bestämde inköpen. Pappa fick betala och stå för kalaset. ”Du bjuder, jag betala”, sa pappa Niklas. Men hur har du gjort Chilisåsen sa jag till Linus, det är inget konstigt, det är bara att mixa lite.
Vi hann äta middag, bara krypa lite närmare husväggen och under markisen, vi hann duka av bordet. Kusinerna och far & mor hann spela brännboll, spela krocket och kasta med kastspö Sedan öpnade sig himlen, med ett skyfall. 25 mm regn på 20 minuter.
Tack Linus och hela familjen, du imponerade på mig Linus!
Det blev ganska sent på fredagskvällen, innan vår dotter med familj gjorde entré. Hela sju månader sedan vi sågs sista gången. Vi hade så mycket att tala om, inte minst hur de skulle sova i sina nya gästrum.
Strömmen försvann. Foto Mikael Marbenius
Det blev mörkt, men inga lampor tändes. Det har regnat så mycket, så vi misstänkte fukt någonstans kanske. Men icke. Det finns en app till hela anläggningen, som du måste ladda ned, sa Mikael.
Strömmen kom tillbaka. Foto Mikael Marbenius
Mikael hittade inloggningsuppgifter, men det var för låg bredbandskapacitet hos oss, för att ladda ned. Jag åker ut på samhället och hittar en bättre plats att ladda ned på, sa Mikael. Efter en stund var han tillbaka och kunde kontrollera varje enhet in i detalj. Fönster- & utebelysning var avslagen. Sedan lyste det så fint i den mörka kvällen. Varför det slocknat vet vi inte.
Drönarbild. FotoMikael Marbenius
Idag körde Mikael flera varv med sin drönare och tog en massa fina kort.
Drönarbild. Foto Mikael Marbenius
Bara en tomt norr om oss, mellan oss och vita huset, återstår att bygga på.
Våra närmaste grannar.
Efter frukost gick vi till stranden. Där sparkade vi fotboll med barnbarnen och fikade innan vi gick hem igen. Vi hade så roligt att jag glömde ta kort. På vägen hem pratade vi med våra närmsta grannar.
Jag bara såg hur pumphuset borta på betsmarken, nästan stod i brand en kväll. Innan jag hunnit ut utanför dörren var det borta. Så nästa kväll kom det igen och jag sprang ut i leran på min tomt.
I min regnbåge finns sju färger
Jag älskar den riktiga regnbågen, från Noas tid i Gamla testamentet 1 Mos. 9:13 Den värdsliga bågen med endast sex färger, håller jag mig långt borta i från.
Solnedgång över badviken
Vi önskar mera sol i sommar, vi längtar efter dig…
Sista gången vi såg våra barnbarn Oliver och Nelly, var för exakt sju månader sedan, när detta kortet togs. Sedan kom Corona, jag behöver inte skriva mera om det, alla vet vad det inneburit, i uppoffringar, isoleringar och försiktighet.
I morgon fredag har familjen aviserat att de kommer hem och hälsar på. Vad roligt att möta dem igen. Visst har de kunnat följa varje byggdag, men jag hoppas att det blir annorlunda, att se och uppleva allt i verkligheten.
Sju månader senare
Apropå vårt Convid -19 Antikroppstest, fick vi svar idag. Vi trodde att vi hade Antikroppar, men svaret var nej. Jag fick även svar på ämnesomsättningsprov, det var ok, PSA prov hade ökat från år 2016 4,4 tills nu 6,4. Jag ligger 1,4 över gränsvärdet och har lämnat nytt prov idag.
Både mamma & pappa hade sina egna uttryck, fast man lydde aldrig, eller ens brydde sig. ”Sköt om din mage, annars får du problem, när du blir äldre” sa mamma. För mig var det roligare att köra traktor/tradare, än att springa på dass. Mamma hade rätt, det straffar sig! Sedan sa mamma, (fast det kan man inte påverka) ”Pojkar som är glada i flickor, får problem med ”pinketya” när de blir äldre”. Det senare vet jag inget om än.