Kampen fortsätter

15 11 2017

mellan Matts & min Appleskrutt

img_2873-2

Min 70- årspresent.

Idag ringde Machuset Jönköping, och sa precis som jag trodde att de skulle säga. ”Det finns inga fel på din dator”. Då ska jag visa er sa jag! Jag började lägga in bilder på min blogg och skriva. Vips var text och bilder borta! Du stötte till styrplattan och då kan vad som helst hända, fick jag till svar. Styrplattan på denna är mer än dubbelt så stor, som på min förra MacBook Pro och andra modeller. Det går inte att undvika att stöta till den.

Jag har fått ett verktyg som jag vill använda, som min förra dator. Då måste vi stänga av styrplattan eller måste du köpa till en mus!!! Jag skall inget köpa, behöver jag en mus får ni skicka med en sådan, när vi köpt datorer i höst för 150 tkr av er. Vi kan inget skicka med! Sista ordet är inte sagt!

Nu ska vi importera bilder från min kamera och det funkade. Nu skall vi hämta bilderna in i Lightroom sa jag. Så stod deras tekniker och säljare en kvart, utan att hitta bilderna.

Jag visade ett annat inlägg, där bara en del av bilden visas på min dator. Bilden är hel på alla andra datorer utom på min Appleskrutt. Återigen står dessa herrar rådvilla.

Jag tar min tomma datorväska för att gå. Behåll Appleskrutten, jag har redan kört tjugo mil för att få den lagad, jag kan köra 10 mil till. Jag är 70+, jag har hörapparat, jag är inte senil och inte dum i huvudet heller. Se till att fixa detta och så går jag ut efter en timma.

Min fina familj, ville ge mig det bästa, och så gick det så här snett. Jättetråkigt! Om jag köpt den själv hade det väl gått an.


Åtgärder

Information

14 responses

15 11 2017
Rolle o Carina

Usch vilka tråkigheter Matts,ska nog undvika Apples datorer 🙂
Köper nog en ny Pc när det är dags,än funkar min Samsung 🙂

Varm BrasvedsKram..

15 11 2017
Matts Torebring

Ja detta var inte alls roligt och det bemötande jag fått av MacHuset.
Braskamin kram

15 11 2017
Lennart

Osis!,

Kram

15 11 2017
husisblogg

Ägarna tycker ofta ”teknikerna” och säljarna ibland inte är värda namnet i butikerna. Hoppas att ni kommer tillrätta med detta problemet!

15 11 2017
Matts Torebring

Det finns inte många säljare idag, kanske tio- femton på hundra. En tekniker kan sällan sälja. Bemötandet jag fått skapar inga förutsättningar för nya affärer.

16 11 2017
Anki

Trist bemötande! Hoppas det fixar sig!

16 11 2017
Matts Torebring

På tisdag eftermiddag har jag inbokad tid för att gå igenom Appleskrutten.

16 11 2017
Marcus

Använd din gamla dator och sälj den där. Det är inte fördubbling av processorprestandan var 18:e månad som förr och man klarar sig bra med en flera år gammal dator. Microsoft Windows har dessutom blivit snabbare och mer resurssnålt de senaste åren. Tycker man det är besvärligt med en dator är det ofta tillräckligt med en Ipad och ett bluetooth-tangentbord.

16 11 2017
Matts Torebring

Tydligen är det så att den nya datorn, med den extremt stora styrplattan är problemet. Så fort man nuddar den så far allt iväg. Nu har de stängt av den. På tisdag får jag hem den igen.

16 11 2017
Lisbeth Albertsson

Hej!
Min man, som är helt oteknisk, köpt en ny dator hos Mediamarkt. Tangentbordet fungerade inte när man växlade stor och liten bokstav, blev en massa konstiga tecken gick inte att skriva. Jag åker in med datorn 3 olika säljare titta på den men hittar inget fel. Vill att de ska skicka in datorn på service men det kan de inte göra De gör en ominstallation och jag återkommer efter 2 Tim. Nu ska det fungera vilket det inte gör när jag kommer hem. Åker in samma visa igen förklarar felet för flera säljare, tycker väl att jag är en gammal kärring som inget begriper, efter många om och men får jag säljaren att skicka datorn till fabrik. Får skriva på ett papper att jag får betala kalaset om de inte hittar något fel. Det ska ta 1 månad. Efter 7 dagar kommer datorn tillbaka med nytt tangentbord och kostade inte mig ett öre. Blev behandlad som jag var dum i huvudet. Kommer aldrig sätta min fot på Mediamarkt mer.

16 11 2017
Matts Torebring

Jag känner igen det där, redan från 65+, honom kan vi ignorera. Tänk om alla konstruktörer tänkte användarväntligt, som I vår nya Hyundai Tucson -16. Där är allt så enkelt, att jag skulle kunna ställa om vad som helst i menyn på GPS i full fart på motorvägen. I vår nya Kabe och medföljande Multimediasysten, satt jag nästan en timma för att kunna hitta välja språk, sedan den själv bytt till ”grekiska”. Mycket är inte användarvänligt i dag inom teknik.

16 11 2017
Lena & Jan

Lider med dig Matts! Verkar uppenbart att nya touchplattan och dess mjukvara (software) inte är färdigtestad… Håller tummarna för dig att Apple fixar detta, annars har dom väl gjort tre försök att få till det och då tror jag konsumentlagen ger dig rätt att återlämna ”en super nykomling” som ej fungerar!

16 11 2017
Matts Torebring

När saker och ting krånglar och när ny teknik, blir fientligt, nästan oanvändbart för oss vanliga, då blir jag FRUSTERAD. Idag säger säljaren, ja jag har också stängt av styrplattan, den är för tjänslig, det går inte arbeta med den. Varför inte säga det från början, varför tillverkas en produkt som denna. Min förra MacBook Pro är superbra. Den nya är en Appleskrutt! På tisdag ska den skrivas ut och jag skall hämta den.

16 11 2017
Nils-Åke Hansson

Klart du ska stå på dig

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: