Jag protesterar igen, trots att jag gjorde det för en månad sedan.
Denna kontrollpanel, är helt fantastiskt bra utformad, enkel och lätt att förstå. Nere i högra hörnet finns en inloggning, som jag jag fick lära mig i måndags, av en superkunnig man på Kabe Service. Här kan jag läsa ut, om något skulle vara fel och jag vet var jag skall leta, efter ett eventuellt fel. Så långt är allt fantastiskt bra.
Detta visste jag inte i lördags eftermiddag, när något hände med det elektriska i husbilen. Jag kunde inte ladda datorn via USB uttag, ingen belysning på toa och dusch, markisen fram gick inte ned, fotsteget gick inte in, sängen gick inte att höja vid huvudet, med mera.
Jag ringde mina vänner på Kabe service i Tenhult. Jag fick komma efter bara någon timma. Nu fick jag först en elritning över hela vår bil. (Varför finns inte det med från början) I vår Husbil finns sex styck Noder utplacerade. (bilden ovan) Tack vare ritningen jag fick, vet jag var de finns och vad de strömförsörjer. Alla är undangömma på de mest obekväma placeringar. För en vecka sedan, visste jag inte hur en Nod såg ut.(Nod = strömfördelare)
I vår bil hade en säkring gått sönder i Nod 6. Den Noden sitter i Birgittas lilla sängskåp. Först måste golvet bort i sängskåpet, sedan långt där nere finns en Nod. Där måste man skruva av locket, som är fäst med fyra styck ”Torkskruvar”. Sedan finns en 20 A säkring, som inte är enkel att komma åt. Denna var trasig. Efter bytet fungerar allt i gen. Jag sa till Kabes produktionschef: ”Jag vill ha en elcentral, med allt samlat på ett ställe”! Ingen husbil kommer att ha det så, om några år, fick jag till svar. ”Kabe alltid steget före” (på gott och ont.)
___________________
Mera tekniska bekymmer….
- Vi bytte ut sju styck befintliga datorer på jobbet. Dessa är så nya att till och med den nya stora skrivaren inte har drivrutiner. Mer än 30 timmars arbete att komma rätt.
- Scanrarna på orderplock fungerar inte till de nya datorerna, ett veckolångt jobb är inte slut än. Kablaget är troligtvis för gammalt.
- Min egen nya MacBook Pro hittade inte bilderna från kameran, timmar av sökande
- En av våra tre tv apparater hemma, som kommunicerar trådlöst med varandra, slutade att fungera. Efter konsultation med Com Hem, hade en av tre tv tappat abonnemanget.
- Vi sitter och kör husbilen, när ”Astrid” helt plötsligt säger på svenska: ”Sväng om två hundra yards!”
Så här har dagarna sett ut den sista tiden. Tekniken borde underlätta och inte vara så invecklad. Vart är vi på väg? Hade jag inte fått elritningen, hade jag inte vågat köra utomlands längre. Ska det vara så?
Det är mycket med tekniken nuförtiden. 😳 Det gäller att hänga med i alla fall när det gäller den professionella sidan, sen kanske man inte orkar ta till sig allt hemma🙄… men en sak är säkert, att det tar många timmar och ett byte föranleder alltid ett annat byte. 😅
Helt rätt, är vi inte med i det professionella livet, är vi snabbt ute. Jag tycker dock, att verkligheten kunde vara enklare rent privat. Det är ju trots allt många äldre, som har bland annat husbil.
Vart ska detta sluta? Ägarna vill bara att saker ska fungera och att det ska vara hyfsat lätt att hitta fel. Nu verkar det dock gå mot en annan väg och ägaren håller hårt i sin Mac-dator och padda.
Tur att du är så ung Matts så du kan krypa omkring i er husbil för att byta någon säkring.
Bra kommentar som jag delar med dig. Var ska det sluta? Måste de allra flesta komma till verkstad, bara för att byta en säkring? Ung, Tack, men jag behövde vara kvar på ”60 kg strecket”, för att komma in och komma åt.
Ska hjälpa dig lite
Tack Nils-Åke för din ambition, filmen hade jag inte sett tidigare, men den kunde jag innan. Nu vet jag dessutom var alla noder finns och vad de försörjer med el. Ha det gott
Tekniken är bra när man kan den, kass när ma inte kan den!
Kram från France
När vi är i Sverige är allt lösbart, men vad händer när vi är i Katalonien?
Tekniken är jättebra när man kan den o allt funkar!
Kram
Det börjar vara alltför invecklat. Jag skulle föredra enklare lösningar.
Tekniken är bra, när den fungerar!