Vänligheten själv

11 12 2016

Idag mötte jag vänligheten själv… vad roligt att få mötas, det är inte så ofta vi ses numera…

image1

Reklammation från en kund idag!

Så här skriver kunden i ett mejl till oss idag, helt exemplariskt med namn, foto, ordernummer, citat:

”Jag skickade efter ett par Kosta Bodaglas i Serien ”All about you” (Love you) , som jag fick levererade av er för ett par dagar sedan. Tyvärr var trycket på ena glaset lite dåligt (se bifogad bild).

Nu undrar jag om det är möjligt att kunna få köpa ETT nytt glas i samma serie och modell, till ett reducerat pris – istället för att skicka tillbaka detta och få det utbytt? ” 

Till att börja med blir jag glad varje gång, som en kund presenterar sig, med namn och nödvändiga uppgifter. Många, många skriver: En tallrik har gått sönder. / Janne. Sedan får man leta i mejlkorgar för att hitta personen. I bästa fall hittar vi dem, men så tråkigt!

Jag skrev tillbaka till kunden, att en sådan vänlighet, har jag aldrig eller sällan mött tidigare, under mina 40 år i företaget. Jag skrev till kunden behåll glaset och så skickar jag två styck nya glas utan kostnad. (2-pack) Jag behöver inte skriva hur glad kunden blev.

Det är många gånger roligare att hjälpa en kund som denna, än den som trakasserade mig, under flera timmar sen fredagskväll, med svordomar, flera telefonsamtal och mejl, trots att kunden själv beställt fel, men inte kontrollerat orderbekräftelsen. (Citat: Jag är snickare och tittar inte i datorn)


Åtgärder

Information

20 responses

11 12 2016
Kors och Tvärs

Härlig inställning – både från kunden och från dig. Man handlar ju gärna en gång till av dig då, med det bemötandet
Kram

11 12 2016
Matts Torebring

Jag tror att en person som denna, har en harmonisk tillvaro och mår bra. Den andra personen ligger på gränsen, till att minsta lilla sak, så smäller det bara.
Det är skönt att räkna sig till den första kategorin.
Kram & Ha det gott

11 12 2016
Lena

Skönt med en sådan kund just nu också, då ni som bäst behöver vänlighet! Som du också skriver, är det alltid roligt att ”överträffa” just en sådan kund!

11 12 2016
Matts Torebring

Den som skriker, svär och förbannar allt och alla, skapar bara nya problem. Med lite vänlighet kommer man mycket längre. Dessutom så billig marknadsföring.

11 12 2016
husisblogg

Så vill mina ägare upplevas som kund och så vill de också bli bemötta av säljaren, föredömligt av alla inblandade. Tror detta är ett bra sätt att få ett gott rykte som företagare. Trevlig tredje advent!

11 12 2016
Matts Torebring

Den korta stunden vi träffades på Elmia, han du med att ”sälja in dig som en vänlig prick”. Det tror jag också att du är. Ha en god helg ni också

12 12 2016
Lars Permelin

Jag blir också glad av att läsa om sådant bemötande och om sådana små positiva händelser. Det behövs så lite för att göra någon glad.

12 12 2016
Matts Torebring

Jag delar allt vad du delger oss Lars. Det är sådant som gör det roligt att hålla på och jobba.

12 12 2016
Lennart

Trevligt att råka på vänliga människor.
Man blir så glad.

Kram

12 12 2016
Matts Torebring

Vi får nog ta lärdom av detta både du och jag, när vi ringer till Telia nästa gång.
Kram

12 12 2016
nils-åke hansson

Goodwill bra reklam!

12 12 2016
Matts Torebring

En annons som kostar kanske 10 000 kr, ger ingenting, jämfört med att ha trevliga kunder som talar gott om företaget.

12 12 2016
Helena FREEDOMtravel

Det är oändligt mycket roligare att vara trevlig och generös mot någon som varit trevlig från början!!!

13 12 2016
Matts Torebring

Ja visst är det så. Jag säger nästan alltid fria, i stället för att fälla.

13 12 2016
Deciree

Ett trevligt bemötande gör att man gärna beställer igen:) Kram

13 12 2016
Matts Torebring

Det är det svåraste som alla säljare har att lära in och få förstår att det är så.
Kram

13 12 2016
Rolle o Carina

Sådana kunder borde det finnas fler av i denna onda värld!

Ha det gott och sälj på….SnöKram fr Tallgren

13 12 2016
Matts Torebring

Man blir glad över att möta dessa personligheter. De är inte många, men de finns.
Kram

14 12 2016
Elisabeth

Jag förstår verkligen varför ditt/ert företag lyckats så bra!!

15 12 2016
Matts Torebring

Ja det beror mycket på, att vi har så trevliga kunder. Sedan friar vi oftast utan att fälla också. Det kostar inte så mycket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: