I snart 70 år har vi känt varandra, i 55 år har vi hängt ihop som ler och långhalm och den 8 februari 1969 gifte vi oss i Församlingshemmet i Frinnaryds kyrka.
Idag för två år sedan på Krusenbergs Gård
”Gods och guld ärvs från fäderna, men en god hustru är en skänk från Herren”. Ordspråksbboken 19:14. Hur skulle jag ha kunnat utveckla mitt entreprenörsskap, utan Birgitta? Det hade inte varit möjligt! Aldrig har Birgitta ens antytt att jag jobbat för mycket. Idag är det nog förr jag, som ber henne att jobba mindre. ”Jag kan väl få göra det jag tycker är roligt”, får jag till svar.
Tack Birgitta för alla år tillsammans, jag uppskattar dig mer idag, än någonsin tidigare!
Jag hade orden redan i min mun, när Birgitta sa det igår, kan vi inte åka någonstans och gå ut och gå? Vi har gått alla vägar hem i kring, som går att gå och som är gångbara nu i snön. Vi åkte till Eksjö och parkerade på Stora Torget. Sedan gick vi Norra & Södra Storgatan tur och retur. Men oj vad många tomma skyltfönster. Fler kommer det att bli.
Vi väntar på vaccin sprutorna och innan dess gör vi inga utflykter. Idag blev det övningskörning. Visst har vi jobbat sista hela året, men vi har undvikit alla offentliga miljöer så långt det varit möjligt.
Norra Storgatan Eksjö
När vi kom tillbaka till Stora Torget igen, blev det en liten godiskasse med hem, innehållande ett par sandwich och supergoda semlor, från Lennarts Konditori.
Nu väntar vi på att få känna oss fria och obegränsade, ta ut husbussen och åka bort. Vi såg så mycket vackert idag när solen sken, ändå sa vi hela tiden, vi har ännu vackrare hemma vid Villa Sjölyckan.
Birgitta ute på isen i badviken.Säkrast att lätta på taket.
Vilken bra snöraka från Willab Garden. Som mest nästan fem meter långt teleskopskaft.
En Zingo tack.
Till och med stolarna var varma att sitta på ute i Greenroom. Bara skidorna står och gråter i förrådet. Vid den röda pumpstationen börjar ett av längdspåren.
I god tid före min prostata operation, kom det tre stora kartonger hem till dörren. Först undrade jag naturligtvis vad det var. Så öppnade jag och kollade av leveransen:
144 styck Inkontenensskydd Nivå 1
96 styck Inkontinensskydd Nivå 3 super
25 styck byxa för fixering av skydd
Efter att katetern var borttagen i tisdags förmiddag, fick jag ett inkontinensskydd Nivå 1. Vi drack kaffe i cafetérian, innan vi åkte hem. Naturligtvis var det spännande att se, om jag var ”torr i byxorna” när jag kom hem. Inte en droppe gick att se. Hela eftermiddagen och inte minst natten, var spännande, men inte en enda droppe nu heller.
När jag gick till jobbet, tog jag på mig ett nytt skydd. Inte en droppe på hela dagen. När jag gick hem, glömde jag kissa innan jag gick från kontoret. Jag kände att det trängde på, redan efter endast en kort bit på vägen hem. Jag kom hem, fick av mig ytterkläder och skor och hann lagom in på toa. I natt vaknade jag vid två tiden och var jätte kiss nödig. Inte en enda droppe i byxan nu heller, Idag har jag inte haft något skydd alls.
Detta är helt fantastiskt. Hemleveransen jag fick, var gissningsvis planerad att räcka minst ett halvår framåt. Nu kan jag lämna det tillbaka allt orört, om inget särskilt händer. Nu har jag börjat ett nytt liv, jag både bor och går på Framtidsvägen.
Det var nästan att Latmasken hunnit bita mig, jag har ju haft det så skönt hemma och bara vilat mig efter min canceroperation. Idag när katetern var borttagen, var det ingen svårighet att jobba. På mitt skrivbord stod denna vackra växt, med denna jättefina kruka, allt för att passa till golvet hemma.
När operationen är över, kateter och agrafferna är borttagna som idag, samt stygn efter efter ett operationssnitt av ett brock, då ska Matts Torebring börja ett nytt liv. Jag har redan berättat, om en ny tuffare klädstil, när allt är över.
Klockan halv sex i morse, fick jag jag kaffe på sängen av Birgitta. Vi måste fira att detta var första dagen, på resten av våra liv. Strax före lunch idag var allting klart på Länssjukhuset Ryhov och vi kunde åka hem igen. Allting var jättebra, jag skulle tagit upp till åtta Alvedon om dagen, jag tog bara två styck första kvällen hemma, för att jag var tillsagd att göra detta. Ingen värk, ingen blod i urinen, allt är bara bra.
Nu skall jag stoppa i mig en tablett om dagen, i 84 dygn framåt, för att om möjligt bli helt återställd igen. Det är dyra tabletter, nästan 2 700:- för en ask. Det fanns en kopia som kostade hälften, men det vågade jag inte på på, vis av tidigare erfarenheter. Jag köper Önos saltgurka, men absolut inte ICA´s egna. Jag köper helst inte kopior!
Nu är jag hemma i eftermiddag, för att se om jag är ”torr i byxorna”. I morgon ser jag fram emot att byta ut livet hemma, mot gemenskapen på jobbet, även om det har varit otroligt skönt få återhämta sig, Det har varit en lång resa nu. Tre PSA prov i juli 2020. magnetröntgen, vävnadsprov på prostata, Sepsis, Urinvägsinfektion och till sist operation. En lång resa är över nu, hoppas jag.
The Lord Is My Shepherd
A Psalm of David. (Herdepsalmen)
23 The Lord is my shepherd; I shall not want. 2 He makes me lie down in green pastures. He leads me beside still waters.[a] 3 He restores my soul. He leads me in paths of righteousness[b] for his name’s sake.
4 Even though I walk through the valley of the shadow of death,[c] I will fear no evil, for you are with me; your rod and your staff, they comfort me.
5 You prepare a table before me in the presence of my enemies; you anoint my head with oil; my cup overflows. 6 Surely[d] goodness and mercy[e] shall follow me all the days of my life, and I shall dwell[f] in the house of the Lord forever.[g]
När vi ser ut mot badviken från vårt vardagsrum, läggs badviken plötsligt i dimma när solen går ned. Efter en stund är allt borta och normalt igen.
Jag gick inte till jobbet idag heller och på vd´s inrådan, stannade jag hemma. Att sitta rätt upp och ned, klarar jag inte lång stund, samt att sköta hygienen med kateter på jobbet, är inte lämpligt. Jag fick en film på cirka en timma från Urologen. Den beskriver händelseförloppet och ger goda råd före och efter prostata operation. Idag har jag sett den för 3:e gången.
Filmen slutar med att när operationen är över och när katetern är borta borta, börjar du ett helt nytt liv, inget är sig likt, du gör en omstart och det bästa har du framför dig. Jag bestämde mig redan före jul att så ska det bli. I morgon förmiddag ska jag ta bort katetern, vilken lättnad det kommer att bli. Hoppas att allt det stämmer som avslutar filmen. Dimman kommer att lätta!
De sista solstrålarna lördag eftermiddagNågra minuter senare på lördag eftermiddag går solen nedPromenad söndag förmiddagMålsånnaleden är spårad
Svårt att tro mina ögon, någon vänlig själ har spårat Målsånnaleden på andra sidan gatan. Så tråkigt att jag inte kan åka den nu, på grund av min operation nyligen. Det är svårt att ta in, hur bra vi har det som vi bor nu.
Anebysjön, omklädningshytten i badviken och ett märkligt träd.
Vi gick ingen lång promenad i dag heller, men vi njöt av varje steg vi tog.
”Om inte ”om” hade funnits, hade käringen bitit vargen”, heter det ju. Nu har vi den bästa vinter man kan tänka sig, ”Om” inte Coronaviruset hade lagt detta mörker och isolering över oss.
HERDEN är framme i dörröppningen och vinkar till sin kompis HUSIS.
Vi har en så gott som ny husbuss, trots att den är tre år till våren, sex nya vinterdäck, jag har nya längdåkningsskidor och skor, som jag knappast använt, jag har fullt modern slalomutrustning, det finns 3 km, 5 km och 10 km längdåknings spår ett stenkast bort. Nu hade jag använt alltsammans ”om” inte Corona viruset funnits och ”om” jag inte varit nyopererad.
Tänk vad detta ”om” ställer till det för oss. Längdåkning på skidor i skogen hade säkert gått bra, ”om” jag inte varit nyopererad. Men åka husbuss utan att kunna röra sig fritt på café- & restaurang, då är halva nöjet borta. Nu har vi den sociala gemenskapen på jobbet, ”om” jag var pensionär kanske vi ändå tvingats oss ut… ”Om” vi inte haft detta extremt fina bussgarage, med konstant temperatur +10 till +11 grader oavsett väder ute, hade Herden troligtvis fått stå ute.
Naturligtvis ville jag ha det nyskottat och fint, när Birgitta kommer hem från jobbet. Men jag kände att det inte känns bra i mina operationssår, så jag måste låta snön ligga. Jag gjorde bara ett gångspår.
Måste be Birgitta skotta taket här också.
Jag googlade om snöröjning på Greenroom. Håll taket rent stod det på Willab Gardens hemsida. Det fanns en snöraka med nästan fem meter teleskopskaft, så då beställde jag en sådan.
Jag gick Framtidsvägen från Norr till söder.
Jag har inte varit ute och gått på hela veckan. Idag gjorde jag ett försök. Jag gick Framtidsvägen från norr till söder. Jag kände att det inte var riskfritt, en massa snömodd ovanpå isgata, så det blev inte ens en km idag.