Känns som att två år är borta

25 04 2021
Jysk parasoller

För strax två år sedan åkte vi på semester till Finland. Före den resan hade vi slitet som vargar, med att tömma vår förra bostad på allt onödigt och fram för allt städa inför fotografering och försäljning. När vi kom hem började vi den stora flytten, som höll på i tre månader, bara all ved tog fem, sex hela lördagar i anspråk.

När flytten var över hade vi lugn och ro i en månad, sedan kom julruschen. I julhelgen blev jag jättesjuk i influensa. Det tog fem, sex veckor innan jag var återställd. Strax efter att jag var återställd kom Corona och vi stängde in oss.

På hösten började vi bygga vårt drömhus. Detta tog nio månader innan vi kunde flytta in. Vi stängde in oss på våra kontor, vi rörde oss inte ute mer än det vi absolut nödvändigaste. Jag levde dock hela tiden med alla hantverkare varje dag, men var inte ute och handlade, åkte med husbussen eller var på restaurang.

Nu har det gått två år, som vi nästan kan säga har missat allt trevligt uteliv. På torsdag är det tre veckor sedan vi fick vaccin nr 1. Kan vi tjuvstarta nu med munskydd på? Idag på hemvägen stannade vi till på Jysk i Eksjö. Vi har länge behövt köpa någon som av solskydd när vi sitter och äter i greenroom. Detta var en av de få gånger som vi gått i en butik för att titta oss omkring. Känns förfärligt att skriva om solskydd, vi har ju svinkallt och behöver varje solstråle som finns.

Är ni flera än jag, som tycker att ett år eller mera bara fallit bort?





Äta pizza i Gränna, ett vårtecken

18 04 2021
Pir Kro Gränna

Detta är för oss ett av de första och bästa vårtecknen, äta en god pizza på Pirkro i Gränna. Det var inte kallt heller, att sitta ute på terassen mot badstranden. Birgitta är inte lika förtjust i att äta pizza som jag är. Denna gillade vi båda. Halva var inbakad och resterande var mest parmaskinka och ost

Banantårta Haglunds Konditori Gränna

Kaffe på maten ingick, men vi valde att ta det på Haglunds Konditori. När jag fick se min favorit, Banantårta, sa Birgitta. Du älskar ju dessa, köp och ta med hem. Med andra ord blev det två noll till mig, jag fick två av mina favoriter idag.

Vi diskuterade på vägen hem, kommer vi att sova på Rastplats Gyllene Uttern i fortsättningen? Ja det är klart vi gör om vi inte är ensamma, sa jag, Birgitta var tveksam. Vår buss är inte så enkelt att bryta sig in i. Inga framdörrar och när trappan är indragen, är det högt att ta sig in genom den enda och kraftiga dörren.





Fredagsmys när det är som bäst

16 04 2021
Vår murstensgrill

En liten brasa med björkved och det luktar så gott i hela omgivningen

Karrékotletter

Så varma glöd efter en stund. Själv föredrar jag alltid fläskkött.

Så varmt och skönt i Greenroom

Ute blåser det fortfarande kallt. I Greenroom har vi +26 grader och så lagom varmt och skönt

Jag kan verkligen rekommendera denna. Vi friterar den godaste strips, nästan helt utan olja.

Vår mest sålda Airfryer har fått en uppgradering. Philips Airfryer gör det möjligt att tillaga dina favoriträtter på ett mer hälsosamt sätt med lite eller ingen olja alls. Njut av en jämnt tillagad mat som är krispig på utsidan men mör inuti tack vare Rapid Air-tekniken. Den här modellen är anpassad för upp till 3 personer och kommer med ett grillställ med dubbla lager vilket gör det enkelt att laga mer mat samtidigt. Grilla läckra hamburgare eller kycklingvingar och använd grillspetten till goda grönsaks- eller köttspett!





Fortsätter gräva bland minnen

15 04 2021

Här är vi uppe och går den långa stadsmuren runt Dubrovnik, på vår resa till Kroatien för tio- talet år stan. På ena sidan högt över det Adriatiska havet och på andra sidan hel stad med boende, affärer, skolor och butiker.

Den imponerande stadsmuren

Det tar en till två timmar att gå runt stan, beroende på hur mycket man stannar på vägen.

Nevio Camping

Här har en familj på fem generationer utnyttjat tekniskt impediment mark och byggt en fullständigt otrolig camping. Jag skämdes nästan för att gå in i servicehuset med skorna på.

En av många husbilsplatser

Vem mer skulle ge sig på att bygga detta enorma konstverk, på sluttningen ned mot havet?

Vägen ned till havet

Lite uppför hem från havet, men vad gör det?

Utemöbler till restaurangen

Den som inte blir hungrig på mat här, eller sugen på att åka hit, kan inte vara frisk. Blir du inte hungrig här, finns ett stor varuhus, som familjen drev när vi var där, bara ett par hundra meter bort. Nu är jag på sidan 230 i min bok på mitt livs resa.





Snö i luften hela dagen

13 04 2021
Är det inte ”vår” tur snart

Isande kallt i luften vid sjusnåret på morgonen. Samma i afton när jag gick hem. Gore Tex mössan räcker inte till, utan luvan på vinterjackan måste upp också. Snö i luften på morgonen och samma i afton. Har jag fel eller är det inte rekordsen vår nu? Snö händer det att kommer ända in i maj månad, men brukar det vara så här kallt så långt fram i almanackan?

Jag har ju så himla bra, att jag kan välja gångväg till och från jobbet, allt efter som flaggorna visar vilken vind det är. Idag valde jag att gå i utmed Svartån, både bort och hem, då har jag mera lä för den iskalla vinden.





Skenet som bedrar

12 04 2021
I skydd av blåsten

Oj vad soligt och skönt det ser ut ute, när jag tittar ut genom fönsten på kontoret. När jag kommer ut kommer jag inte många steg, förrän luvan åker upp över Gore Tex mössan. Kan det komma ishavsvindar från sydväst? Ja det kan det, för det gjorde det idag. SMHI, känns som minusgrader.

Utetemp i greenroom.

När vi skulle fika ute var det inte + 32 grader längre, men ändå riktigt skönt att sitta och titta på badviken. Jag saknar ofta livet i bilen som säljare, på väg till och från alla kundbesök. Då höll jag reda på, vad som hände naturen betydligt bättre. Än har jag inte sett bönderna ens börja harva. Våren blir en dag kortare för varje dag.





Första sticket klart

8 04 2021
Vårt val av plats, Korskyrkan Aneby

Vi har vara ett par minuters väg att gå från jobbet, till Korskyrkan, Aneby, dit vi kunde välja att gå för att få vaccinet mot Covid -19. I en miljö där vi känner oss hemma. Allt sköttes helt exemplariskt bra. Två personer skötte inregistrering och två personer vaccinerade. Ny tid direkt för nästa spruta i maj månad. Plats att sitta ned 15 minuter efter sprutan. En kö in och en kö ut, men det sista förstod inte alla.

Nu är du klar Matts, sa sjuksyster. Du måste ju ge mig en spruta först, sa jag. Det har du fått, fick jag till svar. Jag kände inte ens att du stack mig. Kanske är jag avtrubbad efter sista halvåret. Jag känner inget nu heller efter några timmar. Birgitta blev lite dimmig, men var pigg igen när jag gick hem.





Äntligen är det vår tur

6 04 2021
Idag kom våra kallelse brev

Jag började faktiskt nästan att misströsta. Först var det tal om vaccin i slutet januari, sedan slutet februari, sedan slutet av mars och nu början av april.

Birgitta & jag har jobbat under hela pandemin. Vi har byggt vårt nya fina hem. Jag har umgåtts med en rad hantverkare. Hemma hos oss har i stort sett bara familjen hälsat på. Vi har bara syndat med att gå på restaurang två gånger, men då suttit i stort sett ensamma. Vi reste på semester, fast i bara stort sett i grannskapet. Vi har träffat några vänner som fått vaccin tidigare.

Efter lunch på torsdag går vi till Korskyrkan, bara ett stenkast från jobbet, och får vårt vaccin. Jag hoppas att vi klarar av detta utan större reaktion. En vän till oss blev jättedålig efter vaccinet, men blev ganska snabbt kry igen trots en riktigt hög feberattack. Birgitta har tidigare haft kraftiga allergiska reaktioner.

Ps. Det var inte helt busenkelt att boka tid på nätet.





Packat & klart & resklara

28 03 2021
Resklar

Cyklarna är fulladdade i bagaget, vattentanken är full, värmen fungerar, kyl & frys fungerar och ”allt är lastat och klart”. Lastat och klart är en sanning med modifikation. Vi har dubbelt av allt i bussen, jag bara kompletterade med några par strumpor, några t-shirt, några kalsonger och en flaska schampo. Allt annat fanns redan i bussen förutom maten. Det är bara att vara ärlig och säga, vi har dubbla lyxboenden.

Vi har efter en veckas funderingar bestämt oss för att börja påsken i Böda Hamn. Hoppas att fiskbutiken och Böda Bageri är öppet. Nu måste jag få några mil i kroppen. Det är tveksamt om jag ens kört ett par hundra mil sista halvåret. Nu är det dags att släppa fångarna loss, det är vår.

Nu var vi värda en fika tyckte vi själva

Det var nästan för varmt här ute i greenroom idag, jag fick lämna en springa öppet på dörren. På Öland kommer vi inte att kunna ha någon social gemenskap med andra, på grund av Corona. Vi är självförsörjande på precis allt. Det ser ut att vara kallt på Öland, men den smällen får vi ta. Avgaserna från bussen smittar väl i alla fall inte.





Det blev ingen röd Alfa Romeo

25 03 2021
Vå nya bil om ett par månader

”Volvos värde varar” heter det. Frågan är om inte Hyundai slår det med råge. Efter provkörningen i helgen, var jag tvungen att ställa frågan, vad står vår bil i för pris? Skojar du, är det möjligt? frågade jag min gode vän och bilhandlare Nisse. Med det mellanpriset jag fick kände jag, vi måste Tacka Livet och Fira att jag är frisk igen. Fem vita och en röd var på väg hem. Nu ville jag byta upp mig till lite Alfa Romeo stuk igen och lade beslag på den röda.

Detta är en Hyundai Tucson ladd Hybrid och döm om min förvåning över, att jag får nu dubbelt så hög skatt nu som tidigare, under de tre första åren, sedan minskar skatten. Det måste vara ”Bolund” som ligger bakom detta, vem annars?

Nu när Herden har det varmt och ombonat i sitt eget ”vardagsrum hemma på gården”, kommer vi säkert att ta lite hotellnätter då och då vintertid för att slippa smutsa ned bussen. Då är det skönt att kunna åka bekvämt och bränsleekonomiskt. Se hela bilen här…