Höstlov

3 11 2021
Passerar Ridskolan och snart hemma.

För första gången på flera veckor blev det en lång arbetsdag, Birgitta frågade snällt om jag ville åka med hem. Nej jag måste få gå och få en halv timmas frisk luft. Riktigt skönt att få gå hem i afton.

När jag gläntade på vår sovrumsdörr på morgonen såg jag fiskeredskap, blandat med väskor på golvet i hallen, då förstod jag att de kommit hem och att de kom riktigt sent i natt. Nu väntar våra barnbarn från Stockholm som har höstlov från skolan när jag kom hem. Jag fotade som vanligt men det blev inte bra så det blev en bild på min gång- & cykelbana.

Ps. När jag gick i skolan och fick höstlov gällde det att plocka potatis hos bönderna. Var det så lite som 50 öre korgen? minnet sviker mig.





Vi gillar förarlösa butiker

1 11 2021
Floroteket Hullaryd

Före detta Hullaryds Handelsträdgård strax utanför Aneby fick nya unga ägare för några år sedan. Så roligt att de satsar hela tiden och utvecklar. Jag hoppas att bygden ställer upp och gynnar dem, det gör vi. En av många satsningar är att de har öppet dygnet runt genom självplockning och swish betalning.

Swich till Floroteket Hullaryd

Vi åker dit helt oberoende av klockan så snart vi behöver något. Denna gången var det söndagsöppet men vi klarade oss själva och reste hem med bra gravlyktor och gravdekorationer.





Kom ut, det doftar julmässa

30 10 2021
Det sprids en härlig doft ute från vår skorsten.

Denna extremt tråkiga pandemi som drabbade oss alla fast på olika sätt. Det är ju bara småsaker att skriva om och att vi fick inställa alla resor till olika julmässor över södra Sverige under förra året, även alla julmässorna var nog inställda. Året innan var vi för utarbetade för att ge oss iväg efter flyttning och byggstart. Själv tycker jag att det så mysigt att komma iväg i höstrusket. Mysigast av allt är att känna dofter från alla små eldar runt om. Här hittar du många av årets julmässor. Vi kommer troligtvis inte att åka på julmässa i år heller.

Nu tände jag i spisen som jag gör oftast varje kväll. Så gick jag ut för att hämta en korg med ved. Jag vände om utanför dörren och ropade på Birgitta: ”Du måste komma ut och känna doften av julmässa” och hon sa samma sak, det doftar julmässa.

Det brinner bra i vår Murstensspis

Att elda inne är så mysigt, det blir så trivsamt och varmt och gott på alla vis. Men en liten brasa ute på gården i en eldkorg eller likande doftar så ljuvligt gott. Själva fick vi njuta av den goda doften från skorstenen.

Oftast följer en tomte eller något annat med hem.

Själv har jag mått bra idag. Vaknade vid sex tiden, bjöd Birgitta kaffe på sängen och somnade sedan om och sov till kl. 9. Helt otroligt! Sedan har jag fortsatt att arbeta med min bok. Nu korrekturläser jag efter min art director arbete.





Strålande glad igen

29 10 2021
Vacker vattenfontän vid vår infart till Framtidsvägen

Efter intag av ett litet glas Gammeldansk somnade jag och sov gott till kl. halv fyra. Efter en kort paus somnade jag om och sov till halv åtta. Vad konstigt det kändes att vakna, jag kände mig frisk igen. Visst ”rullade det runt i magen” men ingen värk eller illamående. Hur är det möjligt så sjuk som jag kände mig kvällen innan. Jag sms´ade till Birgitta att hämta mig vid vattenfontänen på gatan.

Tillbaka till mitt skrivbord.

Nu orkade jag att gå igenom mejl och svara på riktgt, vilket är svårt sittandes på en sängkant. Jag kunde lämna några offerter samt börja jobba med bemanningen av Tomteverkstaden. När klockan var två var jag lite småtrött och lämnade över.

Inte underligt om jag känner mig strålande glad igen.





En kopp te, en smörgås och en kräkpåse

28 10 2021
Jag plågade i mig detta i afton!

Idag ringde jag Vårdcentralen i byn och bad om råd. I hela tjugo minuter talade denna vänliga människa vänligt till mig och försökte analysera allting samtidigt som hon delade egna erfarenheter. Du har drabbats utmattningssyndrom och då har du mycket lite av ditt immunförsvar kvar och därför drabbas du extra hårt. Nu kommer du inte att hinna med alla på kö när du gör så mycket för mig, sa jag. Nu skall jag hjälpa dig, de andra får vänta. Jag missade ditt namn, men Stort Tack.

Du måste vila och det har jag gjort hela dagen, utom en timmas möte på jobbet, som jag kallat till och där jag satt inne med all info. När Birgitta skjutsade hem mig i bilen storgrät jag över att inget orka.

Jag fick rådet att dricka litet men ofta och då gärna Vätskeersättning, som vi har i sortimentet på jobbet. Jag har inte kräkts idag men hostar upp mycket slem. På bilden en smörgås utan pålägg, en kopp te och en kräkpåse på reserv.





Nu räcker det för mig

27 10 2021

Klockan var 00.05 när jag vaknade natten till onsdagen. Jag hade en djävulsk värk i magen. Efter en stund började jag kräkas och det fortsatte i fem hela timmar. Naturligtvis var magen i olag och jag satt långa stunder på toaletten. När jag tog mig ur sängen vid åtta tiden visade vågen att jag gått ned två kg i vikt under natten. Kanske har jag ätit några Bubs godis med utgånget datum. Det borde inte ge denna effekt. Att kräkas i flera timmar har jag bara gjort under långa båtturer i hårt väder.

Jag har sovit mest hela dagen och inte ens öppnat datorn. Jag tyckte att mitt mått var fullt av prövningar nu. Jag satt i min ensamhet och grät i eftermiddag när jag vaknade. Jag har fortfarande ont i magen. Hoppas att det släpper efter ett glas Gammeldansk som Birgitta köpt till mig.





Återbesök hos Naprapat D. Larsson

26 10 2021
Man sitter ned i det gamla köket och väntar.

Så här trevligt kök och väntrum har David Larsson till sin mottagning i ett av de gamla husen i Eksjö. Här kan man verkligen sitta och fantisera om svunna tider medan man väntar på sin tur.

Jag var hos leg. Naprapat David Larsson Eksjö för en vecka sedan. Idag var det dags för återbesök och en ny behandling. David frågade mig om jag blivit bättre? förr tvärtom svarade jag. Idag hittade David den ömma punkten i muskeln. Det var nästan att jag reste mig upp på bänken under behandlingen, så ont gjorde det. Nu ska jag fortsätta att träna hemma också och sedan ska jag komma tillbaka igen om en vecka.





I piano inne men dock inte ute

21 10 2021
Utanför vardagsrummet i eftermiddag.

Vi får vara innerligt glada för att det har regnat de sista dagarna och att det inte varit snö som fallit ned. Nu känns det som dyngsurt ute och det är säkert bra för grundvattennivån.

Pianostämning

Inne har vi tagit det i piano idag. Birgitta hade ett stort svart piano när vi gifte oss för drygt 50 år sedan och Oj vad tungt det var. Ganska snart köpte vi som relativt nygifta ett Baumgardt piano tillverkat i Linköping. Detta är kvalité sa pianostämmaren. Nu sista åren har vi inte vårdat det med en stämning som bör göras vart annat år. Vi flyttade och inackorderade piano och övriga möbler under nästan ett helt år, under tiden som vi byggde hus. Efter nära två timmar var det rätta toner igen.

Birgitta har spelat sedan 6- 7 årsåldern och spelat offentligt i kyrkan, i stort sett varje söndag under 50 år sedan 11 års åldern. Jag hade kanske tänkt att ge Birgitta ett digitalpiano, men då säger pianostämmaren, att många lämnar dem idag och går tillbaka till ett piano som detta. Nu kan Birgitta spela igen utan att skämmas för felaktiga toner och jag hör också att nu är det rätta toner.





Besök hos Naprapat David Larsson

20 10 2021
Naprapat David Larsson mottagning

Att komma till Naprapat David Larsson i Eksjö, som jag gjort några gånger tidigare i livet är mycket speciellt. De gamla trädörrarna är extremt låga, de hänger på lite och man får dra till lite som i en gammal dörr till en utomhusbod på 50- 60 talet. Först kommer man in i ett mycket litet kök som bara ger plats för en stor spiskupa, en järnspis, en vattenkran och en liten träsoffa. Här skulle det vara roligt att veta ”vad som sitter i väggarna.”

Inne i ”Vardagsrummet” är det mycket lågt till tak och med de kraftiga bjälkarna i taket, där har David sin behandlingsbänk. David är en mycket kunnig och inte minst trevlig person. ”Jag kommer ihåg när du var hos mig senast, det var nog 14- 15 år sedan, då hade du samma problem som nu fast nu är det betydligt värre, hur var det nu har du sålt ditt hus?”

David säger samma sak som tidigare läkare sagt: ”Du har inga fel i höften, det är dina muskler som är överansträngda och det ska jag hjälpa dig med.” Vilket glädjebesked!

Förbud mot att gå.

Jag har gått extremt mycket de sista åren, oftast 5 km om dagen eller bara hälften. Efter min prostataoperation fick jag inte cykla på fem månader utan då gick jag. Nu är det tvärtom, nu får jag cykla men inte gå på ett tag.

Naprapati

Som naprapat behandlar man både muskler och leder för att nå en god rörlighet och funktion, vilket ger kroppen förutsättningar för att kunna fungera så bra som möjligt. 

Naprapatbehandlingen sker med händerna och flera manuella behandlingsmetoder används. Oftast kombineras ledspecifika behandlingstekniker som manipulation och mobilisering med mjukdelsbehandling som massage, stretching och elektroterapi. 

En specifik och hög kompetens inom naprapatisk manuell terapi som kombineras med goda kunskaper inom ortopedisk och annan konventionell medicin är själva kärnan inom naprapatin. Naprapatin präglas av ett helhetstänkande där undersökningsmetodiken och diagnosställandet är inriktat mot att finna orsaken till besvären.





50 års Jubileum i Eksjö Kyrka

17 10 2021
Torget & Eksjö Kyrka lördag kväll 16 oktober. 2021

Året var 1971 då alla kyrkorna i Eksjö startade en gemensam tältmötesserie under måttot ”Frälst-71.” Man började i augusti och sista gudstjänsten blev 1:a Advent. Nu har 50 år passerat sedan dess och det ville man uppmärksamma genom en ekumenisk gudstjänst i Eksjö Kyrka. Två av initiativtagarna till denna minnesgudstjänst var Thomas & Anita Granath.

Två av initiativtagarna Thomas & Anita Granath

Thomas & Anita Granath är goda vänner till oss, vi har följt dem på webb tv under pandemin. Nu fick vi träffas och krama om dem. (Korten på min iPhone blev inte så skarpa då vi satt en bra bit ned i kyrkan och jag ville inte tränga mig fram.)

Kyrkan är mycket stor på insidan.

Vi har aldrig tidigare besökt Eksjö Kyrka på en gudstjänst, men nu fick vi uppleva en fullsatt kyrka. När gudstjänsten var slut efter en timma och en kvart kändes det som minst en halv timma för lite. Tiden bara rann bort.

Många duktiga sångare och musiker

Flera personer var framme och talade om ett förvandlat liv efter möteskampanjen -71. En person var sekunder från att ända sitt liv när han hörde en röst i bilen att stanna. Han stannade, gick runt hela bilen, öppnade alla dörrar, öppnade bagageluckan till sin Opel Kapitän, men hittade ingen person. I stället sökte han sig till tältkampanjen, fick lämna ett hopplöst liv i droger och dryckenskap, blev frälst och blev sedan pastor.

Det var så många människor som sökte sig till kampanjen, som var planerad några få veckor men blev förlängd till hela 17 veckor.

Tack till alla som gjorde denna gudstjänst möjlig.