
Jag har under åren skrivit många inlägg om min sömn och det är inte slut än. Jag förvånas fortfarande över att sömnen är en så svår del av vårt välbefinnande. Det som hände för mig tredje dag jul 1999 var att jag förlorade kontakten med sömnen helt och hållet. Sömnen fanns inte, kontaktlinan var avklippt. Det var helt enkelt stress som var den utlösande faktorn, när vi hade mycket att göra medan andra tog sig tid att stå och prata.
Sömnen fanns inte och jag var sömnlös i nästan en vecka. Till sist fick jag Theralen som jag skulle ta några droppar av i ett glas vatten. Det var fruktansvärt och rena bedövningsmedlet. Sedan träffade jag till slut en underbar psykolog som gav mig rätt medicin, Remeron S 15 mg, som jag sedan använde i många år. Det enda negativa med denna var viktökning annars var det som att suga på en Emser. Den kändes som rena lyckopillret. Så försvann den från den svenska marknaden och det kom en massa andra otäcka mediciner som jag vägrar att ta. Nu har jag inte tagit sömnmedicin på kanske tre, fyra år, men för en ojämn kamp vidare.
Denna finns att köpa ute på Europa marknaden, men det törs jag inte gå på. Det finns säkert en anledning till att den inte tas in i Sverige. På sista tiden har jag kunnat sova nio till elva timmar fyra, fem nätter i rad och sedan är sömnen borta nästa natt. I helgen kopplade vi av och sov gott i bussen när vi var i Eksjö. När vi är hemma igen somnade jag strax efter kl. fyra på måndags morgonen och sover en halvtimma. Detta till trots att jag tagit flera typ ”Hälsokost mot sömnsvårigheter.” Natten efter detta sov jag ganska bra.
Jag köpte en espresso med extra starkt kaffe på en camping i Trogir Kroatien. Tjejen räckte över koppen och sa: ”Now you will not sleep for several nights.” Den natten sov jag extra gott. Ofta händer tidigt på morgonen vid kanske fyra tiden, att jag bjuder Birgitta kaffe på sängen, med ett par digestivkex med ädelost på och sedan somnar vi oftast om och sover i flera timmar.
Min fina psykolog flyttade söder ut och lämnade mig. Kan någon svara på varför sömnen är så invecklad?



























