På cykel till Lectoure

Stadsmur i Lectoure

Hela landskapet här och på många mils avstånd, består bara av djupa dalar och höga kullar. Vår camping och även staden Lectoure, ligger naturligtvis även de, högt uppe på  kullar. Idag cyklade vi in till stan, den ligger bara fyra- fem km bort. Barbariska invasioner tvingade invånarna att höja väggarna och göra Lectoure till en högborg i århundraden.

Staden ligger högt belägen och med vacker utsikt.

Var vi än rör oss i detta landskap, är det höga kullar. När man väl kommer upp, är det vacker utsikt överallt.

Rast vila strax före centrum.

Birgitta tycker att alla branta backar är jobbiga, detta trots våra robusta elcyklar. Hon saknar fotbromsen, som hon har på sin vardagscykel. Det är inte uppförsbackarna hon skräms av, utan utförsbackarna och den myckna trafiken. Det sista var på gränsen att vi gav upp för, väg N 21 var riktigt otäck och vi gick ett bra stycke.

Ingen vacker stad

Jag tycker synd om dem son bor här inne. De skulle behöva bo i all grönska på vår camping.

Vi var bara uppe och vände.

Intermarche i Lectoure.

Själv var jag inte förberedd på att vi skulle handla. Men så sa Birgitta, ”Vad vill du ha till middag”? Då förstod jag baktanken. Jag hade redan vid ”skrivbordet” hemma i Concorden, lokaliserat mig och jag visste, var det fanns ett Intermarche. Fast nu kom frågan lite sent, så vi hade kommit ned för alla backar. Så tillbaka och upp för backarna igen.

En gigantisk mataffär.

Här hittade vi jordgubbar, dill, gräslök, chark och lite bakverk. Det gäller att planera väl, med bara två cykelväskor med oss. Det finns en stor Market på campingen, men mycket av kyl- & frysdiskarna gapar tomma ännu. Folket har inte hittat hit ännu.

Gott med en kall öl i riktiga ölglas när vi kom hem,

Vi var ute, gick och cyklade i fyra timmar, så hemma igen smakade det gott med en kall öl. Sedan somnade jag en stund.

Grillad entrecoté till middag.

Jag översatte etiketten på köttet från franskan, ”Kött på understa hyllan” stod det på etiketten. Men visst var det himmelsk god entrecoté.

Skärmavbild 2018-06-16 kl. 15.06.50

Orienteringstavla.

Cyklar vi iväg fler gånger, kommer vi att välja den grå längre vägen. N 21 var riktigt otäck och inget bra ställe att cykla på.

Nu har jag orienterat mig och jag vet var jag kan tanka diesel och AD Blue, när vi åker på lördag. Tanka diesel och AD Blue, har varit ganska besvärligt i år. På grund av husbilens höjd, måste vi på flera ställen, välja lastbilstapparna i stället. Ingen är den andra lik. Antingen betalar med med kort, (på franska!) eller måste man gå in och säga att jag vill tanka gissningsvis 90 liter och betala förskott. AD Blue tapparna har flera gånger varit ur funktion. Tur att jag haft två dunkar på reserv.

Nytt i år är även, att de franska campingplatser som vi stött på, vill ha betalt i förskott. Jättejobbigt tycker jag! Nu kan man inte kännas sig fri längre! Vi vet ju inte hur länge vi vill stanna.

Åtgärder

Information

8 responses

Lennart

Härligt att cykla!

Absolut!

Nils-Åke Hansson

Matts har redan varit inne på karta har en känsla av att vi har varit i trakterna. Intermarche gillar vi ofta finns det tvättmaskin vid dessa affärer. Med cykel är det bra att hitta de mindre vägarna.

Matts Torebring

Jag tänkte faktiskt på dig, när vi cyklade in på Intermarche, jag vet att du gillar dem och även tankar där. Det fanns även gråvattentömning, fast det har vi på tomten.

Rolle o Carina

Ingen fin stad,då trivs vi hellre som ni i grönskan! 🙂
Men spännande Mc-vägar där då kan tänkas!

Ha det gott o njut/Kram

Matts Torebring

Ja du skulle flyga många meter med din Hoj, om du har gasen i botten och kommer upp ur en dalgång, upp på en kulle. Den stan gör oss bara tacksamma över hur bra vi har det.
Hugs France

JoY

Inget vidare att cykla utmed stora vägar, välj den andra nästa gång.
Kram

18 06 2018
Matts Torebring

Här nere måste man välja cykelvägar med omsorg. Annars är det bättre att avstå.
Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )