Vi styrde till Spakarp för att handla växter, men det blev inte så…

1 05 2025
Spakarps Plantskola Ingarp Eksjö.

Detta är en fantastisk plantskola att komma till och här finns allt. Jag skulle inhandla 2 st Fuchsia. De som fanns i plantskolan var lika vissna som mina hemma, de har inte börja växa än, så vänta och se, fick jag till svar. Tur var det, för hur skulle jag ha fått hem dem???

Ett hav av växter
Så mycket att välja på
Växter är inte lågpris längre, 5 600 kr kostade denna
Allt gick snett för oss denna dagen
Vi kom inte in i bilen när vi skulle åka hem

I dagarna har vi haft lillvolvon ett helt år och sedan bilen var ny. Ofta öppnas inte dörrarna av fjärrkontakten. Då har vi fått gå ett par varv runt bilen och rycka i dörrarna och då öppnar de sig till slut. Problemet påtalade jag för min Volvo handlare så sent som under gårdagen. När vi idag kom tomhänta tillbaka till bilen, (vilken tur att vi inget handlat,) kom vi inte in i bilen.

Ja ni vet ”Alla Dessa Appar” alla pinkoder och alla lösenord hit och dit. Jag blundar för dem så långt det går. Birgitta & Niklas kom i alla fram till Volvo Assistans och sedan fick jag prata med en trevlig dam som kört *Ferguson Grålle, det passade bra för mig som växt upp med *Volvo T 24 med fotogen och startbensin. (*Traktorer på 50- talet)

Golvet under bilen är helt plant och slätt. Där finns en liten lucka att öppna, för att koppla på ett startbatteri. Bärgaren gjorde allt detta och anslöt ström från sin bärgare med grova kablar. Då skall motorhuven och alla dörrar öppnas, men inget hände.

Till slut fanns det bara en möjlighet kvar

Med låsta hjul hasas bilen upp på bärgaren.

Resa till Nässjö med larmet tjutande på bilen

Nu tjöt larmet konstant när bärgaren körde iväg …

Den trevliga damen på Volvo Assistans lovade att fixa en hyrbil till Birgitta & mig. Efter ett par timmar kom det ett SMS att jag kunde hämta en hyrbil i Nässjö kl. 13. Tala om för mig hur vi skulle ha kunnat ta oss de cirka 4 milen till Nässjö? Så skönt att ha våran son Niklas, som hjälper oss med det mesta och nu kom han och hämtade oss …


Åtgärder

Information

6 responses

1 05 2025
Profilbild för Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Inte är det lätt med dessa nya bilar med all sin elektronik, bra när det fungerar men också mycket som kan krångla. Då är det tur att det finns bärgare, dessa räddande änglar som kommer till assistans. I förra veckan var det vår Laika och idag er Volvo. Nu får vi hoppas att ingen av oss behöver den hjälpen på ett tag. Det enda positiva är väl i så fall att ingen olycka har hänt….

2 05 2025
Profilbild för Matts Torebring Matts Torebring

I flera elbilar har elektroniken tagit en överkurs som är till mindre gagn än nytta. Vad hade hänt om vi haft en vagn full av varor, ett barn eller en hund i bilen? Skulle vi gått tillbaka till butiken med varorna, eller krossat en ruta för att komma in i bilen.

Detta var 3:e bärgningen för oss, 2 bärgningar av husbil och nu den sista igår. 1999 fyllde jag vatten i dieseltanken i slalombacken i Kläppen och 2003, motorstopp på Autobahn utanför Göttingen. Då firade vi midsommarafton på ett verkstadsgolv.

Så skönt att hjälpen ändå finns …

2 05 2025
Profilbild för Rollesn Rollesn

Ja se tänk alla dessa fantastiska 🙂 nya bilar och fordon med all

sin hemska elektronik som kan kan krångla tyvärr!

Måste dom som bygger fordon krångla till det så in i vassen??

Tänk så enkelt det var förr med en Amazon,Volvo 142,Merca

med många fler märken,då kunde man då åtminstone göra nåt

själv när det krångla,nu är det bara verkstan som gäller tyvärr!

En utveckling åt väl fel håll,eller har människan blivit så himla

lat av idag att det mesta ska skötas med motor och elektronik??

Trevlig Helg/Kram

2 05 2025
Profilbild för Matts Torebring Matts Torebring

Vår Concorde som vi ägde och brukade under 6 år, var i alla fall färdigbyggd från början. Den hade bara en enda dörr och den var försedd med kodlås.

Innanför luckorna på sidan av bilen fanns ett nödlås, som man låste upp bilen med en röd nyckel. Detta var genomtänkt från början. Så är inte fallet med vår bil som bara känns halvfärdig.

Vart skall vi 75- 80 åringar ta vägen snart? Alla klarar inte engelskan heller i många appar och det språket kommer ensidigt bara mer och mer.

Törs vi ha denna bilen kvar? Vi ser mycket allvarligt på denna felkonstruktion.

Trevlig helg …

2 05 2025
Profilbild för nilsakeh nilsakeh

Jag är inte imot App:ar men de ka ställa till det. Fick betala 529 kr för ca 1,5 tim. parkering härom dagen, för att ja inte var uppmärksam och kontrolerade bilnummer.

Har en vän som kört bärgare i flera 10-tal år. Berätar att de hämtar mycket el-bilar som har stannat och har låst sig.

Vi har haft ett ställe där vi köpte blomgrupper och blommor, men nu finns det inte längre. Söka oss till de stora kedjorna i fortsätningen.

2 05 2025
Profilbild för Matts Torebring Matts Torebring

Jag har appar som jag tycker om, medan andra som jag inte alls gillar och alla dessa lösenord är jag allergisk mot.

Jag förstår at vi är inte ensamma om vårt problem. Jag läser just att många vill lämna tillbaka sina elbilar. Fast det vill jag inte innerst inte.

Trevlig helg till er

Lämna ett svar till Rollesn Avbryt svar