Riksväg 50, värt eller ovärt?

21 10 2013
Nya bron i Motala

Nya bron i Motala. (Bild Google)

Jag kan inte riktigt släppa ”infrastrukturarbetet” och det jag såg i Östergötland i helgen. För mig som är van att göra en budget, är det helt ofattbara summor. Några km dubbelspårig järnväg, kostnad 2,8 miljarder. Hur många måste åka på den järnvägen, innan dessa fantasisummor kommer in? Kommer den ersätta ett antal långtradare är det bra. Några km ny väg med mestadels fyra körfält, i motorvägsklass med 40 broar för 1,8 miljarder.  Vi har E 4:an vid Ljungby, som varit en skamfläck utan like, men som skall byggas om nu. Jag har kört genom Sundsvall på E 4:an några gånger och varit helt förvånad varje gång,  jag kört skandalvägen däruppe.  Jag vet att ny motorvägväg är på G. Men före dessa stora behov får Östgötaborna, en ny väg i 1:a klass, mellan ett par små städer som Mjölby och Motala. Se alla faktauppgifter här…

Vad säger ni alla andra, som bor längst uppe i norr, i söder, i öster och  i väster? Har ni nyasfalterade vägar, eller är de lappade och lagade till max, utan gropar och med två plus en väg? Vad säger alla som kör riksväg 50 söder om Hallsberg ned mot Askersund? En av de mest åsidosatta vägarna vi har. Jag har sökt svaret i tre år nu, varför denna gigantiska satsning på infrastrukturen i Mjölby – Motala området?

Naturligtvis tycker jag det är toppen med bygget, bara vi alla andra inte får lida alltför mycket. Kanske är en ny vägbyggnads politik på gång? Det blir kanske som på de stora motorvägarna ute i Europa, man kör av en motorväg och kör in på en ny motorväg. Blev det Mjölby till Motala, som blev ett av de första byggena ut på landsorten, efter detta mönster?

Vore kul att höra vad ni tycker…..


Åtgärder

Information

16 responses

21 10 2013
Elisabeth

Visst kan man undra. Ryktet säger också att det ska tas betalt för att köra över bron. Då kan man ju undra om inte många bilförare ändå väljer att köra genom stan. Var hittar vi miljövinsten då? Ha dé! Elisabeth

21 10 2013
Matts Torebring

Blir det broavgift, kommer säkert alla som vänder på varje krona, att återgå till gamla genomfarten, precis som du förutspår. Blir det broavgift kommer flera andra vägprojekt att följa efter. Kram.

21 10 2013
Lennart

Alla investeringar i infrastruktur är på sikt av godo för landet!
Generellt, klart det finns något undantag.
Sen behöver ju inte långtradarna breda ut sig bara för det!

Ha de gott!
Kram

22 10 2013
Matts Torebring

Visst är det så, men jag tycker ändå att det är så mycket pengar för så lite väg. Kram

22 10 2013
Lars Permeln

Jag är säkert som många många andra dåligt uppdaterad på pågående och planerade vägbyggen. Funderar inte så värst mycket på vägutbyggnader eller infrastrukturen. Litar på att dom som har uppgiften att sköta detta gör det på ett professionellt sätt till lägsta kostnad för oss skattebetalare. Alla investeringar som görs i landet t.ex. i nya vägar och broar är pengar som bara snurrar runt i landets ekonomi till nytta och gagn för alla.
Jag blir alltid glad när jag plötsligt kommer in på en nyanlagd väg. När jag tittar på kartan så ser det ut att finnas ett behov att koppla ihop E4:an med E20 på den sidan av Vättern och kanske förbättra hela sträckan till Hallsberg.

22 10 2013
Matts Torebring

Själv är jag sådan att jag vill rätta till allt jag tycker är fel utfört, fel konstruerat, undermåligt underhållt, skador med mera som uppkommer av tidens tand samt utveckla nya idéer. I detta fallet tycker jag bara att det var så mycket överkurs med ”motorväg” mellan ett par små städer mitt ute på landsbygden.

Jag kommer att var glad var gång jag kör den nya vägen, men hoppas inte detta gigantiska bygge, stoppar många andra stora behov som finns. Det är väl bara att gratulera Östgötaborna att de lyckats med att lobba för sina önskemål. Kram

22 10 2013
Bosse och Gerd

… ”många andra stora behov som finns…

Mats !

Jag och några vänner till Gerd och mig har – för skojs skull – suttit och räknat på Sveriges behov av vägutbyggnad och resultatet tror jag mig veta att åtskilliga beslutsfattare inte vill läsa…
Låt oss först konstatera – vi hoppas att du håller med oss – att vi i Sverige har Europas sämsta Europavägar näst efter Norge och Finland !
Därefter kan vi med fog påstå att vi i vårt land skulle behöva bygga cirka 500 mil (inte 50 mil, utan 500 mil) motorväg i norr, söder, väster och öster !
Gerd och jag hade nöjet att diskutera detta spörsmål med en mycket framstående svensk politiker för en tid sedan och – läs och häpna – han höll med oss till punkt och pricka om behovet av att ”rycka upp” beslutsfattarna i detta avlånga land i detta avseende…!
MEN, vi har nog alla på känn att denna utbyggnad kommer inte ens våra barn-barns-barn-barn få uppleva – därom råder det inget som helst tvivel !
Varma hälsningar från ett högsommarvarmt Benidorm i Spanien
Bosse och Gerd

23 10 2013
Matts Torebring

Vilket intressant arbete ni gjort. Jag skulle aldrig våga börja, att göra en sådan sammanställning. Jag skulle bli på dåligt humör då. Visst är vägarna ute i Europa bra, frånsett Belgien och genomfarten i Paris, den senare gör mig mörkrädd. Jag skulle gärna vilja se, kredit och debet på avgifter på oss bilister. När det gäller våra politiker, har jag bearbetat dem i snart två års tid för att få bort gropar, på genomfarterna i Aneby. Men det händer inget, inte ens på det allra lilla minsta. Kram på er i värmen.

23 10 2013
Deciree

Men wow vilka stora summor du pratar om.!! Men visst förstod vi att dessa byggen kostar massor m pengar.Det är ett stort bygge. Undrar just om folk väljer att köra över om det kostar?? Vad är det då för vits med stora lyxiga broar? Oj vad det slösas m pengar. Känns som att det finns för mycket pengar till onödigheter. Ha det bra Matts:-) Kram till er.

23 10 2013
Matts Torebring

Ja det är de stora summorna, 40 broar bara för förbifarterna och den stora kostnaden för en järnvägsstump, det låter inte rimligt för mig. Det ska bli spännande att se, hur det går med bron. Börjar de med broavgifter, kommer säkert många andra att följa efter. Kram.

23 10 2013
Mats Krave

Det är ju skönt att det byggs nya fina vägavsnitt men man kan ju alltid undra över prioriteringarna. För varje ny vägstump eller bro så tycker jag att man kan hitta en annan plats som borde ha åtgärdats före, eller hur? Kram, 3M

23 10 2013
Matts Torebring

Just precis prioriteringar, känns märkliga i detta fallet. Det är ju bara fyra små städer ute på Östgötaslätten, som vi som kommer att åka förbi bara. Kram

24 10 2013
Kristina Nilsson

Som ny här på sidan och före detta Motalabo kanske jag kan ge en rimlig förklaring till detta oerhört dyra vägbygge. Under många år har den tunga trafiken mellan Örebro-Askersund- Mjölby varit tvungen att åka genom centrala Motala. Detta har lett till att många olyckor har skett med långtradare som kört in i hus, kört ihjäl ett antal personer och även vält i de besvärliga kurvorna på huvudleden igenom Motala. Så bygget är nog ändå befogat och de flesta Motalabor är glada för att slippa all tung genomfartstrafik.

Tack för en trevlig blogg

Kristina o Tommy med husbilen

24 10 2013
Matts Torebring

Hej & Tack Kristina för ditt inlägg, roligt att få en faktakommentar från stadens inre liv. Jag har själv kört långtrad i min ungdom och kört otaliga resor, genom stan med tung lastbil och släp. Självklart behövdes någonting göras. Så som det var tidigare, går inte att ha det. Det enda jag kan ha en invändning emot, är den i långa stycken, fyrliga vägen utanför Mjölby och vidare norrut. Nu får vi njuta av nya vägen och glömma kostnaden. Kram och ha det gott i er Husbil.

7 11 2013
Per-Allan Andersson

Hej, Vill börja med att tacka för en trevlig blogg med intressanta inlägg, speciellt om man kör husbil o är mycket på vägarna.
När det gäller vägar o underhåll så finns det säkert lika många synpunkter som det finns trafikanter, Vi har åkt en hel del runt i Sverige och det finns på många ställen vägar som är allt annat än bra
E4 genom Sundsvall som vi har åkt många gånger upplever jag inte speciellt dålig, många 70 sträckor o tung trafik, men så är verkligheten i många städer o samhällen där man åker igenom.
Nu bygger man ju ny vägsträckning där, kostar otroligt stora pengar, men infrastruktur är samtidigt en motor i ett modernt samhälle.
Om det är någon väg som jag vill ta upp som fruktansvärt dålig, så är det E10 från Töre till Riksgränsen, ungefär 40 mil lång, den är på många ställen så smal att backspeglarna tar i varann när långtradarna möts.
Skrämmande dåligt vägunderhåll, tidigare i veckan stoppades ambulanstrafiken mellan Kiruna och Gällivare för att vägen var för dåligt plogat.
Tycker att det är bättre att man investerar för mycket pengar, än ingenting alls, sen är det väl bra om det resurser att ploga vägarna också.

ta det lugnt ute på vägarna. P-A Andersson (kör Kabe 700 LXL sen några år tilllbaka)

8 11 2013
Matts Torebring

Hej & God afton & Goddag P.-A. & Tack för din kommentar!
Vad kul att du hittat till min blogg.

Jag kan inte debet och kredit på alla pengar, som tas in på avgifter och skatter, på vårt framförande av olika fordon på våra vägar.
Gissar jag rätt, så är inflödet i statens kassakista, från oss vägtrafikanter mycket större, än det som investeras på vägbyggnad och underhåll.
Förr nyasfalterades mindre vägar, idag lappas och lagas det utan like, eller händer inget alls.

Jag delar helt din åsikt om att allt som görs i ombyggnadsyfte är bra.
Däremot verkar summorna astronomiska i vissa fall.

Roligt att du rullar med Kabe som vi gör.
Jag brukar säga att jag är en av de mest nöjda Kabekunderna.
Önskar dig en trevlig vinter i din Kabe !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: