
Min mamma och min storebror, kunde inte se ett enda bär förfaras i skogen, om det så var på milsvida avstånd. Jag minns att jag hjälpte till efter skolans slut några gånger och kanske att Birgitta & jag, plockade lingon som nygifta, för mer än 50 år sedan. Då använde vi oss av krösaplockare.
Själv tycker jag bättre om Önos storhushållsprodukter på fem eller tio liters hinkar. Förväxla inte detta sylt med vad som står på hyllan i din konsumentbutik. Det är två helt skilda produkter.

Sedan många år tillbaka, plockar jag numera lingon med sekatör. Jag kommer inte att äta upp dessa, de skall bara vara till dekoration på korvar och julskinka när vi julfotar i morgon.

Jag frågade på jobbet i eftermiddag, är det någon av er som har en Idegran, Taxus Media ‘Hicksii, hemma i sin trädgård. Naturligtvis visste ingen vad det var. Själv hade jag ett antal i vår förra trädgård. Dessa var jättebra att dekorera med, vid julfoto och på våra gravvårdar, under vinterhalvåret.
Jag gick runt i skogen och funderade, tills jag fick se en enbuske, full av bär på sina grenar. Nu behövde jag inte fundera längre. Jag klippte av en hel kasse med fräscha grenar. Det blir alltså lingon och enbärstema i år.






































