Semestern är slut

27 06 2024
En himmelskt god fiskgryta på Restaurang Böda Hamn

Inte bara mätt på en fantastiskt god fiskgryta …

Vi kunde stannat ett par dagar till, men jag var både mätt och belåten på semestern i år och ville åka hem. Det ville jag redan efter 3 dagar på Österlen, men stannade kvar. Under nära 4 veckor med isande vindar varje dag, regn och stormbyar, känns det inte som ett nöje att åka husbil längre. Vi stannade kvar i Österlen i 8 dagar, som är underbart vackert när solen skiner. Sedan flydde vi till Öland. Samma isande vindar där också och mycket regn.

Vi hade planerat att stanna minst en natt till, men efter att ha sett husbilarna stå packade som sillar i både Byxelkrok och Nabbelund, så där ville vi inte vara med och trängas. Jag har velat fram och åter under sista året, ska vi ha bussen kvar eller inte? Idag när jag backat in bussen i garaget var jag mätt på att åka husbil och sa till Birgitta: ”Nu kan du sälja bussen, vi har det mycket bättre hemma.”

Hoppas att vi hittar rätt på Framtidsvägen framöver …

Åtgärder

Information

10 responses

27 06 2024
JoY

Tråkigt att ni hade en sådan kall och blöt resa. Och om det nu blir som du skrev, att sälja bilen har du/ni säkert funderat ett tag och kommit fram till rätt beslut. Allt har sin tid brukar man säga.
Nu får ni njuta hemma i stället och hoppas det är varmare, vi har +30gr så man söker skuggan i trädgården.

Matts Torebring

Under 18 somrar i rad styrde vi till Sydeuropa. Naturligtvis sökte vi sol och värme. Vi har alltid haft tidig semester, för att slippa alla köer och all trängsel. I söder hade vi alltid bra väder, försäsong, inga köer och bra priser.

Vi har mer än 25 somrar med husvagn i bagaget och lika många med husbil, som har satt djupa spår. Jag har gjort stora affärer på en kafferast, men detta sitter inte utanpå. Nu är bussen avställd, kanske till senhösten.

Skönt att dela tankarna i alla fall. Hoppas vi hittar Framtidsvägen.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Flera veckor med dåligt väder när man är på resande fot och har ledigt är inte skoj och då kommer ofta funderingar på att kanske ändra något. Visst är det så att var sak har sin tid och det blir för er att ta er en rejäl funderare över hur ni vill tillbringa er tid framöver. Kanske bussen, kanske en husvagn som står uppställd eller något annat….

Matts Torebring

Vi hade havsutsikt, vi hade stora grönytor framför oss, några soliga dagar, men vindarna var ishavsluft. Att köa för att få plats, som vi såg på hemvägen, eller söka plats och trängas, då trivs vi inte.

Naturligtvis har mina canceroperationer påverkat mig, även om jag återhämnat mig helt otroligt. Denna frågan är jättestor för oss, men det känns skönt att få samtala om det.

Monica

Förstår dig/er och vi tycker båda i år att åldern känns. Mer. Vet inte, om det är allt som sker i denna värld med all otrygghet och här hemma känns politiker och myndigheter rätt svajiga. Och så mycket är på låtsas, kunskap saknas hos många som de ändå talar vitt och brett om.

Och samtidigt ser vi så otroligt mycket vackert det finns i vårt land, vacker natur och fina människor.

När vi kom till våra två stugor före midsommar så såg vi med andra ögon på det. Så enormt mycket jobb med trädgården, och också behov av att röja, ta ned träd, och träd fallit, grusgångar behöver få nytt och mycket mer. Häckarna växt gigantiska. Vi säljer sa jag.

Vi jobbade i flera dagar i rad och när vi packat bilen för hemfärd sa jag att här måste det kapas en del också vid parkeringen så gjorde det. Aldrig mer en stor tomt utan liten lättskött i så fall. Men naturen har väldiga krafter, omges den lilla tomten av skog är man snart omringad. Så svårt.

När det gäller Öland hyrde vi väldigt fina hus där flera år i rad men vet inte hur det är med sådant nu.

Och ni har det så fint och bor fint så kanske hitta alternativ till husbilen. Men bra att tänka igenom men det har ni kanske gjort.

Ja, vi kände att nu skulle vi inte sakna stuglandet. Men är som någon trygghet att ha ett alternativ. tänker jag men tveksam nu. Maken sa att han inte fattade hur jag orkade fram till 23-tiden att jobba, han orkade inte med värmen heller men jag gav mig inte och det blev förvånansvärt snyggt innan hemresan. Men lite knasigt ändå att slita så.

Som tur var hade jag matlagningsduktiga med som gjorde det toppenfint, maken och jag tog hand om disk och röjning. Men finns inget trevligt ställe att äta ute på, det saknar vi. Att bjuda och slå sig ned bara.

Vi börjar nog bli gamla🙂

Lycka till med era beslut och önskar er det bästa. Kram

Matts Torebring

Tack Monica för ditt långa och varma inlägg …

Någon kallade mig för att vara en bulldoser. Idag, ett antal år senare, när jag ser i backspegeln, måste jag ge den personen rätt. Jag har tidigare i livet varit obegränsat stark och så helt plötsligt ramlade jag ihop och helt plötsligt förstod jag livets allvar. Nu ser jag livet med andra ögon och tackar Gud för varje dag jag får leva. Jag är inte 56 år längre … fast jag inbillar mig det ibland.

Vi är så otroligt tacksamma för det vi har runt omkring oss, våra familjer, vårt företag och inte minst vårt fantastiska hem och bussen som vi har. När vi kom hem sa jag bara, vad fantastiskt fint vi har det. Varför åker vi bort?

Självklart måste vi/ni åka bort, men kanske inte så långt, inte lika stor bil, kanske inte vara borta så många veckor, vi skulle kunna banta bilen lite kanske, vi skulle kanske hitta en stuga utan en massa arbete, om det finns sådana?

Vi tittade till goda vänner på Böda, som har stuga inte så långt från gården. Vi såg allt arbete som väntade på våra vänner när de kom tillbaka. Aldrig en stuga, sa vi då.

Under åren har jag längtat tillbaka till ett av mina barnaårs gårdar. Vilken lycka att det inte blev så. Då hade Matts suttit på en skogsmaskin varje ledig minut. Det hade heller inte funnits ett lutande träd i min skog.

Jag känner igen er betraktelse av allt arbete. Jag blir själv trött av att bara se alla saker som behöver göras.

Det är mycket pyssel med bussen också. Besiktning på våren, Ditec behandling, fukttest (35 mil bort) motorservice, (10 mil) gasolfyllning (10 mil) vi tvättar och dammsuger bussen efter varje resa. Efter semestern tog allt pyssel en hel dag.

Vi bor på Framtidsvägen, kanske finns det en korsning länge fram, vi kanske måste välja väg.

Nils-Åke Hansson

Vi har många bekanta och vänner som har gjort sig av med husbilen pga. ålderskärl och sjukdom, och att de har ledsnat på att trängas. Vi såg filmen ”Den sista resan” igår kväll, men så långt ned vill inte jag komma och inte har vi gjort den sista resan en.

Ni fick uppleva lite på Öland och se lite nytt trots att vädret var så där.

Ha det bra

Matts Torebring

Tack Nils-Åke för det du delar med dig, det hjälper oss att se med öppna ögon. Var sak har sin tid i livet.

Öland kommer vi att fortsätta att återkomma till, vad som än händer i livet.

Allt gott

29 06 2024
Rollesn

Ja tråkigt ni fick med vädret på Österlen med isande vindar!

Nu är vi hemma igen efter några dagars kanon-väder.

Så himla varmt så vi badat flera gånger om dagen faktiskt!

Perfekt har allt funkat med nya Bobilen oxå med det mesta.

Hemma för lite tvätt och trädgårdsjobb ni vet som måste

ju skötas det oxå när man vart borta några dagar.

Ha det gott/SommarKramar på er

29 06 2024
Matts Torebring

Jag hade gått och drömt sedan i vintras, om att få sitta i lite skugga av något träd på stranden i Österlen, men därav blev inte.

När vi kom till Öland var det samma is i luften. Jag tröttnade till slut även där. Kanske är det sviterna av våra operationer och när man inte känner sig bra till mods.

Så roligt att ni trivs med er nya buss. Själva bollar vi mellan 3 olika alternativa lösningar. Kanske Framtidsvägen har en korsning längre fram.