Har jag blivit yrkesskadad?

7 07 2022

Det är festligt att få ha en skicklig grävmaskinist alldeles utanför mitt kontorsfönster. Men så kom jag på mig själv med när jag stod och tittade, att att jag stod som i Cinema 180 (1979) på Liseberg någon gång på 80 talet. Jag svängde runt med kroppen i maskinens rörelser.

Förlåt mig att det blev ännu mera grävmaskinsbilder, men det är så skoj att se på. Dessutom sitter vår VD på en ö i Grekland och följer vår omdanande verksamhet hemma i Aneby.

Förra gången när vi grävde och schaktade på den östra sidan, hittade vi nedgrävda skrotbilar. Denna gången har vi grävt fram massor av betong i marken, som jag inte visste om. Från slutet av 40 talet fram till mitten av 80 talet var det en träindustri i fastigheten. Då fanns det en virkestork som Niklas och jag rev ned när vi tog över. I bottenplattan fanns nedgjuten räls för att köra in virket i produktionen. All betong och asfalt körs till Nässjö och återvinns.

På tre av bilderna i mitten har grävmaskinen nästat ”krupit in” i det som tidigare var en personalentré. Nästan helt otroligt vilken smidig maskin och hur långt han kommer in. Nu tar vi bort asfalten där och kommer att gjuta en bottenplatta att gå på.


Åtgärder

Information

4 responses

7 07 2022
bmlarsreseblogg

Små pojkar och små grävskopor – stora pojkar och stora grävmaskiner, fascinationen är nog densamma. Som kvinna har jag svårt att förstå denna fascination även om jag alltid imponeras över duktiga yrkesmän, oavsett vilket yrke det gäller!

8 07 2022
Matts Torebring

Under en tid i början av 70 talet har jag säkert levererat 1 000 tals HAGS LG -76 grävskopor till alla dagis i Sverige. För många pojkar och även mig, var grävskopan den första uteleksaken. Det är skickligheten att inne i grävmaskinshytten kunna arbete med många ”spakar” samtidigt som imponerar.
Allt gott

8 07 2022
Rolle o Carina

Visst är det kul med maskiner säger en som kört hela livet!
Nu idag är ju dom flesta maskiner,lastbilar,skogsmaskiner
av ett annat slag mot för när en annan började!

Ha det gott/Mc-Kramar

8 07 2022
Matts Torebring

När du körde Roland hade du säkert en spak för varje ventil och då var det en konst att köra. I moderna maskiner idag tror jag att det är totalt annorlunda.
Sommarkram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: