Sista natten med Kabe

29 04 2018
IMG_4003

Ställplats Sågen Västervik lördag kväll.

Vi kom hit i fredags, vi har gått, vi har cyklat, vi har haft jättetrevligt. Detta är en självklar plats för oss, som vi återkommer till. 35 platser med el á 140:- och 10 till utan el. á 100:-. I går eftermiddag var vi 25 vagnar här.

IMG_4005

Söndag morgon, vi står på första parkett.

Efter näst sista verkstadsbesöket, har vår gasolpanna inte startat en enda gång. Innan gick den i tid och otid, sommar som vinter. En katastrof för Kabe att lämna ut en bil så. Nu sista natten i Kaben, har det varit +7 ute, elpannan stått på 1 kw och vi har haft +21 grader i bilen. Inte nog med detta, jag har sovit som en gris hela natten, i hela nio timmar. Helt otroligt för min del.

IMG_4004

Vackra påskliljor i en dikesren.

Våra tre första Kabe har varit en glädje för oss. Vi har kunnat stå upp och försvara Kabe, när andra haft negativa synpunkter. Den sista har dock varit ett rent sorgebarn. Vi (71 & 69) arbetar fortfarande mer än heltid. När vi förväntas få koppla av i husbilen, blev det bara nya fel, sorger och brister hela tiden. Så orkar vi inte ha det.

Påskliljorna tillägnar jag före detta vd Peter Carenborn, han har jobbat nästan dygnet runt för att hjälpa oss. Trots detta kändes det inte roligt längre att åka husbil. När vintertäcket föll ned, redan efter 400 mil, uppfäst i några av de tunnaste ulltrådar som finns, då föll även kärleken till Kabe platt i golvet. Förtroendet var rubbat!

Det är kanske en struntsak att ”hänga upp” sig upp på. Det var dock droppen som fick allt att välta. Allt blev nästan katastrof första dagen i bilen. Varken spis eller kyl fungerade, dörrhandtaget på insidan ramlade till golvet första dagen, hela dörren blev insmetad i ”kontaktlim”. (Tog flera timmar att göra rent) Sedan har det bara fortsatt resa efter resa. 10 % av körda mil är verkstadsbesök och då har vi bara fyra mil enkel resa till verkstad. Bilen har stått på verkstad i drygt en månad. Jag tror de flesta förstår att vi ger upp nu. Tack Kabe för de tre första bilarna. Den sista hade varit billigare för er, att aldrig låta den rulla ut.

I morgon jobbar vi som vanligt och på tisdag, 1:a maj tömmer vi bilen. På fredag hoppas vi på fest!


Åtgärder

Information

28 responses

29 04 2018
Lennart

Många bobilar ute redan.
Hur skall det bli i sommar?

Kram

29 04 2018
Matts Torebring

På Kabe verkstan menar du?

29 04 2018
Anki

Förstår er precis – vi har samma erfarenhet av en alldeles ny personbil vi köpte en gång – under det året vi hade den åkte vi lånebil mest hela tiden …..
Håller tummarna för att ni blir nöjda med den nya bilen 🙂
Kram

29 04 2018
Matts Torebring

Tack, få saker kan bli sämre än det varit.
En Östersjö kram

29 04 2018
Rolle o Carina

Ja tänk att Matts med fru inser till slut att Kabe är inget att åka i!
Har ju sagt att Concorde o Morelo är det bästa,förutom ADRIA 🙂
Men jag gillar också Niesmann+Bischoff med 🙂

Nu kommer ni att njuta som ni aldrig gjort framöver,tro mig 🙂

Varma VårKramar ….

29 04 2018
Matts Torebring

Hej Rolle & Carina, det stämmer inte alls. Vi har haft tre styck Kabebilar, som varit klart över gränssnittet. Däremot den sista skulle aldrig släpps ut i trafik. Nu tror jag att vi kommer att uppleva en helt ny vår tillsammans. Allt ska bl roligt igen, även åka husbil

29 04 2018
husisblogg

Nu hoppas ägarna att ni kan lägga denna jobbiga tid bakom er och se framemot en ny härlig tid i en ny husbil, utan krångel.
Ja visst är Västervik fint. Sist jag stod där var jag också på första parkett. Ägarna satt vid strandkanten och grillade och det var hur fint som helst.

29 04 2018
Matts Torebring

Helt rätt, jag vill inte gräva i gammalt. Nu ser vi framåt och redan helgen i Västervik, kändes som en nystart. Kanon, Nu kör vi framåt, inte bakåt!

29 04 2018
Nils-Åke Hansson

Västervik är midsommar i ungdomen och så har jag kusiner där och lång period av militärtjänsten tillbringade jag i Västerviks.
Mysig stad!

29 04 2018
Matts Torebring

Västervik är helmysigt, så trevligt och mysigt på alla sätt och vis.

29 04 2018
Martin Björkgren

Du får en del kommentarer angående din genuina positiva inställning till Kabe ,jag tycker du varit en frisk fläkt att munhuggas lite om bilarna, tack för den tiden, men nu sitter vi antagligen i samma båt igen
Jag lider med er när man tycker att man skaffat det bästa man kan tänka sig och så slås drömmarna sönder.
Det är väl ingen som kan säga annat än att Kabe är ett kvalitemärke, men jag har sagt det förr, jag tror dom skjuter över målet när dom gör en så pass avancerad bil på den lilla marknad Kabe har. Låt de stor hålla på med det här segmentet.
Tur att du är stabil i kassan för det är ju inte gratis att byta bil efter så kort tid.

29 04 2018
Matts Torebring

Som sagt, alla vet att jag försvarat Kabe, när många har klagat. Jag kan inte ljuga, jag kan inte vara oärlig, men jag orkade inte med alla fel. Jag måste dela med mig. Dessutom saknar flera saker i produktutveckling. Ska Kabe bygga en bil som denna, gå upp ett par- tre hundra tusen till och bygg kvalité, inte bara volym utan bygg rätt från början. Detta håller inte!

29 04 2018
Lars Permelin

Jag tycker att det är både tråkigt och ledsamt att ni ska behöva byta husbil efter så pass kort tid. Jag förstår att ni är väldigt besvikna och missnöjda med den husbil som KABE har tillverkat och levererat. Förutom att grejer lossnat och trillat ner så har tydligen inte KABE lyckats tillverka en husbil som ger den trygghet som ni önskar. Det faktum att husbilen dessutom har fått en alltför svag motor bidrar självfallet till missnöjet. Jag hoppas verkligen att KABE öppet kommer med en förklaring till både elsystemets svagheter och den klena motorn till en så pass tung husbil. Som jag ser det går det inte att låta tystnaden råda när en verklig KABE-ambassadör kastar in handduken.

29 04 2018
Matts Torebring

Jag är född till entreprenör och säljare. När något är färdigt, lämnar jag det och går vidare. Jag har svårt att göra tillbakablickar, jag vill se framåt. Nu börjar en ny vår, ett nytt husbilsliv, för mig och Birgitta, inom kort. Vi är så tacksamma för den upplösning, som detta husbilsdrama har fått. Vi har inget att ångra. Vi har gjort en mycket god affär. Det kommer bli roligt att åka husbil igen. Vi lämnar denna tråkiga story bakom oss. Nu är det Kabes sak att utreda, hur man bygger en trygg husbil, som kunderna kan lita på, utan långa listor av fel.

Denna gången är det inte jag som byggt en produkt, det är Kabe. Det är deras sak att inse, att man skall lyssna på marknaden och inte bara säga, ”Alla husbilar kommer att ”noder” i sitt elsystem. Ja ok, om det är så, är jag med på det. Men placera dem då på väggen inne i ett skåp, där vem som helst kan byta en säkring. Som det är nu, placeras flera noder ut på undergolvet. Omöjliga för de flesta att komma åt. Det är klart att de gör så på Kabe, för där vinsten det viktigaste, inte kunden.

Jag skulle föredra en debatt på riksnivå, om just användarvänligheten i våra husbilar. Många av oss är 70 + och säkert inte tekniskt intresserade, av att kunna byta en säkring. I mitt fall fyra- fem verkstadsbesök på 500 mil, bara för att byta en säkring. Det måste komma upp till ytan, så kan det inte fortsätta. Jag möttes av ett hånskratt av fabriksledningen, när jag sa att jag vill ha en husbil med en centralt, lättplacerad elcentral. Nu får Kabe stå sitt kast. Denna bilen skulle aldrig kommit ut i trafik.

29 04 2018
Lars Permelin

Jag tror att KABE binder ris åt egen rygg om det är så att vinsten är viktigare än kunden.

29 04 2018
Kors och Tvärs

Tack för kaffet idag och visst blir det fest på fredag.
Kram

29 04 2018
Matts Torebring

Tack själva, vad trevligt att ni kom och hälsade på. Förlåt att det blev mycket Kabe prat. Nästa gång kanske ett annat fabrikat kommer att genomskådas.
Smålandskram

29 04 2018
Tomas

Hej Matts
Du säger att du gjort en bra affär på din Kabe? Men har kabe tagit tillbaka bilen eller har Forsbergs subventionerat ditt inbyte för att du
ska köra deras märke nu. Ja menar vem skulle våga köpa din gamla kabe hos Forsbergs nu?

29 04 2018
Matts Torebring

Hej Tomas!
Jag har fått ett bra mellanpris. Nu kanske bilen är bra, när allt är åtgärdat. Kanske bättre än en ny bil.

1 05 2018
Tomas Pettersson

Du verkar inte vara ensam om att byta bort nya Kabe, ser att det finns två till inbytta hos Forsbergs, årsmodell -17 och bara 285 respektive 700. Finns tydligen flera som tröttnat.

1 05 2018
Matts Torebring

Två räcker inte, två vänner till oss, har bytt sedan en liten tid tillbaka, och ytterligare en, så det blir totalt 5 styck Kabe 910 som lämnat Kabe stallet.

1 05 2018
Tomas Pettersson

Ojoj… då har Kabe verkligen problem. Om minst 50% (gissar bara men kan inte ha sålts jätte många fler imperial på den svenska marknaden första året) byter bort deras top of the line under första året då är det verkligen illa. Tur man inte köpte en kabe, var väl aldrig riktigt nära men vi var inne i den ett par gånger på mässan o pratade lite med en försäljare och den fanns i tanken ett tag.

1 05 2018
Matts Torebring

Att ta in många, många nya man vid monteringsbandet, är olyckligt i allra högsta grad. Det har sagts mig att det tar månader innan de gör nytta. Det är ett högt pris Kabe betalar för att växa.

1 05 2018
Elisabeth

Som du skriver, ett nytt blad vänds och vi önskar er många trevliga resmål med nya bilen. Kramar

7 05 2018
Matts Torebring

Jag skall lägga den sista resan med Kabe på hyllan. Nu ska vi möta en ny härlig vår, som aldrig tidigare, det har vi bestämt.
Sommarkramar

7 05 2018
Stefan

Hej Matts!
Grattis till nya husbilen. Synd att du lämnar Kabe förstår att du vill pröva något nytt. Vi har beställt en 910 imperial med leverans snart. Hoppas på ett bra ex. Det var jag som ringde dig och frågade lite om QB. Tråkigt med alla fel du haft. Men elsystemet är inget unikt för 910 det sitter i alla Kabe numera
Om jag förstått rätt. Likaså värmesystemet du måste ha fått ett måndagsexemplar precis som du säger.

7 05 2018
Matts Torebring

Tack, tack, nej jag ville inte prova något nytt, jag orkade helt enkelt inte åka Kabe längre, det var inte roligt. HERDEN kändes som att den var otrogen. Jag tror inte längre på att det var ett måndagsexemplar. Kontrollen på Kabe bilarna i produktion brister. Jag har inget emot elsystemet som sådant, men jag kan inte acceptera, att inte klara att byta en säkring själv.

7 05 2018
Stefan

Jag hoppas och tror att jag
Ska få en bra för jag gillar verkligen Kabe. Har verkligen försökt att tänka bort det på mässor och tittat på andra men slutar ändå med att Kabe känns bäst. Kan hålla med dig att åtkomligheten för att byta säkringar borde vara så alla kan göra det och inte endast verkstadspersonal.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: