
Vi kom hem från semestern, för sex veckor sedan, efter att vi kämpat oss igenom de kalla nätterna på Öland. Vi vill välja fria platser utan el, så långt detta är möjligt och fick delvis frysa lite nattetid. När vi kom hem missade jag att ansluta el. Då hade det försvunnit så mycket ström ur batterierna under ett helt dygn, att det bara fanns startström kvar. Inga strömförbrukare var på.
Under fyra helger har jag jobbat, för att hinna med i veckorna som semestervikarie. Då blir det ingen tid för husbussen. Dessutom vill jag inte vara ute och trängs med alla andra under juli månad.

Tidigt i somras bokade jag tid hos Forsbergs i Kinna. Nu har vi under snart ett år, gått igenom allt för att få 12 v ström i bussen. Vi började misstänka något på Elmia Husbil i höstas. Kan jag jag inte parkera och klara mig utan ström, ja då har vi det mycket bättre hemma.
Nu är batterierna fulladdade, cykelbatterierna laddade, färskvattnet är fullt, gasoltank 80% och de andra två tankarna är tomma, så nu kan vi åka på fredag kväll. Måndag kl. åtta skall vi vara hos Daniel på Forsbergs. Jag tror att felet ligger hos importören av husbilar. Vår bil kom in i Sverige november 2017 och vi köpte den i april 2018. Vem vet om batterierna har underhålls laddats under den tiden? Troligen inte och då skadas batterierna. En stor kostnad för nya batterier, dryga 20 tkr. På batterier är det bara ett års garanti.
Efter att ha övervintrat cirka 230 nätter i bussen, har vi inte haft något behov av att vilja fara ut. Dessutom har vi ett drömboende hemma. Stackars människor som bor i en husbil året runt. Det passar inte för Birgitta & mig,
Självklart måste man kunna stanna länge utan ström, annars saknas frihetskänslan. Själv laddar jag både bo- som bilbatteri så mina ägare ska hela tiden ha ström och hoppas att du snart också får det.
Ska bli trevligt att följa er på en ny resa med HERDEN.
Allt gott!
Om jag måste ha el för att kunna leva, är det bättre att vara hemma. Så ska det ju naturligtvis inte vara. Nu måste det ske något radikalt, annars kan det ”kvetta”. Det bästa till er.
Hoppas det fixar sig med strömmen, för måste man stå på el då tappar man ju helt intresset och friheten att fara dit man vill.
Tack för ditt inlägg, det var det mest sanna som du skrivit någonsin.
Hoppas ni får ordning på elen i bilen,annars tröttnar man ju ur!
I våra bilar genom åren har det funkat jämt,peppar peppar!
Kniper det så tar vi fram vårt lilla fina ”Honda” elverk🤪👍🚍
Ha det gott……
Ja utan 12 v och totalt oberoende stannar jag hemma. Så här går inte att ha det. Jag tror att de har slarvat med batterierna på Forsbergs. Det är ingen som tänker på sådant. Sommerkram 😋
Jag bryr mig om batterierna och försöker serva dem med jämna mellanrum. För mig är det viktigt att ha koll på husbilens lagrade energi. Tråkigt bara att jag varje gång ska behöva bli f-d på arkitekten av husbilen, batteriernas placering är definitivt inte bra. Vi kan inte heller tänka oss att ständigt bo i husbilen, oavsett hur stor den är.
Jag vet att du är duktig på detta, men i ditt fall krävs nästan ett verkstadsbesök, om man inte är lika händig som dig. Vårt startbatteri sitter traditionellt placerat i motorrummet. De stora bobils batterierna har en egen ”lastlucka” på utsidan, samt dessutom en öppning in i garaget. Det är inte bara batterierna som är felplacerade av din arkitekt. Alla ”Noder från år 2014” som sitter på olika platser i varje bil. Någon skrev att han rivit en vägg, efter en halv dags arbete och med goda vänners hjälp, för att komma åt en säkring i inuti en Nod. Teknik underlättar om den används på rätt sätt. Annars blir det tvärt om.