En riktigt tuff dag igen i Tyskland och Belgien.
Vi lämnade trakten kring Münster vid halv åtta tiden på torsdagsmorgonen. Dagens etappmål var, att minst komma till Troyes, bara 65 mil bort. Klockan 21 var vi framme. Vi har suttit fast i bilköer, körde lite fel i Köln i ett gigantiskt vägbygge. En sak är säker, jag kör inte genom Paris frivilligt, därför sökte vi oss ned till för oss ganska kända trakter, för att komma runt den stora staden.
E 25 avstängd på ett ställe och det tog ett par timmar extra, att komma runt. Upp till två timmar körde vi vägar, som jag egentligen inte skulle ge mig in på frivilligt. Den sämsta biten var 2,5 meter bred och med totalt sönderbombad asfalt. När den tog slut, kom vi fram till en fin motorväg.
Vi körde på delvis serpentinvägar i skogen, vägar som andra älskar, men vi hatar dem. Finns det diesel här i ödemarken? Så kom vi fram till en liten by. Där var det bara att lyfta upp rumpan på bilen, tvärställa sig över gatan, backa in och tanka..
Efter fem försök hittade vi denna exellenta plats. Det är trångt på vägen på dagen, med alla tradare, nästan ännu värre på kvällen, allt blockeras av dem och det är nästan slagsmål om varje cm.
Jag har själv kört flera gånger till Köln Messe med privata bilen, 118 mil enkel resa på en dag. Med den framkomlighet som vi haft i år, skulle den resan ta två och en halv dag. Vi kommer att undvika stora delar av Tyskland måndag till fredag, det går oftast inte komma någonstans. Tradarna tar upp varje mm. Hoppas de har helgstopp!
Vi hade räknat med att vara framme i kväll i Biarritz. I stället har vi närmare 90 mil kvar. Jag sa till min Birgitta, när trafiken lossnade sista tio milen i Frankrike i kväll. Om du provkör denna bilen, får jag nog aldrig köra den mer. I dag har den fått visa färg, på skogsvägar, trånga, smala passage och autostrada till slut.
Det är nya äventyr, inte bara bilen som är helt ny. Tråkigt att sitta fast hamna på fel gator etc när man bara vill framåt. Hoppas det går bättre imorgon för er
I morgon blir det troligtvis betalvägar och då vill vi inte sitta fast på vägen, när vi betalar extra för att komma fram.
Hoppas du har 120 liters dieseltank, lite svettit när mätaren går på rött.
Ja det har jag, men funderar på lika mycket till.
Tur ni åker ”Concorden” och inte det andra skräpet 🙂
Då förstår jag att ni bara njuter i ett kör trots köerna!
Ha det gott o ratta lugnt/Kram
Bilen är en dröm, men vägarbeten och tradare, sätter ledsamt nog glädjen i halsen.
Kramar
Antalet långtradare är förmodligen en spegling av rådande högkonjunktur nere på kontinenten. Både Tyskland och Frankrike är stora länder som det tar en stund att ta sig igenom. Skönt att, vid långfärd, ha en bra buss/bil med tillräcklig kraft på drivlinan.
Frankrike ser jag inte som ett problem, de har löst sin logistik, dels genom att bygga mängder parkeringsfickor för tradarna, som ofta registreras elektroniskt ut tio trafiken. De ser om det finns plats att köra in. Samtidigt sprider vägavgifterna ut trafiken. Tyskland ligger mycket långt efter.
Ps. Vår nya bil är en riktigt tradarbil.
Vi har åkt via Troyes de senaste åren.
Europa är igenkorkat av tradare!
Tyskland måste ta till stora förändringar, det är där problem ligger.
Man undrar ju hur det ska bli, det bara ökar ju för varje år med tradare!
Det skulle regna i Biarritz idag så ta det lugnt
Kram
Tyskland är till stora delar inte farbart längre. Nu kan vi bara hoppas på att betalsystemet på vägarna flyttar om trafiken.
Kram
Ni får skynda långsamt fram, nu blir det helg o mindre med tradare
Kram
Tradarna minskade inte i Frankrike och Tyskland tror jag lagt ned helgstoppet.
Kram