M&M Caravane AB i Bro…

15 08 2017

Ni är Vägens Änglar!

Skärmavbild 2017-08-15 kl. 08.16.12

Vi stod på husbilsparkeringen i Sigtuna. Efter fyra dagar utan el, var jag osäker på, om vår solcell, laddade som den skulle. Panelen visade ganska låga värden. Alla datorer behöver startas om, tänkte jag. Jag slog av huvudströmbrytaren i garaget! Sedan slog jag på den igen. Då fanns ingen ström till bodelen och servicepanelen var helt svart. Klockan var då strax efter tre, på måndagseftermiddagen.

Jag samrådde på telefon, med mina vänner på Kabe i Tenhult, under en halv timma och jag kollade alla säkringar. Till slut fick jag rådet, att kontakta M&M Caravan AB i Bro, drygt tre mil bort. Bro låg dessutom utmed vår planerade resväg till Sala, helt fantastiskt.

Kom klockan tio, i morgon så hjälper vi dig, fick jag till svar.  (öppettider kl. 10 – 18) Birgitta och jag plockade in alla våra saker i bilen och gav oss iväg. Klockan kvart i fem var vi där. Två helt fantastiskt kunniga, erfarna och trevliga tekniker, tog hand om oss på direkten. Helt Otroligt! Varje säkring mättes upp, laddningen kontrollerades, men inget hjälpte, inga fel någonstans och solcellen laddade för fullt.

Vi får ge upp vi också, sa de efter nästan en timmas felsökning. Du får åka till Tenhult och byta servicepanelen. Vi plockar en panel hos oss och byter, sa en av teknikerna. Nej sa den andre, det är ett dagsjobb med all programmering. Där stod vi med kylskåpet fullt av mat och utan att minsta lilla sak fungerade. Vi kunde inte ens spola vatten eller tända spisen.

Nej sa den andre jag ger inte upp, vi skall lösa detta. Jag går ett varv till i garaget, sa han. Jag hämtar en ”tretton” och lossar kabelskorna på batteriet, sa den andre. Under tiden tog teknikern i garaget, bort själva huvudströmbrytaren ur sitt läge. Samma sak som att ta bort en nyckel ur ett lås. Efter en halv minut satte han den tillbaka igen och vred på.

img_2118

Arkivbild

DET FUNKAR NU!!! …skrek Birgitta inne från husbilen.

Mycket har jag varit med om, under 55 år på vägarna, men detta slår det mesta. Naturligtvis ville jag betala, trots att jag har nybilsgaranti. Nej inte en krona. ”Det är vårt jobb, att alla skall vara nöjda och glada”, fick jag till svar. ”Det går inte att leva på” sa jag. ”Far nu vidare och ha en trevlig semester”, fick jag till svar.

img_65601

Ett Jättestort Tack till era tekniker som hjälpte oss på M&M Caravane i Bro. Ni är helt oslagbara! Ni är beundransvärda!

 


Åtgärder

Information

22 responses

15 08 2017
Nils-Åke Hansson

Det var en envis och duglig tekniker du fick tag på.

15 08 2017
Matts Torebring

Jag och de hade många års erfarenhet att jobba med. Fantastiskt att de löste det åt oss. Vi var riktigt utlämnade.

15 08 2017
Stefan Bohman

Hej Matts
Råkade ut för samma sak i min Kabe 780, 2015. Har fått sådana stopp några gånger men löst sig med denna reset som killarna gjorde på din bil. Förra året kom en ny uppdatering till mjukvaran som Caravanhallen ordnade in. Efter det inga problem. Den nya panelen är suveränt bra tycker jag, med alla funktioner. När det strulade för oss tänkte jag, vad skönt det var förut med bara en on/off knapp. Som sagt ny programvara så går den som tåget.
Känns skönt när man som ni liksom vi får utmärkt service på eftermarknaden.
Kör lugnt med slagskeppet nu.

Mvh
Stefan Bohman

15 08 2017
Matts Torebring

Hej Stefan! Tack för att du delar ned dig av dina erfarenheter. Det är guld värt för oss alla. Ha det gott du också!

15 08 2017
Kors och Tvärs

Tekniken är bra när det fungerar dock lite läskigt att vi är så beroende av den
Skönt att det löste sig

Kram

15 08 2017
Matts Torebring

Många gånger är det teknikernas ”julafton”, som vi andra skall leva efter. Så länge de förenklar är det bra. Nu är jag och flera andra, en erfarenhet rikare.
Kram

15 08 2017
Rolle o Carina

Det brukar löna sig att ibland först pröva att reseta och testa igen!
Så är det ibland med en del maskiner på jobbet 🙂

Tur att det funka för er till slut med bra mekaniker!

Ha det gott o njut av ledigheten……..SolKram

15 08 2017
Matts Torebring

Det känns så skönt, att som i detta fallet träffa erfarna tekniker, som varit med i branschen länge, som just dessa grabbar.
En silverkram

15 08 2017
Lena & Jan

Jojo den där elektroniken ;-/ känslig men ack så effektiv och automatisk så länge man inte stänger av så som mäniskan tänker. Programmerare har inte samma tankesätt som vi andra, men förbaskat kompetenta! Kunnig elektronik eftermarknads service är toppen, grattis Matts att ni träffade en sådan! Forts. trevlig, trygg resa på er 🙂 🙂

15 08 2017
Matts Torebring

Tack Lena. Ja dessa båda grabbar, visste vad varje kabel betydde. Det går till det och den styr det andra. Lossa och mäta, kontrollera och se. Så till slut, var det erfarenheten som knäckte felet. Fantastiska grabbar och så trevliga. I morgon reser vi till min Örebror.

15 08 2017
Elisabeth

Sån tur att allt ordnade sig med en envis tekniker eller kanske två! Ha en fortsatt bra resa.

15 08 2017
Matts Torebring

Tack Elisabeth. Visst är vi lättade, alternativet hade varit att avbryta resan och köra hem. Utan varken vatten eller spis, går inte att göra någonting.

15 08 2017
husisblogg

Vad man kan känna sig maktlös i de situationerna. Men vad gott att ni verkligen fann en bra verkstad med kompetens, inte alltid det är så nuförtiden. Hoppas att ni nu kan njuta vidare av er resa!

15 08 2017
Matts Torebring

Tack Husis. Visst blir jag upp stressad i en situation som denna. Inget vatten, ingen spis, i kylskåpet stiger temperaturen, måste vi åka hem, kan de hitta en lösning och så vidare. Det var en fröjd att se dessa grabbar jobba.

15 08 2017
tiaregndroppen

Skönt att var ”hemma vid” när sådant händer så man slipper ta till Google översätt 😬
Rulla lugnt så ses vi om nån vecka ”med sol el” 😉

15 08 2017
Matts Torebring

Ja så sant, då hade jag nog haft gråten i halsen om det hänt ute i Europa. Skönt att få köra hemmavid och få erfarenheter före resor utomlands. Vi ses på Elmia Husbil.

15 08 2017
Stefan Bohman

Tack Matts

Tycker dock att herrarna i Tenhult kunnat informera om denna resetlösning. Ger faktiskt inte så mkt för deras kompetens. Har lite andra grejer jag diskuterat med Tenhult utan kompetent hjälp. Hänvisas nästan alltid till Åf.
Skönt att allt löste för er så bra.

Mvh
Stefan

16 08 2017
Matts Torebring

Hej Stefan! Varken grabbarna i Bro, eller min kontakt på Kabe i Tenhult, hade varit med om detta tidigare. Det var ett helt nytt fenomen. Nu är vi många som känner till det. Ha det gott!

16 08 2017
Lennart

God service är guld värd!

Kram

16 08 2017
Matts Torebring

Denna gången var det nog en diamant, att få så bra hjälp. Besök i Sala hos min syster, min Örebror och så 60- års fest. Allt hade kunnat spolieras.
Kram

16 08 2017
Anki

Så bra att det löste sig och att ni fick så snabb experthjälp – verkligen perfekt service!
Kram

16 08 2017
Matts Torebring

Ja, jag blev nästan rörd av tacksamhet, i en enormt stressad situation. Besök i Sala hos min syster, besök hos min Örebror, 60- års fest i helgen och kylskåpet fullt av mat. Allt hade kunnat spolieras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: