Två norrmän kom till en viadukt. Lasten var för hög och viadukten för låg. ”Ser du någon polis”, sa den ene av norrmännen, nej svarade den andre, bra då kör vi. Körde gjorde också en av mina servicetekniker igår. Utan en tanke på bilens höjd, körde han in i en viadukt. Det small till och naturligtvis vart pojken förskräckt. När han fått stopp på bilen, hänger takluckan över bakgavelliften i bara gasfjädrarna. Hur kunde pojken ha sådan tur, det är nästan otroligt. Inte en repa på skåpet på taket, bara luckan trillade ned. Den satt monterad i en fem cm hög list ovanpå skåpet, allra längst bak. Den var den som slets bort.
Jag körde långtrad i min ungdom. Då var det vanligt att lastbilarna körde fast i broarna vid Hissings Backa, norr om Göteborg. Detta trots stora varnings trianglar med blinkande lampor. Jag berättade just detta för min arbetsledare på jobbet en eftermiddag. En timma senare, gjorde jag samma sak i järnvägsundergången i Aneby, med maxhöjd 3,5 m och lasten var över fyra meter. Otroligt men sant. Jag kunde knappast bli arg på min anställde, när jag gjort samma sak själv.
Vi Bobilsåkare möter många ekipage med parapolen uppe eller takluckarna helt öppna. Ibland funderar jag på hur mycket som är helt när de kommer hem.

Här i Norrköping är det ofta bilar fastnar när de åker gamla genomfarten. Det är tur att ingen dubbeldäckare med folk på övervåningen, har kört under och fastnat i någon av viadukterna. Ha dé!
Jag brukar tänka samma sak när jag ser en dubbeldäckare. Jag skulle inte vilja åka på plan två. Kram.
Jag skulle till ett museum i Danmark för ett par år sedan men fick vånda bobilen!
Järnvägsundergång som var tre meter blankt!
Jag hade tur som tänkte på det!
Kram
Kanske sätter jag upp en varningstext inne i bilen, det gäller att alltid tänka på det. Kram.
Det gäller att seupp med höjden. Själva har vi fått vända vid minst tre tillfällen, alla gånger när vi varit ute på småvägar som vi ofta gör, en gång i Moseldalen och två gånger hemm i Sverige. Sedan måste mn ju tänk på att bilens höjden i besiktningsinstrumentet är utan påmonterade antenner, paroller och AC-aggregat, det blir ofta ett pr decimeter till. Kram, 3M
Visst är det så, man måste upp och mäta högsta punkten. Sedan måste man ha ytterligare lite marginal för ojämnheter i vägbanan och även snömodd. Kram.
Ja det gäller så att säga ha koll på höjden,även för en ”Pilot”….
Ha det gott….Kram
På en bilfärga fick jag släppa ur luft i däcken på lastbilen, när jag körde långtrad, för att komma på båten, sån´t är inte alls roligt. Kram
Tur! Vi var väldigt nära en gång i en tunnel i Polen. Vi hade ingen lucka öppen men tunneln var helt enkelt för låg. Vi upptäckte det precis i tid, men massor av kö bakom… kalabalik blev det… 😉
Ja minst sagt tur. Det ni råkat utför måste vara en mardröm. Jag hör alla tutande bilar bakom.
Ungefär som när vi ska tanka på vissa mackar i Fr. då hänger det polka-stavar som förhindrar fordonshöjd över 3.50 ( tror jag) dock smyger vi försiktigt under likväl drar polka-stavarna hörbart över den liggande parabolen , varje gång, känns ganska onödigt. Det är nämligen ej tillåtet för husbilar att tanka på lastbilspumparna. Fr. är liite speciella!
Jo vi har sett polkastavarna åtskilliga gånger. Då brukar jag fundera var alla som åker Concorde tankar. Att man inte fick tanka på lastbilstapparna visste jag inte om.